ושתי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
===מוצאה===
===מוצאה===
במדרשים מובא שושתי המלכה הייתה ביתו של [[בלשצר]] מלך [[בבל]], בנו של אוויל מרודך ונכדו של [[נבוכדנאצר]] שגרם ל[[חורבן בית המקדש]] הראשון, בשנת השלישית למלכותו של בלשאצר הוא ערך משתה גדול וזאת ע"פ חישובו שעברו 70 שנה מאז מלגות בבל ולא התקיימה הנבואה שבית המקדש יבנה בזמן זה, ב[[גמרא]] ב[[מסכת מגילה]] מובא שבלשאצר עטה בחישובו והוא היה צריך למנות 70 שנה החל מחורבן בית המקדש הראשון{{הערה|[[מסכת מגילה]], דף י', ע"ב}}.
במדרשים מובא שושתי המלכה הייתה ביתו של [[בלשצר]] מלך [[בבל]], בנו של אוויל מרודך ונכדו של [[נבוכדנאצר]] שגרם ל[[חורבן בית המקדש]] הראשון, ובמותה של ושתי התגשמה גם הנבואה ש"והכרתי לבבל שם ושאר ונין ונכד"{{הערה|מסכת מגילה, דף י', ע"ב}}, בשנת השלישית למלכותו של בלשאצר הוא ערך משתה גדול וזאת ע"פ חישובו שעברו 70 שנה מאז מלגות בבל ולא התקיימה הנבואה שבית המקדש יבנה בזמן זה, ב[[גמרא]] ב[[מסכת מגילה]] מובא שבלשאצר עטה בחישובו והוא היה צריך למנות 70 שנה החל מחורבן בית המקדש הראשון{{הערה|[[מסכת מגילה]], דף י', ע"ב}}.


באמצע הסעודה מגיעים [[כורש]] ומדי כובשים את המקום והורגים את בלשצר ולוקחים תחת חסותם את ושתי, ובהמשך מחתנים אותם עם בנו של [[כורש]] [[אחשורוש]]{{הערה|מסכת מגילה, דף י', ע"א}}, ע"פ אחד הפירושים [[סעודת אחשורוש]] היה החתונה בין [[אחשורוש]] ל[[ושתי]]{{הערה|פירוש האבן עזרא}}.
באמצע הסעודה מגיעים [[כורש]] ומדי כובשים את המקום והורגים את בלשצר ולוקחים תחת חסותם את ושתי, ובהמשך מחתנים אותם עם בנו של [[כורש]] [[אחשורוש]]{{הערה|מסכת מגילה, דף י', ע"א}}, ע"פ אחד הפירושים [[סעודת אחשורוש]] היה החתונה בין [[אחשורוש]] ל[[ושתי]]{{הערה|פירוש האבן עזרא}}.


במותה של ושתי התגשמה הנבואה ש"והכרתי לבבל שם ושאר ונין ונכד"
===סעודת אחשורוש===
===סעודת אחשורוש===
במקביל ל[[סעודת אחשורוש]] ערכה ושתי גם היא סעודה במקביל לנשים בבית המלכות של אחשורוש, המפרשים מסבירים שהי עשתה זאת בבית המלכות ולא בבית הנשים וזאת משום שהיא רצתה להכשיל את הגברים בראיית נשים לא צנועות{{מקור}}, ע"פ המובא הייתה אז ושתי בגיל פחות מ20{{הערה|פירוש רבי [[יונתן איישביץ]]{{הבהרה|איפה הוא אומר את זה?}}}}.
במקביל ל[[סעודת אחשורוש]] ערכה ושתי גם היא סעודה במקביל לנשים בבית המלכות של אחשורוש, המפרשים מסבירים שהי עשתה זאת בבית המלכות ולא בבית הנשים וזאת משום שהיא רצתה להכשיל את הגברים בראיית נשים לא צנועות{{מקור}}, ע"פ המובא הייתה אז ושתי בגיל פחות מ20{{הערה|פירוש רבי [[יונתן איישביץ]]{{הבהרה|איפה הוא אומר את זה?}}}}.
שורה 17: שורה 18:
לאחר שושתי מסרבת לבוא, מציע [[ממוכן]] אחד משבעת סריסיו של המלך להרוג את המלכה ולהביא במקומה מלכה אחרת, ומנק זאת בכך ש:
לאחר שושתי מסרבת לבוא, מציע [[ממוכן]] אחד משבעת סריסיו של המלך להרוג את המלכה ולהביא במקומה מלכה אחרת, ומנק זאת בכך ש:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה, לְכֹל, שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ; וּכְדַי, בִּזָּיוֹן וָקָצֶף. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו, וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי, וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה."}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה, לְכֹל, שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ; וּכְדַי, בִּזָּיוֹן וָקָצֶף. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו, וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי, וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה."}}
ב[[גמרא]] מוסבר שהסיבה שושתי סרבה לבוא זה בגלל שהצטרעה או שצמח לה זנב, כמו כן היא נעשה מידה כנגד מידה, ושתי נהגה להפשיט בנות ישראל ולהורות להן לעשות מלאכה בשבת, ועל כן נגזר עליה שתבוא ערומה ותהרג{{הערה|שם, דף י"ב, ע"ב}}.


הרבי מסביר את תשובתו של [[ממוכן]] ש"לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה, כי על כל השרים והעמים", שהוא נאמר משום שרצונו של [[אחשורוש]] היה שהסעודה תהיה "כרצון איש ואיש" ובגלל שסיפור ושתי פוגע גם ברצונותיהם של שרי המלך, הדבר משמש כנימוק נוסף להריגתה{{הערה|לקו"ש, ל"ו, עמ' 161}}.
הרבי מסביר את תשובתו של [[ממוכן]] ש"לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה, כי על כל השרים והעמים", שהוא נאמר משום שרצונו של [[אחשורוש]] היה שהסעודה תהיה "כרצון איש ואיש" ובגלל שסיפור ושתי פוגע גם ברצונותיהם של שרי המלך, הדבר משמש כנימוק נוסף להריגתה{{הערה|לקו"ש, ל"ו, עמ' 161}}.
==בתורת החסידות==
{{להשלים}}
ב[[תורת החסידות]] מבואר שעניניה של ושתי היה [[חשמל (בחסידות)|חשמל דנוגה]], והיה הייתה מסתירה ומעליה על ענייני הקדושה של [[אחשורוש]]{הערה|תורת מנחם, תשי"ז, ח"ב, עמ' 146}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־11:07, 24 בפברואר 2021

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

ושתי המלכה הינה אשתו של המלך אחשורוש שנהרגה בסעודת אחשורוש בעקבות ביזוי בעלה המלך.

תולדות חיים

מוצאה

במדרשים מובא שושתי המלכה הייתה ביתו של בלשצר מלך בבל, בנו של אוויל מרודך ונכדו של נבוכדנאצר שגרם לחורבן בית המקדש הראשון, ובמותה של ושתי התגשמה גם הנבואה ש"והכרתי לבבל שם ושאר ונין ונכד"[1], בשנת השלישית למלכותו של בלשאצר הוא ערך משתה גדול וזאת ע"פ חישובו שעברו 70 שנה מאז מלגות בבל ולא התקיימה הנבואה שבית המקדש יבנה בזמן זה, בגמרא במסכת מגילה מובא שבלשאצר עטה בחישובו והוא היה צריך למנות 70 שנה החל מחורבן בית המקדש הראשון[2].

באמצע הסעודה מגיעים כורש ומדי כובשים את המקום והורגים את בלשצר ולוקחים תחת חסותם את ושתי, ובהמשך מחתנים אותם עם בנו של כורש אחשורוש[3], ע"פ אחד הפירושים סעודת אחשורוש היה החתונה בין אחשורוש לושתי[4].

במותה של ושתי התגשמה הנבואה ש"והכרתי לבבל שם ושאר ונין ונכד"

סעודת אחשורוש

במקביל לסעודת אחשורוש ערכה ושתי גם היא סעודה במקביל לנשים בבית המלכות של אחשורוש, המפרשים מסבירים שהי עשתה זאת בבית המלכות ולא בבית הנשים וזאת משום שהיא רצתה להכשיל את הגברים בראיית נשים לא צנועות[דרוש מקור], ע"פ המובא הייתה אז ושתי בגיל פחות מ20[5].

הריגתה

במגילת אסתר מובא שביום השביעי למשתה אחשורוש לתושבי שושן הבירה, ציווה המלך לשבעת קרוביו שיביאו לפני את ושתי המלכה, בגמרא מבואר שקדם לכך דיון בין שרי פרס ומדי למי יש אישה הכי יפה, ולבסוף בא אחשורוש ואמר שאשתו שהיא בבלית יפה יותר מכולם והיא יכולה לבוא אף ערומה שכתר מלכות לראשה[6].

במפרשים מבואר שאותו היום היה יום שבת ובני ישראל הלכו אז לבתיהם, הרבי הסביר באחת משיחותיו, שששת הימים הראשונים נערכו כרצון "המן" שבהם היו הגויים אוכלים ומדברים דברי תפילות, אבל ביום השביעי שבת שבה "ישראל אוכלין ושותין, ומתחילין בדברי תורה ותשבחות" היה מרדכי שבע רצון מכך, והתגשמה משאלתו של אחשורוש שהסעודה תערך "כרצון איש ואיש" וכתוצאה מכך הוא היה "טוב לב המלך ביין"[7].

לאחר שושתי מסרבת לבוא, מציע ממוכן אחד משבעת סריסיו של המלך להרוג את המלכה ולהביא במקומה מלכה אחרת, ומנק זאת בכך ש:

"תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה, לְכֹל, שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ; וּכְדַי, בִּזָּיוֹן וָקָצֶף. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו, וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי, וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה."

בגמרא מוסבר שהסיבה שושתי סרבה לבוא זה בגלל שהצטרעה או שצמח לה זנב, כמו כן היא נעשה מידה כנגד מידה, ושתי נהגה להפשיט בנות ישראל ולהורות להן לעשות מלאכה בשבת, ועל כן נגזר עליה שתבוא ערומה ותהרג[8].

הרבי מסביר את תשובתו של ממוכן ש"לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה, כי על כל השרים והעמים", שהוא נאמר משום שרצונו של אחשורוש היה שהסעודה תהיה "כרצון איש ואיש" ובגלל שסיפור ושתי פוגע גם ברצונותיהם של שרי המלך, הדבר משמש כנימוק נוסף להריגתה[9].

בתורת החסידות

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

בתורת החסידות מבואר שעניניה של ושתי היה חשמל דנוגה, והיה הייתה מסתירה ומעליה על ענייני הקדושה של אחשורוש{הערה|תורת מנחם, תשי"ז, ח"ב, עמ' 146}}.

הערות שוליים

  1. מסכת מגילה, דף י', ע"ב
  2. מסכת מגילה, דף י', ע"ב
  3. מסכת מגילה, דף י', ע"א
  4. פירוש האבן עזרא
  5. פירוש רבי יונתן איישביץ[דרושה הבהרה]
  6. מסכת מגילה, דף י"ב, עמ' ב
  7. שיחת פורים תש"ל
  8. שם, דף י"ב, ע"ב
  9. לקו"ש, ל"ו, עמ' 161