מוחין ומידות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:


==מקורות לעיון==
==מקורות לעיון==
ספר המאמרים תרס"ו עמוד קי"ד ואילך
*ספר המאמרים תרס"ו עמוד קי"ד ואילך
ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד ר ואילך - מאמר ד"ה אלה פקודי תש"ל
*ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד ר ואילך - מאמר ד"ה אלה פקודי תש"ל


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־20:13, 16 בנובמבר 2014

מוחין לעצמו, מדות לזולת

ענינו של שכל באדם היא השכלתו והשגתו שלו עצמו, לעומת זאת המדות שבלב ענינם הרגש שלך האדם כלפי הזולת דווקא

השינוי מתבטא בכל הדרגות שבהם:

מוחין

  • מהות השכל היא השגה והבנה שהאדם עצמו יבין את ההשכלה ואין לזה שייכות לזולתו
  • פעולת המוחין להבין ולהשיג דבר שכל אין לזה צורך בזולת, גם האדם לעצמו ללא זולת יכול להשכיל השכלות. ואדרבה, לפעמים בכדי לעמוד על דבר שכל על בוריו הוא דווקא כשהאדם לבדו.

מדות

  • מהות המדות הם ההתייחסות של האדם לזולתו לאוהבו או לשנאתו לרחם או להתחסד ושייך דווקא כשקיים זולת במציאות.
  • התעוררות המדות (כאברהם אבינו שהתעורר במידת החסד וציפה לאורחים) זה דווקא עם ישנו מציאות של זולת בעולם למי להתחסד לכן שייך להתעורר במידת החסד ברצון להתחסד.
  • פעולת המדות (לרחם או להשפיע חסד) דווקא אם יש מציאות של זולת למי להשפיע בפועל.

מקורות לעיון

  • ספר המאמרים תרס"ו עמוד קי"ד ואילך
  • ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד ר ואילך - מאמר ד"ה אלה פקודי תש"ל

הערות שוליים