עריכת הדף "רבי משולם בן קלונימוס"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 19: שורה 19:
|חיבוריו=פיוטים, שו"ת, פירוש למסכת אבות.
|חיבוריו=פיוטים, שו"ת, פירוש למסכת אבות.
}}
}}
'''רבנו משולם בן קָלוֹנִימוּס''' (ידוע גם בכינויים '''רבנו משולם''', "משולם הגדול" ו"משולם הרומי") נולד בלוּקָא שב[[איטליה]], או ב[[מיינץ|מגנצא]], שב[[גרמניה]]) היה [[פוסק]] בן תקופת ה[[גאונים]], פרשן ה[[משנה]] ו[[פיוט|פייטן]].
'''רבנו משולם בן קָלוֹנִימוּס''' (ידוע גם בכינויים '''רבנו משולם''', "משולם הגדול" ו"משולם הרומי") נולד בלוּקָא שב[[איטליה]], או ב[[מיינץ|מגנצא]], שב[[גרמניה]]) היה [[פוסק]] בן תקופת ה[[גאונים]], פרשן ה[[משנה]] ו[[פיוט|פייטן]].


==תולדות חיים==
==תולדות חייו==
מעט מאוד ידוע על תולדות חייו וכן על שנת לידתו ופטירתו אולם ככול הנראה חי לערך בשנת ד'תש"ס.
מעט מאוד ידוע על תולדות חייו וכן על שנת לידתו ופטירתו אולם ככול הנראה חי לערך בשנת ד'תש"ס.


סבו{{הערה|תשובות מהרש"ל לובלין, שלד, סימן כט.}} רבי משה הזקן ממדינת לומברדיה שבאטליה, והיה מראשוני גדולי ישראל בארצות אשכנז שהשתקעו בעיר מגנציה, יחד עם שני בניו רבי קלונימוס ורבי יקותיאל.
סבו<ref>תשובות מהרש"ל לובלין, שלד, סימן כט.</ref> רבי משה הזקן ממדינת לומברדיה שבאטליה, והיה מראשוני גדולי ישראל בארצות אשכנז שהשתקעו בעיר מגנציה, יחד עם שני בניו רבי קולמינוס ורבי יקותיאל.


אך רבים השו"ת שהוא כותב ושואל או עונה כאשר הנידון הוא דווקא אטליה, לפי זה קיימת השערה שהוא חי באטליה.


על פי איגרת מרבי שמואל בן דנאן{{הערה|1=מעשה בר' משולם ב"ר קלונימוס, מתוך 'אוצר גנזים' מאת הרב [[יעקב משה טולידאנו]], עמ' 13. באתר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20586&st=&pgnum=13&hilite= HebrewBooks]}}, מן הדור השני של [[גירוש ספרד|מגורשי ספרד]], כשהיה רבנו משולם בן ארבע עשרה, נלקח מאביו על ידי סוחרים שהוליכו אותו עמם ל[[בבל]]. שם מכרוהו לנשיא וראש הישיבה ש[[בבל]]. בתחילה רבנו משולם היה אחראי על מטבחו, ובסתר היה מגיה בכתביו של ראש הישיבה על פי מה שלמד מאביו. שני תלמידים נשארו בסתר לגלות את זהות המגיה, וכשגילו שזהו רבנו משולם הושיבוהו עמם בישיבה. בשלב מסוים אף הוצעה לו בתו של הנשיא לאשה, אך רבנו משולם סירב להנשא שלא ברשות אביו. על פי האיגרת, רבנו משולם חזר למגנצא ונשא שם קרובתו והוליד ממנה בן ושמו תודרוס. והיה רבי תודרוס ראש ישיבה במגנצא אחר פטירת אביו.  
על פי איגרת מרבי שמואל בן דנאן{{הערה|1=מעשה בר' משולם ב"ר קלונימוס, מתוך 'אוצר גנזים' מאת הרב [[יעקב משה טולידאנו]], עמ' 13. באתר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20586&st=&pgnum=13&hilite= HebrewBooks]}}, מן הדור השני של [[גירוש ספרד|מגורשי ספרד]], כשהיה רבנו משולם בן ארבע עשרה, נלקח מאביו על ידי סוחרים שהוליכו אותו עמם ל[[בבל]]. שם מכרוהו לנשיא וראש הישיבה ש[[בבל]]. בתחילה רבנו משולם היה אחראי על מטבחו, ובסתר היה מגיה בכתביו של ראש הישיבה על פי מה שלמד מאביו. שני תלמידים נשארו בסתר לגלות את זהות המגיה, וכשגילו שזהו רבנו משולם הושיבוהו עמם בישיבה. בשלב מסוים אף הוצעה לו בתו של הנשיא לאשה, אך רבנו משולם סירב להנשא שלא ברשות אביו. על פי האיגרת, רבנו משולם חזר למגנצא ונשא שם קרובתו והוליד ממנה בן ושמו תודרוס. והיה רבי תודרוס ראש ישיבה במגנצא אחר פטירת אביו.  
שורה 33: שורה 32:


==יצירתיו==
==יצירתיו==
*'''שו"ת''' - רבנו משולם היה מוכר בקהילות רבות וקיבל פניות מרחבי אשכנז. תשובותיו עוסקות בכל תחומי החיים, אך מתבלטים בהם שני נושאים: דיני ממון ומסחר (לדוגמה: דיון ב"מערופיה" - ציבור לקוחות, "קליינטורה") וסדרי הקהילה (כגון: סכסוך בין קהילת יהודי אַרְלְ - Arles ש[[בצרפת]] לבין מסתפחים אל הקהילה). העיסוק בנושאים אלה נובע מהתעוררות חיי הקהילה היהודית באשכנז באותו זמן.
*'''שו"ת''' - רבנו משולם היה מוכר בקהילות רבות וקיבל פניות מרחבי אשכנז. תשובותיו עוסקות בכל תחומי החיים, אך מתבלטים בהם שני נושאים: דיני ממון ומסחר (לדוגמה: דיון ב"מערופיה" - ציבור לקוחות, "קליינטורה") וסדרי הקהילה (כגון: סכסוך בין קהילת יהודי אַרְלְ - Arles ש[[בצרפת]] לבין מסתפחים אל הקהילה). העיסוק בנושאים אלה נובע מהתעוררות חיי הקהילה היהודית באשכנז באותו זמן.


בתשובותיו הסתמך רבות על ה[[תנאים]] ועל ה[[גאונים]] בני דורו. הוא הפנה שאלות לרב [[שרירא גאון]] ולבנו הרב [[האי גאון]]. תשובותיו נכתבו ברובן ב[[עברית]] וחלקן ב[[ארמית]].
בתשובותיו הסתמך רבות על ה[[תנאים]] ועל ה[[גאונים]] בני דורו. הוא הפנה שאלות לרב [[שרירא גאון]] ולבנו הרב [[האי גאון]]. תשובותיו נכתבו ברובן ב[[עברית]] וחלקן ב[[ארמית]].
שורה 39: שורה 38:
חלק מתשובותיו מופיעות בספר הקדום "[[בשר על גבי גחלים]]".
חלק מתשובותיו מופיעות בספר הקדום "[[בשר על גבי גחלים]]".


*'''פיוטים'''- שנים עשר פיוטים שלו נשתמרו. על פי המחקר עולה שחלקים בהם נוספו על ידי מעתיקים במרוצת הדורות. הם כוללים, בין השאר, "{{מונחון|קרובות|ביחיד קרובה או קרובץ - תפילת רשות הנאמרת על ידי החזן בחזרתו על תפילת העמידה}}" ל[[יום כיפור]]. קרובות אלו נכללו ב[[מחזור תפילה|מחזור]] ליום כיפור בנוסח אשכנז. פיוטיו שיכים לאסכולה האיטלקית-אשכנזית היונקת מהפיוט שמקורותיו ב[[ארץ ישראל]].{{הערה|1=ראו גם [http://www.piyut.org.il/articles/663.html ר' משולם בר קלונימוס], אתר [[הזמנה לפיוט]], [http://www.piyut.org.il/textual/692.html ברח דודי אל מכון - ר' משולם בר קלונימוס], אתר הזמנה לפיוט}}
*'''פיוטים'''- שנים עשר פיוטים שלו נשתמרו. על פי המחקר עולה שחלקים בהם נוספו על ידי מעתיקים במרוצת הדורות. הם כוללים, בין השאר, "{{מונחון|קרובות|ביחיד קרובה או קרובץ - תפילת רשות הנאמרת על ידי החזן בחזרתו על תפילת העמידה}}" ל[[יום כיפור]]. קרובות אלו נכללו ב[[מחזור תפילה|מחזור]] ליום כיפור בנוסח אשכנז. פיוטיו שיכים לאסכולה האיטלקית-אשכנזית היונקת מהפיוט שמקורותיו ב[[ארץ ישראל]].{{הערה|1=ראו גם [http://www.piyut.org.il/articles/663.html ר' משולם בר קלונימוס], אתר [[הזמנה לפיוט]] {{ש}} [http://www.piyut.org.il/textual/692.html ברח דודי אל מכון - ר' משולם בר קלונימוס], אתר הזמנה לפיוט}}


*'''פירוש למסכת אבות''' - מפירושו למסכת אבות הגיעו אלינו חלקים מועטים בלבד. מחלקים אלה ניתן להסיק באופן עקיף שהפירוש הקיף את כל המסכת. בפירושו זה עולה בקיאותו הרבה ב[[מקרא]].
*'''פירוש למסכת אבות''' - מפירושו למסכת אבות הגיעו אלינו חלקים מועטים בלבד. מחלקים אלה ניתן להסיק באופן עקיף שהפירוש הקיף את כל המסכת. בפירושו זה עולה בקיאותו הרבה ב[[מקרא]].


==בחסידות חב"ד==
==אצל [[רבותינו נשיאנו]]==
באותו העת נוצר פולמוס בין רבנו משולם לרבי [[יהודה הכהן ליאונטין (הזקן)|יהודה כהן]] בנושא האם [[ממזר]] יכול לרשת את אביו{{הערה|ובכלל יכול לירוש משהו}}, רבי יהודה הכהן סובר שהוא אינו יורש ורבנו משולם סובר שכן.
[[אדמו"ר הצמח צדק]] מביא בספריו כמה וכמה פעמים את דבריו של רבי משולם בנושאי [[הלכה]].
 
[[אדמו"ר הצ"צ]] מביא את הפולמוס הזה ב[[שו"ת צמח צדק]]{{הערה|אבן העזר סימן שכב סעיף א}}, ובסופו של דבר אינו מכריע במחלוקת לגמרי אולם פוסק לעניין כך שהממזר יורש את אחיו{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/zz/shut/3/326/1.htm/ הפולמוס]}}.


==משפחתו==
==משפחתו==
*בנו - ר' קלונימוס בן משולם
*בנו - ר' קלונימוס בן משולם
 
{{הערות שוליים}}
==קשורים חיצוניים==
* [ttp://app.shaanan.ac.il/shnaton/11/3.pdf על תולדות משפחה קלומינוס]
 
{{ראשונים}}
{{ראשונים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ראשונים]]
[[קטגוריה:מחברי ספרי שו"ת]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)