לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
שוחד
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''שוחד''' הוא שכר שבעל דין אולי ירצה לתת לדיין כדי לדון, אפילו כדי לדון אמת, התורה אוסרת לדיין לקבל שוחד, ואומרת שהשוחד מעוור עיני חכמים ומסלף דברי צדיקים, אפילו אם ירצה לדון אמת השוחד מעוות את השכל ונוטה להצדיק את מי שנתן לו את השוחד. ==האיסור בתורה== התורה אוסרת על הדיין לקחת שוחד ממי שבא לפניו לדין, אפילו אם הוא דן את הדין לאמתו. מצוות לא תעשה זו נזכרת בתורה בכתוב{{הערה|שמות כג, ח.}} "ושוחד לא תקח", ומוכפלת במקום נוסף{{הערה|דברים טז, יט.}}, מתוך רצון למנוע עיוותי דין והפגיעה בצדק. על פי ההלכה, הדיין שמקבל שוחד עובר על לאו בתורה, וזהו איסור חמור. הנותן שוחד לדיין עובר גם הוא על איסור, משום "ולפני עור לא תתן מכשול"{{הערה|ויקרא יט, יד.}}, שהוא הוספה על איסור השוחד, והוא מציב את הנותן והשוחד עצמו בעמדה שלילית. ===קבלת שכר להיות דיין=== המקרים בהם הדיין רשאי לשאול מבעלי הדין שכר בעבור הזמן שהוא משקיע בעניינים הקשורים לדין. עם זאת, שכר זה לא יכול להיות מוגזם או מעבר לנדרש עבור זמן העבודה בלבד, ויש לדאוג לכך ששכר זה יהיה שווה משני הצדדים. כאשר מדובר בשופט בעל מלאכה, מותר לו לקבל שכר מהבעלי דין כדי לפצות על הזמן שבו הוא מתעסק במשפט במקום במלאכתו הרגילה - המכונה "שכר בטלה". המצווה נוהגת בכל מקום ובכל זמן, כל עוד מדובר בזכרים שעוסקים בדין. כל עובר על איסור זה ונוטל שוחד עובר על מצוות המלך הקב"ה, למרות שהוא לא נענש במלקות, משום שאפשר להחזיר את השוחד ששקיבל למי שנתן את השוחד. ==מטעמי המצווה== כפי שמבואר בתורה ובדברי חכמים, היא למנוע את ההרגל הרע של קבלת שוחד, גם כאשר מדובר במקרה שבו ברור לדיין מהו הדין האמיתי. אם הדיין היה מקבל שוחד, הדבר היה עשוי להוביל בסופו של דבר לדיינים שיבצעו עיוותי דין, דהיינו, יתחילו לדון לא לפי האמת אלא מתוך מניע של קבלת טובת הנאה. לכן, אסור לדיין לקחת שוחד גם כאשר אין ספק בדין עצמו, כדי לשמור על טוהר המידות והצדק{{הערה|[[ספר החינוך]] מצוה פג.}}. ==בחסידות== ====ענין שוחד אצל הקב"ה==== בפירושו של רש"י{{הערה|דברים י', יז.}} על הפסוק "לא ישא פנים ולא יקח שוחד", הוא מסביר שהקב"ה לא נושא פנים ולא לוקח שוחד, אלא כאשר אדם פורק את כל עולו של ה' ולא מקיים את מצוותיו, אז הקב"ה לא יראה לו פנים ולא יקבל ממנו שוחד. רש"י מדייק ומפרש כי הכוונה לא לחטאים רגילים, אלא לפריקת עול שלם – כשהאדם מתרחק לגמרי מההתחייבות שלו לעבוד את ה', ובכך פוגע בקשר הרוחני עם הקב"ה. בזמן שמקיימים את המצוות "ליראה את ה'", ה' נושא פנים לישראל. אולם, כאשר פורקים את העול לגמרי, הקב"ה לא מקבל מהם שום שוחד, לא במובן של חומרת העבירה ולא במובן של פיצוי בממון. בפסוק זה, "לא יקח שוחד", רש"י מפרש שכוונתו היא שהשוחד במקרה הזה אינו רק נתינת ממון, אלא גם יכול להיות כופר עבור חטא – סוג של פיצוי בעבור עוול שנעשה. בנוסף, התפיסה הזו של שוחד קשורה גם לאופן שבו הקב"ה מתייחס למעשי האדם, כמו שמסביר רש"י על הפסוק "ולא תקחו כופר" – אדם לא יכול להימנע מעונש על ידי נתינת ממון, במיוחד לא כאשר מדובר בפריקת עול מוחלטת. רש"י מזהיר שלא ניתן להשתמש בממון כדי לפייס את הקב"ה, כי הפיצוי האמיתי על חטא הוא לא חומרי, אלא רוחני. בהקשר זה, המשנה בפקרי אבות{{הערה|פרק ד' משנה כב.}} אומרת "ברוך הוא, שאין לפניו . . לא משוא פנים ולא מקח שוחד", מדברת לא רק על חטא הנעשה על ידי פריקת עול, אלא גם על מצבים בהם אדם מקיים מצוות, אך עדיין לא יכול "לשלם" עבור חטאיו, כי הקב"ה לא מקבל שוחד גם ממעשים טובים. כלומר, הקב"ה דורש [[יראת שמים]] כבסיס, ולא מתפשר על המעשים, גם אם הם טובים ומצדיקים. מה שמעורר עניין נוסף הוא המדרש לפיו הקב"ה מקבל "שוחד" מהרשעים. במדרש זה, נמסר כי השוחד שהקב"ה מקבל הוא ה[[תשובה]] והמעשים הטובים שהרשעים עושים. זהו שוחד שבפועל משנה את מצבו של האדם, כי התשובה הפנימית והמעשים הטובים יכולים להפוך עוונות וזדונות לזכויות – דבר שהשוחד החומרי לא יכול לשנות{{הערה|לקוטי שיחות חכ"ד ע' 73 ואילך.}}. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מצוות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)