עריכת הדף "רבן גמליאל הזקן"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{קשר חב"די|בקושי ויש מידע חב"די}}
'''רבן גמליאל הזקן''' - [[תנא]] בדור הראשון לתנאים, [[נשיא הסנהדרין]] ונכד ל[[הלל הזקן]]. היה הראשון שנקרא בתואר "רבן", והתוספת "'''הזקן'''" באה להבדילו מנכדו, [[רבן גמליאל דיבנה]].
'''רבן גמליאל הזקן''' - [[תנא]] בדור הראשון לתנאים, [[נשיא הסנהדרין]] ונכד ל[[הלל הזקן]]. היה הראשון שנקרא בתואר "רבן", והתוספת "'''הזקן'''" באה להבדילו מנכדו, [[רבן גמליאל דיבנה]].


סתם '''רבן גמליאל''' הוא, בדרך כלל, [[רבן גמליאל דיבנה]], נכדו של רבן גמליאל הזקן. ואולם, לפעמים נקרא גם רבן גמליאל הזקן בשם הסתמי "רבן גמליאל", דבר שיוצר בלבול מסוים.
סתם '''רבן גמליאל''' הוא, בדרך כלל, [[רבן גמליאל דיבנה]], נכדו של רבן גמליאל הזקן. ואולם, לפעמים נקרא גם רבן גמליאל הזקן בשם הסתמי "רבן גמליאל", דבר שיוצר בלבול מסוים.


==משפחתו==
==משפחתו==
רבן גמליאל הזקן היה בנו של [[שמעון בן הלל]], ונכדו של [[הלל הזקן]].
רבן גמליאל הזקן היה בנו של [[שמעון בן הלל]], ונכדו של [[הלל הזקן]].


השיא את בתו ל[[רבי שמעון בן נתנאל]] הכהן, מתלמידי [[רבן יוחנן בן זכאי]] (תוספתא עבודה זרה פרק ג).
השיא את בתו לרבי [[שמעון בן נתנאל]] הכהן, מתלמידי [[רבן יוחנן בן זכאי]] (תוספתא עבודה זרה פרק ג).


בנו, שירש את מקומו בנשיאוּת, היה [[רבן שמעון בן גמליאל הזקן]], שהיה מ[[עשרת הרוגי מלכות]], והעיד: "עיני עוללה לנפשי מכל בנות עירי{{הערה|[[מגילת איכה|איכה]] ג.}}. אלף ילדים היו בבית אבא, חמש מאות למדו תורה, וחמש מאות למדו חכמת יוונית, ולא נשתייר מהן אלא אני כאן ובן אחי אבא בעסיא" (סוטה מט:). ואולם יש מייחסים עדות זו ל[[רבן שמעון בן גמליאל]] השני, בנו של [[רבן גמליאל דיבנה]], ולא לבנו של רבן גמליאל הזקן.
בנו, שירש את מקומו בנשיאוּת, היה [[רבן שמעון בן גמליאל הזקן]], שהיה מ[[עשרת הרוגי מלכות]], והעיד: "עיני עוללה לנפשי מכל בנות עירי{{הערת שוליים|[[מגילת איכה|איכה]] ג.}}. אלף ילדים היו בבית אבא, חמש מאות למדו תורה, וחמש מאות למדו חכמת יוונית, ולא נשתייר מהן אלא אני כאן ובן אחי אבא בעסיא" (סוטה מט:). ואולם יש מייחסים עדות זו ל[[רבן שמעון בן גמליאל]] השני, בנו של [[רבן גמליאל דיבנה]], ולא לבנו של רבן גמליאל הזקן.


==מנהיג רוחני בתקופה קשה==
==מנהיג רוחני בתקופה קשה==
בתקופת רבן גמליאל הזקן, שלא כמקובל, לא היה חכם בתפקיד [[אב בית דין]] במקביל לנשיא הסנהדרין.
בתקופת רבן גמליאל הזקן, שלא כמקובל, לא היה חכם בתפקיד [[אב בית דין]] במקביל לנשיא הסנהדרין.


===[[תפילת שמונה עשרה]] ותיקון ברכת המינים===
===תפילת שמונה עשרה ותיקון ברכת המינים===
בימיו של ר"ג הזקן סודרו 18 הברכות שב[[תפילת שמונה עשרה]], ונתקנה [[ברכת המינים]] על ידי [[שמואל הקטן]].
בימיו של ר"ג הזקן סודרו 18 הברכות שב[[תפילת שמונה עשרה]], ונתקנה [[ברכת המינים]] על ידי [[שמואל הקטן]].


:::''[[שמעון הפקולי]] הסדיר [[שמונה עשרה]] ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה. אמר להם רבן גמליאל לחכמים: כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת המינים? עמד שמואל הקטן ותיקנהּ.{{הערה|[[מסכת ברכות|ברכות]] כח ע"ב.}}
:::''שמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה. אמר להם רבן גמליאל לחכמים: כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת המינים? עמד שמואל הקטן ותיקנהּ.{{הערת שוליים|[[מסכת ברכות|ברכות]] כח ע"ב.}}


במבט ראשון נראה שמדובר ב[[רבן גמליאל דיבנה]], ואולם עיון נוסף במקורות יוכיח שמדובר בסבו, רבן גמליאל הזקן. זה מוכח מכך ששמואל הקטן, מתקן ברכת המינים, נפטר עוד בחייו של [[רבן שמעון בן גמליאל הזקן]], אביו של רבן גמליאל דיבנה (ובנו של ר"ג הזקן). כן מוכח מהתלמוד הבבלי{{הערה|[[סוטה]] מח ע"ב.}}, שם מובא ששמואל הקטן ניבא בשעת מיתתו את הריגתם של רבן שמעון בן גמליאל הזקן ושל [[רבי ישמעאל כהן גדול]], שהיו מ[[עשרת הרוגי מלכות]]. ממקור זה, וממקורות נוספים, מוכח ששמואל הקטן חי בתקופתו של רבן גמליאל הזקן, ובתקופה זו תוקנה ברכת המינים.
במבט ראשון נראה שמדובר ב[[רבן גמליאל דיבנה]], ואולם עיון נוסף במקורות יוכיח שמדובר בסבו, רבן גמליאל הזקן. זה מוכח מכך ששמואל הקטן, מתקן ברכת המינים, נפטר עוד בחייו של [[רבן שמעון בן גמליאל הזקן]], אביו של רבן גמליאל דיבנה (ובנו של ר"ג הזקן). כן מוכח מהתלמוד הבבלי{{הערת שוליים|[[סוטה]] מח ע"ב.}}, שם מובא ששמואל הקטן ניבא בשעת מיתתו את הריגתם של רבן שמעון בן גמליאל הזקן ושל רבי [[ישמעאל כהן גדול]], שהיו מ[[עשרת הרוגי מלכות]]. ממקור זה, וממקורות נוספים, מוכח ששמואל הקטן חי בתקופתו של רבן גמליאל הזקן, ובתקופה זו תוקנה ברכת המינים .


הדבר נעשה ב[[יבנה]] למרות העובדה שמושב הסנהדרין וההנהגה הרוחנית היה אז ב[[ירושלים]], וההשערה היא שנוכחותם של [[צדוקים]] ו[[מינות (יהדות)|מינים]] בירושלים מנעה אפשרות לצעד משמעותי כזה, ולכן הוצרך ר"ג לעשות זאת ביבנה.
הדבר נעשה ב[[יבנה]] למרות העובדה שמושב הסנהדרין וההנהגה הרוחנית היה אז ב[[ירושלים]], וההשערה היא שנוכחותם של [[צדוקים]] ו[[מינות (יהדות)|מינים]] בירושלים מנעה אפשרות לצעד משמעותי כזה, ולכן הוצרך ר"ג לעשות זאת ביבנה.
שורה 28: שורה 27:
המשנה (סוטה ט, טז) כותבת ש"משמת ר"ג הזקן '''בטל כבוד התורה''' ומתה טהרה ופרישות". הדברים מתפרשים בתלמוד (בבלי, מגילה כא ע"א). שם נכתב שמימות [[משה]] ועד רבן גמליאל הזקן היו לומדים תורה בעמידה. משמת רבן גמליאל ירד חולי לעולם והחלו ללמוד בישיבה.
המשנה (סוטה ט, טז) כותבת ש"משמת ר"ג הזקן '''בטל כבוד התורה''' ומתה טהרה ופרישות". הדברים מתפרשים בתלמוד (בבלי, מגילה כא ע"א). שם נכתב שמימות [[משה]] ועד רבן גמליאל הזקן היו לומדים תורה בעמידה. משמת רבן גמליאל ירד חולי לעולם והחלו ללמוד בישיבה.


