עריכת הדף "שיחה:כת הפרנקיסטים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

דף זה הוא דף שיחה ויש לשמור בו על כללי דרך ארץ שקדמה לתורה, ועל הנהגתו של חסיד. בסוף כל הודעה נהוג לחתום על ידי ארבעה טילדות (~~~~), או באופן אוטומטי בלחיצה על האייקון: חתימהמעודכן.png (מופיע מעל חלונית העריכה).

אזהרה: בסיס הנתונים ננעל לצורך תחזוקה. בזמן זה לא ניתן לשמור את הטקסט הערוך. באפשרותך להעתיק ולהדביק את הטקסט לתוך קובץ טקסט ולשמור אותו למועד מאוחר יותר.

מנהל המערכת שנעל את בסיס הנתונים סיפק את ההסבר הבא: שדרוג האתר

(על־ידי Men770 ב־13:17, 18 ביוני 2024)

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 40: שורה 40:
 
:::::::את הביאור שלי כתבתי למטה, ואני לא רואה שום צורך לטעון שמדובר באותו סיפור (שיטתך מזכירה לי – להבדיל כמובן – את הבלי הכופרים הטוענים שמעשה לקיחת שרה לפרעה ומעשה לקיחת שרה לאבימלך הם אותו סיפור...). בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ד' באלול ה'תש"ף ליצירה 15:53, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
:::::::את הביאור שלי כתבתי למטה, ואני לא רואה שום צורך לטעון שמדובר באותו סיפור (שיטתך מזכירה לי – להבדיל כמובן – את הבלי הכופרים הטוענים שמעשה לקיחת שרה לפרעה ומעשה לקיחת שרה לאבימלך הם אותו סיפור...). בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ד' באלול ה'תש"ף ליצירה 15:53, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
:::::::::אם בבדיחות עסיקנן, אזי נגיד שהתיבה של נח והתיבה של משה היא אותה תיבה. [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 16:03, ד' באלול, ה'תש"ף 16:03, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
:::::::::אם בבדיחות עסיקנן, אזי נגיד שהתיבה של נח והתיבה של משה היא אותה תיבה. [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 16:03, ד' באלול, ה'תש"ף 16:03, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
::::::::::{{צחוק}}. אני לא חושב שזו שיטה נכונה לאחד לסיפור אחד/שניים ארבעה סיפורים המדברים על פרטים שונים (גזירת דמבובסקי על הש"ס שהצליחה/גזירת דמבובסקי על הש"ס שלא הצליחה/גזירת מיקולסקי על עלינו לשבח/הויכוח עם הפראנקיסטים שלא גרמה לשום גזירה) רק מכיוון ששונאי ישראל (דמבובסקי/מיקולסקי/הפראנקיסטים) רצו לגרום להרבה צרות... בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ד' באלול ה'תש"ף ליצירה 16:08, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
[[קובץ:רשימת הרייצ.jpg|ממוזער|רשימת מהורייצ: מקושריו הבעש"ט לא הוא בעצמו היו בויכוח בלבוב.]]
 
:::::[[משתמש:בא מועד]] אחרי תודה על הציון לרשימה, אבל כד דייק שפיר שהרבי הקודם כותב בפירוש! שהבעש"ט לא היה בויכוח בלבוב אלא מקושריו, ומצורף בזה. {{שכח לחתום|א' מחב"ד}}
 
::::::כד {{א|א' מחב"ד|דייקת}} שפיר, תראה שלא נכתב שם שהבעש"ט '''לא''' הי' בוויכוח. כפי שהבנתי את הרשימה, כוונתו לדחות את דברי באלאבאן שלא הי' לבעש"ט השתתפות בוויכוח, בכך שהמשתתפים שוודאי היו שם היו ממקושרי הבעש"ט, ותו לא. ואם אינך מקבל את דברי – הרי לך מקורות נוספים לכך (שנסמנו בהע' 58 שם): א. דברי היעב"ץ (בן התקופה); ב. דברי אדמו"ר מוהריי"צ ברשימת 'אבות החסידות': "מורנו הבעש"ט ערך כמה ויכוחים עם הפרנקיסטים עד אשר נצחם – כמבואר בארוכה בכתבי הגניזה הנ"ל – והנצחון הזה גרם לשנאה כבושה מצד הפרנקיסטים אל מורנו הבעש"ט ותלמידיו הק'"; ג. ספר הזכרונות ח"א ע' 40 (בלה"ק): "הפרנקיסטים (אנשי משיח השקר פרנק) שהבעש"ט ותלמידיו ניהלו אתם ויכוחים פומביים וניצחום". בברכת אַ גוטע וואָך, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ט' באלול ה'תש"ף ליצירה 18:58, 29 באוגוסט 2020 (UTC){{ש}}מלבד זאת – יש מספר מקורות גם בספרי חסידות פולין. בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ט' באלול ה'תש"ף ליצירה 18:59, 29 באוגוסט 2020 (UTC)
 
::אני לא יודע להכריע, אבל, ספר הזכרונות בכאלו דיוקים אינו מוסמך, העורך שינה וחוסר דיוק לחלוטין, היעב"ץ מביא את כל השמועות כולל השמועה שהגאלח יצא מהקבר והתחיל להרוג בחבריו, ועוד. עדיין לא מוכח. עכ"פ לא מוכח שכן אבל לא מוכח שלא. והגניזה החסרונית בטוח שנפלו בו שיבושים וכו', במכתב זה עצמו הרבי מעיר על השיבושים. (דרך אגב, אם הבנתי נכון הרבי מעיר על שיבוש שלא נמצא באגרת המדופסת בהתמים, והרבי מעיר מהזכרון כי הגניזה לא הגיעה לנ.י.). [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 04:36, י' באלול, ה'תש"ף 04:36, 30 באוגוסט 2020 (UTC)
 
  
 
== הפסקה שרפת התלמוד ==
 
== הפסקה שרפת התלמוד ==
שורה 60: שורה 55:
 
:::::::לדברך אחרי שהוא קיבל את הזהרה וביטל את הגזרה של "עלינו לשבח", הוא החליט לעשות ויכוח ואז הגיע הבעש"ט בעצמו יחד עם ר' חיים רפפורט וכו', ? זה מסתבר בעינך? [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 15:51, ד' באלול, ה'תש"ף 15:51, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
:::::::לדברך אחרי שהוא קיבל את הזהרה וביטל את הגזרה של "עלינו לשבח", הוא החליט לעשות ויכוח ואז הגיע הבעש"ט בעצמו יחד עם ר' חיים רפפורט וכו', ? זה מסתבר בעינך? [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 15:51, ד' באלול, ה'תש"ף 15:51, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
::::::::אכן גזירת עלינו לשבח הייתה בחודש תמוז. אבל עדיין אינני רואה צורך לקשר את הגזירה על עלינו לשבח עם הויכוח עם הפראנקיסטים (שלא גרמה לשום גזירה) ללא מקור (זו יכולה להיות השערה, אך אין לכך ראי' ברורה).{{ש}}לגבי דמבובסקי – אין ספק שפעם אחת הוא שרף לפועל כמפורש בכו"כ מקורות מאותה תקופה. אין מנוס מלומר שברשימה (כשמדבר על גזירת דמבובסקי) מדובר על '''רצון''' לשרוף שוב (כפי שאכן מפורש בכ"מ שהי' חשש כזה, כשדמבובסקי מונה לארכיבישוף הראשי בלבוב) שלא הצליח. בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ד' באלול ה'תש"ף ליצירה 16:04, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
::::::::אכן גזירת עלינו לשבח הייתה בחודש תמוז. אבל עדיין אינני רואה צורך לקשר את הגזירה על עלינו לשבח עם הויכוח עם הפראנקיסטים (שלא גרמה לשום גזירה) ללא מקור (זו יכולה להיות השערה, אך אין לכך ראי' ברורה).{{ש}}לגבי דמבובסקי – אין ספק שפעם אחת הוא שרף לפועל כמפורש בכו"כ מקורות מאותה תקופה. אין מנוס מלומר שברשימה (כשמדבר על גזירת דמבובסקי) מדובר על '''רצון''' לשרוף שוב (כפי שאכן מפורש בכ"מ שהי' חשש כזה, כשדמבובסקי מונה לארכיבישוף הראשי בלבוב) שלא הצליח. בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ד' באלול ה'תש"ף ליצירה 16:04, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
::::::::::היכן כתוב שהוא מונה לארכיבשוף של לבוב? כתוב אצל הרבי הקודם בשם אדמה"ז ולמעלה שהוא מת עדיין בקאזיניץ [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 16:06, ד' באלול, ה'תש"ף 16:06, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
:::::::::::איפה זה כתוב אצל הרבי הקודם? לא מצאתי. שהוא מונה לאכיבישוף – אצטט כאן מהמחקר שהובא לעיל: "אין ספק שהתכונן דמבובסקי להרחיב את הגזירה על פודוליה כולה, ולאחר שנבחר לארכיהגמון בלבוב, על פולין כולה". בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ד' באלול ה'תש"ף ליצירה 16:12, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
{{שבירה|:::::::::::}}ציטוט: במשך יומיים באו לעיר אלפי אנשים ונשים זקנים וצעירים מבני הנכר, לראות במחזה ולבוז בז מרכוש בני ישראל. ויהי ביום השלישי לפנות בוקר נשמע קול פעמוני בית תפלתם, ועל פי ציווי דמבוסקי נערכה המערכה על במת המוקד, '''דמבוסקי יצא מבית תפלתם בראש התהלוכה למקום מוקד הספרים. ויהי בלכתו כחצי הדרך אחזו השבץ ויפול מת'''. ותהי מהומה גדולה בקרב אנשי התהלוכה ותהיה לשיחה כי אלקי ישראל הגן בעד שריפת תורתו. [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 16:57, ד' באלול, ה'תש"ף 16:57, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
:צודק. רק עכשיו שמתי לב שברשימה אכן מפורש שהגזירה ומיתה הייתה בקאמעניץ-פאדאלסק ולא בלבוב. ניתן לדחוק שהוא שהה בקאמעניץ (שהייתה תחת ממשלתו גם בתור ארכיבישוף דלבוב) באותה עת ורצה להמשיך בשריפה שהתחיל שם. בברכה, [[משתמש:בא מועד|בא מועד (אב"ק)]] • [[שיחת משתמש:בא מועד|שו"ת]] • ד' באלול ה'תש"ף ליצירה 17:17, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
:::עכ"פ כעת הוספתי אחד ממכתבי הגניזה שכתוב בה בפירוש, שהבעש"ט היה חלק מהויכוח בלבוב, אך מענין שר' חיים רפפורט חותם לפניו, כנראה בתור אב"ד. [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 18:50, ד' באלול, ה'תש"ף 18:50, 24 באוגוסט 2020 (UTC)
 
==מרתק==
 
{{א|א' מחב"ד}} עברתי קצת על הערך, ואפשר להגיד שהוא פשוט '''מרתק'''! חיילך דאוריתא!--[[קובץ:שמואל חיים 2.png|קישור=משתמש:שמואל חיים]]●        [[שיחת משתמש:שמואל חיים|שיחה]] ● ''[[חב"דפדיה:חממה|בואו לעזור למשתמשים חדשים>>]]'' 07:27, 2 בספטמבר 2020 (UTC)
 
: תודה רבה. [[משתמש:א' מחב"ד|א' מחב"ד]] - [[שיחת משתמש:א' מחב"ד|שיחה]], 13:46, י"ג באלול, ה'תש"ף 13:46, 2 בספטמבר 2020 (UTC)
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)