הבדלים בין גרסאות בדף "צחצוח הכפתורים"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הרחבה)
שורה 1: שורה 1:
'''צחצוח הכפתורים''' (כלשונו של הרבי באידיש - '''צפוצען די קנעפלעך''') הוא משל שנתן [[הרבי הריי"צ]]{{הערת שוליים|[[שיחת קודש]] [http://www.chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/688-91/5/4/42.htm שמחת תורה] ה'[[תרפ"ט]]}} המלמד על אופן עבודת הגלות כהכנה לקראת [[ביאת משיח]]. המשל מספר על חיילים המכינים את עצמם ומלבושם, כאשר השלב האחרון הוא צחצוח כפתורי המדים. הנמשל הוא עבודת ה[[יהודי]] להכין את עצמו והעולם לגאולה, בעבודה זו שלבים רבים עד השלב האחרון בהכנה, כדוגמת צחצוח הכפתורים.  
+
'''צחצוח הכפתורים''' (כלשונו של הרבי באידיש - '''צפוצען די קנעפלעך''') הוא משל שנתן [[הרבי הריי"צ]]{{הערת שוליים| [http://www.chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/688-91/5/4/42.htm שיחת קודש שמחת תורה ה'תרפ"ט].}} המלמד על אופן עבודת הגלות כהכנה לקראת [[ביאת משיח]]. המשל מספר על חיילים המכינים את עצמם ומלבושם, כאשר השלב האחרון הוא צחצוח כפתורי המדים. הנמשל הוא עבודת ה[[יהודי]] להכין את עצמו והעולם לגאולה, בעבודה זו שלבים רבים עד השלב האחרון בהכנה, כדוגמת צחצוח הכפתורים.  
  
 
פעם התבטא הרבי: "נשאר לצחצח רק את כפתורי בגדי השרד לקראת ה"מצעד" ביחד עם משיח צדקנו לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשמ"ב ח"א עמוד 138}}
 
פעם התבטא הרבי: "נשאר לצחצח רק את כפתורי בגדי השרד לקראת ה"מצעד" ביחד עם משיח צדקנו לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשמ"ב ח"א עמוד 138}}
שורה 5: שורה 5:
 
==משמעות המשל==
 
==משמעות המשל==
 
:בכמה מה[[שיחות]] ביאר הרבי את פרטי המשל:
 
:בכמה מה[[שיחות]] ביאר הרבי את פרטי המשל:
עבודת האדם בתיקון העולם והפיכתו למציאות קדושה נרמזת במשל לכפתורים, משום שמטרת הכפתור הוא לחבר את שני חלקי הבגד הימני והשמאלי חיבור הבגד נעשה על ידי שתופרים את הכפתור בצד השמאלי ומחוררים בצד הימני וכך מחברים שני הצדדים כשהצד הימני על גבי הצד השמאלי. כך הוא גם עבודת בני ישראל לחבר את ענייני העולם המתבטא בצד 'שמאל' לצד הימני - צד הקדושה.{{הערה|1=תורת מנחם התוועדויות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=16056&st=%u05E6%u05D7%u05E6%u05D5%u05D7 תשמ"ד חלק ג עמוד 1672].}}
+
עבודת האדם בתיקון העולם והפיכתו למציאות קדושה נרמזת במשל לכפתורים, משום שמטרת הכפתור הוא לחבר את שני חלקי הבגד הימני והשמאלי חיבור הבגד נעשה על ידי שתופרים את הכפתור בצד השמאלי ומחוררים בצד הימני וכך מחברים שני הצדדים כשהצד הימני על גבי הצד השמאלי (וחיבור שני הצדדים יחד (גם הצד השמאלי) מרכיבים את שלימות הבגד שעל ידי גילוי ה[[אור]] (ימין) הרי יתרון האור מתוך החושך (שמאל).{{הערה|שם=ה' טבת|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=170&hilite= התוועדויות תשמ"ז חלק ב עמוד 173].}} כך הוא גם עבודת בני ישראל לחבר את ענייני העולם המתבטא בצד 'שמאל' לצד הימני - צד הקדושה.{{הערה|1=תורת מנחם התוועדויות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=16056&st=%u05E6%u05D7%u05E6%u05D5%u05D7 תשמ"ד חלק ג עמוד 1672].}}
 +
גם הדיוק שמדובר בבגדי צבא לפי שכל ישראל אנשי צבא הם "כל יוצא צבא בישראל"{{הערה|במדבר א, ג ועוד.}} וכולם יחד יוצאים בגאולה לקבל את פני "ה' אלוקי הצבאות"{{הערה|הושע יב, ו ועוד.}} עם בגדי הצבא המצוחצחים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15927&st=&pgnum=288 ספר השיחות תשמ"ח חלק א עמוד 279].}}
  
