עריכת הדף "רשימו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{סדר ההשתלשלות}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''רשימו''' (או '''אותיות הרשימו''') הוא כינוי למצב שאירע לאחר [[הצמצום הראשון]], אז נותר רשימו - "רושם" וזכר בלבד ממה שהיה לפני הצמצום.
'''רשימו''' הוא הכינוי ל[[אורות]] שנשארו במקום הפנוי שאחר ה[[צמצום]].


==ענינו==
==ענינו==
במציאות זו אשר היתה לאחר הצמצום הראשון ישנם ב' פרטים שונים אשר שניהם נקראים בשם רשימו{{הערה|בכללות ענין זה ראה סה"מ תרס"א עמוד רה. מאמר דתני אל יפטר אדם מחבירו תרפ"ט.}}.
ענין הרשימו הוא ההתגלות שבמקום הפנוי שאחר ה[[צמצום]]. שאחר שצמצם הקבאת [[אור אין סוף]] להיות נכלל ב[[מאור]], נשאר מן האורות בבחינת רשימו. ומן רשימו זה נמשכו ה[[קו וחוט]] בבחינת מקיף פנימי וחיצוני.


=== כח הגבול ===
מבואר כי ענין הרשימו הוא כענין האותיות שנשארו לאחר שנסתלקו ה[[אורות]]. שענין הצמצום הוא כמשל של אורות המלובשים באותיות, שנסתלק השכל והאור של האותיות ונשארו רק האותיו עצמם שהם בבחינת רשימו המרמז על השכל והאור.
הפרט הראשון ברשימו הוא עצם כח הגבול. על [[עצמות|עצמותו]] של הקב"ה נאמר "כשם שיש לו כח בבלתי בעל גבול כך יש לו כח בגבול". עד הצמצום - כאשר האיר התפשטותו של אלקות בכל המציאות אז היה נרגש רק כח הבלי גבול, אך על ידי כך שאור זה נסתלק, התגלה כח הגבול.


הסיבה לכך שכח הגבול מתואר בשם רשימו, אף שהוא כח שקול לכח הבלי גבול, הוא משום שבמושגים והגדרות של גילוי אור, יש בכח הבלי גבול גילוי גדול יותר עד אין שיעור מאשר הכח הגבול בו באמת אין גילוי כלל, כיון שאינו באמת כח של גילוי כי אם של הגבלה ומניעת הגילוי. ואם כן כח הגבול יחסית לכח הבלי גבול נחשב רק רשימו.
[[קטגוריה:סדר ההשתלשלות]]
 
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
=== נקודה של אור ===
הפרט השני ברשימו הוא נקודת האור שנותר מהאור שלפני הצמצום. כח הגבול מגביל את כל האור שהתפשט לפני הצמצום, ומכלילו בנקודה אחת. משל לכך הוא מסימן אשר כתב אדם לרמז על ענין שלם, ובנקודת הסימן כלול כל התוכן המלא והשלם. כמו כן כח הגבול לוקח את כל האור הגדול שהאיר במציאות, ומכניסו בנקודה אחת. [ואין זה בגדר צמצום]
 
== שרש ומקור הכלים{{הערה|על פי המשך תרס"ו, ליל ב' דחה"ש רס"ז, המשך עת"ר, שבחוהמ"ס}}==
מהרשימו, שהוא כח הגבול שבאין סוף, נתהווה מציאות הכלים. ולא שממנו נמשכו הכלים, אלא שהתעבות [[אור הקו]] (שמזה נתהוו הכלים בפועל) זהו בכח הרשימו.
 
==פעולת הכלים באור הקו==
על ידי התלבשות [[אור הקו]] בכלים הוא מתחלק לספירות וקוים. האור שלפני הצמצום איננו בגדר התלבשות והתחלקות כלל אבל האור שלאחר הצמצום הוא בגדר התלבשות והתחלקות. דהיינו, הצמצום פועל על אור הקו שלמרות שגם אחרי הצמצום הוא עדיין אור פשוט, בכל זאת יכול הוא כבר להתלבש בכלים ועל ידי זה לבוא לידי התחלקות.
 
