לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
עשירות בני ישראל לעתיד לבוא
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''עשירות בני ישראל לעתיד לבוא''' הוא אחד מ[[ייעודי הגאולה]] בו בני ישראל יהיו באופן של עשירות. ==מקורות היעוד== בכמה פסוקים ב[[תנ"ך]], מתואר את ריבוי העשירות שיהיה ל[[בני ישראל]] [[לעתיד לבוא]]. ישעיה הנביא מתאר את עושרה הרב של [[ארץ ישראל]] לעתיד לבוא{{הערה|ישעי' נד, יא-יב}} "..הנה אנכי מרביץ בפוך אבניך, ויסדתיך בספירים. ושמתי כדכד שמשתיך, ושעריך לאבני אקדח, וכל גבולך לאבני חפץ". ובזכריה{{הערה|יד, כא.}} כתוב "ולא יהי' כנעני עוד בבית ה' צבאות ביום ההוא". ופירשו בגמרא "מאי ולא יהיה כנעני, אמר ר' ירמיה - אין כאן עני", דהיינו ש[[לעתיד לבוא]] לא יהיו עוד עניים בקרב [[בני ישראל]]. ובכמה מקומות מבואר{{הערה|ראה בפירוש שפתי כהן על התורה, על הפסוק בראשית טו, יד "וגם את הגוי אשר יעבדו דן אנכי, ואחרי כן יצאו ברכש גדול ", וגם - לרבות גאולה האחרונה, עוד "ברכוש גדול" גימטריא "זה בזמן מלך המשיח" עם הכולל". וראה בספר בית הלוי דרוש ב' (ועל דרך זה דרוש ד') "עיקר הבטחת ברית בין הבתרים שאמר לו ואחרי כן יצאו ברכוש גדול … יקויים אז בזמן ביאת המשיח במהרה בימינו". וראה גם בס' שם משמואל על שמות, וארא תרע"ט.}}, שכמו שכשיצאו [[בני ישראל]] ממצרים, לקחו איתם רכוש גדול, כן ויותר מכן יהיה ב[[גאולה]] העתידה, שבני ישראל יקחו איתם רכוש גדול. ==תהליך העשירות בגאולה== להלן אנו מוצאים כמה מקורות בהם נבין איך יתעשרו בני ישראל בגאולה העתידה: א. '''שפע גשמי עצום:''' [[הרמב"ם]] כותב{{הערה|בסוף ספרו משנה תורה}} "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". דהיינו ש[[לעתיד לבוא]] יהי ריבוי עצום של שפע גשמי, כולל כסף וזהב, עד שמרוב הרגילות לזה, לא יהיה לזה תפיסת מקום אצלינו. ב. [[ארץ ישראל]] '''ו[[ירושלים]] בפרט תהיה מלאה באבנים טובות ומרגליות:''' במדרש פרקי משיח כתוב{{הערה|נדפס בספר ילקוט מדרשים חלק ד' ע' מ"א, ושם נסמן.}} "נאמר בשבחה של ירושלם, שהיא עתידה להיבנות מאבנים טובות ומרגליות, שנאמר ושמתי כדכוד שמשותיך וגו'. וגם תחומי ישראל עתידין להיות מליאים מאבנים טובות, שנאמר וכל גבולך לאבני חפץ. ואם ישאלך גוי או מין לאמר, אפשר דבר זה שיהיה? אמור לו, כי כבר היה בימי שלמה, שנאמר ויתן המלך שלמה את הכסף בירושלם כאבנים". ג. '''האומות יביאו עושר רב לבני ישראל:''' [[ישעיה|הנביא ישעיה]] מתאר איך שאומות העולם יבואו ריבוי נכסים ל[[בני ישראל]]. וכן מבואר ב[[חז"ל]], אודות ריבוי המתנות שיביאו האומות למלך המשיח לעתיד לבוא. אמנם - למרות שכבר בתקופה הראשונה של [[ימות המשיח]] יתחיל העניין של "מעדנים מצויים כעפר" אבל עשירות זו תהיה במלואה דווקא בתקופה השניה של ימות המשיח. כי אז ישתנה העולם באופן שמצד עצמו לא יהיה שייך מצב של עוני, ואז יהיה ריבוי שפע בכל העולם כולו. ==התועלת בעשירות זו== התועלת בשפע העשירות [[לעתיד לבוא]], הוא בכדי לאפשר לכל העולם לעבוד ולדעת את ה' בתכלית השלימות, בלי מניעות ובלבולים. וכדברי [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ד.