עריכת הדף "
רכבת
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:רכבת.JPG|400px|ממוזער|שמאל|רכבת]] [[קובץ:רכבת 770.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בקונטרס "[[קונטרס בית רבינו שבבבל|בית רבינו שבבבל]]" בהערה 85 כותב הרבי: "להעיר מהנהגת גדולי ישראל שלמדו רמזים והוראות בעבודת ה' גם מעניני חול כיו"ב (כמו מספר הקרון במרכבת המסע).]] '''רכבת''' היא כלי תחבורה יבשתי, המשמש להובלת נוסעים ומטען על גבי מסילה. ==רכבת בהלכה ובהוראות הרבי== ===קופת צדקה=== [[הרבי]] הורה לרב [[שלמה מיידנצ'יק]], שהיה קטר רכבת, לשים קופת צדקה ברכבת{{הערה|'הקטר של חב"ד' עמוד 186.}}. ==רבותינו נשיאינו ברכבת== === הרבי המהר"ש === הרבי [[המהר"ש]] נסע ברכבת לעיתים תכופות, לפעילות למען הכלל. לפי הנוהל הקבוע , היו מודיעם למנהלי התחנה לפני בואו של הרבי, והרכבת הייתה מחכה לרבי אף אם הדבר היה גורר עיכוב. כאשר מונה פקיד חדש לנהל את תחנת הרכבת, ביטל המנהל החדש את הנוהל הקבוע, כדי להוכיח כי הוא מנהל העניינים. בנסיעתו הבאה , פיספס הרבי את הרכבת. הרבי ראה בחומרה את התנהגותו של הפקיד, ולאחר מספר ימים נודע כי הפקיד פוטר. הרבי סיפר סיפור זה פעמים רבות, תוך ציון העודה שלמרות שהממונים על הפקיד נתנו סיבות שונות לפיטורו, הסיבה האמתית לכך היא הפגיעה בכבוד הרבי{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19853&st=&pgnum=167 תו"מ חלק י"ב עמוד 141], [http://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/2686264 שיחת שבת פרשת עקב, כ' מנחם-אב, תשט"ז אות ג'], [http://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/2969411#footnoteRef32a2969411 שיחת שבת פרשת תולדות תשי"ז אות ו']}}. ===אדמו"ר הריי"צ=== ביום ראשון [[ג' בתמוז]] [[תרפ"ז]] נלקח הרבי הריי"צ מבית הכלא 'שפאלערקע' לתחנת הרכבת 'מוסקבה' בדרכו לגלות קסטרמה. בעומדו על גבי מדריגות הרכבת עצר, הסתובב, ואמר שיחה שכל כולה רוויה במסירות נפש "יהי ה' אלוקינו עמנו...". הרבי ישב במחלקה שניה, הנסיעה ארכת כ24 שעות והסתימה בתחנת הרכבת בקסטרמה. לאחר שחרורו של הרבי הרייץ, נסע הרבי פעמים רבו ברכבת. בין השאר, נסע הרבי בעת [[ביקור הרבי הריי"צ בארץ הקודש|ביקורו בארה"ק]], ברכבת מ[[מצרים]] ל[[לוד]], ושוב בחזור מ[[תל אביב]] ל[[לוד]]. ===רבי לוי יצחק=== בעת גלותו של רבי לוי יצחק ב[[תרצ"ט]], נסע ברכבת אסירים מקייב לקזחסטן. הנסיעה נמשכה כחודש ימים. ==רכבת בליובאוויטש== בימיו של [[הצמח צדק]] כאשר התחילו לבנות את הרכבות הראשונות ברוסיה, פקד הקיסר הרוסי ניקולאי שאחד מקוי הרכבת הראשיים יעבור בעיירה [[ליובאוויטש]]. ואכן נעשה מכרז מי יהא אחראי למסילת הברזל באזור, ובגורל יצא קבלן [[יהודי]] שומר [[תורה]] ו[[מצוות]] שאף היה מקורב ל[[צמח צדק]]. כאשר סיפר אותו קבלן לרבי על המכרז בו זכה, ביקש ממנו הרבי שלא יהא אחראי על מסילת הברזל ליד [[ליובאוויטש]]. הרבי הציע לו לומר לאנשי הממשלה שהוא מוותר על בניית המסילה באזור זה ושיעבירו את העבודה לקבלן אחר. אותו קבלן אכן עשה כעצת הרבי, ובזכות זה זכה במכרזים נוספים מהממשלה, בהם הרוויח כסף רב ונהיה לעשיר מפלג. את בניית המסילה שליד [[ליובאוויטש]] מסרו השלטונות לקבלן אחר, [[גוי]]. כאשר החלו להניח את המסילה, היא שקעה עמוק בתוך האדמה. נסו להניח יסודות חזקים יותר, אבל דבר לא עזר, בכל אזור [[ליובאוויטש]] שקעה המסילה. אחרי נסיונות רבים והשקעת כסף רב, הודיע הקבלן לממשלה שהוא לא מסוגל לבנות את המסילה. כי בד' אמותיו של הרבי הוא בעל הבית היחידי.