עריכת הדף "קרניים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:שור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[שור]] ולראשו קרניים]]
[[קובץ:שור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[שור]] ולראשו קרניים]]
{{פירוש נוסף|נוכחי=בליטה קשה ומחודדת בראש בעל חי|אחר=ספר קבלה קרניים|ראו= [[ספר קרניים]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=בליטה קשה ומחודדת בראש בעל חי|אחר=ספר קבלה קרניים|ראו= [[ספר קרניים]]}}
'''קרניים''' הוא בליטה קשה ולרוב מחודדת וחלולה, המצויה על ראשם של בעלי חיים רבים. קרן האיל משמשת ל[[שופר]].
'''קרניים''' הוא בליטה קשה ולרוב מחודדת וחלולה, המצויה על ראשם של בעלי חיים רבים. קרן האיל משמשת ל[[שופר]]


==שופר==
==שופר==
[[קובץ:שופר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שופר]]
[[קובץ:שופר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שופר]]
{{ערך מורחב|שופר}}
{{ערך מורחב|שופר}}
השופר כשר רק אם נעשה מקרן בהמות שיש להם זכרות כלומר שבשר מהראש חודר לתוך הקרן וממלא אותו (כהכנת הקרן לשופר מרוקנים את הקרן מהבשר, אך גם אם לא רוקנו אותו לגמרי אין זה מעכב). ב[[תולדות יעקב יוסף]]{{הערה|פרשת כי תצא.}} מפרש את המילה "זכרות" על שם [[זכרון]] הפנימיות והקשר להקב"ה.
השופר כשר רק אם נעשה מקרן בהמות שיש להם זכרות כלומר שבשר מהראש חודר לתוך הקרן וממלא אותו (כהכנת הקרן לשופר מרוקנים את הקרן מהבשר, אך גם אם לא רוקנו אותו לגמרי אין זה מעכב). ב[[תולדות יעקב יוסף]]{{הערה|פרשת כי תצא}} מפרש את המילה "זכרות" על שם [[זכרון]] הפנימיות והקשר להקב"ה.


==הקרן בסטרא אחרא==
==הקרן בסטרא אחרא==
שורה 20: שורה 20:
ושם נאמר רמה קרני בה' וכן כתיב ותרם כראם קרני כו' כי הקרן מורה על בחינת הרוממות דוקא (בחינת הכתר), כמו וירם קרן לעמו.
ושם נאמר רמה קרני בה' וכן כתיב ותרם כראם קרני כו' כי הקרן מורה על בחינת הרוממות דוקא (בחינת הכתר), כמו וירם קרן לעמו.


אבל מלכות שאול ששרשה רק מבחינת החכמה שמלובשת במדות דז"א כמ"ש שמואל עליו הראיתם אשר בחר בו הוי' כי אין כמוהו כו', על כן נמשח בפך ולא בקרן כמו שכתוב בשאול ויקח שמואל את פך השמן, ובדוד נאמר ויקח את קרן השמן{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/569/13/177&search=%D7%A7%D7%A8%D7%A0%D7%99 מאמרי אדמו"ר הזקן תקסע ע' קעז].}}.
אבל מלכות שאול ששרשה רק מבחינת החכמה שמלובשת במדות דז"א כמ"ש שמואל עליו הראיתם אשר בחר בו הוי' כי אין כמוהו כו', על כן נמשח בפך ולא בקרן כמו שכתוב בשאול ויקח שמואל את פך השמן, ובדוד נאמר ויקח את קרן השמן{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/569/13/177&search=%D7%A7%D7%A8%D7%A0%D7%99 מאמרי אדמו"ר הזקן תקסע ע' קעז]}}.


במקום אחר{{הערה|שם=מקץ}}מופיע הסבר נוסף על החילוק בין מלכות דוד למלכות שאול ויהוא, שכפי שבקרן עצמה יש את החיצוניות של הקרן, החלק הקשה שבו תוקעים, ויש את החלק הרך הפנימי, כך גם בקרן שבקדושה, פנימיות הקרן היא 'קרן היובל', בחינת [[בינה]]{{הערה|היובל הוא חמישים שנה, מקביל ל[[חמישים שערי בינה]].}} כי התוקף בבחינת ה[[מלכות]] (מסירות נפש) שבקרן היא דווקא כאשר כח הבינה מאיר בה.
במקום אחר{{הערה|שם=מקץ}}מופיע הסבר נוסף על החילוק בין מלכות דוד למלכות שאול ויהוא, שכפי שבקרן עצמה יש את החיצוניות של הקרן, החלק הקשה שבו תוקעים, ויש את החלק הרך הפנימי, כך גם בקרן שבקדושה, פנימיות הקרן היא 'קרן היובל', בחינת [[בינה]]{{הערה|היובל הוא חמישים שנה, מקביל ל[[חמישים שערי בינה]].}} כי התוקף בבחינת ה[[מלכות]] (מסירות נפש) שבקרן היא דווקא כאשר כח הבינה מאיר בה.
שורה 29: שורה 29:
ושרש שרשו בפני שור דקדושה שעל זה אמרו "ורב תבואות בכח שור", והוא היפך הגבורות קשות לנגח ולהמית כל חי אלא להחיות עם רב ברוב תבואות שבכח השור, וגם יש בשור בחינת הביטול בקבלת עול כמו שאמרו "כשור לעול" כדוגמא לקבלת עול מלכות שמים, והעול הוא ההכנעה היפך הנגיחה, ונמצא יש בשור טוב וחסד רב ודין קשה בקרניו, וזהו ההפרש בין שור דקדושה כמו בכור שורו הדר לו, שרב תבואות בכח שור וכן בקבלת עול מלכות שמים שבכנסת ישראל, אבל הגבורות קשות שבקרני השור הוא נמשך מפסולת הגבורה דקדושה שבפני שור העליון בריבוי ההשתלשלות, היינו [[כעס]] ורציחה להרוג לרעהו כשור המועד, וזהו ענין חטא העגל שהוא כח השור שבטומאה שמשם יונקים החיצונים בבחינת גבורות קשות מאד להמית כל חי.
ושרש שרשו בפני שור דקדושה שעל זה אמרו "ורב תבואות בכח שור", והוא היפך הגבורות קשות לנגח ולהמית כל חי אלא להחיות עם רב ברוב תבואות שבכח השור, וגם יש בשור בחינת הביטול בקבלת עול כמו שאמרו "כשור לעול" כדוגמא לקבלת עול מלכות שמים, והעול הוא ההכנעה היפך הנגיחה, ונמצא יש בשור טוב וחסד רב ודין קשה בקרניו, וזהו ההפרש בין שור דקדושה כמו בכור שורו הדר לו, שרב תבואות בכח שור וכן בקבלת עול מלכות שמים שבכנסת ישראל, אבל הגבורות קשות שבקרני השור הוא נמשך מפסולת הגבורה דקדושה שבפני שור העליון בריבוי ההשתלשלות, היינו [[כעס]] ורציחה להרוג לרעהו כשור המועד, וזהו ענין חטא העגל שהוא כח השור שבטומאה שמשם יונקים החיצונים בבחינת גבורות קשות מאד להמית כל חי.


וזהו ענין קרן השור, שהקרנים הן המזיקין לאדם כשמנגח בהן והוא היפך טבע העול והכנעה שבו, ועל כן שם עיקר שרש יניקה דקליפת נוגה, וגם הקרנים אין בהם חיות כלל רק צמיחתן ממותרי הפסולת שבמוח הראש כידוע שהקרנים והטלפיים מותרות הצומחים בראש ורגל (ובסטרא דקדושה קרני החיות כנגד כולן בבחינת כתר).{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/orah/2/17a&search=%D7%91%D7%9B%D7%97+%D7%A9%D7%95%D7%A8 שערי אורה לחנוכה יז, א].}}.
וזהו ענין קרן השור, שהקרנים הן המזיקין לאדם כשמנגח בהן והוא היפך טבע העול והכנעה שבו, ועל כן שם עיקר שרש יניקה דקליפת נוגה, וגם הקרנים אין בהם חיות כלל רק צמיחתן ממותרי הפסולת שבמוח הראש כידוע שהקרנים והטלפיים מותרות הצומחים בראש ורגל (ובסטרא דקדושה קרני החיות כנגד כולן בבחינת כתר).{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/orah/2/17a&search=%D7%91%D7%9B%D7%97+%D7%A9%D7%95%D7%A8 שערי אורה לחנוכה יז, א]}}.
==במצוות ביכורים==
==במצוות ביכורים==
אחת הדוגמאות לעליית קרני השור לשרשם והתכללותם בשרשם בקדושה בבחינת רוממות, היא במצות הבאת הביכורים שמצפים את קרני השור בזהב, להורות על התכללות גבורות הנפש הבהמית בשרשם שהוא זהב המורה לגבורות.  
אחת הדוגמאות לעליית קרני השור לשרשם והתכללותם בשרשם בקדושה בבחינת רוממות, היא במצות הבאת הביכורים שמצפים את קרני השור בזהב, להורות על התכללות גבורות הנפש הבהמית בשרשם שהוא זהב המורה לגבורות.  
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)