== תקנותיו של רבן גמליאל ==
== תקנתhו של רבן גמליאל ==


במסכת [[מועד קטן]]{{הערה|כז ב}} מובא אודות תקנה שתיקן רבן גמליאל כאשר נפטר:
במסכת [[מועד קטן]] מובא אודות תקנה שתיקן רבן גמליאל כאשר נפטר:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=בראשונה הייתה הוצאת המת קשה לקרוביו יותר ממיתתו, עד שהיו קרוביו מניחין אותו ובורחין, עד שבא רבן גמליאל ונהג קלות ראש בעצמו, ויצא בכלי פשתן ונהגו העם אחריו לצאת בכלי פשתן.}}
:::''בראשונה היתה הוצאת המת קשה לקרוביו יותר ממיתתו, עד שהיו קרוביו מניחין אותו ובורחין, עד שבא רבן גמליאל ונהג קלות ראש בעצמו, ויצא בכלי פשתן ונהגו העם אחריו לצאת בכלי פשתן".


נהוג ללמוד את פירוש הגמרא כי תקנת רבי גמליאל היא לצורך כבוד המת שלא יהיו מניחים אותו ובורחים. אך הרבי שליט"א מלך המשיח{{הערה|1=[[רשימות]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16020&hilite=d4bc182f-36fb-4cfb-9d97-2109f262830d&st=%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%9C+%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%9F&pgnum=150 חוברת קכ"ז].}} מבאר כי הפשט הוא, דכדי שלא יהיה קשה הוצאת המת לקרוביו, נהג רבן גמליאל קלות ראש בעצמו ויצא בכלי פשתן, והיינו, שהתקנה היא לא כדי למנוע זלזול המתים שמניחים אותם ובורחים, אלא בשביל הקרובים '''החיים''', שהוצאת המת לא תהיה קשה עליהם. ורק במאמר המוסגר מצייר עד כמה הייתה קשה עליהם, עד שהיו מניחין ובורחין.
נהוג ללמוד את פירוש הגמרא כי תקנת רבי גמליאל היא לצורך כבוד המת שלא יהיו מניחים אותו ובורחים. אך הרבי{{הערת שוליים|1=[[רשימות]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16020&hilite=d4bc182f-36fb-4cfb-9d97-2109f262830d&st=%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%9C+%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%9F&pgnum=150 חוברת קכ"ז].}} מבאר כי הפשט הוא, דכדי שלא יהיה קשה הוצאת המת לקרוביו, נהג רבן גמליאל קלות ראש בעצמו ויצא בכלי פשתן, והיינו, שהתקנה היא לא כדי למנוע זלזול המתים שמניחים אותם ובורחים, אלא בשביל הקרובים '''החיים''', שהוצאת המת לא תהיה קשה עליהם. ורק במאמר המוסגר מצייר עד כמה היתה קשה עליהם, עד שהיו מניחין ובורחין.


רבן גמליאל תיקן תקנות רבות, בעניני גיטין{{הערה|1=ראה חידושי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16092&st=&pgnum=235&hilite= בענין].}} ופרוזבול, ועוד.
רבן גמליאל תיקן תקנות רבות, בעניני גיטין{{הערת שוליים|1=ראה חידושי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=e4e62812-a0b9-46cc-956d-e93e0a12c8a2&st=%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%9C+%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%9F&pgnum=235 בענין].}} ופרוזבול, ועוד.
{{תנאים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תנאים|גמליאל]]
[[קטגוריה:תנאים]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)