}}"לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח .. אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהי' להם נוגש ומבטל". "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". דהיינו שעל ידי ריבוי השפע, לא יצטרכו לעסוק בעניני פרנסה וכיוצא בזה, וגם לא יהיה שום סיבה למלחמה וקנאה בין אדם לחבירו, וזה יאפשר לכל העולם לעסוק רק בלדעת את ה' בלבד. הרבי מבאר{{הערה|התוועדויות תשמ"ו חלק ג' עמוד 467}} שריבוי השפע שיהיה בגאולה יגרום גם להרחבת המוחין דהיינו שלימוד התורה יהיה ביותר רוחב ועומק, ובמילא על ידי השפע שיהיה יתוסף ב[[לימוד התורה]] והבנתה. ===העשירות לא יבלבל לעבודת ה'=== לכאורה היינו יכולים לחשוב אשר ריבוי השפע והעשירות יכול לבלבל מתורה ועבודת ה'. אמנם לעתיד, ריבוי העשירות לא יבלבל כלל לעבודת ה', ורק יסייע לעבודת ה'{{הערה|מלבי"ם על יחזקאל מז, יב "וגם העלים שהם העושר והקנינים שלהם שהם שומרי הפרי לא יבולו, כי העושר לא ידיח אותם מעבודת ה', כי בהיפך העלים יהיו לתרופה ולעזר אל האושר והשלימות". }}. ו[[לעתיד לבוא]], לא יחפצו [[בני ישראל]] את העושר מצד עצמו, ואדרבה יסתפקו את עצמם במועט בכדי להתמסר לגמרי לעבודת ה'. והטעם לזה הוא, כי [[לעתיד לבוא]], מפני הגילוי אלקי ושלימות ההשגה האלקית שיהיו אז, לא יהיה שום תפיסת מקום לכל התענוגים גשמיים, ומצד עצמם הם יהיו נחשבים כמו "עפר", וכל חשיבותם יהי' רק מצד זה שזה מסייעים לעבודת ה'. ==בתורת החסידות== '''א.''' בחסידות מבואר{{הערה|ראה בספר השיחות תשנ"א חלק ב' ע' 804}} - שריבוי השפע הגשמי בעולם, הוא יהיה כתוצאה מגילוי [[אור אין סוף|אור האין סוף]] בעולם שיהיה לעתיד, שלכן גם למטה בעולם הגשמי יהיה שפע עצום.' '''ב.''' הרבי מקשה שלכאורה התועלת בשפע הגשמי שיהיה לעתיד לבוא לא יתפוס אצלינו מקום ואם כן מה נוגע לנו שיהיה בגאולה העתידה שפע גשמי ורכוש גדול, והביאור בזה - שזה שהגוף מתענג בטבעו מדברים גשמיים (כמו מעדנים, ורכוש גדול), הוא בגלל שענינים אלה שייכים לגוף לא רק בגלל שיש לאדם תאווה מכך מצד חומריות הגוף, אלא גם (בעיקר) מצד ענינם הפנימי של השפע הגשמי. ולכן, על ידי הרכוש גדול והשפע הגשמי שיהיה בגאולה יתוסף עוד יותר בעניין של "מלאה הארץ דעה את ה'", - וכמו מה שמבואר ש[[לעתיד לבוא]] הנשמה תהיה ניזונית מהגוף{{הערה|מאמר דבור המתחיל ויאמר לו יהונתן תשכ"ח סעיף ט}}. '''ג.''' עוד בחסידות מבואר{{הערה| ראה לקוטי שיחות חלק כ"ט ע' 16, ובארוכה - שיחות קודש תש"מ חלק ג' ע' 721 ואילך.}}: שעניינו הפנימי של השפע הגשמי והרכוש הגדול שיהיה בגאולה הוא, העליות והגילויים (הרוחניים והגשמיים) לעתיד, שזוכים לזה על ידי העבודה בזמן ה[[גלות]]. '''ד.''' בכמה מקומות מבואר, שהכסף וזהב שיהיה ל[[בני ישראל]] לעתיד, מרמז על שלימות ה[[תורה]] ו[[מצוות]], כפי שהם חדורים ב[[אהבת ה']] (כסף ברוחניות), שהוא השורש - וכולל - כל המצוות עשה, ו[[יראת ה']] (זהב ברוחניות), שהוא השורש - וכולל - כל המצוות לא תעשה. וגם שהעניין השפע הגשמי בגאולה, וכן ענין הביזה שילקחו מן הגויים, והמתנות שיביאו האומות ל[[מלך המשיח]], מרמז על בירור ועליית כל ניצוצי הקדושה שבעניני העולם. {{גאולה ומשיח}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:יעודי הגאולה]] [[קטגוריה:גאולה ומשיח]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:גאולה ומשיח
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)