עריכת הדף "קונטרס אחרון - פרק א'"

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''להבין אין הקורא בסיפורי מעשיות שבתורה'''
==מבוא==
==מבוא==
הסימן הראשון ב[[קונטרס אחרון]] מתווך בין דברי [[האר"י]] ו[[זוהר (ספר)|הזהר]] הנראים כסותרים זה את זה.
{{להשלים}}
בקונטרס זה מובא הוספת ביאור על הנאמר בליקוטי אמרים פרק מ' אשר שם נמשלו האהבה והיראה לכנפיים של עוף המיועדות לעזור לו לעוף ולפרוחאך לעומת-זאת [[עבודת ה']], כפי שתהיה שלמה ללא אהבה ויראה היא לא פורחת כלפי מעלה ברוחניות. אמנם הכנפיים לא עיקר העבודה{{הערה|כפי שהובא שם דוגמא מהלכה שנאמר ש"ניטלו אגפיה כשרה" - היינו, שללא הכנפיים עדיין העוף כשר}}, ולכן צריך להוסיף ביאור על-כך כפי שיובא בפרק זה.


==גוף הסימן==
==טקסט הפרק==
{{פרק תניא|פרק=א|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק א'}}}}
{{פרק תניא|פרק=א|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק א'}}}}


==סיכום==
==סיכום==
[[תניא - פרק מ'|בפרק מ']] בתניא מובאים בשם האר"י דברים שנראים כסותרים את הזהר:
{{להשלים}}
* האר"י אומר שעליית התורה והמצוות תלויה בכוונה,
בקונטרס זה מוסבר איך  שהקורא בסיפורי מעשיות שבתורה הוא מקושר לחכמה עילאה, שמה שכתוב בכוונת כפי שהאדם עוסק בעולם-הזה, כך גם 'דיוקנו' בעולם העליון. ומשום כך, אפילו בהרהור של דברי תורה בעולם התחתון הם גורמים ל'דיוקן' בעולם העליון לעסוק בפנימיות העניינים המצויים בסיפורי התורה. אך בכדי לעלות למעלה את לימוד התורה וקיום המצוות היא על ידי מחשבה טובה שמגיעה מתוך יראה ואהבה,  והיא אף מצליחה להעלות למעלה ולפועל מהעולם העליון בעולם התחתון, ולעומת זאת במחשבה לא טובה של אהבה ויראה אין בה הצלחה להעלות למעלה כלום אלא ההיפך, היא פוגעת ח"ו בשורש הנשמה.
* ואילו והזהר אומר שהכוונה אינה פועלת כלום{{הערה|אלא רק דיבור ומעשה הם הפועלים.}}?
 
מסביר אדמו"ר הזקן, שתלוי על מה מדברים:
* הזהר הקדוש מדבר על '''המשכה'''. כשצריך להמשיך (מלמעלה למטה) הרהור וכוונה '''לא מועילים''' ולא פועלים כלום{{הערה|אלא רק '''מעשה:''' מצוות, או לפחות דיבור (הנקרא 'מעשה קטן').}}.
* ואילו האר"י הקדוש מדבר על '''העלאה'''. כשמדובר על העלאה (מלמטה למעלה) ההיפך הוא הנכון: '''רק''' הכוונה היא המעלה את התורה ומצוות{{הערה|ובלי כוונה הן נשארות למטה.}}.


==מושגים יסודיים==
==מושגים יסודיים בפרק==
* [[הרהור]]
* [[העלאה והמשכה]]


{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - סימן ל"ב|אגרת הקודש - סימן ל"ב]]|רשימה=פרקי [[קונטרס אחרון]]|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ב'|פרק ב']]}}
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק ל"ב|אגרת הקודש פרק ל"ב]]|רשימה=פרקי קונטרס אחרון|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ב'|פרק ב']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]]
[[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)