הלל צייטלין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " – " ב־" - ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הלל צייטלין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ר' הלל צייטלין]]
הלל ציטלין הוא זה שהביא את המושג שכנוע לפריקת עול תורה ומצוות ובזכותו ניהיה מושג אכזרי של מעבד עצמו לדעת שזה אומר שכלפני כמה מאות שנים לא היה את המושג שאנשים משכנעים אנשים מאותו סוג דת שלהם לא לעבור לדת אחרת אלא להישאר יהודים ולא לקיים תורה ומצוות
ר' '''הלל צייטלין''' נולד בשנת [[תרל"א]] בעיירה ה[[חב"ד]]ית [[קורמא]]. משפחתו של ר' הלל הינה מצאצאיו של ר' יוסף, "דער אלטער חזן" מקורמא, שהיה מן החסידים הנלהבים הראשונים של [[אדמו"ר הזקן]].
 
ר' הלל קיבל תורה וחסידות מרבה של קורמא הרב [[זלמן דוכמן]], אחיו של החסיד [[מרדכי יואל דוכמן]]. במשך שנה קיבל ר' הלל תורה מפיו של ה[[אדמו"ר]] [[שלום דובער שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק)|ר' שלום בער מרצ'יצא]], נכדו של אדמו"ר ה'[[צמח צדק]]'.
 
במשך השנים עבר ממקום למקום וגם אישיותו עברה גלגולים שונים ומשונים, אך הוא שב אל צור מחצבתו (בתשובה מוחלטת וְזַכָּה כתשובתם של אנשי נינוה, כהגדרתו), ופרסם אלפי מאמרים, קונטרסים וספרים, שבהם רב חלקה של תורת הסוד והחסידות.
 
בשנים [[תרצ"ב]]-[[תרצ"ג]] עודד [[אדמו"ר הריי"צ]] במכתביו את ההתדברות איתו, בדבר הפצת ה[[חסידות]] ואיגוד הכחות של הסופרים מגזע [[אנ"ש]]{{הערה|[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ]], חלק ב, עמ' תטו, תיז, תקא; יא, עמ' שעא.}}, ובשנת [[תרצ"ד]] השתתף עם [[הרבי]] בוועד למען אספקת מצות ליהודי [[רוסיה]]{{הערה|שם, ג, עמ' סג.}}.
 
מאמריו "שמועסן איבער דער חב"דישער וועלט-אנעהמונג" [=שיחות אודות השקפת העולם של חב"ד] - שנדפסו בשנת [[תרח"צ]] - נכתבו על פי הזמנת אדמו"ר הריי"צ, ולפי התוכנית היה עליו לכתוב מאמרים נוספים (ביניהם: ההדרת קונטרס 'עיון תפילה' מ[[אדמו"ר האמצעי]], וכתיבה אודותיו), והרבי עצמו היה מעוניין להדפיסם בעיתונים או בחוברות לעצמן{{הערה|שם, יא, עמ' שיא-שיג.}}.
 
== פטירתו ==
בשנת [[ת"ש]], בזמן [[מלחמת העולם השניה]], כתב [[אדמו"ר הריי"צ]] לרבה הראשי של [[ארץ ישראל]] [[הגרי"א הרצוג]], ומספר לו: "כיומיים טרם עזבי את [[ווארשא]] ביקרני ידידי הסופר המפורסם הישיש ר' הלל שי' צייטלין, ויבקשני בדמעות על עיניו לבקש את כת"ר בשמו, שכת"ר ישתדל אצל הסוכנות - שהוא אחד מחבריה - לשלוח לו [[סרטיפיקט]], כי מצבו בגשם וברוח מסוכן הוא. וגם אני מצדי מבקש את כת"ר בזה"{{הערה|שם, יב, עמ' ב.}}.
 
הפעילות להצלתו לא הצליחה, ובערב [[ראש השנה]] [[תש"ג]] יצא - כפי המסופר - לקראת מרצחיו כשהוא עטוף בטלית ומוכתר בתפילין, ובידו ספר ה[[זוהר]] הקדוש.
 
==קישורים חיצוניים==
* [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4186&st=&pgnum=1&hilite= מבט לחסידים ולדרך חב"ד] - מאת הלל צייטלין {{הב}}
 
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:צייטלין, הלל}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:קהילת חב"ד וורשה: אישים]]

גרסה מ־06:53, 22 במאי 2015

הלל ציטלין הוא זה שהביא את המושג שכנוע לפריקת עול תורה ומצוות ובזכותו ניהיה מושג אכזרי של מעבד עצמו לדעת שזה אומר שכלפני כמה מאות שנים לא היה את המושג שאנשים משכנעים אנשים מאותו סוג דת שלהם לא לעבור לדת אחרת אלא להישאר יהודים ולא לקיים תורה ומצוות