עריכת הדף "צחצוח הכפתורים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 
'''צחצוח הכפתורים''' (או באידיש - '''פוצן די קנעפלעך''') הוא משל שאמר [[הרבי הריי"צ]] בהגדרת העבודה בדורנו הקרוב לזמן ה[[ימות המשיח|גאולה]]. עבודת זיכוך העולם נמשל לכפתור, שכשם שהכפתור מחבר שני חלקי הבגד כך עבודת האדם היא לחבר את העולם עם אלוקים. אולם למרות זאת הכפתור מחבר שני דברים שבעצם נפרדים, צחצוחו (בעבודת ה') הוא ביטול העולם לאלוקים באופן מוחלט עד שמלכתחילה אינו מציאות לעצמו.
 
'''צחצוח הכפתורים''' (או באידיש - '''פוצן די קנעפלעך''') הוא משל שאמר [[הרבי הריי"צ]] בהגדרת העבודה בדורנו הקרוב לזמן ה[[ימות המשיח|גאולה]]. עבודת זיכוך העולם נמשל לכפתור, שכשם שהכפתור מחבר שני חלקי הבגד כך עבודת האדם היא לחבר את העולם עם אלוקים. אולם למרות זאת הכפתור מחבר שני דברים שבעצם נפרדים, צחצוחו (בעבודת ה') הוא ביטול העולם לאלוקים באופן מוחלט עד שמלכתחילה אינו מציאות לעצמו.
  
הרבי הרבה לצטט משל זה בהקשר לעבודה בדורנו אולם בשנים האחרונות הוסיף ואמר שגם זמן הצחצוח מוגבל ובזמננו סיימנו אף עבודה זו והעבודה כיום היא [[לחיות משיח]].  
+
הרבי הרבה לצטט משל זה בהקשר לעבודה בדורנו אולם בשנים האחרונות הוסיף ואמר שגם זמן הצחצוח מוגבל ובזמננו סיימנו אף עבודה זו והעבודה כהיום היא [[לחיות משיח]].
  
 
==מקורו==
 
==מקורו==
ב[[התוועדות]] יום [[שמחת תורה]] [[תרפ"ט]] דיבר [[הרבי הריי"צ]] אודות עבודת ה' הנדרשת בדורנו, בין הדברים התבטא: שבעוד שאנו לא השלמנו עדיין את העבודה, יהודי רוסייה משלימים את העבודה וראויים כבר לקבל את [[אורו של משיח]] והמשיל את עבודתם לצחצוח בגדי הצבא וצחצוח כפתורי ה[[בגד|בגדים]] ("זיי פּוצן שוין דעם מונדיר צו גיין אַנטקעגן משיח'ן זיי פּוצן די קנעפּלעך פון די [[בגד|בגדים]] צו גיין אַנטקעגן משיח'ן") וסיים, שכשאנו נעשה גם כן כלים לאלוקות כעבודתם נזכה לאורו של משיח.{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/688-91/5/4/42.htm ספר השיחות ה'תרפ"ט].}} הרבי ציטט שיחה זו פעמים רבות{{הערה|ראה לדוגמה, תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ב]] ח"א עמוד 138.}} בהקשר לעבודה בדורנו לסיים את העבודה ולהביא את המשיח. בשיחות רבות קישר זאת גם להתבטאות "עמדו הכן כולכם"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31629&st=&pgnum=316&hilite= אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ, חלק ד' ע' רעט]. אמנם שם הביטוי "עמדו הכן כולכם" אינו מופיע בדווקא בקשר לגאולה, אך הרבי ציטט את הביטוי אינספור פעמים כהכרזה-הבטחה להתכונן לקראת משיח.}} שנאמר על ידי [[הרבי הריי"צ]] בהגדרת העבודה בדורנו, שעניינה ההכנה לבואו של משיח.
+
בהתוועדות יום [[שמחת תורה]] תרפ"ט דיבר הרבי הריי"צ אודות עבודת ה' הנדרשת בדורנו, בין הדברים התבטא: שבעוד שאנו לא השלמנו עדיין את העבודה, יהודי רוסייה משלימים את העבודה וראויים כבר לקבל את [[אורו של משיח]] והמשיל את עבודתם לצחצוח בגדי הצבא וצחצוח כפתורי הבגדים ("זיי פּוצן שוין דעם מונדיר צו גיין אַנטקעגן משיח'ן זיי פּוצן די קנעפּלעך פון די בגדים צו גיין אַנטקעגן משיח'ן") וסיים, שכשאנו נעשה גם כן כלים לאלוקות כעבודתם נזכה לאורו של משיח.{{הערת שוליים| [http://www.chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/688-91/5/4/42.htm ספר השיחות ה'תרפ"ט].}} הרבי ציטט שיחה זו פעמים רבות{{הערה|ראה לדוגמה, תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ב]] ח"א עמוד 138.}} בהקשר לעבודה בדורנו לסיים את העבודה ולהביא את המשיח. בשיחות רבות קישר זאת גם להתבטאות "עמדו הכן כולכם"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31629&st=&pgnum=316&hilite= אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ, חלק ד' ע' רעט]. אמנם שם הביטוי "עמדו הכן כולכם" אינו מופיע בדווקא בקשר לגאולה, אך הרבי ציטט את הביטוי אינספור פעמים כהכרזה-הבטחה להתכונן לקראת משיח.}} שנאמר על ידי הרבי הריי"צ בהגדרת העבודה בדורנו, שעניינה ההכנה לבואו של משיח.
  
