עריכת הדף "שם מ"ה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 
{{סדר ההשתלשלות}}
 
{{סדר ההשתלשלות}}
 
'''שם מ"ה''' הוא השלישי מבין ארבעת ה[[מילוי|מילויים]] של שם [[הוי"ה]]: [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]], שם מ"ה, [[שם ב"ן]]. שם זה נוצר משם [[הוי"ה]] במילוי [[אל"ף|אלפי"ן]], כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.  
 
'''שם מ"ה''' הוא השלישי מבין ארבעת ה[[מילוי|מילויים]] של שם [[הוי"ה]]: [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]], שם מ"ה, [[שם ב"ן]]. שם זה נוצר משם [[הוי"ה]] במילוי [[אל"ף|אלפי"ן]], כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.  
 
==בעולמות==
 
ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של [[רצוא]] והסתלקות להיכלל בו (בשונה מ[[שם ב"ן]] שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם{{הערה|שם=סא|ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).}}.
 
 
לכן, שייך שם זה ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב"ן]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]]{{מקור}}.
 
 
ובפרטיות{{הערה|שם=סא}}, ל[[אורות]] בספירות (לעומת ה[[כלים]] שמשם ב"ן); ל[[ספירת החכמה]] (לעומת [[ספירת הבינה]] שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, [[ז"א]] (לעומת ה[[נוקבא]], [[ספירת המלכות]], שמשם ב"ן){{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=192 מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה]. שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=280&hilite= ע' רעג]. ועוד.}}.
 
 
שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום [[יניקת החיצונים|יניקה לחיצונים]] (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים){{הערה|שם=סא}}.
 
 
===שרשו===
 
{{שמות}}
 
שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת מ[[מצחא דא"ק]]{{הערה|עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.}}, ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, וה[[מצח‎]] מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר ה[[עצם]] אלא רק גילוי ממנו{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/295.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה]. סה"מ תרס"א שם.}}.
 
 
לעתיד לבוא יהיה גילוי '''שם מ"ה העצמי''', כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח{{הערה|שם=קעב|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/300.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש] ואילך. [http://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/3/1/1324.htm המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד] ואילך.}}.
 
 
==בעבודת ה'==
 
שם מ"ה ענינו [[ביטול]] מוחלט לקב"ה - [[ביטול במציאות]], ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק [[ביטול היש]]){{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78b.htm תורה אור משפטים עח, ב]. סה"מ תרס"א הנ"ל.}}.
 
 
שם מ"ה שייך לעבודת ה[[צדיק|צדיקים]], שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.}}. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "[[יחוד מ"ה וב"ן]]"{{הערה|שם=קעב}}.
 
  
 
==הקבלות==
 
==הקבלות==
שורה 29: שורה 9:
 
| באותיות השם || [[י]] || [[ה]] || [[ו]] || [[ה]]
 
| באותיות השם || [[י]] || [[ה]] || [[ו]] || [[ה]]
 
|-
 
|-
| ב[[אבי"ע|ארבעת העולמות]] || [[עולם האצילות|אצילות]] || [[עולם הבריאה|בריאה]] || [[עולם היצירה|יצירה]] || [[עולם העשייה|עשייה]]
+
| ב[[אבי"ע|ארבעת העולמות]] || אצילות || בריאה || יצירה || עשייה
 
|-
 
|-
| ב[[פרצוף|פרצופים]]||{{מונחון|[[אבא עילאה|אבא]]|ספירת ה"חכמה", מידת החסד}}||{{מונחון|[[אמא עילאה|אמא]]|ספירת ה"בינה", מידת הגבורה}}||{{מונחון|[[זעיר אנפין]]|פרצוף "תפארת", כולל את שש הספירות האמצעיות}}||{{מונחון|[[מלכות דאצילות|נוקבא]]|ספירת ה"מלכות"}}
+
| ב[[פרצוף (קבלה)|פרצופים]]||{{מונחון|אבא|ספירת ה"חכמה", מידת החסד}}||{{מונחון|אמא|ספירת ה"בינה", מידת הגבורה}}||{{מונחון|זעיר אנפין|פרצוף "תפארת", כולל את שש הספירות האמצעיות}}||{{מונחון|נוקבא|ספירת ה"מלכות"}}
 
