עריכת הדף "
שער היחוד והאמונה
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{| class="infobox" style="width:15%; border: 1px solid #FFCC99; background-color: #FFFFE5; margin-bottom: 0.5em; margin-right: 1em; padding: 0.2em; color: black; float: left; text-align: center; font-size: 100%; clear:right;" |- style="background:lightblue;" ! style="background-color: #E5E5FF;" | <font size=3>שער היחוד והאמונה |- | [[שער היחוד והאמונה - חינוך קטן|הקדמה - חינוך קטן]] |- | [[שער היחוד והאמונה - פרק א'|א']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ב'|ב']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|ג']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ד'|ד']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ה'|ה']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ו'|ו']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ז'|ז']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ח'|ח']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק ט'|ט']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק י'|י']] · [[שער היחוד והאמונה - פרק י"א|י"א]] · [[שער היחוד והאמונה - פרק י"ב|י"ב]] |} '''שער היחוד והאמונה''' הוא [[ספר התניא#חלקי התניא|החלק השני מחמשת החלקים]] ב[[ספר התניא]] (ונקרא גם '''לקוטי אמרים חלק שני'''), וכולל הסבר שכלי בחידוש של [[הבעל שם טוב]] בנוגע ל[[אחדות השם]]. לשער זה נדפסה הקדמה בשם 'חינוך קטן' והוא מחולק ל-12 פרקים. שער זה הוא היחיד שהודפס כבר במהדורה הראשונה יחד עם ספר התניא, כנספח לחלק הראשון 'לקוטי אמרים'. בחלק זה מבאר [[אדמו"ר הזקן]] בצורה שכלית את שיטת הבעל שם טוב שהאמונה ב[[אחדות ה']] אין פירושה רק שלילת אלוקה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא ש[[הקדוש ברוך הוא]] הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו". כל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית. הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע{{הערה|מבוסס על הפסוק "לעולם ה' דברך ניצב בשמים"}} ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים ל[[אין ואפס]] כמו לפני הבריאה. ==הוצאה לאור== הדפסת ה[[תניא]] בפעם הראשונה נגמרה ביום שלישי [[כ' כסלו]] [[תקנ"ז]] ב[[סלאוויטא]], ובמהדורה הראשונה נדפס מלבד החלק ראשון - 'ספר של בינונים' לקוטי אמרים הכולל את נ"ג פרקי התניא, החלק שני בשם 'שער היחוד והאמונה' עם ההקדמה של 'חינוך קטן'.{{הערה|[[תבנית:היום יום/כ' כסלו|לוח היום יום - כ' כסלו]].}}. בשיחת פרשת בראשית [[תשכ"ט]] דיבר הרבי על כך שביכולתם של בני ישראל לפעול הכרה ב[[אחדות ה']] בשלילת ה[[שיתוף]] אף על הגויים, ובזמן האחרון אומות העולם פתוחים יותר לקבל דעתם של היהודים, וזו הסיבה להדפסת שער היחוד והאמונה ב[[אנגלית]]. ===שלושת שלבי ההתפתחות=== [[קובץ:שיר שער היחוד.jpg|ממוזער|שיר שצירף ר' [[אשר גרוסמן]] להדפסת התניא בשנת [[תר"ס]] כשצורף אליו שער היחוד והאמונה, כשראשי השורות יוצרים אקרוסטיכון עם שמו הפרטי של אדמו"ר הרש"ב "שלום דובער נ"י", וסופי השורות: "ברב"י שמואל זי"ע". (הדף נתלש בהוראת אדמו"ר הרש"ב מכל העותקים ועותקים בודדים ממנו נשמרו ב[[ספריית ליובאוויטש]]){{הערה|ספר התניא - ביביליוגרפיא (מונדשיין) עמוד 107.