שמונה עשרה (מספר): הבדלים בין גרסאות בדף
כתית למאור (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
הכנסת אורחים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
המספר שמונה עשרה הוא בגימטריה "חי", ומורה על חיות. ולכן ישנו [[מנהג]] ישראל ידוע לתרום צדקה במספר "חי". | המספר '''שמונה עשרה''' הוא בגימטריה "חי", ומורה על חיות. ולכן ישנו [[מנהג]] ישראל ידוע לתרום צדקה במספר "חי". | ||
תפילת העמידה, שהיא למעשה התפילה המרכזית ביום מכילה שמונה עשרה ברכות, והקשו בגמרא: מדוע הן דוקא י"ח ברכות? | [[תפילת העמידה]], שהיא למעשה התפילה המרכזית ביום מכילה שמונה עשרה ברכות, והקשו בגמרא: מדוע הן דוקא י"ח ברכות? | ||
*ר' הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני אמר: כנגד י"ח אזכרות שאמר דוד בהבו לה' בני אלים. | *ר' הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני אמר: כנגד י"ח אזכרות שאמר דוד בהבו לה' בני אלים. | ||
*רב יוסף אמר: כנגד שמונה עשרה אזכרות שבקריאת שמע. | *[[רב יוסף]] אמר: כנגד שמונה עשרה אזכרות שבקריאת שמע. | ||
*אמר רבי תנחום אריב"ל: כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה. | *אמר רבי תנחום אריב"ל: כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה. | ||
* | *אמר [[רבי יהושע בן לוי]]{{הערה|ירושלמי פ"ב דתענית הלכה ב'.}}: כנגד שמונה עשר מזמורות שכתוב בראשו של תלים עד יענך ה' ביום צרה (אם יאמר לך אדם תשעה עשר הן? אמור לו: "למה רגשו" אינה מן המנין דאשרי (פ"א) ולמה רגשו (פ"ב) פרשה אחת הם). | ||
בן שמונה עשרה לחופה{{הערה|דוקא בגיל זה, כיון שאז למדו כל דבר ה' שנים, וכאשר למד ה' שנים מקרא, ה' משנה והה' האחרונים גמרא. ובב' ג' השנים הראשונות לאחר החתונה ניתן ללמוד עדיין בשקט.}}, מורה על שלימות שם י"ה בבעל והאשה לקראת נישואיהם. והוא לצורך העמדת חיים חדשים (פרו ורבו). | בן שמונה עשרה לחופה{{הערה|דוקא בגיל זה, כיון שאז למדו כל דבר ה' שנים, וכאשר למד ה' שנים מקרא, ה' משנה והה' האחרונים גמרא. ובב' ג' השנים הראשונות לאחר החתונה ניתן ללמוד עדיין בשקט.}}, מורה על שלימות שם י"ה בבעל והאשה לקראת נישואיהם. והוא לצורך העמדת חיים חדשים (פרו ורבו). | ||
ישנם ח"י עולמות עליונים{{הערה|הובא [[אור התורה לתהילים]] פרק סח.}} בבי"ע, | ישנם ח"י עולמות עליונים{{הערה|הובא [[אור התורה לתהילים]] פרק סח.}} בבי"ע, וב[[אצילות]] ח"י אלפים{{הערה|כיון שבאצילות כל מידה היא אלף - תורה אור מגילת אסתר צא, א.}}, וכנגדן ניתנו ל[[משה]] בסיני י"ח טריפות. ולכן ב"יהי כבוד" ישנם י"ח פסוקים. | ||
למלך אסור ליקח יותר משמונה עשרה נשים ופלגשים. | למלך אסור ליקח יותר משמונה עשרה נשים ופלגשים. |
גרסה מ־03:52, 25 בספטמבר 2013
המספר שמונה עשרה הוא בגימטריה "חי", ומורה על חיות. ולכן ישנו מנהג ישראל ידוע לתרום צדקה במספר "חי".
תפילת העמידה, שהיא למעשה התפילה המרכזית ביום מכילה שמונה עשרה ברכות, והקשו בגמרא: מדוע הן דוקא י"ח ברכות?
- ר' הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני אמר: כנגד י"ח אזכרות שאמר דוד בהבו לה' בני אלים.
- רב יוסף אמר: כנגד שמונה עשרה אזכרות שבקריאת שמע.
- אמר רבי תנחום אריב"ל: כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה.
- אמר רבי יהושע בן לוי[1]: כנגד שמונה עשר מזמורות שכתוב בראשו של תלים עד יענך ה' ביום צרה (אם יאמר לך אדם תשעה עשר הן? אמור לו: "למה רגשו" אינה מן המנין דאשרי (פ"א) ולמה רגשו (פ"ב) פרשה אחת הם).
בן שמונה עשרה לחופה[2], מורה על שלימות שם י"ה בבעל והאשה לקראת נישואיהם. והוא לצורך העמדת חיים חדשים (פרו ורבו).
ישנם ח"י עולמות עליונים[3] בבי"ע, ובאצילות ח"י אלפים[4], וכנגדן ניתנו למשה בסיני י"ח טריפות. ולכן ב"יהי כבוד" ישנם י"ח פסוקים.
למלך אסור ליקח יותר משמונה עשרה נשים ופלגשים.
בגיל שמונה עשרה מונה האדמו"ר האמצעי למשגיח על הדרכת צעירי החסידים על ידי אביו האדמו"ר הזקן.
בח"י ניסן הוא יום ההולדת של רבי לוי יצחק שניאורסון (אביו של הרבי) ובח"י באלול הוא יום ההולדת של הבעל שם טוב והאדמו"ר הזקן.
והעיקר הוא שבח"י באייר הוא ל"ג בעומר, שהוא יום ההילולא דרשב"י, וכן היום שבו פסקו תלמידי ר' עקיבא למות. ולכן יש מנהג לתרום לקראת ל"ג בעומר "ח"י רוטל".
ערכים מורחבים – שמונה עשרה (תפילה) · ח"י ניסן · ח"י אלול · ח"י אייר · ח"י רוטל |
הערות שוליים
- ↑ ירושלמי פ"ב דתענית הלכה ב'.
- ↑ דוקא בגיל זה, כיון שאז למדו כל דבר ה' שנים, וכאשר למד ה' שנים מקרא, ה' משנה והה' האחרונים גמרא. ובב' ג' השנים הראשונות לאחר החתונה ניתן ללמוד עדיין בשקט.
- ↑ הובא אור התורה לתהילים פרק סח.
- ↑ כיון שבאצילות כל מידה היא אלף - תורה אור מגילת אסתר צא, א.