משתמש:שמואל חיים/יעקב אבינו לא מת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירה)
 
 
שורה 1: שורה 1:
'''יעקב אבינו לא מת''' הוא משפט מהגמרא הקובע ש[[יעקב אבינו]] לא מת, המשפט עורר פולמוס נרחב אודות משמעותו.
'''יעקב אבינו לא מת''' הוא משפט מהגמרא הקובע ש[[יעקב אבינו]] לא מת, המשפט עורר פולמוס נרחב אודות משמעותו.
==מקורו==
==מקורו==
בגמרא{{הערה|[[מסכת תענית]], דף ה', ע"ב.}} מובא ש[[רב נחמן]] ו[[רב יצחק]] ישבו לסעודה בתחילת הסעודה פנה רב נחמן לרב יצחק וביקש ממנו שיגיד דבר הלכה, והוא בתגובה ציטט לו את מאמרו של [[רבי יוחנן]]ש:"אין מסיחין בשעת הסעודה שמא יקדים קנה לושת ויבוא לידי סכנה", בסוף הסעודה רב יצחק אמר מימרא נוספת בשם רבי יוחנן ש"יעקב אבינו לא מת", רב נחמן הגיב על כך בפליאה ושאל:"וכי בחינם ספדו הסופדים, חנטו החונטים וקברו הקוברים?!", בתגובה מצטט רב יצחק את הפסוק ב[[ספר ירמיהו]] :"ואתה אל תירא עבדי יעקב נאום ה’ ואל תחת ישראל, כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים" ומסביר שההיקש בין יעקב לזרעיו מלמד ש"מה זרעו בחיים אף הוא בחיים".
בגמרא{{הערה|[[מסכת תענית]], דף ה', ע"ב.}} מובא ש[[רב נחמן]] ו[[רב יצחק]] ישבו לסעודה בתחילת הסעודה פנה רב נחמן לרב יצחק וביקש ממנו שיגיד דבר הלכה, והוא בתגובה ציטט לו את מאמרו של [[רבי יוחנן]] ש:"אין מסיחין בשעת הסעודה שמא יקדים קנה לושת ויבוא לידי סכנה", בסוף הסעודה רב יצחק אמר מימרא נוספת בשם רבי יוחנן ש"יעקב אבינו לא מת", רב נחמן הגיב על כך בפליאה ושאל:"וכי בחינם ספדו הסופדים, חנטו החונטים וקברו הקוברים?!", בתגובה מצטט רב יצחק את הפסוק ב[[ספר ירמיהו]] :"ואתה אל תירא עבדי יעקב נאום ה’ ואל תחת ישראל, כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים" ומסביר שההיקש בין יעקב לזרעיו מלמד ש"מה זרעו בחיים אף הוא בחיים".


אימרה דומה מופיעה ב[[זוהר]] שם נכתב שיעקב אבינו לא מת, ו[[הקב"ה]] מושיב אותו לפני [[כסא הכבוד]] שיהיה עד לבני ישראל האומרים כל יום "[[שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד]]"{{הערה|ספר הזוהר, [[מגילת רות]].}}.
אימרה דומה מופיעה ב[[זוהר]] שם נכתב שיעקב אבינו לא מת, ו[[הקב"ה]] מושיב אותו לפני [[כסא הכבוד]] שיהיה עד לבני ישראל האומרים כל יום "[[שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד]]"{{הערה|ספר הזוהר, [[מגילת רות]].}}.
==הפולמוס==
==הפולמוס==



גרסה אחרונה מ־17:20, 9 ביוני 2021

יעקב אבינו לא מת הוא משפט מהגמרא הקובע שיעקב אבינו לא מת, המשפט עורר פולמוס נרחב אודות משמעותו.

מקורו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגמרא[1] מובא שרב נחמן ורב יצחק ישבו לסעודה בתחילת הסעודה פנה רב נחמן לרב יצחק וביקש ממנו שיגיד דבר הלכה, והוא בתגובה ציטט לו את מאמרו של רבי יוחנן ש:"אין מסיחין בשעת הסעודה שמא יקדים קנה לושת ויבוא לידי סכנה", בסוף הסעודה רב יצחק אמר מימרא נוספת בשם רבי יוחנן ש"יעקב אבינו לא מת", רב נחמן הגיב על כך בפליאה ושאל:"וכי בחינם ספדו הסופדים, חנטו החונטים וקברו הקוברים?!", בתגובה מצטט רב יצחק את הפסוק בספר ירמיהו :"ואתה אל תירא עבדי יעקב נאום ה’ ואל תחת ישראל, כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים" ומסביר שההיקש בין יעקב לזרעיו מלמד ש"מה זרעו בחיים אף הוא בחיים".

אימרה דומה מופיעה בזוהר שם נכתב שיעקב אבינו לא מת, והקב"ה מושיב אותו לפני כסא הכבוד שיהיה עד לבני ישראל האומרים כל יום "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד"[2].

הפולמוס[עריכה | עריכת קוד מקור]

דעת הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • חיים נצחיים באתר צעירי חב"ד.
  • [www.chabadindia770.com/%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%90-%D7%9E%D7%AA.html יעקב אבינו לא מת] באתר חב"ד הודו.

הערות שוליים

  1. מסכת תענית, דף ה', ע"ב.
  2. ספר הזוהר, מגילת רות.