משתמש:חבדפד770/ארגז החול הכי מרכזי/כח הצומח שבארץ: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (ויקיזציה)
שורה 1: שורה 1:
{להעביר לאישי}}
{{בעריכה מתמשכת}}
{לפשט}}
 
'''כח הצומח שבארץ''' הוא כח בלתי מוגבל שה' הכניס ב[[ארץ]] הגשמית ב[[עשרה מאמרות]] במאמר "תוצא הארץ", שעל ידי מאמר זה היא יכולה להצמיח עד בלי גבול.
'''כח הצומח שבארץ''' הוא כח בלתי מוגבל שה' הכניס ב[[ארץ]] הגשמית ב[[עשרה מאמרות]] במאמר "תוצא הארץ", שעל ידי מאמר זה היא יכולה להצמיח עד בלי גבול.



גרסה מ־00:11, 9 באפריל 2021

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

כח הצומח שבארץ הוא כח בלתי מוגבל שה' הכניס בארץ הגשמית בעשרה מאמרות במאמר "תוצא הארץ", שעל ידי מאמר זה היא יכולה להצמיח עד בלי גבול.

עניינו של כח הצומח

עניינו הוא כח אינסופי, שעל ידו צומחים ריבוי צמחים בלי הפסק, בלי חלישות ובלי שינוי, בשונה מכל דבר בעולם שכוחו והשפעתו מוגבלים. [1].

בגילוי כח הצומח, ע"י שזורעים בקרקע גרעין אחד, יכול לצמוח עץ עושה פירות עד אין סוף. אין זה בכוחו של הגרעין[2], אלא שהגרעין מעורר ומגלה את כח הצומח האינסופי הטמון בקרקע.

עניין נוסף בזה: באדמה זורעים רק גרעין אחד קטן, אי אפשר לומר שהעץ כולו הגיע מהגרעין. רואים במוחש שיש פה התהוות יש מאין, בכוחו האינסופי של הקב"ה[דרוש מקור].

דרך הצמיחה על ידי כח הצומח

ע"י שזורעים גרעין, והגרעין נרקב באדמה - הוא מתבטל, יוצא מהמציאות שלו, על ידי זה מגלים את הכח האינסופי הטמון בקרקע.[3].
(כמו שידוע בעבודת ה', שע"י ביטול של יהודי אפשר להגיע לדרגות אלוקיות גבוהות[4]).

אם כן, מדוע נדרש שהגרעין יהיה מהסוג של העץ שרוצים שיצמח? הרי את העבודה עושה כח הצומח ולא הגרעין? אלא שתפקיד הגרעין הוא לתת ציור מסוים לצומח, ובזריעת גרעין של פרי מסוים יתהווה ויצמח עץ פרי זה. מובן אם כן שצמיחה צריכה שני שותפים, כח הצומח מחדש את המציאות החדשה (כמו יש מאין), והגרעין מגביל אותו ויוצר ממנו את מהותו העכשווית.[5].

המצאותו של כח הצומח בקרקע דווקא

כנ"ל, כח הצומח - הכח האינסופי של הקב"ה נמצא דווקא בארץ הגשמית, ולא בעולמות יותר מרוממים ואפילו לא בדברים יותר גבוהים בעולמנו.

זאת משום שכידוע נעוץ תחילתן בסופן. דווקא בארץ - במקום הכי נמוך, מתגלים הכוחות הכי גבוהים[6].

הערות שוליים

  1. במקומות אחדים מובא שגילוי האין סוף בעולם - שמתגלה בעיקר ע"י הולדה - מתגלה גם ע"י כח הצומח (שמח תשמח תרנ"ז בתחילתו).
  2. וההוכחה שהוא נרקב
  3. תו"א הוספות ויקהל קטו א
  4. ראה למשל ד"ה זה היום תרס"ו
  5. ראה לקו"ת שיר השירים טז, א. סה"מ תרנ"ז עמוד קעה־ו. ועוד.
  6. ראה תניא אגרת הקודש סימן כ'

*