{{הערה|'[[רבותינו נשיאינו (ספר)|רבותינו נשיאינו]]' כרך חמישי עמוד 90.}}. [אמנם בספר [[רשימות דברים]] של הרב [[יהודה חיטריק]] מסופר{{הערה|מהדורה מחודשת, עמוד 387.}} שעד לבנייתה שלתחנת הרכבת ב[[רודניא]] היו תושבי [[ליובאוויטש]] מתפרנסים ברווח והיו עוסקים לפרנסתם בירידים הרבים שהיו מתקיימים בעיירה, אך בעקבות בניית תחנות הרכבת ב[[קראסנאיע]] וברודניא הסמוכות לליובאוויטש, רבים מהירידים עברו להתקיים בסמיכות לתחנות הרכבת כדי לחסוך את עלויות ההובלה, והדבר פגע בפרנסה של תושבי ליובאוויטש.] ==רכבות הגאולה== פעם ישב הצדיק רבי [[ישראל מרוז'ין]] עם כמה ממקורביו ונתגלגלה השיחה על החדשות האחרונות בעולם. היה זה בימי המצאת הרכבת, שהייתה אז בגדר חידוש מרעיש בכל העולם. אמח אחד החסידים שכנראה על ידי הרכבת יהיה קל יותר [[קיבוץ גלויות|לקבץ]] את [[בני ישראל]] מארבע כנפות הארץ ל[[ארץ ישראל]]. נטל הצדיק את אחד ה[[כוס|כוסות]] שעמדה על השולחן, ואמר: "אם בגלל [[קיבוץ גלויות]], הרי אנחנו לא צריכים את הרכבת, כי [[קיבוץ גלויות]] יהיה כמו שמעבירים את ה[[כוס]] מצד זה השולחן לצד השני, אלא שכל התועלת של הרכבות יהיה ש[[אומות העולם]] יוכלו לבוא ולראות בכבודן של ישראל".{{הערה|נר ישראל ח"ב ע' קפח.}} ==תחנת הרכבת בכפר חב"ד== [[קובץ:לו''ז הרכבת תשכ''א.jpg|250px|ממוזער|שמאל|לו"ז תחנת כפר חבד משנת [[תשכ"א]].]] {{ערך מורחב|תחנת הרכבת כפר חב"ד}} תחנת הרכבת בכפר חב"ד הוקמה בשנת [[תשי"ב]] בפיקוח העסקן הרב [[יצחק מענדל ליס]]. התחנה שוכנת באזור התעשייה שבפאתי [[כפר חב"ד]]. התחנה סמוכה למושב צפריה, מחנה צריפין ויישובים נוספים. עוד לפני הקמת הרציף במקום, התחנה הייתה "נקודת עצירה" (באנגלית: Halt, מקום מוסכם לעצירת רכבת לצורך העלאת והורדת נוסעים, ללא רציף או מבנה תחנה) שנקראה "סאפארייה" (Safariyya) על שם הכפר הערבי ששכן במקום (לימים [[כפר חב"ד]]), בקו מסילת הרכבת ל[[ירושלים]]. במרוצת השנים הוקם רציף קצר באורך של כ-50 מטרים עם סככה קטנה מפח. עם סיום הכפלת המסילה בין לוד לתל אביב בשנת [[תשנ"ט]], שודרגה התחנה וכיום יש בה שני רציפים ארוכים עם ספסלים לישיבה ומעבר תת-קרקעי המחבר את הרציפים. ברוב שעות היום עוצרת בתחנה רכבת אחת בשעה בכל כיוון בקו [[נתניה]] - [[רחובות]]. ==בעבודת השם == במכתב שכתב הקטר הרב [[שלמה מיידנצ'יק]] לרבי בעניין תאונה שקרתה ברכבת שלו, כתב לו הרבי את עניינה של הרכבת על-פי חסידות והלימוד ממנה בעבודת השם: הקטר של הרכבת נמשל ל[[נפש האלוקית]], (ונראה - אם כי לא מפורש מהמכתב - כי הקרונות נמשלות לגוף האדם), וסדר העבודה הוא כי כמו שכאשר האדם מכה במנוע ומשליח את הקרונות הרכבת תהרס, כך גם ב[[עבודת השם]] של האדם היא צריכה להעשות במתינות ובהתמדה, ולא באופן קיצוני מידי של תוהו - כי אז לא יצא מכך דברים טובים, אלא בעניין של [[מוח שליט על הלב]]{{הערה|[[אגרות קודש]] כרך י"ג עמוד רצ"ה. (המקור ב[[אידיש]])}}. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תחבורה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף