עריכת הדף "קוצו של יוד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 7: שורה 7:
לפי פירוש זה הסיבה שהכתר אינו נרמז בשום אחת מהאותיות רק בקוצו של יוד היא מכיון שספירת הכתר היא למעלה מגילוי בעולמות, כמו שהכתר הוא על ראש האדם ואינו חלק ממנו.
לפי פירוש זה הסיבה שהכתר אינו נרמז בשום אחת מהאותיות רק בקוצו של יוד היא מכיון שספירת הכתר היא למעלה מגילוי בעולמות, כמו שהכתר הוא על ראש האדם ואינו חלק ממנו.


הרבי מבאר בשם אביו ה[[קבלה|מקובל]] רבי [[לוי יצחק שניאורסאהן (אב אדמו"ר שליט"א)|לוי יצחק]] כי גם הקוץ שעל היוד הינו רק רמז לכתר, ואינו משמש כ[[כלי]] לספירת הכתר, בדומה לשאר הספירות.
הרבי מבאר בשם אביו המקובל רבי [[לוי יצחק שניאורסאהן (אב אדמו"ר שליט"א)|לוי יצחק]] כי גם הקוץ שעל היוד אינו רק רמז לכתר, ואינו משמש כ[[כלי]] לספירת הכתר, בדומה לשאר הספירות.


==קדמות השכל==
==קדמות השכל==
לפעמים משמשת הקוץ שעל היוד כרמז לשורש השכל, המוזכר פעמים רבות בספרי החסידות בתואר "קדמות השכל". לפי ביאור זה הקוץ של היוד מורה על צמצום כח ה[[מחשבה]] השכלי אשר דווקא על ידי פעולה זו האדם מרכז את מחשבתו והדבר מסייע לו להבין דברים עמוקים.
לפעמים משמשת הקוץ שעל היוד כרמז לשורש השכל, המוזכר פעמים רבות בספרי החסידות בתואר "קדמות השכל".


הדבר מוזכר בדברי [[המגיד ממעזריטש]] בדבריו{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/ אור תורה פרשת כי תבוא עמוד קעט-ב].}}: "האדם מהרהר במחשבותיו תמיד, ומחשבתו מתפזרת בכל מיני מקומות, כי בכל דבר שהאדם רואה אותו הוא מהרהר בו, ואף בשעה שאינו רואה שום דבר, הוא מהרהר במה שכבר ראה, או מחשב באיזה דבר אחר. ואם רוצה האדם לחשוב בדבר אחד ההכרחי לו, צריך הוא לצמצם מחשבתו בצמצום גדול שלא יחשוב [[מחשבה]] אחרת מלבד ה[[מחשבה]] הנצרכת לו, שאם לא כן תבולבל מחשבתו ולא יגמור את ה[[מחשבה]] ההכרחית לו. וענין זה שהוא מצמצם את שכלו נרמז בקוץ של י' העליון שהוא המצמצם את הי' שהיא מרמזת על ה[[מחשבה]] שלא תפנה לכאן ולכאן, ואז תיכף כאשר בא השכל ההוא מיד נתגלה לו קצת ההבנה בדבר שנתקשה בו בדרך כללות, ואז יש לו [[תענוג]] גדול ושמחה גדולה מאוד. מכיון שנתגלה לו עולם השכל הנקראת [[ספירת החכמה]] שהוא עולם נעלה מאוד (למרות שעדיין לא השיג לגמרי את ההבנה לאשורה, אשר ענין זה הוא [[ספירת הבינה]]".  
הדבר מוזכר בדברי [[המגיד ממעזריטש]] בלשונו: {{ציטוטון|למשל האדם מחשב מחשבות תמיד, ומחשבתו (מתפרדת) [מתפזרת] בכל אתר, ובכל דבר שהאדם רואה רואה אותו הוא מחשב בו, ואף שאינו רואה בעת ההיא הוא מחשב בו מאחר שכבר ראהו, או מחשב באיזה דבר יהיה מה שיהיה. כללו של דבר שאין מחשבת האדם פנויה, רק מתנועעת ומתפרדת ממחשבה למחשבה בתמידות, כי כך טבעה. והנה אם צריך האדם לחשוב בדבר אחד ההכרחי לו, הנה צריך האדם ההוא לצמצם מחשבתו בצימצום גדול שלא יחשוב מחשבה אחרת זולת ההכרחי לו, שאם לא כן יבולבל מחשבתו ולא יגמור מחשבה ההכרחי לו. למשל האדם המחשב ומעיין בהלכה ומחשב זמן רב, ואח"כ בא לו השכל והבנה. ולמה הוא כך, מפני שמתחילה עדיין לא צימצם מחשבתו היטב, ואח"כ כאשר בא אליו השכל העליון, ואפשר לומר שהוא הקוץ של י' העליון שהוא המצמצם את הי' שהיא המחשבה שלא תפנה אנה ואנה, ואז תיכף כאשר בא השכל ההוא מיד נתגלה לו קצת בדרך כללות, הדרך אשר ילך בה ואשר יבין מתוכה פרטיות הדברים אשר נתקשה בהם, ועדיין אינו יכול לסדר דבר דבור על אופנו. והנה ידוע כי בבוא אל האדם ההתגלות ההוא יש לאדם תענוג גדול ושמחה גדולה מאוד. וזה מורה שבא בעולם עליון גבוה מאוד, עולם התענוג שהוא רוחני מאוד.}}


המגיד ממשיל את הדבר בהמשך דבריו, לאדם שיושב בחדר חשוך מאוד, והאדם יודע שיש בחדר הזה הרבה חפצים הצריכין לו, רק שאינו יכול להשיגם וליקח אותם שאינו יודע מקום הנחתם, והוא מצטער תמיד על כך שאינו יכול ללקטם וללוקחם. וכאשר מביא אחד אור בחדר החשוך הזה, יש לאדם ההוא שמחה ותענוג גדול לאין קץ, למרות שאינו נהנה באותו רגע ההוא מהחפצים המבוקשים לו, מכל מקום אין שיעור לתענוג ההוא שיש לו, מפני שיודע שיוכל אחר כך למלאות תאוותו ומבוקשתו. כן הוא בהנמשל הנזכר, כי מתחילה, כאשר מאירה בשכלו של האדם ההברקה שמשם יבין לאחר מכן את הסברא, אזי מתחיל הענין להיות מובן בשכלו, ואחר כך האדם מחשב בפרטיות לסדר הדברים וליישבן כל אחד ואחד על מקומו. והיא בחינתה של [[ספירת הבינה]].
המגיד ממשיל את הדבר בהמשך דבריו, לאדם שיושב בבית אפל וחושך מאוד, והאדם יודע שיש בבית הזה הרבה חפצים הצריכין לו, רק שאינו יכול להשיגם וליקח אותם שאינו יודע מקום המונחים שם, והוא מצטער תמיד על כך שאינו יכול ללקטם וללוקחם. וכאשר הביא אחד אור בבית האפל הזה, יש להאדם ההוא שמחה ותענוג גדול לאין קץ, אף שאינו נהנה ברגע אחת ההוא מן החפצים המבוקשים לו, מ"מ אין שיעור לתענוג ההוא שיש לו, מפני שיודע שיוכל אח"כ למלאות תאוותו ומבוקשתו. כן הוא בהנמשל הנזכר, כי מתחילה, כאשר מאירה בשכלו של האדם ההברקה שמשם יבין לאחר מכן את הסברא, אזי מתחיל הענין להיות מובן בשכלו, ואח"כ האדם מחשב בפרטיות לסדר הדברים וליישבן כל אחד ואחד על מקומו. והיא בחינתה של ]]סםירת הבינה]].{{הערה|1- [http://www.chabadlibrary.org/books/ אור תורה פרשת כי תבוא עמוד קעט-ב].}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)