משתמש:חצקל/עבד ובן: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
שוחזר מעריכות של רוסיהאוקראינה (שיחה) לעריכה האחרונה של חלוקה בוט
(הרחבה)
מ (שוחזר מעריכות של רוסיהאוקראינה (שיחה) לעריכה האחרונה של חלוקה בוט)
תגית: שחזור
 
(5 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 8: שורה 8:
ההבדל הכללי בין היחס של עבד לאדונו, ובן לאביו, הוא שהבן עושה את רצון האב מאהבתו לאביו ומרצונו הפרטי, למרות שהבן בפועל מתמסר טוטאלית לרצון אביו, ועד כדי כך שרצון האב הוא ממילא רצון הבן, כי טבע הבן לאהוב ולהמשך אל שורשו ומולידו. אך עדיין אין זה ביטול מוחלט, מכיוון שמגיע מצד רגש האהבה, ורגש האהבה מבטא שני מציאויות נפרדות הקשורות יחדיו, דהיינו הבן באמת מציאות לעצמו, אלא שבגלל שאביו חשוב ואהוב אצלו לכן הוא מסור אליו.  
ההבדל הכללי בין היחס של עבד לאדונו, ובן לאביו, הוא שהבן עושה את רצון האב מאהבתו לאביו ומרצונו הפרטי, למרות שהבן בפועל מתמסר טוטאלית לרצון אביו, ועד כדי כך שרצון האב הוא ממילא רצון הבן, כי טבע הבן לאהוב ולהמשך אל שורשו ומולידו. אך עדיין אין זה ביטול מוחלט, מכיוון שמגיע מצד רגש האהבה, ורגש האהבה מבטא שני מציאויות נפרדות הקשורות יחדיו, דהיינו הבן באמת מציאות לעצמו, אלא שבגלל שאביו חשוב ואהוב אצלו לכן הוא מסור אליו.  


משא"כ היחס בין עבד לאדונו מגיע מצד יראת ואימת העבד מהאדון, ורגש היראה נובע הרי מתחושת הביטול וחוסר הערך העצמי, ולכן העבד מתבטל בצורה טוטאלית, ולא מחשיב את עצמו ורצונותיו האישיים למציאות כלל. אי לכך, התמסרות העבד לאדון, אף שהיא נטולת חיות ורצון, היא הרבה יותר מוחלטת. אצלו את אפילו הווא אמינא לא לקיים את רצון האדון.
משא"כ היחס בין עבד לאדונו מגיע מצד יראת ואימת העבד מהאדון, ורגש היראה נובע הרי מתחושת הביטול וחוסר הערך העצמי, ולכן העבד מתבטל בצורה טוטאלית, ולא מחשיב את עצמו ורצונותיו האישיים למציאות כלל. אי לכך, התמסרות העבד לאדון, אף שהיא נטולת חיות ורצון, היא הרבה יותר מוחלטת. אצלו אין אפילו הווא אמינא לא לקיים את רצון האדון.


===בחסידות===
===בחסידות===
שורה 28: שורה 28:


==סדר העבודה==
==סדר העבודה==
[[אדמו"ר הזקן]] כותב בספר ה[[תניא]]{{הערה|פרק מא}} שכל אדם צריך שיהיה בו את שני הבחינות של "עבד" ו"בן".
תחילת סדר עבודת ה' הוא דווקא בקו של "עבד" וכפי שכותב [[אדמו"ר הזקן]] ב[[ספר התניא]]:
 
{{ציטוט|תוכן=ראשית העבודה ועיקרה ושרשה.. לעורר תחלה היראה הטבעית המסותרת בלב כל ישראל שלא למרוד בממ"ה הקב"ה כנ"ל שתהא בהתגלות לבו או מוחו עכ"פ דהיינו להתבונן במחשבתו עכ"פ גדולת א"ס ב"ה ומלכותו . . והוא גם הוא מקבל עליו מלכותו להיות מלך עליו ולעבדו ולעשות רצונו בכל מיני עבודת עבד. והנה ה' נצב עליו ומלא כל הארץ כבודו ומביט עליו ובוחן כליות ולב אם עובדו כראוי. ועל כן צריך לעבוד לפניו באימה וביראה כעומד לפני המלך.|מרכאות=כן|מקור=[[תניא]] ריש פרק מא}}
 
==מקורות==
{{הערות שוליים|}}
*'''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31623&st=&pgnum=319= ספר המאמרים תרס"ו עמ' שח ד"ה ומקנה רב]'''
*'''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15966&st=&pgnum=233= ספר המאמרים תרפ"ד עמ' רכז ד"ה בשעה שהקדימו]'''
{{הערות שוליים}}