קץ הימים וקץ הימין: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''קץ הימים''' | '''קץ הימים''' (מובא בסוף ספר דניאל) בתורת ה[[קבלה]] מורה על סוף זמן ה[[גלות]] בו יתגלה '''קץ הימין''' שהוא סוף ההעלם. | ||
==מקור המושג== | ==מקור המושג== | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
==בתורת החסידות== | ==בתורת החסידות== | ||
מסביר [[ | מסביר [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|שורש ההסבר באור התורה ר"פ מקץ, ופרטים שונים מוסברים במקומות רבים נוספים אצל כל רבותינו נשיאי חב"ד.}}, שאין כאן מחלוקת, אלא הסבר לשני עניינים כלליים שיתרחשו בעת הגאולה: | ||
:'''קץ הימין''' - סוף ההעלם. תסתיים האפילה ויתגלה האור [[עתיק יומין|דעתיקא קדישא]]. | :'''קץ הימין''' - סוף ההעלם. תסתיים האפילה ויתגלה האור [[עתיק יומין|דעתיקא קדישא]]. | ||
שורה 19: | שורה 19: | ||
* '''ימים''' - מלכות נקראת 'שנה' - מלשון 'שינוי'{{הערה|מלכות דאצילות היא סוף עולם האצילות (עולם האחדות), וממנה ומתחילים השינויים. ונקראת שנה כי שורש החילוקים הוא י"ב בקר שבבריאה, שהם י"ב חודשי '''שנת הלבנה'''.}}, והמידות דאצילות ([[זעיר אנפין|ז"א]]) גם הן נקראות 'שנה' - מלשון אני ה' '''לא''' שניתי{{הערה|כי מאיר בהם אור האין סוף שאין בו שינויים. ונקראות המידות גם הן שנה, כי שם הן שס"ה מצוות לא תעשה - שס"ה '''ימות החמה'''.}} | * '''ימים''' - מלכות נקראת 'שנה' - מלשון 'שינוי'{{הערה|מלכות דאצילות היא סוף עולם האצילות (עולם האחדות), וממנה ומתחילים השינויים. ונקראת שנה כי שורש החילוקים הוא י"ב בקר שבבריאה, שהם י"ב חודשי '''שנת הלבנה'''.}}, והמידות דאצילות ([[זעיר אנפין|ז"א]]) גם הן נקראות 'שנה' - מלשון אני ה' '''לא''' שניתי{{הערה|כי מאיר בהם אור האין סוף שאין בו שינויים. ונקראות המידות גם הן שנה, כי שם הן שס"ה מצוות לא תעשה - שס"ה '''ימות החמה'''.}} | ||
* '''שנתים ימים''' - הוא חיבור ז"א ומלכות - שבזמן הגאולה יאיר אור האצילות בעולמות הפירוד (שאור הלבנה יתחבר עם אור החמה - ותאיר כמוה). | * '''שנתים ימים''' - הוא חיבור ז"א ומלכות - שבזמן הגאולה יאיר אור האצילות בעולמות הפירוד (שאור הלבנה יתחבר עם אור החמה - ותאיר כמוה). | ||
==ראו גם== | |||
*[[קץ הגלות]] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | [[קטגוריה:תורת החסידות]] |
גרסה אחרונה מ־20:25, 30 ביוני 2022
קץ הימים (מובא בסוף ספר דניאל) בתורת הקבלה מורה על סוף זמן הגלות בו יתגלה קץ הימין שהוא סוף ההעלם.
מקור המושג[עריכה | עריכת קוד מקור]
ישנם בקבלה שני הסברים על הפסוק "ויהי מקץ שנתיים ימים"[1]
הזהר מסביר[2] שז"א ומלכות שתיהן נקראות 'שנה'. ופירוש "כעבור שנתיים ימים" הוא יחוד ז"א ומלכות שאז (בזמן היחוד וע"י היחוד) "נולדה" גאולת יוסף (על דרך יחוד איש ואישה שממשיך כח האין סוף - ובכח זה נולד הולד).
האריז"ל[3] מבאר, שהפסוק לא מדבר על קץ הימים אלא על קץ הימין.
בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]
מסביר אדמו"ר הצמח צדק[4], שאין כאן מחלוקת, אלא הסבר לשני עניינים כלליים שיתרחשו בעת הגאולה:
- קץ הימין - סוף ההעלם. תסתיים האפילה ויתגלה האור דעתיקא קדישא.
- קץ הימים - יסתיימו הצמצומים (מיעוט האור). לא זו בלבד שהאור יתגלה, אלא עוד זאת שיתגלה בעצמותו ובכל הדרו[5].
ביאור המילים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- קץ - הוא קו המידה - המודד את שיעור התפשטותו של כל כח אלוקי, עד לאן יתפשט והיכן יפסק.
- ימין - הוא קו החסד, והמדובר כאן הוא על "עצם" החסד - המקום בו אין מקום לצד הגבורה "לית שמאלה בהאי עתיקא", דהיינו מדרגת עתיק.
- ימים - מלכות נקראת 'שנה' - מלשון 'שינוי'[6], והמידות דאצילות (ז"א) גם הן נקראות 'שנה' - מלשון אני ה' לא שניתי[7]
- שנתים ימים - הוא חיבור ז"א ומלכות - שבזמן הגאולה יאיר אור האצילות בעולמות הפירוד (שאור הלבנה יתחבר עם אור החמה - ותאיר כמוה).
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
הערות שוליים
- ↑ תחילת פרשת מקץ.
- ↑ ר"פ מקץ קצ"ג ע"א.
- ↑ בלקו"ת להאר"י, בפרשת מקץ.
- ↑ שורש ההסבר באור התורה ר"פ מקץ, ופרטים שונים מוסברים במקומות רבים נוספים אצל כל רבותינו נשיאי חב"ד.
- ↑ ולא כמו עכשיו שבכתר ובחכמה מאיר בקירוב, בבינה מאיר בריחוק, בז"א רק דרך חלון, במלכות דרך נקב ובעולמות רק דרך מסך ובשינוי המהות.
- ↑ מלכות דאצילות היא סוף עולם האצילות (עולם האחדות), וממנה ומתחילים השינויים. ונקראת שנה כי שורש החילוקים הוא י"ב בקר שבבריאה, שהם י"ב חודשי שנת הלבנה.
- ↑ כי מאיר בהם אור האין סוף שאין בו שינויים. ונקראות המידות גם הן שנה, כי שם הן שס"ה מצוות לא תעשה - שס"ה ימות החמה.