עריכת הדף "שינון תניא בעל פה"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
חסידי חב"ד לאורך כל הדורות נהגו | חסידי חב"ד לאורך כל הדורות נהגו לשנן בעל-פה את ספר ה[[תניא]], תוך דיוק רב על היצמדות מוחלטת לאותיות התניא, ושימת דגש על לימוד י"ב פרקיו הראשונים של ספר התניא. בשינון זה טמונות סגולות נפלאות, וביניהם: טהרת האויר, זיכוך הנפש, שמירה מפני [[מחשבות זרות]], תיקון לחטאות-נעורים, ו[[התקשרות]] ל[[:קטגוריה:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאינו]]. | ||
==חשיבות השינון והחזרה ברחוב== | ==חשיבות השינון והחזרה ברחוב== | ||
אדמו"ר הריי"צ משווה את חזרת אותיות התניא בעת ההליכה ברחוב להתגלות ה' על הר סיני במתן תורה{{הערה|ספר השיחות תרח"ץ, עמ' 251, בשם אביו כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע.}}. | |||
אדמו"ר הריי"צ מוסיף ומספר{{הערה|נדפס בספר קיצורים והערות לספר לקוטי אמרים, רשימה י' אות י"ז.}}, שכאשר אדמו"ר ה'[[צמח צדק]]' נקרא לאסיפת הרבנים בפעטערבורג, ביקר אצל ציון אמו והעתיר רחמים להצלחת שליחותו. אמו, הרבנית דבורה לאה, ביקשה למענו ברכה מ[הבעל שם טוב]], והבעש"ט ענה לה: "כתיב ויהי ''חתת'' אלוקים", חת"ת ראשי תיבות '''ח'''ומש '''ת'''הילים '''ת'''ניא, והבקיא באותיותיהם נשבר כל ההעלמות וההסתרים". | |||
[[אדמו"ר הרש"ב]] התבטא{{הערה|מובא באותה רשימה שבהערה דלעיל.}}: | [[אדמו"ר הרש"ב]] התבטא{{הערה|מובא באותה רשימה שבהערה דלעיל.}}: '''"פרק תניא בעל פה מביא שפע ברכה והצלחה"'''. | ||
==דיוק באותיות התניא== | ==דיוק באותיות התניא== | ||
בשינון התניא בעל-פה, ישנה הקפדה מיוחדת | בשינון התניא בעל-פה, ישנה הקפדה מיוחדת לדייד ולדקדק לחזור את המילים בדיוק כפי שהן כתובות בספר התניא, מבלי לשנות אף אות או הגה. ההסבר המקובל לכך בפי החסידים הוא מפני שספר התניא הינו ה"תורה שבכתב" של החסידות, וכן מפאת ההשקעה הרבה שהשקיע אדמו"ר הזקן בכתיבה המדוייקת של התיבות{{הערה|אצל חסידים מסופר כי אדמו"ר הזקן התייגע במשך שבוע שלם על מנת להחליט האם לכתוב תיבת מסויימת עם ו' החיבור(!)}}. | ||
באגרת כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] לר' [[ניסן נמנוב]]{{הערה|אגרות קודש שלו, אגרת ג'כו.}} אודות סדר הלימוד של התלמידים שבהדרכתו כותב כ"ק אדמו"ר הריי"צ: | באגרת כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] לר' [[ניסן נמנוב]]{{הערה|אגרות קודש שלו, אגרת ג'כו.}} אודות סדר הלימוד של התלמידים שבהדרכתו כותב כ"ק אדמו"ר הריי"צ: '''"בחזרת התניא בעל פה יש להיזהר שלא להבליע גם איזה אותיות"'''. | ||
אף באגרות קודש של [[ | אף באגרות קודש של כ"ק [[אדמו"ר שליט"א]] מוצאים אנו דרישה נחרצת לעמול בשינון מדוייק של תיבות התניא באותיותיהם{{הערה|אגרות קודש ח"ו עמ' שנד.}}: "כיון שמזכיר במכתבו אשר יש אצלו שגיאות בחזרת פרקי התניא (שהוא התורה שבכתב דתורת החסידות, כמבואר במכתב כ"ק מו"ח אדמו"ר בספר קיצורים לתניא) '''הרי שעליו להשתדל לתקן השגיאות! ויתחיל בזה תיכף בקבלת מכתב זה"'''. | ||
