עריכת הדף "רבנו גרשום"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ | {{בעריכה}} | ||
'''רבנו גרשום''' (מכונה רבות '''רבנו גרשום מאור הגולה''') (ד'תש"כ{{הערה|יש הגורסים ד'תש"י.}} - ד'תשפ"ח{{הערה|ברשימתו של ה[[מהרש"ל]] כתוב ד'ת"ת, יש האומרים שהוא כתב רק תאריך 'עגול' אך לא מדויק.}}), היה מגדולי ה[[ראשונים]], שהתגורר בעיר מגנצא שב[[גרמניה]]. | |||
}} | |||
'''רבנו גרשום''' (מכונה רבות '''רבנו גרשום מאור הגולה''') (ד'תש"כ{{הערה|יש הגורסים ד'תש"י.}} - ד'תשפ"ח{{הערה|ברשימתו של ה[[מהרש"ל]] כתוב ד'ת"ת, יש האומרים שהוא כתב רק תאריך 'עגול' אך לא מדויק.}}), היה מגדולי ה[[ראשונים]], שהתגורר בעיר | |||
==תולדות חיים== | ==תולדות חיים== | ||
רבנו גרשום נולד לאביו רבי יהודה{{הערה|שם אביו ידוע על-פי-זה שרבנו גרשום מזכירו רבות בכתביו, פרטים נוספים על אביו לא ידועים.}}, בשנת ד' | רבנו גרשום נולד לאביו רבי יהודה{{הערה|שם אביו ידוע על-פי-זה שרבנו גרשום מזכירו רבות בכתביו, פרטים נוספים על אביו לא ידועים.}}, בשנת ד'תשפ"ח בערך בעיר מץ{{הערה|ע"פ אגרת המהרש"ל, יש הסוברים שזוהי מיינץ בה גר בשיבוש. חוקרים אחרים גורסים שנולד בערים אחרות ב[[צרפת]].}}. | ||
רבנו גרשום התגורר בעיר מץ. לא ידועים פרטים | רבנו גרשום התגורר בעיר מץ. לא ידועים פרטים רבית על תולדות חייו, אמנם בצעירותו הוא היה מלמד תינוקות. | ||
רבנו גרשום היה גדול ה[[ראשונים]] בדורו, והראשונים בדורות הבאים ייחסו לו חשיבות מיוחדת מאד. | |||
==משפחתו== | ==משפחתו== | ||
שורה 42: | שורה 17: | ||
==רבותיו ותלמידיו== | ==רבותיו ותלמידיו== | ||
===רבותיו=== | ===רבותיו=== | ||
רבו המובהק היה רבנו יהודה הכהן ליאונטין, אותו מזכיר רבנו גרשום | רבו המובהק היה רבנו יהודה הכהן ליאונטין, אותו מזכיר רבנו גרשום: | ||
{{ציטוט|תוכן=רבינו ליאון, רבי שלמדני רוב תלמודי זצ"ל, חכם מופלא . . סמכתי על דברי רבינו ליאון . . אני רואה את דברי רבינו ליאון שמסר לי כי מופלא בדורו היה, ואחרי דבריו לא ישנו.|מקור=שו"ת מהר"ם מרוטנבורג (דפוס פראג) סימן רסד | |||
}} | |||
המהרש"ל כותב שרבנו גרשום היה גם תלמידו של [[רב האי גאון]], ובעל [[סדר הדורות]] מזכיר עוד [[גאונים]] אצלם למד רבנו גרשום. | המהרש"ל כותב שרבנו גרשום היה גם תלמידו של [[רב האי גאון]], ובעל [[סדר הדורות]] מזכיר עוד [[גאונים]] אצלם למד רבנו גרשום. | ||
שורה 50: | שורה 27: | ||
תלמידיו המובהקים של רבנו גרשום היו: רבי יהודה בן מאיר הכהן, רבי אליעזר הגדול, רבי יעקב בן יקר ורבי יצחק בן יהודה{{הערה|האחרונים הם רבותיו של [[רש"י]].}}. ולפי אגרת המהרש"ל היה גם רבי אליהו הזקן מתלמידיו. | תלמידיו המובהקים של רבנו גרשום היו: רבי יהודה בן מאיר הכהן, רבי אליעזר הגדול, רבי יעקב בן יקר ורבי יצחק בן יהודה{{הערה|האחרונים הם רבותיו של [[רש"י]].}}. ולפי אגרת המהרש"ל היה גם רבי אליהו הזקן מתלמידיו. | ||
