משה חיים לוצאטו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ביטול גרסה 104459 של 188.120.137.20 (שיחה)מספיק בדף שיחה)
(הסרת מידע השערתי)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:רמחל 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור קיר של הרמח"ל, על גבי אודיטוריום עכו]]
[[קובץ:רמחל 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור קיר של הרמח"ל, על גבי אודיטוריום עכו]]
[[תמונה:רמחל.jpg|left|thumb|250px|קבר הרמח"ל]]
[[תמונה:רמחל.jpg|left|thumb|250px|קבר הרמח"ל]]
'''רבי משה חיים לוצאטו''' (מכונה '''רמח"ל'''), היה מקובל איטלקי שדרכו בקבלה עוררה סערה גדולה.
'''רבי משה חיים לוצאטו''' (מכונה '''רמח"ל'''), היה מקובל איטלקי.


הרמח"ל ריכז סביבו בשנות צעירותו חבורת צעירים גדולה, והחל ללמדם קבלה. דרכם בלימוד ה[[קבלה]] עוררה סערה גדולה כיוון שהיא כעין דרך חדשה, שונה בהרבה משיטת הקבלה הרווחת בכל הדורות בין גדולי ישראל ובראשם [[האר"י ז"ל]]. יחד עם זאת, בנה הרמח"ל לאנשיו דרך חדשה בעבודת ה'. הוא ואנשיו לא נשאו אישה והתנגדו לטבילה ב[[מקווה]]{{מקור}}. חכמי העיר [[ונציה]] החרימו אותו. הם החתימו אותו  על מכתב בו הוא פורש מלימוד הקבלה. הרמח"ל החל לעסוק בתורת הדקדוק ובמוסר.
[[המגיד ממזריטש]] לפני שהי' אומר [[חסידות]] הי' קורא כשורה בספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל, והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון ה[[אור]] מן ה[[חושך]]"{{הערה|[[רשימות דברים]] ח"א עמ' ל"ב.}}. [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר המהר"ש]] ציטטו אותו פעם אחת<REF> [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb4/1/10/1085&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c אור התורה פ' פנחס], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/633a/2/1/324&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c תורת שמואל תרל"ג]</REF>{{הערה|1=[http://chabad.info/bm/index.php?magazine=hh_&status=goto_id&id=1033]}}. אדמו"ר הצמח צדק גם היה בקיא בספר מסילת ישרים בעל פה{{הערת שוליים|1=ראה בספר התולדות אדמו"ר מהר"ש (מאת הרא"ח גליצנשטיין, קה"ת תשמ"ו, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15824&hilite=c8448b47-457e-41c0-8602-c54a3e0cafca&st=%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=26 עמוד 28]: {{ציטוטון|לא חשבתי רבות - מספר הרבי מהר"ש - נגשתי אל אחד הארונות והוצאתי הספר הראשון שבא לידי, כשהוצאתי את הספר אמר לי אבי [-כ"ק אדמו"ר הצ"צ] שהוא ספר "המסלול", ספר של דקדוק כתוב בסדר מעולה ויקרא לפני בעל פה מקומות אחדים מההקדמה "מרצפת אבנים" ומבפנים הספר הכל בלשונו ממש. העמדתי ספר זה ולקחתי ספר שני והוא ספר "מסורת המסורות". ויאמר לי שזהו גם כן ספר של דקדוק ואמר בעל פה לשון הספר. העמדתי הספר למקומו ולקחתי ספר אחר והוא ספר "מסלות חכמה", ויאמר לי כי זהו ספר כללים בחכמת הקבלה, ואמר בעל פה לשון הספר במקום ששאלתיו. לקחתי ספר נוסף והוא "מסילת ישרים" ויאמר לי שזהו ספר של מוסר ואמר לי בעל פה במקום ששאלתי. לקחתי ספר נוסף והוא "מסעות ר' בנימין" ושאלתי את אבי בכמה מקומות ובכולם ענה לי כאמור שם בדיוק שם המקום וכו'. ויתפלא הרבי מהר"ש על כך מאד. וביותר הפליא אותו בבקיאותו בספרי הדקדוק. ויאמר לאביו הרי החסידים אינם מתפללים או קוראים בתורה בדקדוק. ויאמר לו אביו: תפילה לחוד וקריאה בתורה לחוד" וכו'}}.}}
 
רבותינו נשיאנו לא תמכו בשיטת ה[[קבלה]] של הרמח"ל, [[המגיד ממזריטש]] לפני שהי' אומר [[חסידות]] הי' קורא כשורה בספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל, והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון ה[[אור]] מן ה[[חושך]]"{{הערה|[[רשימות דברים]] ח"א עמ' ל"ב.}}. בדרך כלל הם לא ציטטו אותו, למעט [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר המהר"ש]] שציטטו אותו פעם אחת <REF> [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb4/1/10/1085&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c אור התורה פ' פנחס], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/633a/2/1/324&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c תורת שמואל תרל"ג]</REF>{{הערה|1=[http://chabad.info/bm/index.php?magazine=hh_&status=goto_id&id=1033]}}. אדמו"ר הצמח צדק גם היה בקיא בספר מסילת ישרים בעל פה{{הערת שוליים|1=ראה בספר התולדות אדמו"ר מהר"ש (מאת הרא"ח גליצנשטיין, קה"ת תשמ"ו, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15824&hilite=c8448b47-457e-41c0-8602-c54a3e0cafca&st=%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=26 עמוד 28]: {{ציטוטון|לא חשבתי רבות - מספר הרבי מהר"ש - נגשתי אל אחד הארונות והוצאתי הספר הראשון שבא לידי, כשהוצאתי את הספר אמר לי אבי [-כ"ק אדמו"ר הצ"צ] שהוא ספר "המסלול", ספר של דקדוק כתוב בסדר מעולה ויקרא לפני בעל פה מקומות אחדים מההקדמה "מרצפת אבנים" ומבפנים הספר הכל בלשונו ממש. העמדתי ספר זה ולקחתי ספר שני והוא ספר "מסורת המסורות". ויאמר לי שזהו גם כן ספר של דקדוק ואמר בעל פה לשון הספר. העמדתי הספר למקומו ולקחתי ספר אחר והוא ספר "מסלות חכמה", ויאמר לי כי זהו ספר כללים בחכמת הקבלה, ואמר בעל פה לשון הספר במקום ששאלתיו. לקחתי ספר נוסף והוא "מסילת ישרים" ויאמר לי שזהו ספר של מוסר ואמר לי בעל פה במקום ששאלתי. לקחתי ספר נוסף והוא "מסעות ר' בנימין" ושאלתי את אבי בכמה מקומות ובכולם ענה לי כאמור שם בדיוק שם המקום וכו'. ויתפלא הרבי מהר"ש על כך מאד. וביותר הפליא אותו בבקיאותו בספרי הדקדוק. ויאמר לאביו הרי החסידים אינם מתפללים או קוראים בתורה בדקדוק. ויאמר לו אביו: תפילה לחוד וקריאה בתורה לחוד" וכו'}}.}}


הרב [[עדין אבן ישראל]] מספר כי [[הרבי]] אמר לו כי במחלוקת הרמח"ל תמכו [[רבותינו נשיאנו]] בחכמי ונציה נגד הרמח"ל{{מקור}}. יחד עם זאת, כתב הרבי לחוקר שחקר את משנתו הדקדוקית והמוסרית של הרמח"ל לחקור גם את קבלתו{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14962&hilite=66460ee0-e569-4a3a-bf39-d4bb645610d5&st=%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=261 מובא בליקוטי שיחות].}}.  
הרב [[עדין אבן ישראל]] מספר כי [[הרבי]] אמר לו כי במחלוקת הרמח"ל תמכו [[רבותינו נשיאנו]] בחכמי ונציה נגד הרמח"ל{{מקור}}. יחד עם זאת, כתב הרבי לחוקר שחקר את משנתו הדקדוקית והמוסרית של הרמח"ל לחקור גם את קבלתו{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14962&hilite=66460ee0-e569-4a3a-bf39-d4bb645610d5&st=%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=261 מובא בליקוטי שיחות].}}.  
שתי בחירות התייחסות אלו מבילים אותנו למסקנא, שאכן, בחב"ד לא הסכימו עם '''שיטתו''' של הרמח"ל, אך לא זלזלו באשיותו הדגולה. הרמח"ל הוא מהיחידים שנזכר בספר משנה תורה השלם בתואר: "רבינו".


== ספריו ==
== ספריו ==
שורה 18: שורה 14:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{ערך חסר}}
[[קטגוריה:אישים בחסידות חב"ד]]
[[קטגוריה:אישים בחסידות חב"ד]]

גרסה מ־16:48, 9 במאי 2011

ציור קיר של הרמח"ל, על גבי אודיטוריום עכו
קבר הרמח"ל

רבי משה חיים לוצאטו (מכונה רמח"ל), היה מקובל איטלקי.

המגיד ממזריטש לפני שהי' אומר חסידות הי' קורא כשורה בספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל, והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון האור מן החושך"[1]. אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר המהר"ש ציטטו אותו פעם אחת[2][3]. אדמו"ר הצמח צדק גם היה בקיא בספר מסילת ישרים בעל פה[4]

הרב עדין אבן ישראל מספר כי הרבי אמר לו כי במחלוקת הרמח"ל תמכו רבותינו נשיאנו בחכמי ונציה נגד הרמח"ל[דרוש מקור]. יחד עם זאת, כתב הרבי לחוקר שחקר את משנתו הדקדוקית והמוסרית של הרמח"ל לחקור גם את קבלתו[5].

ספריו

הרמח"ל כתב ספרים רבים, לא כולם הגיעו לידינו. בין הידועים:

  • מסילת ישרים - ספר מוסר.
  • חוקר ומקובל - ספר קבלי המצוטט פעמיים בכתבי רבותינו.
  • לשון לימודים וספר הדיקדוק - העוסקים בלשון ובדקדוק.

הערות שוליים

  1. רשימות דברים ח"א עמ' ל"ב.
  2. אור התורה פ' פנחס, תורת שמואל תרל"ג
  3. [1]
  4. ראה בספר התולדות אדמו"ר מהר"ש (מאת הרא"ח גליצנשטיין, קה"ת תשמ"ו, עמוד 28: "לא חשבתי רבות - מספר הרבי מהר"ש - נגשתי אל אחד הארונות והוצאתי הספר הראשון שבא לידי, כשהוצאתי את הספר אמר לי אבי [-כ"ק אדמו"ר הצ"צ] שהוא ספר "המסלול", ספר של דקדוק כתוב בסדר מעולה ויקרא לפני בעל פה מקומות אחדים מההקדמה "מרצפת אבנים" ומבפנים הספר הכל בלשונו ממש. העמדתי ספר זה ולקחתי ספר שני והוא ספר "מסורת המסורות". ויאמר לי שזהו גם כן ספר של דקדוק ואמר בעל פה לשון הספר. העמדתי הספר למקומו ולקחתי ספר אחר והוא ספר "מסלות חכמה", ויאמר לי כי זהו ספר כללים בחכמת הקבלה, ואמר בעל פה לשון הספר במקום ששאלתיו. לקחתי ספר נוסף והוא "מסילת ישרים" ויאמר לי שזהו ספר של מוסר ואמר לי בעל פה במקום ששאלתי. לקחתי ספר נוסף והוא "מסעות ר' בנימין" ושאלתי את אבי בכמה מקומות ובכולם ענה לי כאמור שם בדיוק שם המקום וכו'. ויתפלא הרבי מהר"ש על כך מאד. וביותר הפליא אותו בבקיאותו בספרי הדקדוק. ויאמר לאביו הרי החסידים אינם מתפללים או קוראים בתורה בדקדוק. ויאמר לו אביו: תפילה לחוד וקריאה בתורה לחוד" וכו'".
  5. מובא בליקוטי שיחות.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.