טעמים נקודות תגין אותיות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ערך ראשוני)
 
(בעריכה)
שורה 1: שורה 1:
'''טעמים נקודות תגין אותיות''' (ר"ת: טנת"א) הם ארבעת הפרטים השונים בכתיבת [[אותיות]] התורה.
'''טעמים נקודות תגין אותיות''' (ר"ת: טנת"א) הם ארבעת הפרטים השונים בכתיבת [[אותיות]] התורה.


מבואר כי ארבע דרגות אלו הם כנגד הספירות. שהטעמים הם כנגד ספירת ה[[חכמה]], נקודות הם כנגד ספירת ה[[בינה]], התגין הם כנגד [[זעיר אנפין]], ו[[אותיות]] הם כנגד ספירת ה[[מלכות]].
מבואר כי ארבע דרגות אלו הם כנגד הספירות. שהטעמים הם כנגד ספירת ה[[חכמה]], נקודות הם כנגד ספירת ה[[בינה]], התגין הם כנגד ה[[מידות]], ו[[אותיות]] הם כנגד ספירת ה[[מלכות]].
 
==ביאור==
ארבעת הדרגות טנת"א הם כנגד ארבעת הבחינות: [[חכמה]], [[בינה]], [[מידות]] ו[[מלכות]]. לפעמים מבואר כי [[טעמים]] הוא כנגד ספירת ה[[כתר]], ו[[נקודות]] הם כנגד ספירת ה[[חכמה]].
 
מבואר ש[[טעמים]] הם כנגד ספירת ה[[חכמה]]. שטעמי התורה הם בחינת ה[[תענוג]] שבחכמה שבתורה, שהוא כענין השיר והניגון.


==בתורה שבכתב==
==בתורה שבכתב==

גרסה מ־17:25, 1 בנובמבר 2009

טעמים נקודות תגין אותיות (ר"ת: טנת"א) הם ארבעת הפרטים השונים בכתיבת אותיות התורה.

מבואר כי ארבע דרגות אלו הם כנגד הספירות. שהטעמים הם כנגד ספירת החכמה, נקודות הם כנגד ספירת הבינה, התגין הם כנגד המידות, ואותיות הם כנגד ספירת המלכות.

ביאור

ארבעת הדרגות טנת"א הם כנגד ארבעת הבחינות: חכמה, בינה, מידות ומלכות. לפעמים מבואר כי טעמים הוא כנגד ספירת הכתר, ונקודות הם כנגד ספירת החכמה.

מבואר שטעמים הם כנגד ספירת החכמה. שטעמי התורה הם בחינת התענוג שבחכמה שבתורה, שהוא כענין השיר והניגון.

בתורה שבכתב

ארבעת דרגות של טנת"א מתגלות רק בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה. שתמונת האותיות של התורה הם הלכה למשה מסיני, וכל תמונה ותמונה מרמז לרבוא עולמות, וגם הטעמים ונקודות והתגין כולם אינם באים לידי גילוי בתורה שבעל פה. והם נקראין בבחינת עלמין סתימין דלא אתגליין שאינם באים לידי גילוי.