עריכת הדף "שאול המלך"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''[[שאול]] המלך''' היה אחד ממלכי ישראל שהיה [[צדיק]] גמור, הוכתר למלך על ידי [[שמואל הנביא]]. כונה על ידי דוד המלך הרבה פעמים בתואר "משיח הוי"ה"{{הערה|בעיקר בשמואל א' כד ו, ובשמואל א כו ט-יא}}.
'''[[שאול]] המלך''' היה אחד ממלכי ישראל שהיה [[צדיק]] גמור, הוכתר למלך על ידי [[שמואל הנביא]]. כונה על ידי דוד המלך בתואר "רוח אפינו משיח הוי"ה".


שרשו ממידת ה[[יסוד]] ד[[עולם התוהו]], הנרמז בשבעת המלכים בשם "[[שאול]] מרחובות הנהר".
שרשו ממידת ה[[יסוד]] ד[[עולם התוהו]], הנרמז בשבעת המלכים בשם "[[שאול]] מרחובות הנהר".


==מלכותו והדחתו==
==מלכותו והדחתו==
[[שאול]] המלך נבחר בדבר ה', על ידי שמואל הנביא, אך מלכותו נלקחה ממנו לאחר שחס על בהמות [[עמלק]] ולא הרגם כנדרש, ובכך גרם להצלת עמלקים רבים שהתחפשו בכשפיהם לבעלי חיים.  
[[שאול]] המלך נבחר בדבר ה', על ידי שמואל הנביא, אך מלכותו נלקחה ממנו לאחר שחס על בהמות [עמלק]] ולא הרגם כנדרש, ובכך גרם להצלת עמלקים רבים שהתחפשו בכשפיהם לבעלי חיים.  


באותה שעה התקיים הויכוח של שמואל הנביא ע"ה עם [[שאול]] המלך ע"ה, כאשר שמואל הנביא אמר לו בדבר ה' {{ציטוטון|כה אמר ה' צבאות פקדתי את אשר עשה לך [[עמלק]] כו' והחרמת כו'}}, וכשחמל העם על מיטיב הצאן התבונן [[שאול]] בטעם המצוה שעיקרה להאביד את [[עמלק]] מן העולם, ומסיבה זאת הותיר ממיטיב הצאן "למען זבוח לה'", כדי לתקנם בעולות וזבחים, בחשבו: כי מה בכך שיהרגם או כשיזבחם לה' בעולות שבין כך ובין כך יאבדו מן העולם, ועל כך אמר [[שאול]] {{ציטוטון|הקימותי את דבר ה'}}.
באותה שעה התקיים הויכוח של שמואל הנביא ע"ה עם [[שאול]] המלך ע"ה, כאשר שמואל הנביא אמר לו בדבר ה' {{ציטוטון|כה אמר ה' צבאות פקדתי את אשר עשה לך [עמלק]] כו' והחרמת כו'}}, וכשחמל העם על מיטיב הצאן התבונן [[שאול]] בטעם המצוה שעיקרה להאביד את [עמלק]] מן העולם, ומסיבה זאת הותיר ממיטיב הצאן "למען זבוח לה'", כדי לתקנם בעולות וזבחים, בחשבו: כי מה בכך שיהרגם או כשיזבחם לה' בעולות שבין כך ובין כך יאבדו מן העולם, ועל כך אמר [[שאול]] {{ציטוטון|הקימותי את דבר ה'}}.


על כך השיב לו שמואל: {{ציטוטון|החפץ לה' בעולות וזבחים כו' כי שמוע מזבח טוב כו'}} ומבאר [[אדמו"ר הזקן]] כי תיבת "החפץ" באה לרמז על כך שיש לקיים את המצוה לא רק מתוך טעמה הפשוט, אלא גם ודווקא לקיים רצונו הפשוט בלי שום טעם ומענה כלל{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566b/45/763&search=%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו ח"ב] נוסח שני: ביאור על התורה תשסד}}
על כך השיב לו שמואל: {{ציטוטון|החפץ לה' בעולות וזבחים כו' כי שמוע מזבח טוב כו'}} ומבאר [[אדמו"ר הזקן]] כי תיבת "החפץ" באה לרמז על כך שיש לקיים את המצוה לא רק מתוך טעמה הפשוט, אלא גם ודווקא לקיים רצונו הפשוט בלי שום טעם ומענה כלל{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566b/45/763&search=%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו ח"ב] נוסח שני: ביאור על התורה תשסד}}


==ענינו ברוחניות==
על פי הקבלה מלכותו של [[שאול]] נועדה להיות הכנה למלכותו של דוד המלך{{הערה|עץ חיים שער הנקודים}}.
מדריגת ושורש שאול הוא מפנימיות ה[[בינה]] שלמעלה מהתלבשות ב[[עולם (בחסידות)|עולם]]{{הערה|שם=ראה|מאמר ש"פ ראה תשי"ז}}, שזה הוא שכתוב עליו{{הערה|[[שמואל]] א ט כב}} {{ציטוטון|ונחבא אל הכלים}}, דהיינו שהוא למעלה מהתלבשות ב[[כלים]] דהעולם, ולכן ריחם על אגג שלא היה ראוי.
 
ומכיון{{הערה|שם=ראה}} שהיה מבחינת בינה שעל פי טעם ודעת לכן הקריב [[קרבן|קרבנות]] מהשלל של [[עמלק]], כי בדרגתו השיג את גודל מעלת הקרבנות שעולה עד [[אין סוף]]{{הערה|[[זהר]] חלק ב רלט א}}, וחשב שכמה שמגיע מהתחתון יותר, כך יעלה למעלה יותר. ולכן אמר ל[[שמואל]]: {{ציטוטון|הקימותי את דבר ה'}} היינו שרצה לגרום קימה ועליה ב[[ספירת המלכות]] הנקראת "דבר [[הוי']]", על ידי בירור התחתון.
 
אך האמת הייתה (כמו שאמר לו שמואל), שמכיון שזה היפך רצון ה' אין זה פועל שום עליה אלא להיפך.
 
מלכותו של שאול נועדה להיות הכנה למלכותו של [[דוד המלך]]{{הערה|עץ חיים שער הנקודים}}.
==גודל מעלת נשמת שאול משיח השם האמיתי==
רבי [[מנחם עזריה מפאנו]] שהיה מקובל אלוקי ופרשן קבלה איטלקי מפורסם, כותב בספרו על גודל מעלת נשמת שאול המלך, כי לפי דוד המלך, שאול המלך חמיו היה משיח השם ראש וראשון לישראל, וזו לשונו; '''מרגלא בפומיה דדוד המלך על שאול המלך חמיו: "שאול בחיר השם, משיח יהוה, וצדיק גמור, ושכינה עמו"''' (הרמ"ע מפאנו מאמר מאה קשיטה אות צ"ג).
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מלכים]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)