עריכת הדף "רבי יהודה הנשיא"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
יש מחלוקת אם הוא גם כתב את המשנה, או רק סידר אותה בעל פה. | יש מחלוקת אם הוא גם כתב את המשנה, או רק סידר אותה בעל פה. | ||
שיטת ה[[רמב"ם]] היא{{הערה|בהקדמתו לספר היד החזקה.}} אשר {{ציטוטון|רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל '''וכתבוה''' כולו}}. וכן סוברים ראשונים נוספים{{הערה|מבוא התלמוד לר"ש הנגיד בתחילתו. תוס' רי"ד [[גיטין]] ס, ב. מאירי בפתיחה למס' אבות. ועוד}}. | שיטת ה[[רמב"ם]] היא{{הערה|בהקדמתו לספר היד החזקה.}} אשר {{ציטוטון|רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל '''וכתבוה''' כולו}}. וכן סוברים ראשונים נוספים{{הערה|מבוא התלמוד לר"ש הנגיד בתחילתו. תוס' רי"ד [[גיטין]] ס,ב. מאירי בפתיחה למס' אבות. ועוד}}. | ||
אך בדעת [[רש"י]]{{הערה|1=[[עירובין]] סב, ב.}} יש הטוענים שהוא סובר שרבי רק סידר את המשנה, ולא כתבה. | אך בדעת [[רש"י]]{{הערה|1=[[עירובין]] סב, ב.}} יש הטוענים שהוא סובר שרבי רק סידר את המשנה, ולא כתבה. | ||
שורה 16: | שורה 16: | ||
באגרות קודש כותב הרבי: {{ציטוטון|במענה למכתבו בו שואל דעתי בנוגע זמן כתיבת המשנה, והנה גם הוא מזכיר במכתבו על דבר השיטות בזה, דדעת רש"י (עירובין סב, ב) וכמה מרבותינו ז"ל שאפילו בימי האמורא אביי "לא הי' דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת, חוץ ממגילת תענית, ושיטת הרמב"ם (בהקדמתו לספר היד החזקה) אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל וכתבוה כולו". | באגרות קודש כותב הרבי: {{ציטוטון|במענה למכתבו בו שואל דעתי בנוגע זמן כתיבת המשנה, והנה גם הוא מזכיר במכתבו על דבר השיטות בזה, דדעת רש"י (עירובין סב, ב) וכמה מרבותינו ז"ל שאפילו בימי האמורא אביי "לא הי' דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת, חוץ ממגילת תענית, ושיטת הרמב"ם (בהקדמתו לספר היד החזקה) אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל וכתבוה כולו". | ||
ומובן שאין להכניס ראש בין הרים הגדולים, אף שלכאורה היה מקום לומר שהרמב"ם שראה כתבי הגאונים דעתו נמצאת באגרת דרבנו שרירא גאון, ואולי לא ראה רש"י אגרת זו (שהרי נמצא בריחוק מקום מבבל וכו' מה שאין כן הרמב"ם) ולכן כתב כנ"ל, מה שאין כן אילו | ומובן שאין להכניס ראש בין הרים הגדולים, אף שלכאורה היה מקום לומר שהרמב"ם שראה כתבי הגאונים דעתו נמצאת באגרת דרבנו שרירא גאון, ואולי לא ראה רש"י אגרת זו (שהרי נמצא בריחוק מקום מבבל וכו' מה שאין כן הרמב"ם) ולכן כתב כנ"ל, מה שאין כן אילו היתה האגרת באה לידו{{הערה|1=[[אגרות קודש]] כרך כה, ט' תל.}}.}}. | ||
אך בלקוטי שיחות כתב: {{ציטוטון|והנה יש אומרים שלרש"י רבינו רק סידר המשניות, אבל לא כתבם . . ועפ"ז: מחולק רש"י על כל הנ"ל, לא אשתמיט רש"י בשום מקום לבאר (לרמז, על כל פנים) מי כתבה . . ועד כהנה שצריך עיון}}. ועל כן מבאר [[הרבי]] מלך המשיח, ובלשונו הק' {{ציטוטון|בדוחק על כל פנים - להסיר תמיהות הנ"ל{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]] כרך יב, עמוד 89, הערה 35.}}}}, שגם לדעת רש"י, רבי '''כתב''' את המשנה, ולא רק סידרה. | אך בלקוטי שיחות כתב: {{ציטוטון|והנה יש אומרים שלרש"י רבינו רק סידר המשניות, אבל לא כתבם . . ועפ"ז: מחולק רש"י על כל הנ"ל, לא אשתמיט רש"י בשום מקום לבאר (לרמז, על כל פנים) מי כתבה . . ועד כהנה שצריך עיון}}. ועל כן מבאר [[הרבי]] מלך המשיח, ובלשונו הק' {{ציטוטון|בדוחק על כל פנים - להסיר תמיהות הנ"ל{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]] כרך יב, עמוד 89, הערה 35.}}}}, שגם לדעת רש"י, רבי '''כתב''' את המשנה, ולא רק סידרה. |