אחדות פשוטה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירה)
 
אין תקציר עריכה
(14 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
באופן אחדות הספירות או כוחות הנפש ישנם כמה דרגות:
תורת החסידות מדברת על שני סוגי אחדות: '''אחדות פשוטה''' ולעומתה '''אחדות מורכבת'''.


אחדות של כמה דברים נפרדים - אחדות הכוחות הגלויים. אחדות של דבר אחד הכולל כמה דברים - אחדות של הכוחות הנעלמים. אחדות זו נקראת '''אחדות מורכבת'''.
== ביאור המושג ==
'''מורכבת''': מציאות אחת המורכבת מפרטים רבים. אדם לדוגמא, למרות שהוא אחד, מורכבת מציאותו מרמ"ח איברים ושס"ה גידים (וכן ברוחניות מורכבת נשמתו משכל ומידות, הנחלקים בפרטות לתרי"ג איברים רוחניים פרטיים).


והאופן הנעלה ביותר הוא '''אחדות פשוטה''' כלומר, הוא אחד כיון שאיננו מורכב. ולדוגמה: המציאות של המים היא אחת פשוטה (ולא כעיסה שאפילו שהיא אחת, היא מורכבת מקמח ומים).
'''פשוטה''': מציאות שהיא עצם אחד ולכן לא ניתנת לחלוקה. אמיתית עניין זה הוא אך ורק בחיק הבורא ברוך הוא.


אופן זה הוא בדרגת [[א"ק]] שלמעלה מ[[כתר]] שהוא [[עולם העקודים]], כלומר, שכולם עקודים בכלי אחד.
==בספירות==
באופן האחדות של הספירות יש כמה אופנים: והדרגה הנעלית - שבה כל הספירות מאוחדות באופן הכי פשוט - שאין מציאות נפרדת שבמצב כל כך נעלה הוא אחד (כמו ב[[כתר]] שהוא נקרא גם [[עולם העקודים]], כלומר, שכל הספירות הן "עקודות" בכלי אחד, ואפילו שהן כדבר אחד, מכל מקום, יש בזה מן המורכבות), אלא הוא אחד כיון שאין שם כלל ציור של ספירות ואפילו כמאוחדות. אופן זה הוא בדרגת [[אדם קדמון]].
==בתורת הרבי==
במכתב מ[[י"ג ניסן]] בשנת [[תשכ"ג]] עונה הרבי לאישה שטענה על תחושת בדידות הניכרת אצלה. במענה כותב הרבי, שהוא מתפלא מאוד, שהרבי ידוע פתגמו של [[אדמו"ר מוהריי"צ]], ש{{מונחון|'''"חסידות האָט אויפגעטאָן אַז מ'איז ניט עלענד כו'"'''|החסידות פעלה במה שסילקה ענין הבדידות}}, שאם הבדידות נוגעת להקשר בין חסיד לרבי, על אחת כמה וכמה יש להקשר ושייכות שבין אדם לסביבתו, ופשוט שכך הקשר שבין ה' ובני ישראל, ובמיוחד הענין על פי יסדות תורתינו בענין [[השגחה פרטית]], כפשוט, אשר הקב"ה משגיח בהשגחה פרטית על כל הנעשה בעולם, והשגחתו וברכתו והשפעת טובו, הרי אחד מהם, כי מקורם אחדות הפשוטה.
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה מ־23:08, 29 בנובמבר 2020

תורת החסידות מדברת על שני סוגי אחדות: אחדות פשוטה ולעומתה אחדות מורכבת.

ביאור המושג

מורכבת: מציאות אחת המורכבת מפרטים רבים. אדם לדוגמא, למרות שהוא אחד, מורכבת מציאותו מרמ"ח איברים ושס"ה גידים (וכן ברוחניות מורכבת נשמתו משכל ומידות, הנחלקים בפרטות לתרי"ג איברים רוחניים פרטיים).

פשוטה: מציאות שהיא עצם אחד ולכן לא ניתנת לחלוקה. אמיתית עניין זה הוא אך ורק בחיק הבורא ברוך הוא.

בספירות

באופן האחדות של הספירות יש כמה אופנים: והדרגה הנעלית - שבה כל הספירות מאוחדות באופן הכי פשוט - שאין מציאות נפרדת שבמצב כל כך נעלה הוא אחד (כמו בכתר שהוא נקרא גם עולם העקודים, כלומר, שכל הספירות הן "עקודות" בכלי אחד, ואפילו שהן כדבר אחד, מכל מקום, יש בזה מן המורכבות), אלא הוא אחד כיון שאין שם כלל ציור של ספירות ואפילו כמאוחדות. אופן זה הוא בדרגת אדם קדמון.

בתורת הרבי

במכתב מי"ג ניסן בשנת תשכ"ג עונה הרבי לאישה שטענה על תחושת בדידות הניכרת אצלה. במענה כותב הרבי, שהוא מתפלא מאוד, שהרבי ידוע פתגמו של אדמו"ר מוהריי"צ, ש
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
"חסידות האָט אויפגעטאָן אַז מ'איז ניט עלענד כו'", שאם הבדידות נוגעת להקשר בין חסיד לרבי, על אחת כמה וכמה יש להקשר ושייכות שבין אדם לסביבתו, ופשוט שכך הקשר שבין ה' ובני ישראל, ובמיוחד הענין על פי יסדות תורתינו בענין השגחה פרטית, כפשוט, אשר הקב"ה משגיח בהשגחה פרטית על כל הנעשה בעולם, והשגחתו וברכתו והשפעת טובו, הרי אחד מהם, כי מקורם אחדות הפשוטה.