עריכת הדף "עולם הבריאה"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{עולמות אבי"ע}} | {{עולמות אבי"ע}} | ||
'''עולם הבריאה''' הוא השני מבין ארבעת | '''עולם הבריאה''' הוא השני מבין ארבעת עולמות [[אבי"ע]]: [[אצילות]], בריאה, [[יצירה]], [[עשיה]]. | ||
התהוותו של עולם הבריאה מן [[עולם האצילות]] היא על ידי [[פרסא]] המעלמת ומסתרת על האור. משום כך עולם הבריאה | עולם זה הוא הראשון מבין עולמות [[בי"ע]] שהם העולמות הנפרדים. התהוותו של עולם הבריאה מן [[עולם האצילות]] היא על ידי [[פרסא]] המעלמת ומסתרת על האור. משום כך עולם הבריאה נוצר בבחינת בריאה [[יש מאין]] מן [[עולם האצילות]]. | ||
משום שעולם הבריאה | על אף שהוא בבחינת עולם נפרד, הרי שעולם זה מרגיש את מקורו, [[עולם האצילות]], ועל כן נקרא הוא בשם עולם הכסא ביחס ל[[עולם האצילות]] הנקרא בשם [[אדם]]. משום שעולם הבריאה עדיין הוא בהעלם, ולא בגילוי כמו בעולם היצירה, נקרא הוא באופן פרטי בשם [[עלמא דאתכסיא]] לעומת עולמות יצירה ועשיה שהם [[עלמא דאתגליא]]. | ||
עולם זה הוא גם | עולם זה הוא גם משכנו של ה[[מלאכים]] השכליים, העובדים את ה' באהבה ויראה שכלית, ובכללות נקרא הוא גם בשם [[עולם הנשמות]]. | ||
==ענינו== | ==ענינו== | ||
עולם הבריאה הוא השלב הראשון בירידת העולמות מ[[עולם האצילות]] | עולם הבריאה הוא השלב הראשון בירידת העולמות מ[[עולם האצילות]] בו שוכן [[אור אין סוף]] ונמצא הוא ב[[ביטול]] גמור, אל [[עולם העשיה]] שהוא העולם הנפרד ביותר, מדור ה[[חיצונים]] וה[[קליפות]]. ככל שהעולמות יורדים כן מצטמצם האור האלוקי שבהם, ונעשים הם בבחינת [[ישות]]. | ||
בפרטות, הירידה | בפרטות, הירידה מן עולם ה[[אצילות]] לעולם הבריאה הוא צמצום גדול בדרך של [[אין ערוך]], שכן הירידה של האור מעולם האצילות לעולם הבריאה היא באמצעות [[פרסא]], כלומר, מסך הסתיר את האור. ה[[פרסא]] מסתירה את האור של עולם האצילות, והאור היורד לעולם הבריאה הוא אור של תולדה. מצד ההסתר של ה[[פרסא]], עולם הבריאה הוא עולם נפרד, ונחשב הוא כ[[יש מאין]] ביחס ל[[עולם האצילות]]. | ||
ומן הצד השני, עולם זה עדיין מרגיש את מקורו, [[עולם האצילות]], ונקרא הוא בשם [[עולם הכסא]], ביחס לגילוי של [[עולם האצילות]]. כמו כן אף שבכללות נחשב עולם האצילות ל[[עלמא דאתכסיא]] לעומת עולמות בי"ע שהם בבחינת [[עלמא דאתגליא]], הרי שבפרטות גם עולם הבריאה נחשב עלמא דאתכסיא שכן אינו בא עדיין לידי גילוי. ומשום כך: "יוצר אור ובורא חושך", שעולם הבריאה הוא עדיין בבחינת חושך, לעומת עולם היצירה שהוא בבחינת אור. | |||
כמו כן אף שבכללות נחשב עולם האצילות ל[[עלמא דאתכסיא]] לעומת עולמות | |||
==ראשית הפירוד== | ==ראשית הפירוד== | ||
עולם הבריאה הוא העולם הראשון ב[[סדר ההשתלשלות]] בו נוצרים ברואים נפרדים. זהו ענינו של הפסוק, "ונהר יוצא מעדן", כלומר, [[ספירת הבינה]] הנקראת [[נהר]] יוצאת מ[[ספירת החכמה]] הנקראת בשם [[עדן]], "להשקות את הגן" כלומר את [[מלכות דאצילות]], "ומשם יפרד לארבעה ראשים" שהחל מעולם הבריאה, ישנו התחלקות ופירוד, וישנם ברואים נפרדים. | עולם הבריאה הוא העולם הראשון ב[[סדר ההשתלשלות]] בו נוצרים ברואים נפרדים. זהו ענינו של הפסוק, "ונהר יוצא מעדן", כלומר, [[ספירת הבינה]] הנקראת [[נהר]] יוצאת מ[[ספירת החכמה]] הנקראת בשם [[עדן]], "להשקות את הגן" כלומר את [[מלכות דאצילות]], "ומשם יפרד לארבעה ראשים" שהחל מעולם הבריאה, ישנו התחלקות ופירוד, וישנם ברואים נפרדים. | ||
ראשית ההתחלקות לברואים נפרדים היא לארבע מחנות, והוא בין ב[[מלאכים]] והן ב[[נשמות]], וכל אחד מן ארבע מחנות אלו מתחלק לשלושה פרקים. וכך המלאכים נמשכים מ[[י"ב בקר]] שהם בחינת ה[[מרכבה]]. והנשמות נמשכות מן [[י"ב השבטים]]. כל בחינות אלו יונקות מ[[י"ב גבולי אלכסון]] של [[זעיר אנפין]] של עולם האצילות. | |||
ראשית ההתחלקות לברואים נפרדים היא לארבע מחנות, והוא בין ב[[מלאכים]] והן ב[[נשמות]], וכל אחד מן ארבע מחנות אלו מתחלק לשלושה פרקים. וכך המלאכים נמשכים מ[[י"ב בקר]] שהם בחינת ה[[מרכבה]]. | |||
==הספירות בעולם זה== | ==הספירות בעולם זה== | ||
עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות כ[[כלים]], היות שהוא בא לאחר [[עולם האצילות]], בו עשר הספירות הם רק [[אורות]] ולא כלים. | עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות כ[[כלים]], היות שהוא בא לאחר [[עולם האצילות]], בו עשר הספירות הם רק [[אורות]] ולא כלים. | ||
==יצירי עולם זה== | |||
מבחינת הגילוי של ה[[פרצוף|פרצופים]] של [[עולם האצילות]] בעולמות [[אבי"ע]] נאמר כי "[[אמא עילאה מקננא בתלת ספירן בכורסיא]]", כלומר, שבעולם הבריאה שורה [[אמא עילאה]], שהיא הפרצוף של ספירת [[בינה]] של עולם האצילות. זאת משום שבכללות עולם הבריאה הוא בבחינה [[בינה]] לעומת עולם האצילות שהוא בבחינת [[חכמה]]. | |||
== | |||
ה[[מלאכים]] של עולם הבריאה הם מלאכים שכלים. מלאכים אלו נקראים בשם [[שרפים]] | ה[[מלאכים]] של עולם הבריאה הם מלאכים שכלים. מלאכים אלו נקראים בשם [[שרפים]]. | ||
מדור | מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה. כתוב ב[[תיקוני הזוהר|תיקונים]] ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם בדחילו ורחימו, שנמשכות מן הבינה ודעת של גדולת אין סוף ברוך הוא. | ||
עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]], | עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]], שהוא בבחינת הבריאה שבטלה לקדוש ברוך הוא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". ביטול והשתחוואה זו של צבא השמיים לקדוש ברוך הוא הם בצורה ממנה משתמע כי "[[יש מי שבטל]]". | ||
גם | גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרד מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת [[יחודא עילאה]]. | ||
==הופעת הקליפות== | ==הופעת הקליפות== | ||
בעולם זה | בעולם זה [[קליפת נוגה]] היא רובה טוב ומיעוטה רע. ביחס ל[[עולם האצילות]] עולם זה מהווה תחילת מדור ה[[קליפות]], שכן ב[[עולם האצילות]] [[קליפת הנוגה]] כולה טוב, ואין בה מציאות של רע. אף על פי כן, כיוון שרובו של [[קליפת הנוגה]] הוא טוב, ורק מיעוטה רע, והרי המיעוט בטל לרוב, הרי שעולם זה הוא עדיין בבחינת טוב לעומת [[עולם היצירה]] ו[[עולם העשיה]], שם הרע שולט בפועל. | ||
[[קטגוריה:עולמות]] | [[קטגוריה:עולמות]] | ||