עריכת הדף "פרסום גאולה ומשיח"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הרבי ושלט משיח בקינגסטון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] צועד תחת שלט המפרסם משיח ברחוב [[קינגסטון]], על השלט נכתב: '''!moshiach is on the way''' (=משיח בדרך!)]]
+
[[קובץ:הרבי ושלט משיח בקינגסטון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי לצד שלט המפרסם משיח ברחוב [[קינגסטון]]]]
 
בעשרות השנים האחרונות - לאור הודעותיהם של [[הרבי הריי"צ]], ולאחר מכן [[הרבי]], אודות ביאת [[משיח]] בקרוב - עוסקים [[חסידי חב"ד]] בפרסום אודות [[בשורת הגאולה]] ו[[זהות משיח|זהות הגואל]] לעולם כולו במגוון דרכים.
 
בעשרות השנים האחרונות - לאור הודעותיהם של [[הרבי הריי"צ]], ולאחר מכן [[הרבי]], אודות ביאת [[משיח]] בקרוב - עוסקים [[חסידי חב"ד]] בפרסום אודות [[בשורת הגאולה]] ו[[זהות משיח|זהות הגואל]] לעולם כולו במגוון דרכים.
  
שורה 21: שורה 21:
 
הרבי סיפר ב[[שיחה]], כי החסידים הוסיפו מיוזמתם ויחד עם הקריאה "לאלתר לגאולה" פרסמו גם שהרבי הוא המשיח{{הערה|שבת פרשת נשא תש"כ: {{ציטוטון|כאשר מו"ח אדמו"ר פירסם את ה"קול קורא" בנוגע "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" – הפיצו חסידים את ה"קול קורא", והוסיפו ש"הוא הוא"... וכאשר מישהו בא בטענה אל א' מאדמו"רי פולין, באמרו, היתכן, כיצד מניחים לחסידים לפרסם את ה"קול קורא'ס" ועוד בהוספה הנ"ל?!... – השיב לו האדמו"ר הנ"ל: הבה נתבונן. הרי מאמינים אנו ומחכים "בכל יום שיבוא", – ישנם שאומרים זאת בנוסח ד"אני מאמין", ויש שיוצאים י"ח במחשבה, כך, שמשיח ישנו. וכיון שכן, הרי כאשר הנך יודע שאינך משיח, וגם אני יודע שאינני, ומישהו חייב להיות – מה איכפת לך שהוא הוא!}}.}}.
 
הרבי סיפר ב[[שיחה]], כי החסידים הוסיפו מיוזמתם ויחד עם הקריאה "לאלתר לגאולה" פרסמו גם שהרבי הוא המשיח{{הערה|שבת פרשת נשא תש"כ: {{ציטוטון|כאשר מו"ח אדמו"ר פירסם את ה"קול קורא" בנוגע "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" – הפיצו חסידים את ה"קול קורא", והוסיפו ש"הוא הוא"... וכאשר מישהו בא בטענה אל א' מאדמו"רי פולין, באמרו, היתכן, כיצד מניחים לחסידים לפרסם את ה"קול קורא'ס" ועוד בהוספה הנ"ל?!... – השיב לו האדמו"ר הנ"ל: הבה נתבונן. הרי מאמינים אנו ומחכים "בכל יום שיבוא", – ישנם שאומרים זאת בנוסח ד"אני מאמין", ויש שיוצאים י"ח במחשבה, כך, שמשיח ישנו. וכיון שכן, הרי כאשר הנך יודע שאינך משיח, וגם אני יודע שאינני, ומישהו חייב להיות – מה איכפת לך שהוא הוא!}}.}}.
  
כבר מאז תקופה זו זוהתה חסידות חב"ד בעיני הציבור כנושאת דגל ביאת המשיח בקרוב. הרבי המחיש פעם את הדבר בספרו בהתוועדות{{הערה|שיחות קודש תשי"ג הוצאה חדשה עמ' 126}} שבזמן שאדמו"ר הריי"צ יצא בקריאת "לאלתר לגאולה", היה הדבר עם פרסום גדול כשכולם יודעים שהרבי מליובאוויטש מדבר מאוד על משיח, והגיעו הדברים עד לידי כך שפעם נסעו שני יהודים ברכבת ועברו דרך התחנה שעל יד [[770]] ביתו של אדמו"ר הריי"צ ואחד היהודים אמר לרעהו שכאן גר הרבי מליובאוויטש. שאל היהודי השני: מה הם הליובאוויטשער‘ס? והשיב לו היהודי הראשון בפשיטות: זה היהודים שמאמינים במשיח!.
+
===בתקופת הרבי===
 +
[[קובץ:מנשר - הרבי מלך המשיח.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מנשר שפרסם הרב [[אברהם פריז]] על [[הרבי כמלך המשיח]]]]
 +
בשנים הראשונות לנשיאות הרבי לא ידוע על תעמולה מיוחדת ויוצאת מגדר הרגיל בנושא. אם כי ידוע על כמה חסידים שפרסמו את נושא המשיח, תוך הדגשה מיוחדת על [[הרבי כמלך המשיח]]. בלט ביניהם הרב [[אברהם פריז#פרסום זהותו של הרבי כמלך המשיח|אברהם פריז]], שהדפיס והפיץ כרוזים בנושא, עד שקיבל הוראה מהרבי להפסיק. כמו כן ידוע על הרב [[מאיר אבצן#פרסום משיח|מאיר אבצן]] שפרסם זאת. אך העיסוק בנושא לא השתווה לממדים הנרחבים בשנים מאוחרות יותר.
  
===בדורנו אנו===
+
בשנות המ"מים, עם ייסוד ארגון [[צבאות ה']], הגביר הרבי את ההתייחסות לנושא הגאולה כאשר קבע לארגון את הסיסמא "[[ווי וונט משיח נאו]]". באותה תקופה הרעיש הרבי שוב ושוב אודות הצורך [[עד מתי|לתבוע מהקב"ה]] את ביאת המשיח תיכף ומיד. באחת משיחותיו, התייחס הרבי לטענות שונות שנשמעו בנושא, והעלה את התמיהה כיצד ייתכן ש[[חסיד חב"ד]] לא יודע לענות על השאלה, מדוע צריכים להרעיש על ביאת המשיח{{הערה|שיחת ש"פ משפטים תשד"מ (התוועדויות חלק ב' ע' 987): {{ציטוטון|ולאחרי כל זה, כאשר ניגש יהודי ל"חסיד חב"ד", ושואל אותו: מה פשר ה"רעש" וה"צעקה" שאין יכולים לסבול עוד את הגלות, ורוצים "משיח נאו".. '''מתבלבל''' אותו "חב"דניק" למשמע "שאלה" זו, ונשאר לעמוד בפה פעור, ללא כל מענה בפיו!.. היתכן שלאחרי שדובר '''פעמים רבות כל כך''' אודות ענין זה - ישנם עדיין כאלו שנשארים ללא כל מענה למשמע "שאלה" כזו?! אם כך הוא מצב הדברים - מה פעלו, איפוא, במשך '''שלושים ושלש השנים''' שמדברים אודות ענין זה?!...}}.}}.
[[קובץ:מנשר - הרבי מלך המשיח.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מנשר שפרסם הרב [[אברהם פריז]] בשנת [[תשכ"ה]] על [[הרבי כמלך המשיח]]]]
 
כבר במאמר הראשון בו קיבל על עצמו הרבי את הנשיאות הבהיר הרבי שתפקיד דורנו - דור השביעי, וממילא זה תפקידו של נשיא הדור, להמשיך את השכינה למטה בארץ - להביא את הגאולה האמיתית והשלימה ע"י משיח צדקנו, וכך לאורך כל השנים תפס נושא הגאולה וביאת המשיח בקרוב ממש מקום חשוב בשיחותיו של הרבי, יותר ממה שהיה מקובל אז בחוגים אחרים. שיחות הקודש ורעיונות אלו שנשמעו מפי הרבי פורסמו לציבור הרחב ע"י החסידים וחסידות חב"ד זוהתה יותר ויותר עם נושא המשיח.
 
 
 
אמנם לא ידוע על פרסום ותעמולה מיוחדים, בצורה יוצאת מגדר הרגיל, שנערכו בנושא זה בשנים המוקדמות. בעת שהרב [[אברהם יצחק שם-טוב]] שהציע בהמשך להתעוררות הרבי להקדיש את שנת [[תשל"ו]] כ"שנת החינוך" להעניק למבצע שם בראשי התיבות: '''מ'''בצע '''ש'''נת '''י'''לד '''י'''הודי '''ח'''ינוך', הרבי שלל זאת וכתב: "ראשי תיבות זה עלול שיעכב אחרים מלהצטרף למבצע זה - היפך המטרה לגמרי".
 
 
 
התעוררות ותעמולה גדולה בנושא המשיח הייתה לקראת [[י' שבט תש"ל]]. בהתוועדות ש"פ וארא תש"ל הרבי הודיע שב[[י' שבט]] ייערך סיום ה[[ספר תורה לקבלת פני משיח צדקנו]] והורה שגם עתה, כמו  בעת התחלת כתיבת הספר, יתאפשר לכולם להשתתף בסיום הכתיבה באמצעות רכישת אות. אנ"ש, במיוחד ב[[ארץ הקודש]], יצאו במבצע המוני שכל עמך בית ישראל ירכשו אותיות בספר המיוחד תוך הפצת המסר על בוא המשיח בקרוב ממש. הדבר פורסם בעיתונים שונים, ולדוגמא בהשתדלות הרב [[ליפא קורצוויל]] והרב [[משה סלונים]] שניגשו למערכת העיתון [[ידיעות אחרונות]] ודיברו שעה ארוכה עם העורך הראשי על תוכן ומהות סיום ספר זה, הוקדש בעיתון שלמחרת עמוד שלם על נושא המשיח{{הערה|מפי הרב קורצוויל - גליון 770 בית משיח מס' 4}}.
 
 
 
בשנות המ"מים, עם ייסוד ארגון [[צבאות ה']], הגביר הרבי את ההתייחסות לנושא הגאולה כאשר קבע לארגון את הסיסמא "[[ווי וונט משיח נאו]]". באותה תקופה הרעיש הרבי שוב ושוב אודות הצורך [[עד מתי|לתבוע מהקב"ה]] את ביאת המשיח תיכף ומיד ועל האמונה והציפייה הגדולים ההנדרשים. באחת משיחותיו, התייחס הרבי לטענות שונות שנשמעו בנושא, והעלה את התמיהה כיצד ייתכן ש[[חסיד חב"ד]] לא יודע לענות על השאלה, מדוע צריכים להרעיש על ביאת המשיח{{הערה|שיחת ש"פ משפטים תשד"מ (התוועדויות חלק ב' ע' 987): {{ציטוטון|ולאחרי כל זה, כאשר ניגש יהודי ל"חסיד חב"ד", ושואל אותו: מה פשר ה"רעש" וה"צעקה" שאין יכולים לסבול עוד את הגלות, ורוצים "משיח נאו".. '''מתבלבל''' אותו "חב"דניק" למשמע "שאלה" זו, ונשאר לעמוד בפה פעור, ללא כל מענה בפיו!.. היתכן שלאחרי שדובר '''פעמים רבות כל כך''' אודות ענין זה - ישנם עדיין כאלו שנשארים ללא כל מענה למשמע "שאלה" כזו?! אם כך הוא מצב הדברים - מה פעלו, איפוא, במשך '''שלושים ושלש השנים''' שמדברים אודות ענין זה?!...}}.}}.
 
  
 
בשיחת [[ז' חשוון]] [[תשמ"ו]]{{הערה|התוועדויות חלק א' ע' 537.}} דיבר הרבי באריכות על הצורך לפרסם את דברי ה[[חיד"א]] וה[[רד"ק]] על חשיבות בקשת ותביעת הגאולה. בהמשך לכך, סיפר הרבי על מכתב שהגיע אליו מאישה מבוהלת, המספרת על מכתב מוזר ומלא בשטויות שקיבלה, ובו הדרישה להעביר הלאה את המכתב לעשרה אנשים ואיומים אם לא תעשה כן. הרבי הורה לה להתעלם מהמכתב, כמובן - אך הוסיף שהענין הוא בהשגחה פרטית, ויש לנצל את הרעיון לקדושה: כל חסיד ישלח לעשרה אנשים מכתב ובו ציטוט מהספרים הנ"ל אודות הגאולה, ויבקש מהם להעביר הלאה לעוד עשרה.
 
בשיחת [[ז' חשוון]] [[תשמ"ו]]{{הערה|התוועדויות חלק א' ע' 537.}} דיבר הרבי באריכות על הצורך לפרסם את דברי ה[[חיד"א]] וה[[רד"ק]] על חשיבות בקשת ותביעת הגאולה. בהמשך לכך, סיפר הרבי על מכתב שהגיע אליו מאישה מבוהלת, המספרת על מכתב מוזר ומלא בשטויות שקיבלה, ובו הדרישה להעביר הלאה את המכתב לעשרה אנשים ואיומים אם לא תעשה כן. הרבי הורה לה להתעלם מהמכתב, כמובן - אך הוסיף שהענין הוא בהשגחה פרטית, ויש לנצל את הרעיון לקדושה: כל חסיד ישלח לעשרה אנשים מכתב ובו ציטוט מהספרים הנ"ל אודות הגאולה, ויבקש מהם להעביר הלאה לעוד עשרה.
שורה 42: שורה 36:
 
[[קובץ:הגאולה מהדורה מיוחדת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הגאולה האמיתית והשלימה (עיתון)|עיתון הגאולה]] שיצא לאור לאחר [[שיחה|שיחת]] [[הרבי]] ב[[חנוכה]] [[תשנ"ב]], להוציא לאור מהדורת עיתונות מיוחדת אודות [[ביאת המשיח]]]]
 
[[קובץ:הגאולה מהדורה מיוחדת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הגאולה האמיתית והשלימה (עיתון)|עיתון הגאולה]] שיצא לאור לאחר [[שיחה|שיחת]] [[הרבי]] ב[[חנוכה]] [[תשנ"ב]], להוציא לאור מהדורת עיתונות מיוחדת אודות [[ביאת המשיח]]]]
 
[[קובץ:לג בעומר נא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|"'''חסידי חב"ד יקדישו את [[ל"ג בעומר]] להבאת המשיח'''", ידיעה עיתונאית משנת [[תנש"א]]]]
 
[[קובץ:לג בעומר נא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|"'''חסידי חב"ד יקדישו את [[ל"ג בעומר]] להבאת המשיח'''", ידיעה עיתונאית משנת [[תנש"א]]]]
בשנת [[תנש"א]], בתקופת [[מלחמת המפרץ]] - כאשר הבהלה מאיומיו של סאדאם חוסיין הייתה גדולה ומומחי הביטחון נבאו שחורות - הרבי הרגיע את הרוחות וקבע ש[[ארץ ישראל]] היא המקום הבטוח ביותר. בד בבד הורה הרבי לפרסם את ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}}, שעל פיו כל מאורעות אלו מורות על בוא הגאולה הקרובה - הגיע זמן גאולתכם.
+
בשנת [[תנש"א]], בתקופת [[מלחמת המפרץ]] - כאשר הבהלה מאיומיו של סאדאם חוסיין הייתה גדולה ומומחי הביטחון נבאו שחורות - הרבי הרגיע את הרוחות וקבע ש[[ארץ ישראל]] היא המקום הבטוח ביותר. בד בבד הורה הרבי לפרסם את ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}}, שעל פיו כל מאורעות אלו הינם תהליכי הגאולה, ושנה זו הינה ה[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]].
  
 
בסיום המדרש מתואר כי ב"שעה שמלך המשיח בא עומד על גג [[בית המקדש]] ומשמיע להם לישראל ואומר: ענוים, הגיע זמן גאולתכם!" הרבי קבע כי גם חלק זה במדרש התקיים, וייחס את ההכרזה המתוארת במדרש להכרזתו שלו בשיחותיו מתקופה זו{{הערה|שיחת ש"פ חיי שרה תנש"א (התוועדויות חלק א' ע' 319): {{ציטוטון|"מלך המשיח.. עומד על גג [[בית המקדש]] והוא משמיע להם לישראל ואומר ענוים הגיע זמן גאולתכם" - כפי שהכריזו ומכריזים במיוחד לאחרונה}}. ובהערה 112 שם מסביר כיצד דברי המדרש "גג בית המקדש" מתאימים להכרזתו: {{ציטוטון|להעיר מדיוק לשון המדרש "עומד על '''גג''' בית המקדש" - שגגין לא נתקדשו (פסחים פה, סע"ב. רמב"ם הל' ביהב"ח פ"ו ה"ז), דיש לומר, שבזה מרומז שההכרזה "ענוים הגיע זמן גאולתכם" באה מחוץ לארץ שלא נתקדשה בקדושת ארץ ישראל, בדוגמת החילוק שבין גג המקדש להתוך דהמקדש עצמו}}.}}. לאור זאת, כתב הרב [[זמרוני ציק]] לרבי: "לאור דברי הרבי אודות "שנה שמלך המשיח נגלה בו" ו"ענוים הגיע זמן גאולתכם", שזו הכרזתו של מלך המשיח על פי המדרש - מבקש אני לאפשר לי לפרסם שהרבי שליט"א הוא מלך המשיח". תשובת הרבי הייתה: {{ציטוטון|כמדובר ב[[התוועדות]] בארוכה לפי ערך, אזכיר על הציון}}{{הערה|נדפס בספר והוא יגאלנו עמ' 40.}}.
 