==הדרכה לשינון אצל חסידים== | ==הדרכה לשינון אצל חסידים== | ||
אצל חסידי חב"ד נוהגים להרגיל את הילד לחזור תניא בעל-פה כבר מגיל הינקות. רבים מהחסידים נוהגים לחזור באוזני הילד את הפרק הראשון בספר התניא עוד קודם שהוא מתחיל לדעת לדבר, וזאת על מנת להשריש אצלו את חשיבות השינון. | אצל חסידי חב"ד נוהגים להרגיל את הילד לחזור תניא בעל-פה כבר מגיל הינקות. רבים מהחסידים נוהגים לחזור באוזני הילד את הפרק הראשון בספר התניא עוד קודם שהוא מתחיל לדעת לדבר, וזאת על מנת להשריש אצלו את חשיבות השינון. | ||
גם במוסדות החב"דיים מושרשת כבר מינקות חשיבות השינון בעל-פה של ספר התניא, באמצעות מבצעי שינון נושאי פרסים לתלמידים הנבחנים על פרקי תניא בעל-פה. בחינוך הבלתי-פורמאלי, מקבל נושא זה הדגשה מיוחדת, כאשר בקייטנות, בקעמפים ובמועדוניות המנוהלות על ידי חסידי חב"ד מקבלים הילדים (בהוראת הרבי) עידוד רב לשנן מספר רב ככל היותר של פרקי תניא, כחלק מתחרויות ומפעילויות. | גם במוסדות החב"דיים מושרשת כבר מינקות חשיבות השינון בעל-פה של ספר התניא, באמצעות מבצעי שינון נושאי פרסים לתלמידים הנבחנים על פרקי תניא בעל-פה. בחינוך הבלתי-פורמאלי, מקבל נושא זה הדגשה מיוחדת, כאשר בקייטנות, בקעמפים ובמועדוניות המנוהלות על-ידי חסידי חב"ד מקבלים הילדים (בהוראת הרבי) עידוד רב לשנן מספר רב ככל היותר של פרקי תניא, כחלק מתחרויות ומפעילויות. | ||
כפי הוראת | כפי הוראת אדמו"ר הריי"צ לר' ניסן נמנוב (צוטט לעיל), ישנם ישיבות חב"דיות בהם שינון התניא בעל-פה הינו חלק מסדרי הישיבה, וישנם ישיבות בהם פרקי התניא מהווים תנאי חשוב בקבלת התלמיד לישיבה. | ||
המשפיע הנודע ר' [[מענדל פוטרפס]], היה דורש מתלמידיו ללא הרף ללמוד ולשנן את פרקי התניא, עם דגש מיוחד על 'הקדמת המלקט' וי"ב הפרקים הראשונים. התלמידים היו צריכים לגשת להיבחן אצלו בדייקנות מופלגה מבלי להחסיר אף הגה{{הערה|א' מתלמידיו סיפר שפעם נפגש עם ר' מענדל בחתונה מסויימת, כשמונה שנים לאחר שסיים את חוק לימודים בישיבה בכפר חב"ד. ר' מענדל ניגש אליו וסטר לו על לחיו כשהוא תובע ממנו: "עדיין יש לך חוב אצלי...".}}. | |||
==סגולות הלימוד== | ==סגולות הלימוד== | ||
שורה 30: | שורה 29: | ||
===התקשרות לרבי=== | ===התקשרות לרבי=== | ||
במענה לא' ששאל את הרבי בעת ה'[[יחידות]]' כיצד ניתן [[התקשרות|להתקשר]] לרבי, ענה הרבי{{הערה|ר' מענדל, עמ' 108.}}: | במענה לא' ששאל את הרבי בעת ה'[[יחידות]]' כיצד ניתן [[התקשרות|להתקשר]] לרבי, ענה הרבי{{הערה|ר' מענדל, עמ' 108.}}: "'''"תלמד תניא בעל-פה ותחזור על זה ברחוב, וכך תהיה מקושר אלי, כי גם אני חוזר תניא ברחוב"'''. | ||
===טהרת האויר=== | ===טהרת האויר=== | ||
בלוח 'היום-יום...'{{הערה|י"א טבת.}}, מביא [[ | בלוח 'היום-יום...'{{הערה|י"א טבת.}}, מביא כ"ק [[אדמו"ר שליט"א]] את דברי אדמו"ר הריי"צ: '''"חיי האדם תלויים באויר שסביבו. בלי אויר אי אפשר לחיות, ולפי סוג האויר שנושמים - כך הם החיים. כאשר חיים באויר של תורה ומצות - אלו חיים בריאים, כאשר חיים באויר של כפירה - הרי אלו חיים בלתי בריאים עם נטיה מתמדת לחלות במחלות מדבקות. הרפואה הכללית-בסיסית הראשונה לכך היא לטהר את האויר . . כשנמצאים בחנות, הולכים ברחוב, נוסעים ברכבת ואומרים אותיות של תורה, מטהרים בכל את האויר"'''. | ||