רש"י כתב על רבנו גרשום{{הערה|תשובות חכמי צרפת ולותיר, סימן כ"א.}}: {{ציטוטון|רבינו גרשום זכר צדיק וקדוש לברכה שמאיר עיני גולה וכולנו מפיו חיין וכל בני גלות אשכנז וכיתים (כנראה איטליה) תלמידי תלמידיו הן}}. מדורו של רש"י ואילך מוזכר רבנו גרשום כמאור עיני הגולה אצל חכמים רבים מגדולי אשכנז וצרפת, ואכן, רוב חכמי הדור הבא באשכנז היו תלמידיו. חכמים אלו כונו בשם "חכמי לותיר" (על שם לותרינגיה). | רש"י כתב על רבנו גרשום{{הערה| תשובות חכמי צרפת ולותיר, סימן כ"א.}}: {{ציטוטון|רבינו גרשום זכר צדיק וקדוש לברכה שמאיר עיני גולה וכולנו מפיו חיין וכל בני גלות אשכנז וכיתים (כנראה איטליה) תלמידי תלמידיו הן}}. מדורו של רש"י ואילך מוזכר רבנו גרשום כמאור עיני הגולה אצל חכמים רבים מגדולי אשכנז וצרפת, ואכן, רוב חכמי הדור הבא באשכנז היו תלמידיו. חכמים אלו כונו בשם "חכמי לותיר" (על שם לותרינגיה). | ||
תלמיד חבר של רבנו גרשום, שהיה מעט מבוגר ממנו, היה רבי שמעון הגדול ממגנצא, מגדולי פייטני אשכנז, ודודו, אחי אמו של רש"י. | תלמיד חבר של רבנו גרשום, שהיה מעט מבוגר ממנו, היה רבי שמעון הגדול ממגנצא, מגדולי פייטני אשכנז, ודודו, אחי אמו של רש"י. | ||
שורה 56: | שורה 33: | ||
==כתביו== | ==כתביו== | ||
*ב[[ש"ס וילנא]] נדפס פירוש המיוחס לרבנו גרשום במסכתות [[מסכת תענית|תענית]], [[מסכת בבא בתרא|בבא בתרא]] וכל [[סדר קדשים]]{{הערה|המקורות לכך שפירוש זה הוא של רבנו גרשום הן: א. כך כתוב על כתבי היד של הפירוש. ב. פירוש זה דומה מאד לפירושים אחרים המובאים בשם רבנו גרשום ב[[ספר הערוך]]. אמנם רבי [[אלחנן וסרמן]] חלק על-כך, וייחס את הפירוש הזה לרבי אליקים בן משולם. יש אומרים שהפירוש הוא של רבנו גרשום והוא פותח | *ב[[ש"ס וילנא]] נדפס פירוש המיוחס לרבנו גרשום במסכתות [[מסכת תענית|תענית]], [[מסכת בבא בתרא|בבא בתרא]] וכל [[סדר קדשים]]{{הערה|המקורות לכך שפירוש זה הוא של רבנו גרשום הן: א. כך כתוב על כתבי היד של הפירוש. ב. פירוש זה דומה מאד לפירושים אחרים המובאים בשם רבנו גרשום ב[[ספר הערוך]]. אמנם רבי [[אלחנן וסרמן]] חלק על-כך, וייחס את הפירוש הזה לרבי אליקים בן משולם. יש אומרים שהפירוש הוא של רבנו גרשום והוא פותח ע"י תלמידי בית מדרשו, וביניהם רבי אליקים.}}. | ||
*בשנת [[תשט"ז]], הוציא לאור ד"ר שלמה אידלברג, ליקוט של שבעים ושבע תשובות שהשיב רבינו גרשום מכתבי יד ומספרות הראשונים. | *בשנת [[תשט"ז]], הוציא לאור ד"ר שלמה אידלברג, ליקוט של שבעים ושבע תשובות שהשיב רבינו גרשום מכתבי יד ומספרות הראשונים. | ||
*רבנו גרשום גם חיבר סליחות ופיוטים שונים, חלקם על צרותיהם של קהילתו - קהילת [[מגנצא]]. | *רבנו גרשום גם חיבר סליחות ופיוטים שונים, חלקם על צרותיהם של קהילתו - קהילת [[מגנצא]]. | ||
שורה 62: | שורה 39: | ||
==חרמותיו== | ==חרמותיו== | ||
רבנו גרשום תיקן תקנות | רבנו גרשום תיקן שלש תקנות חמורות במיוחד, הנחשבות במיוחד, וחמורות מאד. תקנות אלו מכונות ''''חרם דרבנו גרשום''''. | ||
תקנותיו הן: | |||
*לא להתחתן עם יותר | *לא להתחתן עם יותר משתי נשים{{הערה|זאת בעקבות המעשה המפורסם שקרה עמו.}}. | ||
*לא לגרש אשה בעל כרחה. | *לא לגרש אשה בעל כרחה. | ||
*אין לאדם לפתוח את מכתבי חברו{{הערה|וכן שאר הדברים השייכים אליו.}} ללא רשותו. | *אין לאדם לפתוח את מכתבי חברו{{הערה|וכן שאר הדברים השייכים אליו.}} ללא רשותו. | ||
תקנות אלו נקבעו מראש רק עד לסוף שנות האלף החמישי ל[[בריאת העולם]]{{הערה|שו"ת הרשב"א סימן קנ"ז. [[ | תקנות אלו נקבעו מראש רק עד לסוף שנות האלף החמישי ל[[בריאת העולם]]{{הערה|שו"ת הרשב"א סימן קנ"ז. [[שלחן ערוך]] אבן העזר סי' א ס' י'.}}. אמנם במשך השנים המשיכו אותם גם מעבר לכך. | ||