בסיום המדרש מתואר כי ב"שעה שמלך המשיח בא עומד על גג [[בית המקדש]] ומשמיע להם לישראל ואומר: ענוים, הגיע זמן גאולתכם!" הרבי קבע כי גם חלק זה במדרש התקיים, וייחס את ההכרזה המתוארת במדרש להכרזתו שלו בשיחותיו מתקופה זו{{הערה|שיחת ש"פ חיי שרה תנש"א (התוועדויות חלק א' ע' 319): {{ציטוטון|"מלך המשיח.. עומד על גג [[בית המקדש]] והוא משמיע להם לישראל ואומר ענוים הגיע זמן גאולתכם" - כפי שהכריזו ומכריזים במיוחד לאחרונה}}. ובהערה 112 שם מסביר כיצד דברי המדרש "גג בית המקדש" מתאימים להכרזתו: {{ציטוטון|להעיר מדיוק לשון המדרש "עומד על '''גג''' בית המקדש" - שגגין לא נתקדשו (פסחים פה, סע"ב. רמב"ם הל' ביהב"ח פ"ו ה"ז), דיש לומר, שבזה מרומז שההכרזה "ענוים הגיע זמן גאולתכם" באה מחוץ לארץ שלא נתקדשה בקדושת ארץ ישראל, בדוגמת החילוק שבין גג המקדש להתוך דהמקדש עצמו}}.}}. לאור זאת, כתב הרב [[זמרוני ציק]] לרבי: "לאור דברי הרבי אודות "שנה שמלך המשיח נגלה בו" ו"ענוים הגיע זמן גאולתכם", שזו הכרזתו של מלך המשיח על פי המדרש - מבקש אני לאפשר לי לפרסם שהרבי שליט"א הוא מלך המשיח". תשובת הרבי הייתה: {{ציטוטון|כמדובר ב[[התוועדות]] בארוכה לפי ערך, אזכיר על הציון}}{{הערה|נדפס בספר והוא יגאלנו עמ' 40.}}.
שורה 52: שורה 46:
 
===ההוראות בשיחות הרבי===
 
===ההוראות בשיחות הרבי===
  
ב[[שיחה|שיחות]] הרבי מסיום שנת תנש"א הורה הרבי כמה פעמים בצורה ברורה ומודגשת לפרסם אודות ביאת המשיח הקרובה{{הערה|ראה גם שיחות [[דבר מלכות]] ש"פ תצא [[תנש"א]] סעיף ט"ו, ש"פ חיי שרה [[תשנ"ב]]. ועוד.}}:
+
ב[[שיחה|שיחות]] הרבי מאותה תקופה חזרה כמה פעמים ההוראה לפרסם אודות ביאת המשיח{{הערה|ראה גם שיחות [[דבר מלכות]] ש"פ תצא [[תנש"א]] סעיף ט"ו, ש"פ חיי שרה [[תשנ"ב]]. ועוד.}}:
  
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|
שורה 98: שורה 92:
 
לגברת ג'ודי שלום ניר מוזס, מבעלי העיתון "[[ידיעות אחרונות]]", אמר הרבי: {{ציטוטון|הסוכנות שלך נקראת "ידיעות אחרונות" - מה שיהיה באחרית כל הימים הוא שיבוא משיח צדקנו. אזי תכיני מקום פנוי בעיתון הכי קרוב, היות שזה גופא יקדים את ביאתו, כיוון שידע שכבר מוכן הפרסום, זה יסלול לפניו את הדרך}}. ולאחר שהעניק לה דולר נוסף, אמר: {{ציטוטון|בשביל הידיעה האחרונה האמורה בקרוב ממש}}{{הערה|ח' טבת תשנ"ב.}}.
 
לגברת ג'ודי שלום ניר מוזס, מבעלי העיתון "[[ידיעות אחרונות]]", אמר הרבי: {{ציטוטון|הסוכנות שלך נקראת "ידיעות אחרונות" - מה שיהיה באחרית כל הימים הוא שיבוא משיח צדקנו. אזי תכיני מקום פנוי בעיתון הכי קרוב, היות שזה גופא יקדים את ביאתו, כיוון שידע שכבר מוכן הפרסום, זה יסלול לפניו את הדרך}}. ולאחר שהעניק לה דולר נוסף, אמר: {{ציטוטון|בשביל הידיעה האחרונה האמורה בקרוב ממש}}{{הערה|ח' טבת תשנ"ב.}}.
  
בחודש [[אייר]] [[תשנ"ב]] במענה לשאלת אחד השלוחים{{הערה|ר' דוד אליעזרי מפלורידה}} אישר הרבי כי רצונו שיעשו תעמולה ב[[עולם]] אשר תקופתנו היא הזמן של [[ביאת המשיח]] וכן הורה שעיקר דגש הפעולות של ה[[שלוחים]] יהיו בעניין משיח ושלא יהיה זה רק כחלק משאר עבודת השליחות. בהזדמנות זו אף הורה הרבי שעיקר הפרסום אודות משיח צריך להיות כמבואר ב[[רמב"ם]] ועוד, ולא אודות כך שיש משיח בדורנו כשעל ידי ההכרה בו יתקבל העניין של משיח בכלל{{הערה|מהעתקת מכתבו של השליח שנדפסה ב[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/05/09-05-2021-17-10-31-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%95%D7%94%D7%99%D7%95-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D.pdf קובץ ועד חיילי בית דוד מימי הספריה תשפ"א] (ע' 8}}. המזכיר הרב [[יהודה לייב גרונר]] ששיתף בתוכן המענה את קהל החסידים בכינוס שהתקיים ב[[770]] ב[[ערב ראש חודש]] [[סיון]] [[תשנ"ב]]{{הערה|אלא שבכמה פרטים בניסוח השאלה וכו' הוא לא דק כ"כ}} סיפר שבאותה הזדמנות הוא שאל את הרבי האם הרבי רוצה שיורו מיהו המשיח והרבי השיב בשלילה{{הערה|'בית חיינו' שבשבועון כפר חב"ד. יש חסידים המסבירים שהסיבה למענות כאלו היא כי ענין זה צריך להגיע מהחסידים משא"כ כששואלים על כך את הרבי זו התשובות שיתקבלו - [https://chabad.info/magazine/496613/ ראיון עם הרב שלום דובער וולפא]}}.
+
בחודש [[אייר]] [[תשנ"ב]] במענה לשאלת אחד השלוחים{{הערה|ר' דוד אליעזרי מפלורידה}} אישר הרבי כי רצונו שיעשו תעמולה ב[[עולם]] אשר תקופתנו היא הזמן של [[ביאת המשיח]] וכן הורה שעיקר דגש הפעולות של ה[[שלוחים]] יהיו בעניין משיח ושלא יהיה זה כחלק משאר עבודת השליחות. בהזדמנות זו אף הורה הרבי שעיקר הפרסום אודות משיח צריך להיות כמבואר ב[[רמב"ם]] ועוד, ולא אודות כך שיש משיח בדורנו ועל ידי ההכרה בו יתקבל העניין של משיח בכלל{{הערה|מהעתקת מכתבו של השליח שנדפסה ב[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/05/09-05-2021-17-10-31-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%95%D7%94%D7%99%D7%95-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D.pdf קובץ ועד חיילי בית דוד מימי הספריה תשפ"א] (ע' 8}}. המזכיר הרב [[יהודה לייב גרונר]] ששיתף בתוכן המענה את קהל החסידים בכינוס שהתקיים ב[[770]] ב[[ערב ראש חודש]] [[סיון]] תשנ"ב]]{{הערה|אלא שבכמה פרטים בניסוח השאלה וכו' הוא לא דייק}} סיפר שבאותה הזדמנות הוא שאל את הרבי האם הרבי רוצה שיורו מיהו המשיח והרבי השיב בשלילה{{הערה|'בית חיינו' שבשבועון כפר חב"ד. יש חסידים המסבירים שהסיבה למענות כאלו היא כי ענין זה צריך להגיע מהחסידים משא"כ כששואלים על כך את הרבי זו התשובות שיתקבלו - [https://chabad.info/magazine/496613/ ראיון עם הרב שלום דובער וולפא]}}.
  
 
====פרסום זהות המשיח====
 
====פרסום זהות המשיח====
שורה 104: שורה 98:
 
בנוסף ל[[נבואת הגאולה]] אותה ביקש הרבי לפרסם בצורה מפורשת{{הערה|שיחת פרשת שופטים תנש"א.}}, רואים חסידי חב"ד חשיבות רבה גם בפרסום זהותו של המשיח{{הערה|1=הרב יחזקאל סופר, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=47066 מכתב לידיד ש"החמיץ"].}}. חשיבות הפרסום נובעת גם מהצורך בכך שהעם [[#קבלת מלכותו של מלך המשיח|יקבל את מלכותו של המשיח]]{{הערה|שיחת שבת פר' משפטים [[תנש"א]], שבת פרשת חיי שרה תשנ"ב].}}.
 
בנוסף ל[[נבואת הגאולה]] אותה ביקש הרבי לפרסם בצורה מפורשת{{הערה|שיחת פרשת שופטים תנש"א.}}, רואים חסידי חב"ד חשיבות רבה גם בפרסום זהותו של המשיח{{הערה|1=הרב יחזקאל סופר, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=47066 מכתב לידיד ש"החמיץ"].}}. חשיבות הפרסום נובעת גם מהצורך בכך שהעם [[#קבלת מלכותו של מלך המשיח|יקבל את מלכותו של המשיח]]{{הערה|שיחת שבת פר' משפטים [[תנש"א]], שבת פרשת חיי שרה תשנ"ב].}}.
  
בשנים [[תשנ"ב]]–[[תשנ"ד]] איפשר הרבי פעמים רבות פירסומים שזיהו אותו כמשיח, כאשר פעמים קישר זאת להסכמתם של הרב או שלוחי חב"ד המקומיים{{הערה|מענות כעין אלו קיבלו הרב [[נחמן ברנרד]] מדרום אפריקה, הרב [[ברוך בועז יורקוביץ']], [[מרא דאתרא|רב קהילת חב"ד]] ב[[לוד]] והרב [[אריה לייב קפלן]] מנהל מוסדות חב"ד ב[[צפת]]}} ופעמים אישר באופן כללי{{הערה|כמענה הרבי לר' [[איצ'ה שפרינגר]] אודות פרסום זהותו כמשיח בעיתונים.}}. לשלוחים שדיווחו כי עסקו בפרסום שהרבי הוא מלך המשיח ועידוד ל[[קבלת המלכות|קבלת מלכותו]], ענה הרבי בחיוב והביע שביעות רצון. גם בתקופה זו היו מענות בודדים בהם הסתייג הרבי מפרסום זה{{הערה|יש להעיר, כי כמה משפיעים וחסידים כדוגמת הרב יואל כהן הסבירו את התשובות הסותרות לכאורה על פי הכלל הידוע אצל רבותינו נשיאנו: 'כפי ששואלים כך עונים', היינו, שהתשובה ניתנת על פי צורת השאלה ועפ"י כוונתו ושאיפתו של השואל ותשובות אלו ניתנו לאלו שהעלו ספקות בקשר לפרסום זה והתנגדו אליו}}.
+
בשנים [[תשנ"ב]]–[[תשנ"ד]] איפשר הרבי פעמים רבות פירסומים שזיהו אותו כמשיח, כאשר פעמים קישר זאת להסכמתם של הרב או שלוחי חב"ד המקומיים{{הערה|מענות כעין אלו קיבלו הרב [[נחמן ברנרד]] מדרום אפריקה, הרב [[ברוך בועז יורקוביץ']], [[מרא דאתרא|רב קהילת חב"ד]] ב[[לוד]] והרב [[אריה לייב קפלן]] מנהל מוסדות חב"ד ב[[צפת]]}} ופעמים אישר באופן כללי{{הערה|כמענה הרבי לר' [[איצ'ה שפרינגר]] אודות פרסום זהותו כמשיח בעיתונים.}}. לשלוחים שדיווחו כי עסקו בפרסום שהרבי הוא מלך המשיח ועידוד ל[[קבלת המלכות|קבלת מלכותו]], ענה הרבי בחיוב והביע שביעות רצון. גם בתקופה זו היו מענות בודדים בהם הסתייג הרבי מפרסום זה{{הערה|יש להעיר, כי הרב [[שניאור זלמן הרצל]] בספרו 'שליט"א - אמונת החסידים בדור השביעי', מסביר את התשובות הסותרות בכך שהרבי מיתן את המתונים ואישר לאלו החפצים בכך, על פי הכלל הידוע אצל רבותינו נשיאנו: 'כפי ששואלים כך עונים', היינו, שהתשובה ניתנת על פי דברי השואל. למי ששאל 'כיוון שהפרסום מזיק לעבודת השלוחים, האם להמשיך לפרסם', ענה הרבי שלא, ולאלו שביקשו את רשותו להמשיך ולפרסם - ענה הרבי שכן. הסברה זו הובאה גם על ידי הרב וולפא בכתבתו [https://chabad.info/magazine/496613/ הרבי שאסר הוא הרבי שהתיר]}}.
  
 
את התנגדותו הנחרצת של הרבי בעבר, אל מול אישור הפרסום לאחר מכן, הסביר [[חוזר]]ו של הרבי, הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|הציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות. הרי הכל מודים שבקרוב ממש כאשר הרבי שליט"א יקבל הוראה ונתינת כח מאת [[הקב"ה]] להתגלות כמלך המשיח, לבנות [[בית המקדש]] ולקבץ נדחי ישראל - בוודאי שאפשר יהיה לומר בפה מלא שהוא מלך המשיח, ומזה מובן שמלכתחילה הציווי הזה היה עתיד להשתנות}}{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=28818&lang=he ראיון] ב[[שבועון כפר חב"ד]], שבט תשנ"ג, גיליון 558, עמוד 15. וכן הוסיף: "אם הרבי היה מתכוין לשלול את עצם העניין, בוודאי היה אומר שהדבר עצמו לא נכון ולא היה נזקק להצביע על תוצאה בלתי רצויה שעלולה לצאת מזה..." אמנם, לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], חזר בו הרב כהן מדבריו (ראה כפ"ח גיליון 624 - מאמר 'טעינו').}}{{הערה|1=[https://chabad.info/exclusive/694764/ אישור הרבי לפרסום מאמרו של ה'חוזר' על זהות המשיח], עדות מקורו של הרב יואל כהן, אודות מאמר שנאסר על ידי הרבי בפרסום, והתפרסם בסופו של דבר באישורו של הרבי בכפר חב"ד כ"ה שבט תשנ"ב.}}.
 
את התנגדותו הנחרצת של הרבי בעבר, אל מול אישור הפרסום לאחר מכן, הסביר [[חוזר]]ו של הרבי, הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|הציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות. הרי הכל מודים שבקרוב ממש כאשר הרבי שליט"א יקבל הוראה ונתינת כח מאת [[הקב"ה]] להתגלות כמלך המשיח, לבנות [[בית המקדש]] ולקבץ נדחי ישראל - בוודאי שאפשר יהיה לומר בפה מלא שהוא מלך המשיח, ומזה מובן שמלכתחילה הציווי הזה היה עתיד להשתנות}}{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=28818&lang=he ראיון] ב[[שבועון כפר חב"ד]], שבט תשנ"ג, גיליון 558, עמוד 15. וכן הוסיף: "אם הרבי היה מתכוין לשלול את עצם העניין, בוודאי היה אומר שהדבר עצמו לא נכון ולא היה נזקק להצביע על תוצאה בלתי רצויה שעלולה לצאת מזה..." אמנם, לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], חזר בו הרב כהן מדבריו (ראה כפ"ח גיליון 624 - מאמר 'טעינו').}}{{הערה|1=[https://chabad.info/exclusive/694764/ אישור הרבי לפרסום מאמרו של ה'חוזר' על זהות המשיח], עדות מקורו של הרב יואל כהן, אודות מאמר שנאסר על ידי הרבי בפרסום, והתפרסם בסופו של דבר באישורו של הרבי בכפר חב"ד כ"ה שבט תשנ"ב.}}.
שורה 131: שורה 125:
 
[[קובץ:שלט איילון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט פרסום משיח בנתיבי איילון, [[תל אביב]]]]
 
[[קובץ:שלט איילון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט פרסום משיח בנתיבי איילון, [[תל אביב]]]]
 
[[קובץ:אופניים עה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שיירת אופניים מפרסמת משיח ב[[מנהטן]], [[פסח]] [[תשע"ה]]]]
 
[[קובץ:אופניים עה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שיירת אופניים מפרסמת משיח ב[[מנהטן]], [[פסח]] [[תשע"ה]]]]
* [[תשנ"ה]] - [[כינוסי גאולה ומשיח - תשנ"ה]] שלוש עצרות כינוס הקהל לפרסום [[בשורת הגאולה]] נערכו על ידי [[האגודה למען הגאולה]] בהיכל הסינרמה, באיצטדיון יד אליהו ובכיכר מלכי ישראל ב[[תל אביב]]{{הערה|1=[http://www.hageula.com/vid/general/3455.html הכינוס בכ"ח סיון תשנ"ה בכיכר מלכי ישראל] {{הגאולה}}}}. הודפס לראשונה "[[דגל משיח]]" המשמש לפרסום משיח במגוון וריאציות. יצא לאור עלון [[שיחת הגאולה]].
+
* [[תשנ"ה]] - שלוש עצרות [[כינוס הקהל|הקהל]] ענקיות לפרסום [[בשורת הגאולה]] נערכו על ידי [[האגודה למען הגאולה]] בהיכל הסינרמה, באיצטדיון יד אליהו ובכיכר מלכי ישראל ב[[תל אביב]]{{הערה|1=[http://www.hageula.com/vid/general/3455.html הכינוס בכ"ח סיון תשנ"ה בכיכר מלכי ישראל] {{הגאולה}}}}. הודפס לראשונה "[[דגל משיח]]" המשמש לפרסום משיח במגוון וריאציות. יצא לאור עלון [[שיחת הגאולה]].
{{ערך מורחב|כינוסי גאולה ומשיח - תשנ"ה}}
 
 
* [[תשנ"ו]] - ב[[יו"ד שבט]] התקיים מעמד [[סאטעלייט]] עולמי לקבלת פני משיח, בארגון "[[המטה העולמי להבאת המשיח]]"{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=81925 סקירה על האירוע] {{אינפו}}}}.
 
* [[תשנ"ו]] - ב[[יו"ד שבט]] התקיים מעמד [[סאטעלייט]] עולמי לקבלת פני משיח, בארגון "[[המטה העולמי להבאת המשיח]]"{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=81925 סקירה על האירוע] {{אינפו}}}}.
 
* [[תשנ"ז]] - הוקמה [[קרן המיליון]] על ידי הרב [[רמי אנטיאן]], במסגרתה חולקו למעלה מחמש מיליון דולר לפעולות בנושאי גאולה ומשיח.
 
* [[תשנ"ז]] - הוקמה [[קרן המיליון]] על ידי הרב [[רמי אנטיאן]], במסגרתה חולקו למעלה מחמש מיליון דולר לפעולות בנושאי גאולה ומשיח.
שורה 142: שורה 135:
 
[[קובץ:עוד מעשה קטן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט מקמפיין משיח של [[ממ"ש]], [[ג' תמוז]] [[תשע"ד]]]]
 
[[קובץ:עוד מעשה קטן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט מקמפיין משיח של [[ממ"ש]], [[ג' תמוז]] [[תשע"ד]]]]
 
* תשע"ד - הושקו [[אופנועי הגאולה]] על ידי הרב מאיר צמח, [[שליח]] הרבי ב[[נתניה]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3746 כך זה נראה: אופנועי הגאולה בפעולה] קליפ בהפקת חברת המדיה {{קישור אם קיים|עולם ומלואו}} {{אינפו}}}}. בחודש [[ניסן]] החל לצאת לאור המגזין "[[עולמות (מגזין)|עולמות]]" המעביר את נושאי המשיח וה[[תורת החסידות|חסידות]] בשפה ברורה לציבור הרחב{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=82131 סיקור ותמונות מערב ההשקה] {{אינפו}}}}. ב[[ג' בתמוז]] יצא לאור הקמפיין "משיח - עוד מעשה קטן והוא כאן", על ידי [[מכון ממ"ש]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=82294 הקמפיין יוצא לדרך: משיח - עוד מעשה קטן, והוא כאן!] {{אינפו}}}}.
 
* תשע"ד - הושקו [[אופנועי הגאולה]] על ידי הרב מאיר צמח, [[שליח]] הרבי ב[[נתניה]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3746 כך זה נראה: אופנועי הגאולה בפעולה] קליפ בהפקת חברת המדיה {{קישור אם קיים|עולם ומלואו}} {{אינפו}}}}. בחודש [[ניסן]] החל לצאת לאור המגזין "[[עולמות (מגזין)|עולמות]]" המעביר את נושאי המשיח וה[[תורת החסידות|חסידות]] בשפה ברורה לציבור הרחב{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=82131 סיקור ותמונות מערב ההשקה] {{אינפו}}}}. ב[[ג' בתמוז]] יצא לאור הקמפיין "משיח - עוד מעשה קטן והוא כאן", על ידי [[מכון ממ"ש]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=82294 הקמפיין יוצא לדרך: משיח - עוד מעשה קטן, והוא כאן!] {{אינפו}}}}.
* [[תשע"ו]] - הושק [http://chabad.info/moshiach/מתנה-לרבי-אתר-עולמי-ללימוד-עניני-גאולה/ אתר מיוחד לשיעור גאולה ומשיח]. ב[[ד' תמוז]] התקיים כינוס הקהל מרכזי, עוצמתי ואדיר, בהשתתפות רבבות אנשים, מכל שכבות הציבור, בכיכר רבין בסיסמת "[[משיח בכיכר]]".
+
* [[תשע"ו]] - הושק [http://chabad.info/moshiach/מתנה-לרבי-אתר-עולמי-ללימוד-עניני-גאולה/ אתר מיוחד לשיעור גאולה ומשיח]. ב[[ד' תמוז]] התקיים כינוס הקהל מרכזי, עוצמתי ואדיר, בהשתתפות רבבות אנשים, מכל שכבות הציבור, בכיכר רבין בסיסמת "משיח בכיכר".
 
* [[תשע"ז]] יצא לאור הקמפיין "מעשים טובים משיח מביאים", על ידי [[משיח קמפיין]]{{הערה|1=[http://chabad.info/moshiach/משיח-קמפיין-בשורת-הגאולה-וקבלת-המלכות/ קמפיין משיח: בשורת הגאולה וקבלת המלכות] {{אינפו}}}}, קמפיין זה המשיך גם בשנת [[תש"פ]].
 
* [[תשע"ז]] יצא לאור הקמפיין "מעשים טובים משיח מביאים", על ידי [[משיח קמפיין]]{{הערה|1=[http://chabad.info/moshiach/משיח-קמפיין-בשורת-הגאולה-וקבלת-המלכות/ קמפיין משיח: בשורת הגאולה וקבלת המלכות] {{אינפו}}}}, קמפיין זה המשיך גם בשנת [[תש"פ]].
* [[תשע"ח]] - ב[[כ"ה אייר]] הוקם [[ארגון זמן הגאולה]] במטרה להפיץ ברשת את בשורת הגאולה והגואל. לכבוד [[ג' תמוז]] התקיים כינוס ענק בכיכר רבין בשם "[[משיח בכיכר]]" בפעם השלישית עם רבבות יהודים, הכינוס פורסם בכל כלי התקשורת ורבים נהרו אליו.
+
* [[תשע"ח]] - ב[[כ"ה אייר]] הוקם [[ארגון זמן הגאולה]] במטרה להפיץ ברשת את בשורת הגאולה והגואל. לכבוד [[ג' תמוז]] התקיים כינוס ענק בכיכר רבין בשם "משיח בכיכר" בפעם השלישית עם רבבות יהודים, הכינוס פורסם בכל כלי התקשורת ורבים נהרו אליו.
* [[תשפ"א]] - הושק קורס 'משיח זה ריאלי'{{הערה|הכתבה ב[https://chabad.info/moshiach/614178/ אינפו].}}.
+
* [[תשפ"א]] - הושק קורס '''משיח זה ריאלי'''{{הערה|הכתבה ב[https://chabad.info/moshiach/614178/ אינפו].}}.
* [[תשפ"ב]] - התפרסמו סדרת הסרטונים 'משיח ברשת'{{הערה|[https://chabad.info/tag/משיח-ברשת/ כל הכתבות והסרטונים מהקמפיין] {{אינפו}}}}. יצא קמפיין מבית [[מרכז ההפצה ממש]] של הפצת שלטי חוצות עם הסלוגן "משיח, מעשה טוב קטן והוא כאן"{{הערה|[https://chabad.info/moshiach/785657/ תיעוד מהקמפיין] {{אינפו}}}}.
 
* [[תשפ"ג]]-[[שנת הקהל]] - הודפסו עשרות אלפי פליירים באנגלית בשם: "?one good deed will change your world forever will it be yours", שמדבר על הרבי שליט"א מלך המשיח, על הגאולה האמיתית והשלימה, ועל הוספה במצוות ובמעשים טובים לזירוז הגאולה.
 
  
 
==אישים בולטים המתעסקים בפרסום משיח==
 
==אישים בולטים המתעסקים בפרסום משיח==
שורה 158: שורה 149:
 
*הרב [[דוד נחשון]]
 
*הרב [[דוד נחשון]]
 
*הרב [[רמי אנטיאן]]
 
*הרב [[רמי אנטיאן]]
*הרב [[זמרוני ציק]]
 
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
שורה 166: שורה 156:
 
*[[ברוך הבא מלך המשיח]]
 
*[[ברוך הבא מלך המשיח]]
 
*[[דגל משיח]]
 
*[[דגל משיח]]
*[[כינוסי גאולה ומשיח - תשנ"ה]]
 
 
== לקריאה נוספת ==
 
{{בית|פרופסור ירמיהו ברנובר|מבצע שילוט רחב היקף בסיסמת 'מגיע לנו משיח'|232|40-41|תשנ"ט}}
 
{{בית|מנדי דיקשטיין|"אם היינו ממשיכים בקו של פרסום זהותו של הרבי כמלך המשיח בלי היסוס, הרי שהיינו זוכים כבר לגאולה"|1191|14 ואילך|תש"פ}}
 
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
שורה 183: שורה 168:
 
*[http://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/מה-יהיה-הסוף-הגאולה-מציאותית-מתמיד/ מה יהיה הסוף? הגאולה מציאותית מתמיד] סרטון מבית יהדותון {{אינפו}}
 
*[http://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/מה-יהיה-הסוף-הגאולה-מציאותית-מתמיד/ מה יהיה הסוף? הגאולה מציאותית מתמיד] סרטון מבית יהדותון {{אינפו}}
 
*יעקב ברודער, '''[http://hageula.com/uploads/source/11_11/027/web_panasaim_07.pdf העולם מוכן!]''' סקירה מקיפה על המגמה בציבור התורני לפרסם את בשורת הגאולה, בתוך '''[[בטאון הפנסאים]]''' שע"י [[מרכז ההפצה ממש]], גליון 7 - תשרי תשע"ז
 
*יעקב ברודער, '''[http://hageula.com/uploads/source/11_11/027/web_panasaim_07.pdf העולם מוכן!]''' סקירה מקיפה על המגמה בציבור התורני לפרסם את בשורת הגאולה, בתוך '''[[בטאון הפנסאים]]''' שע"י [[מרכז ההפצה ממש]], גליון 7 - תשרי תשע"ז
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/10/blog-post_19.html מסמך נוסטלגי: הרבי הסכים לחלק את תמונתו עם התואר 'מלך המשיח']''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}
 
  
 
{{גאולה ומשיח}}
 
{{גאולה ומשיח}}

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)