עושר: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
''' | '''עשיר''', הוא כינוי למי שיש לו ממון, ואילו '''עני''' הוא אדם שאין לו ממון, (על פי ההלכה - אדם שאין לו מאתים זוז). | ||
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי שאדם מביא חומש מנכסיו [[לצדקה]], מעלה בזאת את כל ממונו לקדושה. | |||
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי | |||
== עושר רוחני == | == עושר רוחני == | ||
שורה 9: | שורה 7: | ||
עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערת שוליים|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות. | עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערת שוליים|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות. | ||
== נסיון העושר == | == נסיון העושר ונסיון העוני == | ||
כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר{{הערת שוליים|ראה גם תו"מ חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערת שוליים|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!... | כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר{{הערת שוליים|ראה גם תו"מ חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערת שוליים|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!... | ||
גרסה מ־05:41, 17 באפריל 2011
עשיר, הוא כינוי למי שיש לו ממון, ואילו עני הוא אדם שאין לו ממון, (על פי ההלכה - אדם שאין לו מאתים זוז).
אדמו"ר הזקן מבאר כי על ידי שאדם מביא חומש מנכסיו לצדקה, מעלה בזאת את כל ממונו לקדושה.
עושר רוחני
עושר רוחני נמדד אחרת. בהיום יום[1] כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות.
נסיון העושר ונסיון העוני
כאשר רבי אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר[2], ועד כדי כך שאמרו חז"ל[3] שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!...
כאשר האדמו"ר אמר כי מפורש בכתוב[4] "ראש ועושר אל תתן לי"?, אמר לו הרבי: אדרבה: בכתוב זה נאמר גם "ראש (עניות) . . אל תתן לי", והכתוב מקדים "ראש אל תתן לי" ל"עושר אל תתן לי", היינו, שהבקשה דשלילת העניות קודמת לבקשה דשלילת העשירות.[5]