עריכת הדף "שמונה עשרה (מספר)"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{מספר
המספר שמונה עשרה הוא בגימטריה "חי", ומורה על חיות. ולכן ישנו [[מנהג]] ישראל ידוע לתרום צדקה במספר "חי".
|תמונה=[[קובץ:מספר 18.jpg|150px|ללא מסגרת|מרכז]]
}}
המספר '''שמונה עשרה''' הוא בגימטריה "חי", ומורה על חיות. ולכן ישנו [[מנהג]] ישראל ידוע לתרום [[צדקה]] בכפולות "חי".


[[תפילת העמידה]], שהיא למעשה התפילה המרכזית ביום מכילה שמונה עשרה ברכות, והקשו בגמרא: מדוע הן דוקא י"ח ברכות?
תפילת העמידה, שהיא למעשה התפילה המרכזית ביום מכילה שמונה עשרה ברכות, והקשו בגמרא: מדוע הן דוקא י"ח ברכות?
*ר' הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני אמר: כנגד י"ח אזכרות שאמר דוד בהבו לה' בני אלים.
*ר' הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני אמר: כנגד י"ח אזכרות שאמר דוד בהבו לה' בני אלים.
*[[רב יוסף]] אמר: כנגד שמונה עשרה אזכרות שבקריאת שמע.
*רב יוסף אמר: כנגד שמונה עשרה אזכרות שבקריאת שמע.
*אמר רבי תנחום אריב"ל: כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה.
*אמר רבי תנחום אריב"ל: כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה.
*אמר [[רבי יהושע בן לוי]]{{הערה|ירושלמי פ"ב דתענית הלכה ב'.}}: כנגד שמונה עשר מזמורות שכתוב בראשו של תלים עד יענך ה' ביום צרה (אם יאמר לך אדם תשעה עשר הן? אמור לו: "למה רגשו" אינה מן המנין דאשרי (פ"א) ולמה רגשו (פ"ב) פרשה אחת הם).
*א"ר יהושע בן לוי{{הערה|ירושלמי פ"ב דתענית הלכה ב'.}}: כנגד שמונה עשר מזמורות שכתוב בראשו של תלים עד יענך ה' ביום צרה (אם יאמר לך אדם תשעה עשר הן? אמור לו: "למה רגשו" אינה מן המנין דאשרי (פ"א) ולמה רגשו (פ"ב) פרשה אחת הם).


בן שמונה עשרה לחופה{{הערה|דוקא בגיל זה, כיון שאז למדו כל דבר ה' שנים, וכאשר למד ה' שנים מקרא, ה' משנה והה' האחרונים גמרא. ובב' ג' השנים הראשונות לאחר החתונה ניתן ללמוד עדיין בשקט.}}, מורה על שלימות שם י"ה בבעל והאשה לקראת נישואיהם. והוא לצורך העמדת חיים חדשים (פרו ורבו).
בן שמונה עשרה לחופה{{הערה|דוקא בגיל זה, כיון שאז למדו כל דבר ה' שנים, וכאשר למד ה' שנים מקרא, ה' משנה והה' האחרונים גמרא. ובב' ג' השנים הראשונות לאחר החתונה ניתן ללמוד עדיין בשקט.}}, מורה על שלימות שם י"ה בבעל והאשה לקראת נישואיהם. והוא לצורך העמדת חיים חדשים (פרו ורבו).


ישנם ח"י עולמות עליונים{{הערה|הובא [[אור התורה לתהלים]] פרק סח.}} בבי"ע, וב[[אצילות]] ח"י אלפים{{הערה|כיון שבאצילות כל מידה היא אלף - תורה אור מגילת אסתר צא, א.}}, וכנגדן ניתנו ל[[משה]] בסיני י"ח טריפות. ולכן ב"יהי כבוד" ישנם י"ח פסוקים.
ישנם ח"י עולמות עליונים{{הובא [[אור התורה לתהילים]] פרק סח.}} בבי"ע, ובאצילות ח"י אלפים{{הערה|כיון שבאצילות כל מידה היא אלף - תורה אור מגילת אסתר צא, א.}}, וכנגדן ניתנו למשה בסיני י"ח טריפות. ולכן ב"יהי כבוד" ישנם י"ח פסוקים.


למלך אסור ליקח יותר משמונה עשרה נשים ופלגשים.
למלך אסור ליקח יותר משמונה עשרה נשים ופלגשים.


בגיל שמונה עשרה מונה ה[[אדמו"ר האמצעי]] ל[[משגיח]] על הדרכת צעירי החסידים על ידי אביו ה[[אדמו"ר הזקן]].
בגיל שמונה עשרה מונה ה[[אדמו"ר האמצעי]] למשגיח על הדרכת צעירי החסידים על ידי אביו ה[[אדמו"ר הזקן]].


בח"י [[ניסן]] הוא יום ההולדת של רבי [[לוי יצחק שניאורסון (אביו של הרבי)]] ובח"י ב[[אלול]] הוא יום ההולדת של ה[[בעל שם טוב]] וה[[אדמו"ר הזקן]].
בח"י ניסן הוא יום ההולדת של רבי [[לוי יצחק שניאורסון (אביו של הרבי)]] ובח"י באלול הוא יום ההולדת של ה[[בעל שם טוב]] וה[[אדמו"ר הזקן]].


והעיקר הוא שבח"י ב[[אייר]] הוא ל"ג בעומר, שהוא יום ההילולא דרשב"י, וכן היום שבו פסקו תלמידי ר' עקיבא למות. ולכן יש מנהג לתרום לקראת [[ל"ג בעומר]] "ח"י רוטל".
והעיקר הוא שבח"י באייר הוא ל"ג בעומר, שהוא יום ההילולא דרשב"י, וכן היום שבו פסקו תלמידי ר' עקיבא למות. ולכן יש מנהג לתרום לקראת ל"ג בעומר "ח"י רוטל".
{{ערך מורחב|ערכים=[[שמונה עשרה (תפילה)]] · [[ח"י ניסן]] · [[ח"י אלול]] · [[ל"ג בעומר|ח"י אייר]] · [[ח"י רוטל]]}}
{{ערך מורחב|ערכים=[[שמונה עשרה (תפילה)]] · [[ח"י ניסן]] · [[ח"י אלול]] · [[ל"ג בעומר|ח"י אייר]] · [[ח"י רוטל]]}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מספרים}}
[[קטגוריה:מספרים]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)