עריכת הדף "קו וחוט"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה|כתוב בצורה תלמודית ולא ברור}}
 
 
{{סדר ההשתלשלות}}
 
{{סדר ההשתלשלות}}
ענין '''קו וחוט''' הוא ראשית ההשתלשלות ע"י הארה אלוקית שבקעה את ה[[צמצום]].
+
ענין '''קו וחוט''' הוא ראשית ההשתלשלות מן ה[[רשימו]] שלאחר ה[[צמצום]].
  
הקו הוא המשכה של האור אין סוף מ[[עצמותו]] יתברך, מפנימיות עתיק לזעיר אנפין ונוקבא, על ידי הצמצום בכוח הספירות (חב"ד חג"ת ונה"י) במעבר דרך העולמות: [[אצילות]], [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשייה]] (שהוא עולמנו) שם ממשיך הארה ביסודות: [[אש]], [[רוח (חלק הנפש)|רוח]], [[מים]] ו[[עפר]] (שהוא הנמוך ביותר) וכאן אור הקו הופך להיות [[אור חוזר]], מה שמאפשר לאדמה יכולת להצמיח [[יש מאין]]. כמו כן על ידי המצוות, שמקשרות בין [[חומר]] ל[[רוח (חלק הנפש)|רוח]], ממשיך האדם הארה רוחנית חזרה לעשות נחת רוח ליוצר בראשית.
+
הקו הוא המשכה של האור אין סוף מ[[עצמותו]] יתברך, מפנימיות העתיק לזעיר אנפין והנוקבה, על ידי הצמצום בכוח הספירות (חב"ד חג"ת ונה"י) במעבר דרך העולמות: [[אצילות]], [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשייה]] (שהוא עולמנו) שם ממשיך הארה ביסודות: [[אש]], [[רוח (חלק הנפש)|רוח]], [[מים]] ו[[עפר]] (שהוא הנמוך ביותר) וכאן אור הקו הופך להיות [[אור חוזר]], מה שמאפשר לאדמה יכולת להצמיח [[יש מאין]]. כמו כן על ידי המצוות, שמקשרות בין [[חומר]] ל[[רוח (חלק הנפש)|רוח]], ממשיך האדם הארה רוחנית חזרה לעשות נחת רוח ליוצר בראשית.
  
 
==מקורו==
 
==מקורו==
בספר [[אוצרות חיים]] בתחילתו מתאר בקצרה את סדר ההשתלשלות בתחילת הבריאה לאחרי שמבאר עניין הצמצום ממשיך:
+
בספר [[אוצרות חיים]] בתחילתו מתאר בקצרה את סדר ההשתלשלות בתחילת הבריאה לאחרי שמבאר עניין הצמצום ממשיך: {{ציטוט|תוכן=והנה כאשר צמצם עצמו אז דרך צד אחר מן החלל העגול הזה המשיך אור דרך קו אחר ישר דק כעין צנור אחד אור הנמשך מהאין סוף אל תוך החלל הזה וממלא אותו. אבל נשאר מקום פנוי בין האור שבתוך חלל זה ובין אור האין סוף המקיף את זה החלל כנזכר שנתצמצם אל צדדיו. וסיום הקו הזה למטה אינו נוגע גם כן באור האין סוף עצמו שאם לא כן יחזור הדבר לכמות שהיה ויחזור ויתחבר האור הזה שבתוך החלל עם אור האין סוף יחד כבראשונה.|מקור=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36145&st=&pgnum=7 [[אוצרות חיים]] בתחילתו].}}
{{ציטוט|תוכן=והנה כאשר צמצם עצמו אז דרך צד אחר מן החלל העגול הזה המשיך אור דרך קו אחר ישר דק כעין צנור אחד אור הנמשך מהאין סוף אל תוך החלל הזה וממלא אותו. אבל נשאר מקום פנוי בין האור שבתוך חלל זה ובין אור האין סוף המקיף את זה החלל כנזכר שנתצמצם אל צדדיו. וסיום הקו הזה למטה אינו נוגע גם כן באור האין סוף עצמו שאם לא כן יחזור הדבר לכמות שהיה ויחזור ויתחבר האור הזה שבתוך החלל עם אור האין סוף יחד כבראשונה.|מקור=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36145&st=&pgnum=7 [[אוצרות חיים]] בתחילתו].}}
 
 
==ענין הקו וחוט==
 
==ענין הקו וחוט==
 
ענין הקו וחוט, הנמשך לאחר ה[[צמצום]] הוא הארה מן הבחינת האחרונה שב[[אור אין סוף]], שהוא בחינת מלכות שב[[מלכות דאור אין סוף]]. ומן הארה זו נמשכת ההתשלשלות של כל ההעולמות על ידי צמצומים רבים.
 
ענין הקו וחוט, הנמשך לאחר ה[[צמצום]] הוא הארה מן הבחינת האחרונה שב[[אור אין סוף]], שהוא בחינת מלכות שב[[מלכות דאור אין סוף]]. ומן הארה זו נמשכת ההתשלשלות של כל ההעולמות על ידי צמצומים רבים.
  
משל להמשכת הקו וחוט הוא צורת האות [[וי"ו]] שהולך ונמשך בקוצר. שמ[[יו"ד]] של [[טהירו עילאה]] נמשך קו וחוט בבחינת וי"ו.
+
משל להמשכת הקו וחוט הוא צורת האות [[וי"ו]] שהולך ונמשך בקוצר. שמ[[יו"ד]] של [[טהירו עילאה]] נמשך קו וחוט בבחינת [[וי"ו]].
  
 
וענין המשכת הקו וחוט הוא המשכת [[ממלא כל עלמין]], בניגוד ל[[עיגול הראשון]], שהוא למעלה מבחינת השתלשלות, שהוא מקיף כללי לכל ההשתלשלות מבלי שימצא שם בחינת מעלה ומטה כלל.
 
וענין המשכת הקו וחוט הוא המשכת [[ממלא כל עלמין]], בניגוד ל[[עיגול הראשון]], שהוא למעלה מבחינת השתלשלות, שהוא מקיף כללי לכל ההשתלשלות מבלי שימצא שם בחינת מעלה ומטה כלל.
  
המשכת הקו אינה מבטלת את ענין הצמצום, אלא רק מתקנת איזה פרטים שנעשו על ידה, ונותנת היכולת והאפשרות לבטל ענין הצמצום על ידי עבודה דתורה ומצוות, עניין זה מובן גם מהמשל: "שעל ידי הצמצום נעשה חלל מקום פנוי עגול, והמשיך בו קו אחד דק", דפשוט גם במשל שאין קו יכול למלאות מקום עגול{{הערה|הרבי, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/502.htm אגרת הקודש חלק ג מכתב תקג].}}.
+
המשכת הקו אינה מבטלת את ענין הצמצום, אלא רק מתקנת איזה פרטים שנעשו על ידה, ונותנת היכולת והאפשרות לבטל ענין הצמצום על ידי עבודה דתורה ומצוות, עניין זה מובן גם מהמשל: "שעל ידי הצמצום נעשה חלל מקום פנוי עגול, והמשיך בו קו אחד דק", דפשוט גם במשל שאין קו יכול למלאות מקום עגול.{{הערה|הרבי, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/502.htm אגרת הקודש חלק ג מכתב תקג].}}
 
==שרשו בצמצום בבחינת מרובע==
 
==שרשו בצמצום בבחינת מרובע==
 
בחסידות מבואר כי ישנם שני מיני צמצומים. הצמצום הידוע שממנו תחילת הויית העולמות והמוזכר ב[[עץ חיים]], והנקרא שם "[[צמצום הראשון]]", וה[[צמצום בבחינת מרובע]] שהוא שורש נעלם לעולמות, והנקרא בקצרה בעץ חיים בכינוי [[מקום פנוי]]. לרוב העלמו הגבוה של צמצום זה לא רצה רבי [[חיים ויטאל]] לעסוק בזאת, מחשש שמא יגשמו את הענין, אך בחסידות, בפרט בתורת [[המגיד ממעזריטש]] ובתורת חסידות חב"ד, עסקו בעולם זה בהרחבה.
 
בחסידות מבואר כי ישנם שני מיני צמצומים. הצמצום הידוע שממנו תחילת הויית העולמות והמוזכר ב[[עץ חיים]], והנקרא שם "[[צמצום הראשון]]", וה[[צמצום בבחינת מרובע]] שהוא שורש נעלם לעולמות, והנקרא בקצרה בעץ חיים בכינוי [[מקום פנוי]]. לרוב העלמו הגבוה של צמצום זה לא רצה רבי [[חיים ויטאל]] לעסוק בזאת, מחשש שמא יגשמו את הענין, אך בחסידות, בפרט בתורת [[המגיד ממעזריטש]] ובתורת חסידות חב"ד, עסקו בעולם זה בהרחבה.
שורה 29: שורה 27:
 
==התפשטות הקו וחוט==
 
==התפשטות הקו וחוט==
 
ה[[חלל]] הוא בבחינת הסתר ה[[אור]], והקו וחוט הוא בבחינת גילוי. אלא שהארה של הקו וחוט הוא הארה מצומצמת ולכן נקרא בשם קו וחוט בלבד. ולכן בריבוי ההשתלשלות נעשה למטה בחינת העלם והסתר. והארת הקו מתפשט עד [[מלכות דאצילות]] ושם היא מסתיימת, אלא שאחר כך נמשך ובוקע דרך ה[[פרסא]].
 
ה[[חלל]] הוא בבחינת הסתר ה[[אור]], והקו וחוט הוא בבחינת גילוי. אלא שהארה של הקו וחוט הוא הארה מצומצמת ולכן נקרא בשם קו וחוט בלבד. ולכן בריבוי ההשתלשלות נעשה למטה בחינת העלם והסתר. והארת הקו מתפשט עד [[מלכות דאצילות]] ושם היא מסתיימת, אלא שאחר כך נמשך ובוקע דרך ה[[פרסא]].
 
==אופן המשכתו==
 
כמה מקומות בדא"ח מבארים שהמשכת הקו הוא באופן של בלי גבול וזה מתאים לשיטה ש[[אורות פשוטים]] והמשכתו מהבל"ג שלפני ה[[צמצום]]. וכמה מקומות מבארים שהמשכת הקו הוא באופן של גבול שזה מתאים לשיטה שה[[אורות מצויירים]] והמשכתו מ[[עשר ספירות הגנוזות]] שב[[טהירו עילאה]] שזהו [[כח הגבול]] שב[[אור אין סוף]].
 
  
 
==לעתיד לבא==
 
==לעתיד לבא==
 
לעתיד לבא יתגלה בתוך בחינת הקו וחוט מבחינת ה[[עיגול הראשון]] שמקיף את כל ה[[חלל]] בהשוואה אחת.
 
לעתיד לבא יתגלה בתוך בחינת הקו וחוט מבחינת ה[[עיגול הראשון]] שמקיף את כל ה[[חלל]] בהשוואה אחת.
 
{{אור}}
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:צמצום]]
 
[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

דף זה כלול בקטגוריה מוסתרת אחת: