עריכת הדף "
צניעות
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:צניעות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כרוז במאה שערים המבקש מנשים שאינן לבושות בלבוש צנוע להימנע מלעבור בשכונה]] '''צניעות''' (מלשון "הצנעה" והחבאה), הוא הכינוי להתנהגות המבוקשת על פי התורה. צניעות יכולה להתפרש בנוגע להנהגות האיש והאישה. כלומר, כיסויים של המקומות הצנועים בגוף. וכן היא יכולה להתפרש בנוגע להנהגה באופן מוצנע ב[[עבודת השם]] ובשאר ענייני העולם. ==דת משה ויהודית== הלכותיה של האשה מתחלקות לשניים: יש הלכות שאסורות עליה מהתורה הנקראות "דת משה", ויש הלכות שאסורות מדין מנהג נשות ישראל, שגם הם איסור חמור וגמור, ונפסק ב[[משנה]] ב[[מסכת כתובות]] שאשה העוברת על הנהגות אלו ניתן לגרשה ללא צורך לשלם את ה[[כתובה]]. האיסור ללכת בגילוי ראש הוא מדת משה כלומר מהתורה, כנלמד מהפסוק "ופרע את ראש האשה" (בפרשת סוטה) ומכך אנו לומדים שראשה של האשה מכוסה. לעומת זאת החיוב ללכת בכיסוי מיוחד לנשים, גם באופן שהראש מכוסה (כגון על ידי סל) הוא מ"דת יהודית". כמו כן כל הלכות הצניעות שאינם כרוכים באיסור מפורש מהתורה, כגון האיסור לשוחח עם גברים דברי קלות ראש אסורים מ"דת יהודית". יש הנוהגים לכסות את ראשם במטפחת, אך דעת הרבי היא כי ההידור הגדול ביותר הוא לכסות את הראש עם [[פאה נכרית]] בדווקא, מכיון שזו מכסה את כל השערות בתכלית ובהידור, בשונה ממטפחת שלעיתים אינה מכסה את כל השערות. כמו כן יש הלכות רבות ומפורטות בנוגע לכיסוי האשה את בשרה במקומות המכוסים באופן מוחלט באופן שלא יראה כלל. צניעותה של האשה היא יופיה האמיתי, כשם שבת מלך אינה מראה את יופיה רק בתוך ביתה במקומות הראויים לכך, כמאמר הכתוב "כל כבודה בת מלך פנימה". ==איסור יחוד== בכלל איסורי צניעות החמורים ביותר הם איסורי יחוד, איסור יחוד עם אשת איש הוא איסור מהתורה. מדרבנן גזרו גם על יחוד עם אשה פנויה{{הערה|סנהדרין כא. ב}}. {{ערך מורחב|ערך=[[איסור יחוד]]}} בשנת [[תנש"א]] התריע [[הרבי]] על הפירצה בה בת ואשה נוסעים עם נהג גבר במונית (טעקסי) בה עוברים לפעמים על איסור ד[[אורייתא]] של יחוד. ==הפרדה בין נשים לגברים== [[קובץ:דיוק בצניעות.jpg|ממוזער|[[מענות קודש|מענה הרבי]] אודות דיוק ב[[כשרות]] ובצניעות: '''דיוק בכשרות האכילה ושתיה{{ש}}דיוק בעניני צניעות (ועד ש"כמופת" תהיה לרבות)''']] הרבי מתריע במכתבים רבים{{הערה|חלקם נדפסו ב[[שערי נישואין]].}} אודות האיסור החמור לקיים חתונה שלא בהפרדה מלאה. הרבי מדגיש כי בחתונה כזאת אין כלל שמחה, וכמו שכותבים גדולי הפוסקים בהלכות שבע ברכות כי במעמד כזה אסור בכלל לברך "שהשמחה במעונו" כי אין במעמד כזה לא שמחה ולא שכינה. באופן חריג הרבי מתריע על הסכנה המעשית העומדת לחתן וכלה המקיימים חתונה מעורבת, מכיון שעובדה זו ניתן לראות במוחש, כי עתידם ואושרם של הזוג תלוי בחתונה נפרדת, ורבים הם האסונות והצרות שאירעו לזוגות שקיימו את חתונתם בלא הפרדה מלאה. עם זאת, בשנים הראשונות לנשיאות התקיימו חתונות רבות של אנ"ש בצורה כזו שלא הייתה הפרדה כראוי בעת הסעודה, ועיקר המכתבים של הרבי הם בנוגע להפרדה כראוי בעת הריקודים. רק בשנים מאוחרות יותר בעקבות פעילות נמרצת של כמה חסידים פסק נוהג זה. ===צניעות והקהל=== בפסוק על [[הקהל]] מודגש דבר והיפוכו, מחד "הקהל את העם" - כולם ביחד - אחדות שמבטלת את הדרגות והמחיצות ביניהם, ומאידך "האנשים נשים והטף" שכל אחד מהם צריך להיות בפני עצמו. ומכאן הוראה כי אחדות אמיתית - הקהל, תתיכן דווקא עם ההתקהלות היא על פי תורה ובצניעות - על דבר ההקהל בבית המקדש, שבאותו זמן בדיוק ובאותו מקום הייתה [[שמחת בית השואבה]] ש"נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה". ולא כדעת הטוענים שהמחציות מפרידות - להיפך, רואים במוחש שרק כך מתאחדים בשלימות, כשכל אחד משקיע עצמו בתפקידו ולא מתערב בשל חברו. ==צניעות - גם באנשים== במכתב בענין [[ימי החופש]] כותב הרבי: .. בפרט שישנם כאלה שמקדימים את הקיץ עוד לפני הרשום בקאלענדרי (הלוח)... הרי הענין המיוחד שצריכים להבהיר כעת בנוגע לימות הקיץ - הוא ענין הצניעות. ענין ה[[צניעות]] הוא - שלא כדעת הטועים שזה רק בנשים ש"כל כבודה בת מלך פנימה", אבל לאנשים אין לזה שום שייכות, אלא - הענין הוא עוד יותר אצל אנשים, כפי שנפסק הדין בשולחן-ערוך, שגם באנשים ישנו ענין הצניעות... הגיעה אלי תמונה ("א פיקצ'ר") מאחד המלובש "ממתנים ועד ירכים". דלכאורה, אם אתה הולך כך - למה אתה צריך אבל שיצלמו אותך איך שאתה עומד בכזה מעמד ומצב, שכך ישאר לזכרון עולם?!... ועל התמונה היה נראה שזה היה ברצון, כמו שאומרים "על חטא שחטאנו לפניך ברצון", ולא רק ברצון, אלא גם עם תענוג!...{{הערה|1=תרגום חופשי משיחת שבת פרשת תרומה [[תשמ"א]].}} בשיחת ש"פ שלח,מבה"ח תמוז תשכ"ג (אות ד) מעורר הרבי על איסור לבישת מכנס קצר גם בעת חופש ומציין הקיצור שלחן ערוך כמקור להלכה הזאת. ==דיבור על נושאים שבצנעה== הרבי הדריך שנושאים הקשורים לעניני צניעות, ידוברו בצנעה. בנוסף, הורה הרבי שבענינים אלו, בכל מקום של ספק האם הדיבור נכון בצורה זו או שלא, יש להחמיר ולא לדבר ולכתוב{{הערה|מכתב הרבי מתאריך פסח שני תשל"ד, מתורגם מאנגלית, שבועון כפר חב"ד 1938 עמוד 8: "חייבים להימנע מלהשתמש במושגים וביטויים כאלה שעלולים לעורר את היצר . . הנני מכיר את הטענה שאנו חיים בדור של מתירנות כזאת שקצת חופשיות מצידו של המחבר אינה עלולה להזיק, אבל טענה זו בטעות יסודה, משום שגם כאשר יש אדם שרוצה להזיק לעצמו אין זה נותן לאף אדם אחד את הזכות להזיק לו . . הנני מוכרח להוסיף עוד נקודה אחת, והיא, שעניינים כאלה ספיקם לחומרא; במילים אחרות, כאשר יש ספק כל שהוא האם להשתמש או לא להשתמש במשפט או בביטוי מסויים - יהיה חכם יותר להימנע מזה".}}. ==לקריאה נוספת== *סדרת כתבות של הרבנית סימה אשכנזי במוסף 'נשי' ל[[שבועון כפר חב"ד]]: '''אי של קדושה''', גליון 1887 עמוד 24 {{*}} '''עוז והדר לבושה''', גליון 1888 עמוד 24 {{*}} '''בנתיבות הצניעות''', גליון 1889 עמוד 20{{הערה|בכתבה זו מופיע בין השאר תקנון הצניעות שכתב הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] לתלמידות [[בית רבקה כפר חב"ד]].}} *'''הפרדה בין בנים ובנות בגילאי בית הספר''', התייחסויות הרבי לנושא, בתוך [[שבועון כפר חב"ד]] גליון 1908 עמוד 18 ==קישורים חיצוניים== *'''[https://www.neshei.com/tag/%D7%A6%D7%A0%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA/ כתבות בנושא צניעות]''', במדור הנשים באתר חב"ד אינפו {{נשי}} *'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=926&ArticleID=3591 לקט התייחסויות מהרבי לענין הצניעות]''', בתוך גליון התקשרות *'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=187&article=5258 הצנע לכת - פנימיות הצניעות]''', הרב יצחק גינזבורג {{חבד בישראל}} *'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/07/08-07-2021-12-37-09-%D7%95%D7%94%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%97%D7%A0%D7%99%D7%9A-%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%A9-%D7%94%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%94-%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%90.pdf והיה מחניך קדוש]''', שמירת הצניעות במקומות העבודה, בימי הקיץ, ובכלל {{אינפו}}{{PDF}} *'''[https://77012.blogspot.com/2023/12/blog-post_2.html נשים וגברים בשיעור משותף? היתר נדיר וספציפי של הרבי]''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:אבן העזר]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:PDF
(
עריכה
)
תבנית:אינפו
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:חב"ד בישראל
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:חבד בישראל
(
עריכה
)
תבנית:לחלוחית
(
עריכה
)
תבנית:נשי
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף