עמק המלך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "חיים ויטאל " ב־"חיים ויטאל ")
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
לעומת זאת בקרב תלמידי הבעל שם טוב, לא זאת בלבד שהספר אינו מוחרם כלל, אלא שהספר מהוה מקור עיקרי לתורת האר"י ז"ל, ויסודות רבים מתורת החסידות מושתתים על ספר זה, ביניהם שיטת החסידות בענין ה[[צמצום]] שלא כפשוטו, ההתדבקות ב[[אותיות התורה]] שהם - לפי שיטת מהר"י סרוג - למעלה למעלה מכל [[סדר ההשתלשלות]], וכן ההתעסקות בעולמות הקודמים ל[[אדם קדמון]], שקיימת רק בספרי מהר"י סרוג ותלמידיו.
לעומת זאת בקרב תלמידי הבעל שם טוב, לא זאת בלבד שהספר אינו מוחרם כלל, אלא שהספר מהוה מקור עיקרי לתורת האר"י ז"ל, ויסודות רבים מתורת החסידות מושתתים על ספר זה, ביניהם שיטת החסידות בענין ה[[צמצום]] שלא כפשוטו, ההתדבקות ב[[אותיות התורה]] שהם - לפי שיטת מהר"י סרוג - למעלה למעלה מכל [[סדר ההשתלשלות]], וכן ההתעסקות בעולמות הקודמים ל[[אדם קדמון]], שקיימת רק בספרי מהר"י סרוג ותלמידיו.


הספר נכתב בשפה עשירה ורחבה, ומבאר לעומק כל מיני מושגים עלומים שנזכרו בספרי האר"י הק'. הספר מוזכר מאות פעמים בספרי [[אדמו"ר הזקן]], וישנם דרושים שלימים של אדה"ז שמבוססים בעיקר על ספרו, כמו הדרוש שבו מבואר כי בריאת כל העולמות כולם הם רק מאות [[ה]] אחת מ[[שם ס"ג]].
הספר נכתב בשפה עשירה ורחבה, ומבאר לעומק כל מיני מושגים עלומים שנזכרו בספרי האר"י הק'. הספר מוזכר מאות פעמים בספרי [[אדמו"ר הזקן]], וישנם דרושים שלימים של אדה"ז שמבוססים בעיקר על ספרו, כמו הדרוש שבו מבואר כי בריאת כל העולמות כולם הם רק מאות [[ה]] אחת מ[[שם ס"ג]]. יחודו של הספר הוא בהיותו מציין לכל יסוד את מקורו בחז"ל{{הערה|המלך במסיבו ע' רי}}.


מלבד זאת, הספר היה מצוי באותה תקופה יותר מהספר [[עץ חיים]], ולכן ניתן למצוא בספרי [[המגיד ממעזריטש]] ואדה"ז מאות דרושים המבוססים על לשון הספר, מלבד היותו כאמור בסיס ראשוני לדרך הקבלה על פי שיטת החסידות. כמו כן בספר מוזכרים מאות עובדות מהאר"י ז"ל כפי שמקובלים היו ביד המחבר ממקור ראשון, ורוב העובדות מהאר"י ז"ל הידועים לנו מבוססים על ספר זה.
מלבד זאת, הספר היה מצוי באותה תקופה יותר מהספר [[עץ חיים]], ולכן ניתן למצוא בספרי [[המגיד ממעזריטש]] ואדה"ז מאות דרושים המבוססים על לשון הספר, מלבד היותו כאמור בסיס ראשוני לדרך הקבלה על פי שיטת החסידות. כמו כן בספר מוזכרים מאות עובדות מהאר"י ז"ל כפי שמקובלים היו ביד המחבר ממקור ראשון, ורוב העובדות מהאר"י ז"ל הידועים לנו מבוססים על ספר זה.
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*{{HebrewBooks|רבי נפתלי הירץ בכרך|עמק המלך|7307}}
*{{HebrewBooks|רבי נפתלי הירץ בכרך|עמק המלך|7307}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי קבלה]]
[[קטגוריה:ספרי קבלה]]

גרסה מ־03:38, 13 בספטמבר 2016

שער הספר

עמק המלך הוא ספר קבלה שנכתב על ידי רבי נפתלי הירץ בכרך, תלמידו של מהר"י סרוג מתלמידי האר"י הק'. הספר נדפס בשנת ת"ח.

בהיות ומחבר הספר אינו נמנה על תלמידיו של רבי חיים ויטאל היו בקרב המקובלים הספרדיים, ומעטים מקרב המקובלים החסידיים ששללו את לימוד ספרו, באשר מקובל כי רק רבי חיים ויטאל הוא אשר ניתנה לו הסמכות לכתוב את דברי רבו ולהעבירו לדורות.

לעומת זאת בקרב תלמידי הבעל שם טוב, לא זאת בלבד שהספר אינו מוחרם כלל, אלא שהספר מהוה מקור עיקרי לתורת האר"י ז"ל, ויסודות רבים מתורת החסידות מושתתים על ספר זה, ביניהם שיטת החסידות בענין הצמצום שלא כפשוטו, ההתדבקות באותיות התורה שהם - לפי שיטת מהר"י סרוג - למעלה למעלה מכל סדר ההשתלשלות, וכן ההתעסקות בעולמות הקודמים לאדם קדמון, שקיימת רק בספרי מהר"י סרוג ותלמידיו.

הספר נכתב בשפה עשירה ורחבה, ומבאר לעומק כל מיני מושגים עלומים שנזכרו בספרי האר"י הק'. הספר מוזכר מאות פעמים בספרי אדמו"ר הזקן, וישנם דרושים שלימים של אדה"ז שמבוססים בעיקר על ספרו, כמו הדרוש שבו מבואר כי בריאת כל העולמות כולם הם רק מאות ה אחת משם ס"ג. יחודו של הספר הוא בהיותו מציין לכל יסוד את מקורו בחז"ל[1].

מלבד זאת, הספר היה מצוי באותה תקופה יותר מהספר עץ חיים, ולכן ניתן למצוא בספרי המגיד ממעזריטש ואדה"ז מאות דרושים המבוססים על לשון הספר, מלבד היותו כאמור בסיס ראשוני לדרך הקבלה על פי שיטת החסידות. כמו כן בספר מוזכרים מאות עובדות מהאר"י ז"ל כפי שמקובלים היו ביד המחבר ממקור ראשון, ורוב העובדות מהאר"י ז"ל הידועים לנו מבוססים על ספר זה.

קישורים חיצוניים

רבי נפתלי הירץ בכרך, ‏עמק המלך, באתר HebrewBooks

הערות שוליים

  1. המלך במסיבו ע' רי