ביאור הרשימו על דרך [[משל]] הוא מהשפעת שכל מרב לתלמיד, שכדי שישפיע ההשכלה לתלמיד, תחילה צריך לצמצם כח השכלתו העצמי ויוכלל הגילוי בהעלם כח היולי שבו, ויניח וישאר מכל מקום רק אפס קצהו ההארה מאור אותו השכל הנשפע לתלמידו בכדי שיוכל שאת.
 
משל נוסף הוא מכח הזכרון, וכענין האותיות המחשבה הנשארים אחר הסתלקות ההשכלה. והיינו שהצמצום הוא כמשל אורות המלובשים באותיות, וכשנסתלק השכל והאור של האותיות, נשארו רק האותיות עצמם שהם בבחינת רשימו המרמז על השכל והאור.
 
==הרישמו והצמצום==
בלקוטי תורה לג' פרשיות מבאר [[אדמו"ר המהר"ש]] שהצמצום לא נגע באותיות הרשימו - כאשר הקב"ה התחיל את [[הצמצום הראשון]] הוא כביכול "הזיז" חלק מאורו והתחיל "לסדר" אותו בצמצומים ודרגות שונות. אך הקב"ה השאיר "רשימו" ממה שהיה לפני הצמצום, וב"רשימו" זה לא נגע לא הזיז ולא שינה כלום ממה שהיה קודם לכן{{הערה|שם=צמ}}. ובכך מבאר מדוע שורש הכלים למעלה מהאורות - כיון שהכלים נמשכו מהרשימו שלא נגע בו הצמצום מה שאין כן האורות שנמשכים מן הקו שקדמו הצמצום{{הערה|שם=צמ|ראה גם ב[[תורת שמואל]] תר"מ חלק א', מאמר ד"ה אז ישיר עמודים קכ"ז - ק"ל. וכן תורת שמואל תר"מ חלק ב', ד"ה שובה ישראל (הנחה א') עמודים תתקטו - תתקטז. ועוד}}. האדמו"ר מקאפוסט [[שלמה שניאור זלמן שניאורסון|המגן אבות]] נחלק על אדמו"ר מהר"ש בענין זה וסבר שהצמצום ברשימו הוא כפשוטו.
הרה"ג חסיד אדמו"ר מהר"ש - ר' [[דן תומרקין]], התנצח עם האדמו"ר מקאפוסט בענין זה להוכיח מדברי רבינו הזקן כאדמו"ר מהר"ש.{{הערה|ר' [[שמואל גרונם]] התבטא על זה: "ר' דן תומרקין לבש בגד שלא כמידתו להתפלפל ב[[דא"ח]] עם הרשח"ז מקאפוסט"}}
חילופי המכתבים בינו לבין האדמו"ר מקאפוסט הובאו באריכות ב[[המלך במסיבו]], שם גם מציע הרבי תיווך בין השיטות והוראה בעבודת ה' מן הסברות{{הערה|המלך במסיבו ח"ב נספח}}.
 
מכל מקום [[אדמו"ר המהר"ש]] כותב שב'''פעולת''' אותיות הרשימו אכן יש צמצום מועט. אך באותיות עצמן (לא בפעולתם) לא נגע כלל הצמצום{{הערה|ספר [[תורת שמואל]] לאדמו"ר המהר"ש מאמרי שנת תר"מ, חלק ב'. עמוד תק"ב, מאמר ד"ה [יפה שעה אחת] ועפ"ז כו' נרי בידך.}}.
 
==קישורים חיצוניים==
*הרב שמעון גופין, '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/02/601ecd7dbcfda_1612631421.pdf הצמצום ואותיות הרשימו]''', בתוך קובץ 'שבענו מטובך', טבת תשפ"א עמוד 51 {{PDF}}{{COL}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:צמצום]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)