}}]] ב[[תניא מהדורה קמא|מהדורה קמא]] של התניא (ה"קונטרסים", כתבי היד שהופצו בין החסידים קודם שהודפס התניא) הייתה חלוקת הפרקים שונה מהתניא שהובא לדפוס, ובנוסף לכך חסר שם כל הסיום של פרק ו'{{הערה|[[תניא מהדורה קמא|בהערות על התניא]] מהדורה קמא (עמ' תנז-תס) מסביר בשם הרבי, שהשינויים אינם חיצוניים בלבד, אלא אדמו"ר הזקן מגלה כאן (בדפוס) עומק חדש: שבמהדורה קמא מוסבר היחוד בעניין ה'שמות' (הוי' ואלוקים), ואילו בדפוס מוסבר אופן עמוק יותר - יחוד הנבראים עם אלוקות.}}. כשהביא אדמו"ר הזקן את התניא לדפוס (בשנת תקנ"ו) '''הוסיף''' בו (בסוף פרק ו' ותחילת פרק ז') קטע ארוך שלא היה במהדורה קמא ומצד שני '''השמיט''' מפרק ז' קטע ארוך {{הערה|למרות שישנם שינויים גדולים בין כתבי היד שהגיעו לידינו, הנה דוקא קטע זה נמצא בכולם, ולמרות זאת כשהגיעו הדברים לדפוס - הושמט.}} '''שהיה''' ב"מהדורא קמא". הקטע שהושמט פותח במילים "והנה מכאן יש להבין שגגת מקצת חכמים בעיניהם ה' יכפר בעדם ששגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל", ובפשטות הטעם להשמטה הייתה כדי לא לפגוע בבית מדרשו של הגר"א שהחזיק בשיטה זו{{הערה|ספר התניא - בבליוגרפיה, מונדשיין עמ' 15.}} (וממילא להגדיל את המחלוקת שגם בלי זה אכלה כל חלקה טובה). אבל 104 שנים לאחר מכן (בשנת תר"ס) כשפנה הרבי הרש"ב ל[[ר' אשר מניקולייב]] בבקשה להתעסק בהדפסת התניא לטובת הישיבה{{הערה|כפי שמתואר באריכות ב[[משה רוזנבלום#חיבוריו|דברי ימי התמימים]] בפרק העוסק בשנת תר"ס.}}, ראה ר' אשר לנכון שכבר הגיעה העת להחזיר עטרה ליושנה, וכפי שמעיד על כך בעצמו ב"מודעה רבה" (שבתחילת התניא) - שמלבד אשר ניקה את הדפוס משגיאות וכו' (ע"פ כתבי היד) הנה גם הוסיף את '''ה'''השלמה (בה"א הידיעה) לפרק ז'. ==תוכן השער== בחלקו הראשון של התניא הוסבר איך לעורר את [[אהבת ה']], ובהמשך לכך מוסבר בשער היחוד והאמונה כיצד לעורר את ה[[אמונה]] בה' שהיא הראשית והיסוד לאהבה. בכותרת שכתב אדמו"ר הזקן לפני הפרק הראשון, מציין ששער היחוד והאמונה בא לבאר את דברי הזוהר שהפסוק [[שמע ישראל]] הוא [[יחודא עילאה]] ו[[ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד|ברוך שם כבוד מלוכותו]] הוא [[יחודא תתאה]], והתוכן של הפרקים באים לבאר את תוכן ההתבוננות בדברים המעוררים את האהבה והיראה ויסודן. חלק זה מיוסד על שיטת [[הבעל שם טוב]]{{הערה|אחד הדברים המופלאים שניתן לראות בחלוקת ה[[מורה שיעור]] בלימוד התניא, שהן בשנה פשוטה והן בשנה מעוברת לומדים את התניא בשיעורים החופפים ל[[יום ההילולא]] של הבעל שם טוב שהסתלק ביום ב' דחג השבועות.}} שהאמונה ב[[אחדות ה']] אין פירושה רק שלילת אלוקה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא ש[[הקדוש ברוך הוא]] הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו אין שום מציאות - "אין עוד מלבדו". כל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית. הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע{{הערה|מבוסס על תורת הבעל שם טוב בביאור הפסוק "לעולם ה' דברך ניצב בשמים".}} ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים ל[[אין ואפס]] כמו לפני הבריאה. בפרטיות, החלק הראשון בשער היחוד והאמונה (פרקים א'-ז') מבאר את אחדות ה' ביחס לעולמות, והחלק השני (פרקים ח'-י"ב) מבאר שהקב"ה אינו מורכב ואינו ריבוי חס ושלום. להלן תוכן תמציתי של פרקי שער היחוד והאמונה: *הקדמה: חינוך קטן - האמונה היא היסוד לכל עבודת ה' *פרק א' - שיטת הבעל שם טוב, היא שהעולם נברא כל רגע מחדש מאין ליש *פרק ב' - ההכרח השכלי לשיטת הבעל שם טוב *פרק ג' - המשל מאור השמש לשיטת הבעל שם טוב *פרק ד' - כח הצמצום, וכיצד למרות שהנבראים בטלים למקורם הם מרגישים עצמם למציאות *פרק ה' - גילוי אלוקות בעולם על ידי קיום המצוות *פרק ו' - פירוש [[יחוד השם]] הוא "אין עוד מלבדו" ולהחדיר זאת בידיעה, צריך התבוננות *פרק ז' - [[יחודא עילאה]] ו[[יחודא תתאה]] וההבדל ביניהם, וביאור הענין ש[[צמצום לאו כפשוטו]] *פרק ח' - אחדותו של הקב"ה פשוטה. *פרק ט' - יחוד הספירות באלוקות. *פרק י' - ביטול האור במאור - המשל והנמשל. *פרק י"א - יחוד [[עשרה מאמרות]] המקשרים בין הספירות לעולמות *פרק י"ב - האחדות אינה רק מצד הבורא, אלא גם מצד ההתהוות בפועל ==מושגים המבוארים בחלק זה== שער היחוד והאמונה מבאר מושגים ונושאים יסודיים רבים בתורת החסידות, בהם: *[[רל"א שערים]], [[לשון הקודש]], [[שמות]] *[[אור השמש בשמש]] *[[צמצום הראשון]], [[צמצום לאו כפשוטו]] *[[יחודא עילאה ויחודא תתאה]], [[יחודא תתאה]] *[[אור הממלא כל עלמין]] ו[[אור הסובב כל עלמין|הסובב כל עלמין]] *[[אחדות השם]], [[אחדות פשוטה]] *[[יחוד אור ומאור]], [[התכללות]] *[[אותיות]], [[עשרה מאמרות]] ==לימוד שער היחוד והאמונה== פעמים רבות המליץ הרבי להתחיל את הלימוד בספר התניא דווקא מהחלק של [[אגרת התשובה]], ורק לאחריה ללמוד את שער היחוד והאמונה ואת [[ליקוטי אמרים]], ובאם מדובר על אדם שעסוק בהשכלה וחקירות, יש להתחיל ללמוד איתו משער היחוד והאמונה{{הערה|אגרות קודש חלק י"ז עמוד קז, עמוד מו, ועמוד שעב.}}. כאשר שאלו את הרבי בנוגע לרכישת מידת ה[[זריזות]], הציע הרבי ללמוד את שער היחוד והאמונה, ולאחר שהתוכן שלו יחדור בתודעת האדם שהקב"ה 'מלוא כל הארץ כבודו' כפשוטו ממש, יתבונן בדברים המופיעים בפתיחת השולחן ערוך, שהוא עומד לפני מלך גדול, וכל פעם שיצטרך לעורר בעצמו את מידת הזריזות, יתבונן בכך ש[[והנה השם ניצב עליו]], וזה יוסיף אצלו במידת הזריזות{{הערה|אגרות קודש חלק י"ב עמוד שלו.}}. ביחידות לר' [[שלום אואקי]] מחברי [[הגרופ הצרפתי]] הורה לו הרבי ללמוד ביחוד את [[שער היחוד והאמונה - פרק ב'|פרק ב' בשער היחוד והאמונה]]. ==ראו גם== *רבי מאיר אבן גבאי, [[דרך אמונה]] *'''[[חובת הלבבות (ספר)#שער היחוד|חובת הלבבות - שער היחוד]] *אדמו"ר האמצעי, '''[[נר מצוה ותורה אור#שער האמונה|נר מצוה ותורה אור - שער האמונה ושער היחוד]] *אדמו"ר הצמח צדק, [[ספר החקירה (דרך אמונה)]] ==לקריאה נוספת== *[[ישראל נחום וילהלם]], '''יסודות ושורשים בשער היחוד והאמונה''' (תשע"ז) *[[זלמן גופין]], '''שער היחוד והאמונה - מבואר''' - (תשס"ו. מהדורה חדשה ומורחבת בעלת 2 כרכים, תשע"א) *[[מיכאל חנוך גולומב]], '''יסודות בשער היחוד והאמונה''' (2 חוברות) {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תניא]] [[קטגוריה:ספרי אדמו"ר הזקן]] [[קטגוריה:אמונה]] [[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא|*]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף