עריכת הדף "שער היחוד והאמונה - פרק ו'"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל של שער היחוד והאמונה
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ו' - פירוש "יחוד ה'" הוא "אין עוד מלבדו"'''
'''פרק ו'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר כי כל הברואים בטלים ל[[הקב]] ביטול גמור הגדול יותר מביטול ה[[נשמה]] ל[[גוף]], וכל ה[[צמצום]] וההעלם שנראים כיש בפני עצמם אינם אלא לגבי ולעין הנבראים, אבל לא לגבי הקב"ה.
 
==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
פרק זה הינו האחרון מתוך שלושת הפרקים ([[שער היחוד והאמונה - פרק ד'|ד']], [[שער היחוד והאמונה - פרק ה'|ה']], ו') המבארים את הקושיות על שיטת הבעל שם טוב (ומסכם את כל ששת הפרקים הראשונים).


==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=ו'|טקסט הפרק="והנה שם [[אלהים]] הוא שם מדת ה[[גבורה]] וה[[צמצום]], ולכן הוא גם כן בגימטריא [[הטבע]], לפי שמסתיר ה[[אור]] שלמעלה המהוה ומחיה העולם, ונראה כאילו ה[[עולם]] עומד ומתנהג בדרך הטבע, ושם אלהים זה הוא מגן ונרתק לשם הוי"ה להעלים האור והחיות הנמשך משם הוי"ה ומהוה מאין ליש שלא יתגלה לנבראים ויבטלו במציאות, והרי בחי' גבורה זו וצמצום הזה הוא גם כן בחי' חסד שהעולם יבנה בו, וזו היא בחי' גבורה הכלולה בחסד. והנה מהתכללות המדות זו בזו נראה לעין דאיהו וגרמוהי חד שהן מדותיו, כי מאחר שהן ביחוד גמור עמו לכן הן מתייחדות זו בזו וכלולות זו מזו, כמאמר [[אליהו]] ואנת הוא דקשיר לון ומיחד לון וכו' ובר מינך לית יחודא בעילאי כו'. וזהו שכתוב והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים, פירוש ששני שמות אלו הם אחד ממש, שגם שם אלהים המצמצם ומעלים האור הוא בחי' חסד כמו שם הוי"ה, משום שמדותיו של [[הקדוש ברוך הוא]] מתיחדות עמו ביחוד גמור, והוא ושמו אחד, שמדותיו הן שמותיו ואם כן ממילא תדע שבשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, פירוש שגם הארץ החומרית שנראית יש גמור לעין כל היא אין ואפס ממש לגבי הקדוש ברוך הוא, כי שם אלהים אינו מעלים ומצמצם אלא לתחתונים ולא לגבי הקב"ה, מאחר שהוא ושמו אלהים אחד, ולכן גם הארץ ומתחת לארץ הן אין ואפס ממש לגבי הקב"ה, ואינן נקראות ב[[שם]] כלל אפילו בשם עוד שהוא לשון טפל כמאמר רז"ל יהודה ועוד לקרא וכ[[גוף]] שהוא טפל ל[[נשמה]] וחיות שבתוכו [וז"ש אהללה ה' בחיי אזמרה לאלהי בעודי שהחיים נמשכים משם הוי"ה והעוד שהוא הגוף הטפל משם אלהים], לפי שהנשמה אינה מהוה הגוף מאין ליש, אבל הקב"ה המהוה את הכל מאין ליש הכל בטל במציאות אצלו כמו אור השמש בשמש. ולכן הוצרך הכתוב להזהיר וידעת היום והשבות אל לבבך וגו' שלא תעלה על דעתך שהשמים וכל צבאם והארץ ומלואה הם דבר נפרד בפני עצמו והקדוש ברוך הוא ממלא כל העולם כהתלבשות הנשמה בגוף ומשפיע כח הצומח בארץ וכח התנועה בגלגלים ומניעם ומנהיגם כרצונו כמו שהנשמה מניעה את הגוף ומנהיגתו כרצונה. אך באמת אין המשל דומה לנמשל כלל, כי הנשמה והגוף הם באמת נפרדים זה מזה בשרשם, כי אין התהוות שרש הגוף ועצמותו מנשמתו אלא מטפות אביו ואמו, וגם אחרי כן אין גידולו מנשמתו לבדה אלא על ידי אכילת ושתיית אמו כל תשעה חדשים ואחר כך על ידי אכילתו ושתייתו בעצמו, מה שאין כן השמים והארץ, שכל עצמותם ומהותם נתהוה מאין ואפס המוחלט רק בדבר ה' ורוח פיו יתברך, וגם עדיין נצב דבר ה' לעולם ושופע בהם תמיד בכל רגע ומהוה אותם תמיד מאין ליש כהתהוות האור מהשמש בתוך גוף כדור השמש עצמו דרך משל, ואם כן הם בטלים באמת במציאות לגמרי לגבי דבר ה' ורוח פיו יתברך המיוחדים במהותו ועצמותו ית' כמו שיתבאר לקמן, כביטול אור השמש בשמש, רק שהן הן גבורותיו במדת הגבורה והצמצום להסתיר ולהעלים החיות השופע בהם, שיהיו נראים השמים והארץ וכל צבאם כאילו הם דבר בפני עצמו, אך אין הצמצום וההסתר אלא לתחתונים, אבל לגבי הקדוש ברוך הוא כולא קמיה כלא ממש חשיבי כאור השמש בשמש ואין מדת הגבורה מסתרת חס ושלום לפניו יתברך כי איננה דבר בפני עצמו אלא ה' הוא האלהים:"}}
{{פרק תניא|פרק=ו|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ו'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
בסוף [[שער היחוד והאמונה - פרק ד'|פרק ד']] ביאר [[אדמו"ר הזקן]] שאין באלוקות ח"ו ריבוי, כי '''מצד שורשן''' חסד וגבורה הן אחד ממש. כאן הוא מבאר שאחדותן היא גם '''בפעולתן למטה'''.


ומזה מובן ההסבר לשאלה '''שבתחילת הפרק הראשון''': מדוע כל כך קשה להבין שאין עוד מלבדו? כי המציאות אינה כפי שנראה לנו. כי "יחוד ה" אין משמעותו שאין עוד '''אלוקים''' מלבדו - אלא שאין '''מאומה''' מבלעדיו. וכדי להחדיר אמונה זו (שהנבראים אינם נפרדים מאלוקות) בהרגשה בלב דרושה יגיעה.
==צילום דפוס התניא==


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[השתלשלות]]


{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק ה'|פרק ה']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ז'|פרק ז']]}}
{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק ה'|פרק ה']]|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ז'|פרק ז']]}}
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)