קונטרס ההתפעלות: הבדלים בין גרסאות בדף
מאין תקציר עריכה |
(עריכה כללית) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
"'''קונטרס | "'''קונטרס ה[[התפעלות]]'''" הוא [[קונטרסים (אדמו"ר האמצעי)|קונטרס]] שנכתב על ידי [[אדמו"ר האמצעי]] ונשלח ל[[חסידים]] בשנת [[תקע"ד]] (שנה לאחר [[הסתלקות]] [[אדמו"ר הזקן]]). | ||
בקונטרס אגרת לכלל [[חסידי חב"ד]] העוסקת בדרכי ההתפעלות ב[[לב]] וב[[מחשבה]] על פי דרך [[חב"ד]] ושילובם ב[[עבודת השם]] החבדי"ת. נקודת העניין היא ש"התפעלות" [[אמת|אמיתית]] מושגת רק על ידי [[התבוננות]] בהנהגת ה' את ה[[עולם]]. | |||
הקונטרס | הקונטרס מחולק להקדמה, שהיא אגרת נפרדת, שבה מבאר הרבי את חיוב ההתפעלות, ושולל את המתפעלים "התפעלות חיצונית", הנקראים בפיו "הדרכים הישנות" (הכוונה ל[[חסידות פולין|חסידויות הפולניות]]) מחד, ומאידך את אלה שחוששים, כביכול, להתפעל (כאן הכוונה לר' [[אהרן מסטרשלה]] שהיה תלמיד של בעל התניא והנהיג חלק מהחסידים אחרי [[מות]]ו). הרבי מבכה את המצב שרוב החסידים לא מתעוררים להתפעלות ומסביר את הסיבות למצב. | ||
הקונטרס עצמו מחולק למספר חלקים בהם מסביר אדמו"ר האמצעי את המדרגות בהתפעלות, הדרכים להגיע אליהן ואת מונעי ההתפעלות. | |||
הקונטרס עצמו מחולק למספר חלקים | |||
==פירושים== | ==פירושים== | ||
שורה 12: | שורה 11: | ||
על הקונטרס יש שני ביאורים מאת ר' [[הלל מפאריטש]]. הראשון "מהדורא קמא" הוא על סדר הקונטרס והשני "מהדורא בתרא" הוא הערות על הקונטרס. | על הקונטרס יש שני ביאורים מאת ר' [[הלל מפאריטש]]. הראשון "מהדורא קמא" הוא על סדר הקונטרס והשני "מהדורא בתרא" הוא הערות על הקונטרס. | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
* [http://yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?cat=1030&page=1&rc=15 שיעורים על הקונטרס] באתר [[ישיבת בית אל]]. | |||
* [http://yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?cat=1030&page=1&rc=15 שיעורים] באתר [[ישיבת בית אל]] | * [http://www.hebrewbooks.org/34845 הקונטרס באתר Hebrew Books] | ||
* [http://www.hebrewbooks.org/34845 | |||
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר האמצעי]] | [[קטגוריה:ספרי אדמו"ר האמצעי]] | ||
{{ויקיפדיה}} | {{ויקיפדיה}} |
גרסה מ־00:07, 15 בדצמבר 2009
"קונטרס ההתפעלות" הוא קונטרס שנכתב על ידי אדמו"ר האמצעי ונשלח לחסידים בשנת תקע"ד (שנה לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן).
בקונטרס אגרת לכלל חסידי חב"ד העוסקת בדרכי ההתפעלות בלב ובמחשבה על פי דרך חב"ד ושילובם בעבודת השם החבדי"ת. נקודת העניין היא ש"התפעלות" אמיתית מושגת רק על ידי התבוננות בהנהגת ה' את העולם.
הקונטרס מחולק להקדמה, שהיא אגרת נפרדת, שבה מבאר הרבי את חיוב ההתפעלות, ושולל את המתפעלים "התפעלות חיצונית", הנקראים בפיו "הדרכים הישנות" (הכוונה לחסידויות הפולניות) מחד, ומאידך את אלה שחוששים, כביכול, להתפעל (כאן הכוונה לר' אהרן מסטרשלה שהיה תלמיד של בעל התניא והנהיג חלק מהחסידים אחרי מותו). הרבי מבכה את המצב שרוב החסידים לא מתעוררים להתפעלות ומסביר את הסיבות למצב.
הקונטרס עצמו מחולק למספר חלקים בהם מסביר אדמו"ר האמצעי את המדרגות בהתפעלות, הדרכים להגיע אליהן ואת מונעי ההתפעלות.
פירושים
על הקונטרס יש שני ביאורים מאת ר' הלל מפאריטש. הראשון "מהדורא קמא" הוא על סדר הקונטרס והשני "מהדורא בתרא" הוא הערות על הקונטרס.