 
==משמעות המשל==
 
==משמעות המשל==
שורה 11: שורה 11:
 
גם הדיוק שמדובר בבגדי צבא לפי שכל ישראל אנשי צבא הם "כל יוצא צבא בישראל"{{הערה|במדבר א, ג ועוד.}} וכולם יחד יוצאים בגאולה לקבל את פני "ה' אלוקי הצבאות"{{הערה|הושע יב, ו ועוד.}} עם בגדי הצבא המצוחצחים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15927&st=&pgnum=288 ספר השיחות [[תשמ"ח]] חלק א עמוד 279].}}
 
גם הדיוק שמדובר בבגדי צבא לפי שכל ישראל אנשי צבא הם "כל יוצא צבא בישראל"{{הערה|במדבר א, ג ועוד.}} וכולם יחד יוצאים בגאולה לקבל את פני "ה' אלוקי הצבאות"{{הערה|הושע יב, ו ועוד.}} עם בגדי הצבא המצוחצחים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15927&st=&pgnum=288 ספר השיחות [[תשמ"ח]] חלק א עמוד 279].}}
  
צחצוח הכפתור הוא על מנת להסיר את האבק ([[סטרא אחרא]]) שעליו, והרמז לכך בדרך הצחות הוא שהתרגום של אבק ל[[אנגלית]] הוא (Dust) "דאסט" - ראשי תיבות '''דא''' [[סטרא אחרא|'''סט'''רא '''א'''חרא]] (תרגום: זהו סטרא אחרא).{{הערה|שיחת שבת פרשת [[ויחי]] [[תשמ"ז]] [[לקוטי שיחות]] חכ"ה ע' 481}}
+
צחצוח הכפתור הוא על מנת להסיר את האבק ([[סטרא אחרא]]) שעליו, והרמז לכך בדרך הצחות הוא שהתרגום של אבק לאנגלית הוא (Dust) "דאסט" - ראשי תיבות '''דא''' [[סטרא אחרא|'''סט'''רא '''א'''חרא]] (תרגום: זהו סטרא אחרא).{{הערה|שיחת שבת פרשת [[ויחי]] [[תשמ"ז]] [[לקוטי שיחות]] חכ"ה ע' 481}}
  
