אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון או
תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה.
נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| '''עילה ועלול''' הוא אופן התהוות שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו, ולכן בעלול מורגשת העילה שממנה התהווה. התהוות זו שונה מ[[סיבה ומסובב]] וכל שכן מבריאת [[יש מאין]] (דהרי מובן שב"אין" לא קיים שום דבר שיכול להיות מקור ל"יש", ונמצא שהוא (האין) מופלא וב[[אין ערוך]] לנברא). | | '''עילה ועלול''' הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו ובאופן שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה (בשונה מ[[סיבה ומסובב]]). אופן זו שונה מבריאת [[יש מאין]], שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של [[אין ערוך]], עד שנקרא בשם [[אין]] ביחס למתהווה ממנו הנקרא [[יש]]. |
|
| |
|
| == דוגמאות לעילה ועלול == | | == דוגמאות לעילה ועלול == |
| באופן כללי השתלשלות הספירות זו מזו היא באופן דעילה ועלול{{הערה|[[אגרת הקודש - סימן כ'|תניא, אגה"ק כ'.]]}}, אך בדרך כלל הדוגמא המובאת בחסידות היא בפרט מהתהוות ה[[מידות]] מה[[שכל]]. בשונה מנפש הבהמית (שעיקרה מידות), הנה מדות הנפש האלוקית מתהוות ע"י התבוננות שכלית דוקא{{הערה|התהוות המידות מהשכל בתניא פרק ג', לגבי מקום מידות נפש האלוקית ונפש הבהמית ראה בפרט ט' שם.}}. לדוגמא, התבוננות בעניין מסויים שהוא "טוב" ואחר כך שהוא טוב '''לי''' פועלת על הלב שירגיש משיכה לאותו טוב - היינו, רגש אהבה.
| | משל אחד מ[[שכל]] ו[[מידות]]. ידוע{{הערה|תניא פרק ג'.}} שהדרך הנכונה ליצור מידות - רגשות אמיתיים ונכונים היא על ידי שמגלים אותם, ומכוונים אותם לשכל. |
|
| |
|
| מכיון שהתהוות העילה מהעלול היא [[בדרך ממילא]], לכן העילה מורגשת '''ב'''העלול{{הערה|ד"ה גדול יהיה תשכ"ב.}}. ובדוגמא לעייל (של שכל ומידות), השכל לא רק פועל את התהוות המידה אלא הוא מורגש '''ב'''המידה, במידה שמתעוררת ניכר השכל שהיווה אותה{{הערה|בשונה מהתלבשות [[העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל#כח ופועל|כח הפועל בנפעל]], שם בנפעל לא מורגש הכח שפעל אותו. וכדוגמת כח הזורק את האבן, שבאבן לא ניכר ולא נרגש '''כלל''' הכח שזרק אותה (ורק שאנו "עושים חשבון": דמאחר וסתם אבן נחה על הארץ, הנה מזה שאבן זו "מרחפת" יש להסיק שנמצא כאן כח שגרם לזה - אבל את הכח הרוחני עצמו אי אפשר לראות (ומשני טעמים: א. הפעולה היא גשמית והכח רוחני, ורוחני לא יכול להתגלות בגשמי. ב. אופן פעולת הכח היא שהוא "מתנתק" ממקורו והולך לפעול פעולה בדבר '''אחר''', וכדי שיורגש הדבר "האחר" מוכרח הכח להתעלם (אחרת יורגש אך ורק מקור הכח ולא הפעולה).)}}.
| | זהו תהליך של עילה ועלול. השכל יוצר את המידה, כבר לפני שהמידה נוצרה היא כלולה ונמצאת בשכל, ולאחר שנוצרה היא מכוונת ומתאימה לשכל. |
|
| |
|
| ==ענינו בעולמות== | | ==ענינו בעולמות== |
שורה 15: |
שורה 15: |
|
| |
|
| == ראה גם: == | | == ראה גם: == |
| * [[סיבה ומסובב]]
| | [[סיבה ומסובב]] |
| * [[יש מאין]]
| |
|
| |
|
| | {{קצרמר|חסידות}} |
| {{הערות שוליים}} | | {{הערות שוליים}} |
| {{קצרמר|חסידות}}
| |
| [[קטגוריה:עולמות]] | | [[קטגוריה:עולמות]] |
| [[קטגוריה:תורת החסידות]] | | [[קטגוריה:תורת החסידות]] |