|-
 
|-
 
|בגימטריה
 
|בגימטריה
שורה 39: שורה 19:
 
|52
 
|52
 
|-
 
|-
| בחלקי ה[[תורה]] || [[טעמים נקודות תגין אותיות|טעמים]] || [[נקודה|נקודות]] || [[טעמים נקודות תגין אותיות|תגים]] || [[אותיות (התורה)|אותיות]]
+
| בחלקי ה[[תורה]] || [[טעמי המקרא|טעמים]] || [[ניקוד|נקודות]] || [[אותיות סת"ם#התגים|תגים]] || [[אות]]יות
 
|-
 
|-
| בחלקי ה[[נשמה]] || [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] || [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] || [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] || [[נפש]]
+
| בחלקי ה[[נשמה]] || חיה || נשמה || רוח || נפש
 
|-
 
|-
| ב[[ארבעת היסודות]] || [[ארבע יסודות|אש]] || [[מים]] || [[ארבע יסודות|רוח]] || [[ארבע יסודות|עפר]]
+
| ב[[ארבעת היסודות]] || [[אש]] || [[מים]] || [[אוויר|רוח]] || [[אדמה|עפר]]
 
|-
 
|-
| ב[[ו' קצוות|רוחות השמים]] || דרום || צפון || מזרח || מערב
+
| ב[[רוחות השמים]] || [[דרום]] || [[צפון]] || [[מזרח]] || [[מערב]]
 
|-
 
|-
| באבות האומה || [[אברהם אבינו|אברהם]] || [[יצחק אבינו|יצחק]] || [[יעקב אבינו|יעקב]] || [[דוד המלך|דוד]]
+
| באבות האומה || [[אברהם]] || [[יצחק]] || [[יעקב]] || [[דוד]]
 
|}
 
|}
  
==ראו גם==
+
==בעולמות==
*[[יחוד מ"ה וב"ן]]
+
ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של [[רצוא]] והסתלקות להיכלל בו (בשונה מ[[שם ב"ן]] שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם{{הערה|שם=סא|ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).}}.
 +
 
 +
לכן, שייך שם זה ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב"ן]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]]{{מקור}}.
 +
 
 +
ובפרטיות{{הערה|שם=סא}}, ל[[אורות]] בספירות (לעומת ה[[כלים]] שמשם ב"ן); ל[[ספירת החכמה]] (לעומת [[ספירת הבינה]] שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, [[ז"א]] (לעומת ה[[נוקבא]], [[ספירת המלכות]], שמשם ב"ן){{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=192 מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה]. שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=280&hilite= ע' רעג]. ועוד.}}.
 +
 
 +
שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום [[יניקת החיצונים|יניקה לחיצונים]] (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים){{הערה|שם=סא}}.
 +
 
 +
===שרשו===
 +
{{שמות}}
 +
שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת מ[[מצחא דא"ק]]{{הערה|עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.}}, ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, והמצח מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר ה[[עצם]] אלא רק גילוי ממנו{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/295.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה]. סה"מ תרס"א שם.}}.
 +
 
 +
לעתיד לבוא יהיה גילוי '''שם מ"ה העצמי''', כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח{{הערה|שם=קעב|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/300.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש] ואילך. [http://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/3/1/1324.htm המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד] ואילך.}}.
 +
 
 +
==בעבודת ה'==
 +
שם מ"ה ענינו [[ביטול]] מוחלט לקב"ה - [[ביטול במציאות]], ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק [[ביטול היש]]){{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78b.htm תורה אור משפטים עח, ב]. סה"מ תרס"א הנ"ל.}}.
 +
 
 +
שם מ"ה שייך לעבודת ה[[צדיק|צדיקים]], שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.}}. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "[[יחוד מ"ה וב"ן]]"{{הערה|שם=קעב}}.
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:שמות ה'|מ"ה, שם]]
 
[[קטגוריה:שמות ה'|מ"ה, שם]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות|מ"ה, שם]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות|מ"ה, שם]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)