ליתר ביאור בעבודת האדם ביאר הרבי: לפי הידוע שבעבודת האדם בכללות שני אופנים. א. שהעולם תופס מקום והוא מציאות, אלא שהאדם מכיר ויודע שיש אדון לעולם ועליו לעובדו, (נרמז במשנה:{{הערה|[[מסכת קידושין]] בסופה.}} "אני נבראתי לשמש את קוני" כנוסח הרגיל). ב. שבהכרתו אין כלל תפיסת מקום לעולם, מלכתחילה מכיר ומרגיש שאין עוד מלבדו. וממילא כל מציאותו מלכתחילה אינה קיימת אלא לעבוד את ה' (ונרמז בנוסח:{{הערה|גירסת הש"ס כתב יד (ירושלים תשכ"ד) הובא במלאכת שלמה על המשנה שם ועוד.}} "אני לא נבראתי... אלא, לשמש את קוני..!!") וזו המשמעות של עבודת צחצוח הכפתור, הכפתור בא לחבר שני חלקים שמצד עצמם אינם מחוברים ורק על ידי פעולה מתחברים והוא משל לאופן הראשון. אמנם עיקר העבודה בדורנו היא "לצחצח" את הכפתור, כלומר, "להתעלות" בעבודה זו, עד שיורגש בהכרתו שאין עוד מלבדו כלל, ומלכתחילה לא שייך פירוד בין העולם והקב"ה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=47 ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 39 ואילך ובהערה 32].}}
+
ליתר ביאור בעבודת האדם ביאר הרבי: לפי הידוע שבעבודת האדם בכללות שני אופנים. א. שהעולם תופס מקום והוא מציאות, אלא שהאדם מכיר ויודע שיש אדון לעולם ועליו לעובדו, (נרמז במשנה:{{הערה|מסכת קידושין בסופה.}} "אני נבראתי לשמש את קוני" כנוסח הרגיל). ב. שבהכרתו אין כלל תפיסת מקום לעולם, מלכתחילה מכיר ומרגיש שאין עוד מלבדו. וממילא כל מציאותו מלכתחילה אינה קיימת אלא לעבוד את ה' (ונרמז בנוסח:{{הערה|גירסת הש"ס כתב יד (ירושלים תשכ"ד) הובא במלאכת שלמה על המשנה שם ועוד.}} "אני לא נבראתי... אלא, לשמש את קוני..!!") וזו המשמעות של עבודת צחצוח הכפתור, הכפתור בא לחבר שני חלקים שמצד עצמם אינם מחוברים ורק על ידי פעולה מתחברים והוא משל לאופן הראשון. אמנם עיקר העבודה בדורנו היא "לצחצח" את הכפתור, כלומר, "להתעלות" בעבודה זו, עד שיורגש בהכרתו שאין עוד מלבדו כלל, ומלכתחילה לא שייך פירוד בין העולם והקב"ה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=47 ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 39 ואילך ובהערה 32].}}
  
 
==סיום העבודה==
 
==סיום העבודה==
ההדגשה בדברי [[הרבי הריי"צ]] הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. הדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: עבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצעה וכמעט ונשלמה, וכל הנשאר לסיום הינו רק פעולה קטנה ממש{{הערה|שם=ה' טבת}}.
+
ההדגשה בדברי הרבי הריי"צ הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. הדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: עבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצעה וכמעט ונשלמה, וכל הנשאר לסיום הינו רק פעולה קטנה ממש{{הערה|שם=ה' טבת}}.
  
בשעה שדיבר הרבי על קרבתנו לזמן הגאולה, התבטא, שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו - בוודאי בוודאי ש[[הקדוש ברוך הוא]] מקרב את הגאולה{{הערה|1=[http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\48\2\B0501.tif&ilIF=G&ilSC=30 שיחת ב' [[ניסן]] תשמ"ח].}}.
+
בשעה שדיבר הרבי על קרבתנו לזמן הגאולה, התבטא, שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו - בוודאי בוודאי שהקדוש ברוך הוא מקרב את הגאולה{{הערה|1=[http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\48\2\B0501.tif&ilIF=G&ilSC=30 שיחת ב' ניסן תשמ"ח].}}.
  
 
בשנים מאוחרות יותר התבטא הרבי כמה פעמים{{הערה|שיחת שבת פרשת ויצא [[תשמ"ח]] סעיף ח. כמה פעמים אף אמר זאת בשם [[אדמו"ר הריי"צ]] (ראה לדוגמא שיחת שבת פרשת [[שופטים]] [[תנש"א]] ס"א), למרות שעניין זה נאמר לראשונה על ידי הרבי.}} שהעבודה בבירור העולם ותיקונו הסתיימה, ואפילו עבודת "צחצוח הכפתורים" כבר נעשתה. מה שנשאר זה "עמדו הכן כולכם ל[[קבלת פני משיח צדקנו|קבלת פני משיח]]" ו[[לחיות גאולה|לחיות את הגאולה]] אף בגלות, וכך להביא את הגאולה בפועל.
 
בשנים מאוחרות יותר התבטא הרבי כמה פעמים{{הערה|שיחת שבת פרשת ויצא [[תשמ"ח]] סעיף ח. כמה פעמים אף אמר זאת בשם [[אדמו"ר הריי"צ]] (ראה לדוגמא שיחת שבת פרשת [[שופטים]] [[תנש"א]] ס"א), למרות שעניין זה נאמר לראשונה על ידי הרבי.}} שהעבודה בבירור העולם ותיקונו הסתיימה, ואפילו עבודת "צחצוח הכפתורים" כבר נעשתה. מה שנשאר זה "עמדו הכן כולכם ל[[קבלת פני משיח צדקנו|קבלת פני משיח]]" ו[[לחיות גאולה|לחיות את הגאולה]] אף בגלות, וכך להביא את הגאולה בפועל.
שורה 32: שורה 32:
 
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]
 
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]
 
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
 
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
[[קטגוריה:משלים בחסידות]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)