נשמות ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (←שורשם) |
מ (←שורשם) |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
נשמות ישראל מושרשים ב[[עצמותו ומהותו]] יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם [[הוי"ה]], ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים. | נשמות ישראל מושרשים ב[[עצמותו ומהותו]] יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם [[הוי"ה]], ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים. | ||
וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל ה[[עולמות]] אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. | וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל ה[[עולמות]] אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה". | ||
שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש ה[[תורה]] בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "[[אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד]]", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו משל הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של [[דירה בתחתונים]]. | שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש ה[[תורה]] בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "[[אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד]]", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו משל הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של [[דירה בתחתונים]]. |
גרסה מ־22:28, 1 בנובמבר 2009
נשמות ישראל הוא כינוי לצירוף של ניצוצות אלוקות המחיות את ישראל. מבואר כי נשמות ישראל הם בבחינת קומה. נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת המלאכים אשר נמשכים מחיצוניות העולמות.
שורשם
נשמות ישראל מושרשים בעצמותו ומהותו יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם הוי"ה, ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים.
וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל העולמות אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה".
שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש התורה בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו משל הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של דירה בתחתונים.
בבחינת קומה
כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת ראש ומוח ויש נשמות שהם מבחינת הלב והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיח". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות בהקב"ה ממש, כמשל הבן הנמשך מן מוח האב, שאף ציפורני רגליו נמשכו מבחינה זו.
נשמות ישראל ומלאכים
נשמות ישראל נמשכות על ידי זיווג גופני, שהם נמשכים מבחינת פנימיות העולמות. זאת לעומת המלאכים הנמשכים מזיווג נשיקין שהם מחיצוניות העולמות.
חלוקתם
נשמות ישראל מתחלקות לשני חלקים עיקריים: בעלי עסקים ובעלי תורה. שבעלי עסקים הוא הדרגה השניה בנשמות ישראל, אליה שייכים רוב עם ישראל. בניגוד לבעלי תורה שתורתם היא אומנותם, בעלי עסקים ענינם בכללות הוא במצוות וגמילות חסדים.