לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
תהלים נ"א
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{חלונית | ניקוד=כן | כותרת = תהלים נ"א{{ש}}לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד בְּבוֹא אֵלָיו נָתָן הַנָּבִיא | תוכן = <poem> '''א:''' לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. '''ב:''' בְּבוֹא אֵלָיו נָתָן הַנָּבִיא כַּאֲשֶׁר בָּא אֶל בַּת שָׁבַע. '''ג:''' חָנֵּנִי אֱ-לֹהִים כְּחַסְדֶּךָ; כְּרֹב רַחֲמֶיךָ, מְחֵה פְשָׁעָי. '''ד:''' הֶרֶב (הרבה), כַּבְּסֵנִי מֵעֲוֹנִי; וּמֵחַטָּאתִי טַהֲרֵנִי. '''ה:''' כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע; וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד. '''ו:''' לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי, וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי: לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ. '''ז:''' הֵן בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי; וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִּי. '''ח:''' הֵן אֱמֶת חָפַצְתָּ בַטֻּחוֹת; וּבְסָתֻם חָכְמָה תוֹדִיעֵנִי. '''ט:''' תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב וְאֶטְהָר; תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין. '''י:''' תַּשְׁמִיעֵנִי שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה; תָּגֵלְנָה עֲצָמוֹת דִּכִּיתָ. '''יא:''' הַסְתֵּר פָּנֶיךָ מֵחֲטָאָי; וְכָל עֲוֹנֹתַי מְחֵה. '''יב:''' לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱ-לֹהִים; וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי. '''יג:''' אַל תַּשְׁלִיכֵנִי מִלְּפָנֶיךָ; וְרוּחַ קָדְשְׁךָ אַל תִּקַּח מִמֶּנִּי. '''יד:''' הָשִׁיבָה לִּי שְׂשׂוֹן יִשְׁעֶךָ; וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי. '''טו:''' אֲלַמְּדָה פֹשְׁעִים דְּרָכֶיךָ; וְחַטָּאִים אֵלֶיךָ יָשׁוּבוּ. '''טז:''' הַצִּילֵנִי מִדָּמִים אֱ-לֹהִים אֱ-לֹהֵי תְּשׁוּעָתִי: תְּרַנֵּן לְשׁוֹנִי צִדְקָתֶךָ. '''יז:''' ה' שְׂפָתַי תִּפְתָּח; וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ. '''יח:''' כִּי לֹא תַחְפֹּץ זֶבַח וְאֶתֵּנָה; עוֹלָה לֹא תִרְצֶה. '''יט:''' זִבְחֵי אֱ-לֹהִים, רוּחַ נִשְׁבָּרָה: לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱ-לֹהִים לֹא תִבְזֶה. '''כ:''' הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן; תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלִָם. '''כא:''' אָז תַּחְפֹּץ [[קרבנות|זִבְחֵי צֶדֶק]] [[קרבן עולה|עוֹלָה וְכָלִיל]]; אָז יַעֲלוּ עַל מִזְבַּחֲךָ פָרִים. </poem> }} '''תהלים נ"א''' הוא המזמור ה-51 ב[[תהלים|ספר תהלים]]. על פי תקנת [[הבעל שם טוב]] לומר [[פרק אישי (מנהג)|פרק אישי]] בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מכניסה לשנת הנ"א ב[[יום הולדת|יום ההולדת]] ה-50, ועד ליום ההולדת ה-51. מזמור זה הוא המזמור הראשון ב'תהלים ליום שלישי' בחלוקה של מזמורי התהלים לפי ימי השבוע. ==תוכן המזמור ומחברו== ב[[תהלים אהל יוסף יצחק]] מופיע בכותרת המזמור: "בו מבואר מה שנאמר לדוד על ידי נתן הנביא שחטא בבת שבע ונתן הנביא הלך לביתו ואז היה דוד המלך מתבודד בינו לבין הקדוש ברוך הוא ואמר תפילות גדולות ונוראות ואיך התנצל דוד בחטאו. וכל אדם יאמר מזמור זה על חטאיו ופשעיו". מזמור זה נכלל בנוסח חב"ד כחלק מ[[קריאת שמע שעל המיטה]] והתוכן שלו קשור עם [[חשבון נפש]] ובקשת מחילה על ה[[חטא|חטאים]]. ב[[קונטרס פוקח עוורים]] נאמר שסדר ההנהגה של [[בעל תשובה|בעלי תשובה]] שצריכים להשכים בכל בוקר ומייד בהשכמה להזכיר לעצמם את כל החטאים שעשו במשך ימי חייהם, ולומר פרק נ"א בתהלים, ובפרט בימי [[שני וחמישי]], ובכל [[ערב ראש חודש]]. הפסוק "ה' שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ" משמש כפתיחה ל[[תפילת שמונה עשרה]]{{הערה|תלמוד בבלי ברכות ד.}}. ==בחסידות== *'''כרוב רחמיך מחה פשעי''' - בקשת הסליחה היא בקשת רחמים רבים מהקב"ה, ורק אחרי העמקת הדעת בגדולת ה' והירידה הגדולה שפעל במעשיו וחטאיו, יכול לבקש מעומק הלב כרוב רחמיך מחה פשעי{{הערה|אגרת התשובה פרקים ז-ח.}}. *'''וחטאתי נגדי תמיד''' - גם כשיהודי עושה תשובה מעולה ולגבי מדריגה זו החטא אינו פוגם, כאשר הוא עולה במדריגתו - התשובה הקודמת אינה מספיקה, ונדרשת ממנו תשובה עמוקה יותר, ומכיון שהקב"ה הוא אין סוף והעליות שיהודי עולה הם אין סוף, תמיד תישאר מדריגה של 'חטא' שיצטרך לעשות עליה תשובה, אך ידיעה זו צריכה להיות מרחוק בלבד, כך שלא תפריע לו בעבודת השם{{הערה|תניא פרק כ"ט ואגרת התשובה פרק י"א. לקוטי שיחות חלק ד' עמוד 1197.}}. *'''ורוח נדיבה תסמכני''' - נדיבות היא למעלה מחסד סתם, והיא כאשר ההשפעה האלוקית נמשכת מחסד דאריך בלי שום עיכובים ודינים המעכבים את ההשפעה, וההנהגה שממשיכה השפעה באופן זה היא כשיהודי מעמיד את עצמו בעבודת השם במצב של 'רוח נדיבה' למעלה מהטבע שלו{{הערה|תניא סוף פרק מט. מאמר דיבור המתחיל 'ויהי הוא טרם כילה לדבר' ה'תש"מ.}}. *'''ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך''' - בתורה מודגש שזוהי תורת ה' ויהודי הוא רק כעונה אחר הקורא (מלמעלה למטה, מעלת העליון), ומשמעות הפסוק היא שגם בתפילה שלו (שבדרך כלל היא מלמטה למעלה, מעלת התחתון) יורגש שאין זו התפילה שלו, ורק שעל ידו ימשך תהלתו של הקב"ה. וזו ההתכללות של מעלת התורה עם מעלת התפילה, שזוהי הקדמה לחיבור ואיחוד השלם בין המעלה והמטה כפי שיהיה בגאולה העתידה{{הערה|ד"ה על שלושה דברים תשי"ד, ספר המאמרים מלוקט חלק ד' עמוד שפח.}}. והטעם שקבעו לומר פסוק זה כהקדמה לתפילת עמידה, היא כדי לעורר השפעה בלי עיכובים, באופן שאינו תלוי בעבודת התחתונים{{הערה|ד"ה ה' שפתי תפתח תשי"ב.}}. *'''כי לא תחפוץ זבח ואתנה . . זבחי אלוקים רוח נשברה''' - מצד שם אלויקם שהוא מידת הדין, הקרבן אינו מרצה, שהרי האדם חטא ופגם וכיצד הבאת בהמה על גבי המזבח תכפר? ולכן מדויק בלשון הפסוק שמבחינת שם אלוקים "לא תחפוץ זבח", וכל הפסוקים שמדברים על הקרבנות מדובר דווקא על שם הוי' מידת הרחמים שדווקא ממנו מגיעה הכפרה על החטא, דוגמת "כי תקריב מנחה להוי'", "זבח תודה להוי'", "זבח שלמים להוי'", וכדי לפעול את ההתרצות גם במידת הדין, צריך דווקא רוח נשברה, לשבור את גסות הרוח והגאוה, ואפילו בעדינות יותר, הגסות הרוחנית שלו{{הערה|דיבור המתחיל באתי לגני תשט"ז, ספר המאמרים באתי לגני חלק א' עמוד עב. ד"ה איתא בסוף מנחות ה'תש"ל.}}, והענוה שקולה כנגד כל הקרבנות{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ד עמוד 72, משיחת י"ג תמוז תשל"ה.}}. ==קישורים חיצוניים== *'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=62 תצלום המזמור בתהלים אהל יוסף יצחק]''' *'''[https://chabadlibrary.org/books/3301300047 פירוש יהל אור על הפרק]''' {{הערות שוליים}} {{תהלים}} [[קטגוריה:תהלים|נא]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:חלונית
(
עריכה
)
תבנית:מזמורי ספר התהלים
(
עריכה
)
תבנית:ניווט
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
תבנית:תהלים
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)