וההדגשה בדברי הרבי הריי"צ הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. והדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: העבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצע וכמעט ונשלם. ונשאר לשלמותה רק פעולה קטנה ממש.{{הערה|שיחת [[ה' טבת]] [[תשמ"ז]]}}
+
וההדגשה בדברי הרבי הריי"צ הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. הדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: העבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצע וכמעט ונשלם. ונשאר לשלמותה רק פעולה קטנה ממש.{{הערה|שם=ה' טבת}}
  
 
[[הרבי]] התבטא פעם אחת {{הערה|שיחת שבת פרשת [[ויחי]] [[תשמ"ז]] [[לקוטי שיחות]] חכ"ה ע' 481}} שצחצוח הכפתורים הוא על מנת להסיר את האבק ([[סטרא אחרא]]) שעל הכפתור, והוסיף רמז לכך על דרך הצחות שהתרגום של אבק לאנגלית הוא "דאסט" - ראשי תיבות '''דא''' [[סטרא אחרא|'''סט'''רא '''א'''חרא]] (תרגום: זהו סטרא אחרא).
 
[[הרבי]] התבטא פעם אחת {{הערה|שיחת שבת פרשת [[ויחי]] [[תשמ"ז]] [[לקוטי שיחות]] חכ"ה ע' 481}} שצחצוח הכפתורים הוא על מנת להסיר את האבק ([[סטרא אחרא]]) שעל הכפתור, והוסיף רמז לכך על דרך הצחות שהתרגום של אבק לאנגלית הוא "דאסט" - ראשי תיבות '''דא''' [[סטרא אחרא|'''סט'''רא '''א'''חרא]] (תרגום: זהו סטרא אחרא).
שורה 13: שורה 14:
 
הרבי בשעה שדיבר הרבי על קרבתה של זמן הגאולה אמר הרבי שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו בוודאי בוודאי שהק"ה מקרב את הגאולה.{{הערה|1=[http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\48\2\B0501.tif&ilIF=G&ilSC=30 שיחת ב' ניסן תשמ"ח].}}.
 
הרבי בשעה שדיבר הרבי על קרבתה של זמן הגאולה אמר הרבי שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו בוודאי בוודאי שהק"ה מקרב את הגאולה.{{הערה|1=[http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\48\2\B0501.tif&ilIF=G&ilSC=30 שיחת ב' ניסן תשמ"ח].}}.
  
 +
ליתר ביאור בעבודת האדם ביאר הרבי: לפי הידוע שבעבודת האדם בכללות שני אופנים. א. שהעולם תופס מקום והוא מציאות, אלא שהאדם מכיר ויודע שיש אדון לעולם ועליו לעובדו, (נרמז במשנה:{{הערה|מסכת קידושין בסופה.}} "אני נבראתי לשמש את קוני" כנוסח הרגיל). ב. שבהכרתו אין כלל תפיסת מקום לעולם, מלכתחילה מכיר ומרגיש שאין עוד מלבדו. וממילא כל מציאותו מלכתחילה אינה קיימת אלא לעבוד את ה' (ונרמז בנוסח:{{הערה|גירסת הש"ס כתב יד (ירושלים תשכ"ד) הובא במלאכת שלמה על המשנה שם ועוד.}} "אני לא נבראתי... אלא, לשמש את קוני..!!") וזו המשמעות של עבודת צחצוח הכפתור, הכפתור בא לחבר שני חלקים שמצד עצמם אינם מחוברים ורק על ידי פעולה מתחברים והוא משל לאופן הראשון. אמנם עיקר העבודה בדורנו היא "לצחצח" את הכפתור, כלומר, "להתעלות" בעבודה זו, עד שיורגש בהכרתו שאין עוד מלבדו כלל, ומלכתחילה לא שייך פירוד בין העולם והקב"ה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=47 ספר השיחות תשנ"ב חלק א עמוד 39 ואילך ובהערה 32].}}
 
==סיום העבודה==
 
==סיום העבודה==
  

גרסה מ־14:03, 23 באוקטובר 2015

צחצוח הכפתורים (כלשונו של הרבי באידיש - צפוצען די קנעפלעך) הוא משל שנתן הרבי הריי"צ[1] המלמד על אופן עבודת הגלות כהכנה לקראת ביאת משיח. המשל מספר על חיילים המכינים את עצמם ומלבושם, כאשר השלב האחרון הוא צחצוח כפתורי המדים. הנמשל הוא עבודת היהודי להכין את עצמו והעולם לגאולה, בעבודה זו שלבים רבים עד השלב האחרון בהכנה, כדוגמת צחצוח הכפתורים.

פעם התבטא הרבי: "נשאר לצחצח רק את כפתורי בגדי השרד לקראת ה"מצעד" ביחד עם משיח צדקנו לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.[2]

משמעות המשל

בכמה מהשיחות ביאר הרבי את פרטי המשל:

עבודת האדם בתיקון העולם והפיכתו למציאות קדושה נרמזת במשל לכפתורים, משום שמטרת הכפתור הוא לחבר את שני חלקי הבגד הימני והשמאלי חיבור הבגד נעשה על ידי שתופרים את הכפתור בצד השמאלי ומחוררים בצד הימני וכך מחברים שני הצדדים כשהצד הימני על גבי הצד השמאלי (וחיבור שני הצדדים יחד (גם הצד השמאלי) מרכיבים את שלימות הבגד שעל ידי גילוי האור (ימין) הרי יתרון האור מתוך החושך (שמאל).[3] כך הוא גם עבודת בני ישראל לחבר את ענייני העולם המתבטא בצד 'שמאל' לצד הימני - צד הקדושה.[4] גם הדיוק שמדובר בבגדי צבא לפי שכל ישראל אנשי צבא הם "כל יוצא צבא בישראל"[5] וכולם יחד יוצאים בגאולה לקבל את פני "ה' אלוקי הצבאות"[6] עם בגדי הצבא המצוחצחים.[7]

וההדגשה בדברי הרבי הריי"צ הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. הדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: העבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצע וכמעט ונשלם. ונשאר לשלמותה רק פעולה קטנה ממש.[3]

הרבי התבטא פעם אחת [8] שצחצוח הכפתורים הוא על מנת להסיר את האבק (סטרא אחרא) שעל הכפתור, והוסיף רמז לכך על דרך הצחות שהתרגום של אבק לאנגלית הוא "דאסט" - ראשי תיבות דא סטרא אחרא (תרגום: זהו סטרא אחרא).

הרבי בשעה שדיבר הרבי על קרבתה של זמן הגאולה אמר הרבי שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו בוודאי בוודאי שהק"ה מקרב את הגאולה.[9].

ליתר ביאור בעבודת האדם ביאר הרבי: לפי הידוע שבעבודת האדם בכללות שני אופנים. א. שהעולם תופס מקום והוא מציאות, אלא שהאדם מכיר ויודע שיש אדון לעולם ועליו לעובדו, (נרמז במשנה:[10] "אני נבראתי לשמש את קוני" כנוסח הרגיל). ב. שבהכרתו אין כלל תפיסת מקום לעולם, מלכתחילה מכיר ומרגיש שאין עוד מלבדו. וממילא כל מציאותו מלכתחילה אינה קיימת אלא לעבוד את ה' (ונרמז בנוסח:[11] "אני לא נבראתי... אלא, לשמש את קוני..!!") וזו המשמעות של עבודת צחצוח הכפתור, הכפתור בא לחבר שני חלקים שמצד עצמם אינם מחוברים ורק על ידי פעולה מתחברים והוא משל לאופן הראשון. אמנם עיקר העבודה בדורנו היא "לצחצח" את הכפתור, כלומר, "להתעלות" בעבודה זו, עד שיורגש בהכרתו שאין עוד מלבדו כלל, ומלכתחילה לא שייך פירוד בין העולם והקב"ה.[12]

סיום העבודה

בשנים מאוחרות יותר התבטא הרבי כמה פעמים[13] שהעבודה בבירור העולם ותיקונו הסתיימה, ואפילו עבודת "צחצוח הכפתורים" כבר נעשתה ומה שנשאר זה "עמדו הכן כולכם לקבלת פני משיח" ולחיות את הגאולה אף בגלות ובזה להביא את הגאולה בפועל.

ראה גם

הערות שוליים

  1. שיחת קודש שמחת תורה ה'תרפ"ט.
  2. תורת מנחם התוועדויות תשמ"ב ח"א עמוד 138
  3. 3.0 3.1 התוועדויות תשמ"ז חלק ב עמוד 173.
  4. תורת מנחם התוועדויות תשמ"ד חלק ג עמוד 1672.
  5. במדבר א, ג ועוד.
  6. הושע יב, ו ועוד.
  7. ספר השיחות תשמ"ח חלק א עמוד 279.
  8. שיחת שבת פרשת ויחי תשמ"ז לקוטי שיחות חכ"ה ע' 481
  9. שיחת ב' ניסן תשמ"ח.
  10. מסכת קידושין בסופה.
  11. גירסת הש"ס כתב יד (ירושלים תשכ"ד) הובא במלאכת שלמה על המשנה שם ועוד.
  12. ספר השיחות תשנ"ב חלק א עמוד 39 ואילך ובהערה 32.
  13. שיחת שבת פרשת ויצא תשמ"ח סעיף ח. כמה פעמים אף אמר זאת בשם אדמו"ר הריי"ץ למרות שעניין זה נאמר לראשונה על ידי הרבי. (ראה לדוגמא שיחת שבת פרשת שופטים תשנ"א ס"א).