עריכת הדף "
שושנה
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''שושנה''' הוא שמו של פרח המופיע במקומות רבים בתנ"ך, ומשמש כאלגוריה ל[[כנסת ישראל]] וטמונים בו רמזים וסודות רבים. ==זיהוי הצמח== אודות הזיהוי של צמח השושנה, לאיזה פרח כוונת הפסוקים, יש מחלוקת בין גדולי ישראל כאשר לפי פרטים שונים המוזכרים בפסוק ניתן לזהות את הצמח עם הורד, שושן צחוק, שושנת מים, שושנת העמקים, אירוס, סיגל ריחני, ועוד. לדעת חלק מהמפרשים, השם שושנה הוא שם כולל לפרחים עם עלי כותרת רבים, ולא זיהוי של צמח ספציפי דווקא{{הערה|1=ראו [daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=39813 מאמר בנושא בפורטל הדף היומי: שושן צחור - כסוגה בשושנים].}}. ==כמשל לעם ישראל== בפתיחת ספר הזוהר מובאת הדרשה של רבי חזקיה על הפסוק בשיר השירים פרק ב' "כשושנה בין החוחים כן רעייתי בין הבנות", שהשושנה היא כנסת ישראל. ===מספר העלים של השושנה=== [[קובץ:שושנה של הזוהר.jpg|ממוזער|נסיון זיהוי של צמח השושנה וי"ג העלים שלה (מתוך פורום אוצר החכמה{{הערה|1=הועלה על ידי משתמש 'בוצינא' בפורום אוצר החכמה בדיון [https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=23959 שושנה אית בה חמש עלין מלגו, מציאות?]}}), יש ללחוץ על התמונה להגדלה על מנת לצפות במספרים המצויינים על העלים של הפרח]] הזוהר מדייק שכמו שלשושנה יש 13 עלים, כך גם לכנסת ישראל יש [[י"ג מידות הרחמים]] שמקיפים אותה מכל צדדיה. דבר זה רמוז כבר בסיפור הבריאה שבתחילת ספר בראשית, שבין הפעם הראשונה שמופיע שם אלוקים לפעם השניה, יש הפרש של י"ג תיבות{{הערה|"בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א '''אֱ-לֹהִ֑ים''' אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃ וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְה֑וֹם וְר֣וּחַ '''אֱ-לֹהִ֔ים''' מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם".}} הזוהר ממשיך ומפרט, שלשושנה יש חמש 'עלים תקיפים' שהם בדומה ל[[כוס של ברכה]] שצריך להחזיק אותה על חמש אצבעות דווקא והם אלו שמחזיקים את הברכה, וגם מספר עלים זה רמוז בפרשת הבריאה, כאשר בין הפעם השניה לפעם השלישית שמופיע שם אלוקים, יש הפרש של חמש תיבות{{הערה|"וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְה֑וֹם וְר֣וּחַ '''אֱ-לֹהִ֔ים''' מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם: וַיֹּ֥אמֶר '''אֱ-לֹהִ֖ים''' יְהִ֣י א֑וֹר וַֽיְהִי־אֽוֹר"׃ (וכך גם בין הפעם השלישית לרביעית: "וַיַּ֧רְא '''אֱ-לֹהִ֛ים''' אֶת־הָא֖וֹר כִּי־ט֑וֹב וַיַּבְדֵּ֣ל '''אֱ-לֹהִ֔ים''' בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ").}} בחסידות מבואר שחמשת העלים עליהם מדובר בזוהר, הם כנגד [[ה' גבורות]] ו[[ה' חסדים]]{{הערה|אור התורה דרושים לראש השנה א'רצא, ראה תשצז.}}. ענין זה מקביל גם ל[[ים של שלמה]] שהיה עשוי מי"ב בקר ויחד עם הים שעליו מלמעלה הוא בחינת י""ג מידות הרחמים דאריך שבעולם הבריאה{{הערה|שם=ראה}}. ===צבע השושנה=== בשושנה יש "סומק וחיוור", כלומר שהיא כוללת בתוכה גם את הצבע האדום וגם את הצבע הלבן, והדבר רומז לכנסת ישראל שיש בה גם דין וגם רחמים{{הערה|פתיחת [[ספר הזוהר]].}}. בחסידות מבואר שהצבע של השושנה הוא אדום, אך על ידי האש היא הופכת לצבע לבן, והדבר רומז לגלות השכינה, שעל ידי ה[[גלות]] בני ישראל שנמשלים לשושנה מתחטאים ומתנקים והחטאים ה'אדומים' שלהם מתלבנים ונמחלים, כמו שכתוב "אם יהיו חטאיכם כשנים" (מלשון צבע השני, אדום עז) "כשלג ילבינו"{{הערה|אור התורה לך לך, פד.