תקנות אלו נוהגות רק אצל האשכנזים, אמנם ה[[ספרדים]] ויהודי תימן, שעליהם לא נגזרו תקנות אלו (כי לא גרו באזורו של רבנו גרשום) לא מחוייבים אליהם. | תקנות אלו נוהגות רק אצל האשכנזים, אמנם ה[[ספרדים]] ויהודי תימן, שעליהם לא נגזרו תקנות אלו (כי לא גרו באזורו של רבנו גרשום) לא מחוייבים אליהם. | ||
שורה 76: | שורה 55: | ||
בשיחת [[י"ב תמוז]] [[תשכ"ז]] אמר הרבי: | בשיחת [[י"ב תמוז]] [[תשכ"ז]] אמר הרבי: | ||
{{ציטוט|תוכן=ישנו פתגם בספרים [אמנם לא ספרי חסידות, ואינני יודע עד כמה הם ברי-סמכא, אבל כיון שזהו פתגם טוב ("דער וואָרט איז אַ גוטער"), ראוי הוא להאמר] בנוגע ל"רבינו גרשום מאור הגולה", שבכל מקום שנזכר שמו של רבינו גרשום, מוסיפים מיד את התואר "מאור הגולה" – שלא מצינו דוגמתו אצל הגאונים שלפניו והגדולים שלאחריו – שענין זה קשור עם שתים מתוך ריבוי תקנותיו, שלא זו בלבד שהובאו בשולחן-ערוך (ומשתמשים בהם | {{ציטוט|תוכן=ישנו פתגם בספרים [אמנם לא ספרי חסידות, ואינני יודע עד כמה הם ברי-סמכא, אבל כיון שזהו פתגם טוב ("דער וואָרט איז אַ גוטער"), ראוי הוא להאמר] בנוגע ל"רבינו גרשום מאור הגולה", שבכל מקום שנזכר שמו של רבינו גרשום, מוסיפים מיד את התואר "מאור הגולה" – שלא מצינו דוגמתו אצל הגאונים שלפניו והגדולים שלאחריו – שענין זה קשור עם שתים מתוך ריבוי תקנותיו, שלא זו בלבד שהובאו בשולחן-ערוך (ומשתמשים בהם לעתים רבות), אלא הם מפורסמות אפילו אצל אלו שלא יודעים כל הפרטים שבשו"ע: | ||
תקנה הא' – שאין אדם יכול לגרש את אשתו בעל כרחה, ותקנה הב' – שאין אדם יכול לשאת אשה שני' על אשתו הראשונה. | תקנה הא' – שאין אדם יכול לגרש את אשתו בעל כרחה, ותקנה הב' – שאין אדם יכול לשאת אשה שני' על אשתו הראשונה. | ||
ובכן, | ובכן, ע"י שתי תקנות אלו '''האיר''' רבינו גרשום '''את כל הגולה''' – "מאור הגולה" – שגם כאשר בנ"י נמצאים בגלות, גלות פנימית וגלות חיצונית, ישנה תקנה: (א) שאסור להקב"ה לגרש את כנס"י ח"ו בעל-כרחה, וכיון שברור הדבר שיהודי אינו יכול ואינו רוצה להיות נפרד מאלקות (כמאמר רבינו הזקן), הרי אין להקב"ה ברירה... (ב) אפילו לומר שיקח אשה שני' על אשתו הראשונה – אומר רבינו גרשום: "זאת לא"!...|מקור=[[תורת מנחם]] חלק נ' עמ' 206}} | ||
במכתב מ[[ד' אייר]] [[תשט"ז]] לד"ר שלמה אידלברג, שהוציא ספר ובו תשובותיו של רבנו גרשום, כתב הרבי בין השאר: {{ציטוטון|בטח שמע המסופר בפי העולם, וכבר נדפס בכ"מ בשם גדול אחד, הטעם דדוקא רבנו גרשון נקבע עליו התואר מאור הגולה, משום דשתי התקנות של רבנו גרשון הן מאירות לישראל בגלות, וזהו מאור הגולה.}}{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק יג אגרת ד'רפג.}} | במכתב מ[[ד' אייר]] [[תשט"ז]] לד"ר שלמה אידלברג, שהוציא ספר ובו תשובותיו של רבנו גרשום, כתב הרבי בין השאר: {{ציטוטון|בטח שמע המסופר בפי העולם, וכבר נדפס בכ"מ בשם גדול אחד, הטעם דדוקא רבנו גרשון נקבע עליו התואר מאור הגולה, משום דשתי התקנות של רבנו גרשון הן מאירות לישראל בגלות, וזהו מאור הגולה.}}{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק יג אגרת ד'רפג.}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||