===סגולה לבריאות=== | ===סגולה לבריאות=== | ||
בהוספות ל[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ז{{הערה|עמ' 588.}} נדפס מענה הרבי שלימוד הפרקים הראשונים של שער הייחוד והאמונה מהווה סגולה מיוחדת לפעול לבריאות | בהוספות ל[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ז{{הערה|עמ' 588.}} נדפס מענה כ"ק הרבי שלימוד הפרקים הראשונים של שער הייחוד והאמונה מהווה סגולה מיוחדת לפעול לבריאות הגוף בכלל, ובריאות הרגליים בפרט: '''" . . כיון שהענין קשור ברגל של הגוף, שהוא קשור ומתאים לרגל של הנשמה - הוא הענין האמונה ומצוות הצדקה, כדאי היה שידע בעל-פה לכל הפחות הפרקים הראשונים משער הייחוד והאמונה לרבינו הזקן"'''. | ||
===עצה לפיזור הנפש=== | ===עצה לפיזור הנפש=== | ||
לא' שהתלונן אצל הרבי על פיזור הנפש, הואיל הרבי לענות{{הערה|אגרות קודש, | לא' שהתלונן אצל הרבי על פיזור הנפש, הואיל הרבי לענות{{הערה|אגרות קודש, ח"ד עמ' תלב.}}: '''"ילמוד בעל-פה התחלת פרק מ"א בתניא, ומזמן לזמן יחזור גם כן בדיבור את השורות [מתחילת הפרק עד לתיבות] "והנה ה' ניצב עליו כו' אם עובדו כראוי""'''. | ||
===עצה לספיקות באמונה=== | ===עצה לספיקות באמונה=== | ||
'''"במענה על מכתבו בו מתאונן על מצבו ברוחניות, וברפט על מה שלפעמים נופלים לו ספיקות באמונה וכו'... - הסגולה לזה הוא להרבות באמירת אותיות התורה, ושיהיו חקוקות במחשבתו, לידע אותן בעל-פה, היינו איזה ענינים מן התורה, ובפרט משניות ותניא"'''{{הערה|אגרות קודש ח"ו עמ' קכג.}}. | |||
===עצה למחשבות זרות=== | ===עצה למחשבות זרות=== | ||
במקום אחר באגרות-קודש{{הערה|חט"ז עמ' רסג.}} כותב הרבי לא' שמתלונן על [[מחשבות זרות]] המבלבלות אותו: | במקום אחר באגרות-קודש{{הערה|חט"ז עמ' רסג.}} כותב כ"ק הרבי לא' שמתלונן על [[מחשבות זרות]] המבלבלות אותו: '''"כבר מלתו אמורה בראשית והתחלת כל הארבעה חלקי שולחן ערוך, "שיויתי ה' לנגדי תמיד" . . ומהנכון בכדי לחזק פעולת ההתבוננות בהאמור, שילמוד עד שידע בעל פה ריש פרק מ"א אשר בספר תניא קדישא, עד לדף נ"ו עמוד ב, תיבות "לפני המלך""'''. | ||
בנוסף לאמור לעיל, מביא הרבי את לימוד התניא כסגולה לענינים נוספים כגון תיקון המידות{{הערה| | בנוסף לאמור לעיל, מביא הרבי את לימוד התניא כסגולה לענינים נוספים כגון תיקון המידות{{הערה|אג"ק ח"ו עמ' שט.}}, זיכוך הנפש והיפטרות מכף הקלע{{הערה|לוח "היום-יום...", ז' טבת.}}, הינצלות ממידת הכעס{{הערה|אג"ק ח"ו עמ' שנז (באידיש).}}, תיקון לחטאות נעורים{{הערה|אג"ק חי"ד עמ' ריב.}}, ועוד. | ||
==עזרים לשינון התניא בעל-פה== | ==עזרים לשינון התניא בעל-פה== | ||
שורה 55: | שורה 54: | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
מבוא לספר אותיות איתן. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:מושגים כלליים]] |