}}. (וראו לקמן בפיסקה 'העיר שושן' אופן נוסף בשינוי צבעי השושנה). ==עניינים נוספים בשושנה== ===כמשל לשכינה=== בספרי קבלה מבואר באופן אחר, שהשושנה היא ספירת המלכות, שמשתנה מדין לרחמים ומרחמים לדין, וכמו שדוד המלך היה אכזרי לאומות העולם ורחמני לבני ישראל, וכאשר היא מקבלת הגבורות נקראת שושנה, וכאשר מקבלת החסדים נקראת 'גינת ורדים'. בפרטיות יותר, יש בחינת 'שושנה עילאה' שזו בחינת מלכות דאצילות, בחינת לאה, ו'שושנה תתאה' היא המלכות כפי שנשפלת בעולמות בי"ע, בחינת רחל, ואסתר היא גימטריא [[שושנה]], ונאמר עליה כי 'לא ביקשה דבר' היות ובחינת מלכות דאצילות גם כפי שנשפלת למטה, היא נעלית מההשפעה שעל ידי המלאכים{{הערה|שם=ראה|אור התורה ראה עמוד תת'א.}}. ===הצדיקים=== המדרש בשיר השירים מבאר שבאופן פרטי ה'שושנים' רומזים לצדיקים דווקא, שליבן רק כשושנה, וכן מלשון שינון, "ששונים" ולומדים{{הערה|מדרש רבה שיר השירים ד, ה.}}, ובחסידות מבואר ששתי הפירושים קשורים זה בזה כי על ידי ששונים נעשה ליבן רך{{הערה|לקוטי תורה פרשת אמור, ביאור על פסוק והניף הכהן אותם פרק ב.}}. ===בחודש אלול=== ידוע הרמז ש'אלול' הוא ראשי תיבות 'אני לדודי ודודי לי' שבחודש זה מאירים י"ג מידות הרחמים, כפי שרמוז בהמשך הפסוק "הרועה בשושנים", שיש בהם י"ג עלים. באופן פרטי יותר, נאמר בפסוק 'שושנים' לשון רבים היות שיש ב' בחינות שושנה, בחודש אלול מאירים י"ג מידות הרחמים של שושנה תתאה, שהיא בחינת הרחמנות על מי שחסר לו, ואילו בעשרת ימי תשובה מאירים י"ג מידות הרחמים של 'שושנה עילאה', בחינת [[תשובה עילאה]] שאינה על השלמת החיסרון בלבד, אלא עליה מצד עצמה{{הערה|אור התורה שיר השירים תקמז.}}. ===העיר שושן=== {{ערך מורחב|ערך=[[פורים דמוקפין]]}} השם 'שושן' הוא מלשון שושנה, כשם שהשושנה נותנת ריחה כאשר הקוצים הסובבים אותה דוקרים אותה, כך על ידי קושי השיעבוד מגלה הדבר כוחות נעלמים ביהודים. [[הרבי]] מבאר{{הערה|1=[[תורת מנחם]] [[תשי"א]] חלק א' עמ' 323.}} על יסוד המבואר ב[[תורה אור]]{{הערה|1=הוספות מגילת אסתר בתחלתו (קטז, ג). וראה גם אוה"ת מגילת אסתר (הוצאת תש"נ) ע' רנה.}} ש"שושן" הוא "מלשון שושן עמק איומה{{הערה|1=נוסח הפיוט בתפילת מוסף דיוהכ"פ.}}, שהיא בחינת כשושנה בין החוחים{{הערה|1=שה"ש ב, ב.}}. הצבע העצמי של השושנה הוא אדום, אך על ידי ה[[אש]], אש [[רוחניות|רוחנית]] של [[קדושה]], אש ד[[אהבת ה']], ששורפת ומכלה את האש ד[[אהבה]] זרה של דברים גשמיים - מתלבנת, - שהוא ענין גילוי בחינת החסדים, ברוחניות וגם בגשמיות. והיינו שעל ידי גלות מדי נתבררו [[נשמה|נשמות]] ישראל. הכינוי בו היא נקראת, "איומה", היא מלשון תוקף להגן עליהם מפני ה[[חיצונים]]. ולא רק "חיצונים" כפשוטו, אלא גם ענינים כאלה שלפי-ערך מעמדו ומצבו ה"ה בבחינת "חוחים". גם במעמד ומצב זה ישנה הנתינת כח דפורים שענינו "עד דלא ידע", למעלה מטעם ודעת. שהרי על פי טעם ודעת אי-אפשר שלא להתפעל מה"בוץ" שבו נמצא הוא והסביבה כולה, כי אם, על ידי היציאה ממציאותו וההתעלות לדרגא שלמעלה מטעם ודעת. ==קישורים חיצוניים== *'''[https://drive.google.com/file/d/1L5SAM49dOc6dMeYjoojianHV951ai6oU/view ספר הליקוטים - ערך 'שושנה']''', כרך האות שי"ן עמוד קצו (200) {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] [[קטגוריה:צומח]] [[קטגוריה:בני ישראל]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף