עריכת הדף "עולם הבריאה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|פישוט הערך}}
{{עולמות אבי"ע}}
{{עולמות אבי"ע}}
'''עולם הבריאה''' הוא השני מבין ארבעת העולמות [[אבי"ע]]: [[אצילות]], בריאה, [[יצירה]], [[עשיה]]. והוא הראשון מבין עולמות [[בי"ע]] שהם העולמות הנפרדים.
'''עולם הבריאה''' הוא השני מבין ארבעת העולמות [[אבי"ע]]: [[אצילות]], בריאה, [[יצירה]], [[עשיה]]. והוא הראשון מבין עולמות [[בי"ע]] שהם העולמות הנפרדים.  


התהוותו של עולם הבריאה מן [[עולם האצילות]] היא על ידי [[פרסא]] המעלמת ומסתרת על האור. משום כך עולם הבריאה נברא באופן של בריאת [[יש מאין]] מעולם האצילות. אך אף על פי שהוא בבחינת נפרד ממקורו, מכל מקום, בעולם זה מורגש מקורו (עולם האצילות), ועל כן נקרא הוא בשם עולם הכסא ביחס לעולם האצילות הנקרא בשם [[אדם]].
התהוותו של עולם הבריאה מן [[עולם האצילות]] היא על ידי [[פרסא]] המעלמת ומסתרת על האור. משום כך עולם הבריאה נברא באופן של בריאת [[יש מאין]] מ[[עולם האצילות]]. אך אע"פ שהוא בבחינת נפרד ממקורו, מכל מקום, בעולם זה מורגש מקורו ([[עולם האצילות]]), ועל כן נקרא הוא בשם עולם הכסא ביחס ל[[עולם האצילות]] הנקרא בשם [[אדם]].


משום שעולם הבריאה נמצא עדיין בהעלם, ואינו בגילוי כעולם היצירה, הוא נקרא באופן פרטי בשם [[עלמא דאתכסיא]] לעומת עולמות יצירה ועשיה שהם [[עלמא דאתגליא]].
משום שעולם הבריאה נמצא עדיין בהעלם, ואינו בגילוי כעולם היצירה, הוא נקרא באופן פרטי בשם [[עלמא דאתכסיא]] לעומת עולמות יצירה ועשיה שהם [[עלמא דאתגליא]].


עולם זה הוא גם משכנם של ה[[מלאכים]] השכליים, העובדים את ה' ב[[אהבה]] ויראה שכלית, ובכללות נקרא הוא גם בשם [[עולם הנשמות]].
עולם זה הוא גם משכנם של ה[[מלאכים]] השכליים, העובדים את ה' באהבה ויראה שכלית, ובכללות נקרא הוא גם בשם [[עולם הנשמות]].


==ענינו==
==ענינו==
עולם הבריאה הוא השלב הראשון בירידת העולמות מ[[עולם האצילות]] (בו שוכן [[אור אין סוף]] בגילוי מכיון שששם אין [[נבראים]] אלא [[נאצלים]] בלבד, שהם עדיין [[אלוקות]] וממילא הם ב[[ביטול]] גמור כל הזמן), אל [[עולם העשייה]] שהוא העולם הנפרד ביותר, שתחתיו הוא מדור ה[[חיצונים]] וה[[קליפות]]. וככל שהעולמות יורדים כן מצטמצם האור האלוקי שבהם, והם נעשים בבחינת [[ישות]].
עולם הבריאה הוא השלב הראשון בירידת העולמות מ[[עולם האצילות]] (בו שוכן [[אור אין סוף]] בגילוי מכיון שהוא נמצא ב[[ביטול]] גמור כל הזמן), אל [[עולם העשיה]] שהוא העולם הנפרד ביותר, שתחתיו הוא מדור ה[[חיצונים]] וה[[קליפות]]. וככל שהעולמות יורדים כן מצטמצם האור האלוקי שבהם, והם נעשים בבחינת [[ישות]].


בפרטות, הירידה מעולם ה[[אצילות]] לעולם הבריאה הוא צמצום גדול בדרך של [[אין ערוך]], שכן הירידה של האור מעולם האצילות לעולם הבריאה היא באמצעות [[פרסא]], כלומר, מסך המסתיר את האור. הפרסא מסתירה את האור של עולם האצילות, והאור היורד לעולם הבריאה הוא {{מונחון|אור של תולדה|כאור שהופחתה עוצמתו לאחר שעבר וילון עבה, עד שהוא כאור חדש לגמרי}}. מצד ההסתר של הפרסא, עולם הבריאה הוא עולם נפרד, ונחשב הוא כ[[יש מאין]] ביחס ל[[עולם האצילות]].
בפרטות, הירידה מעולם ה[[אצילות]] לעולם הבריאה הוא צמצום גדול בדרך של [[אין ערוך]], שכן הירידה של האור מעולם האצילות לעולם הבריאה היא באמצעות [[פרסא]], כלומר, מסך המסתיר את האור. ה[[פרסא]] מסתירה את האור של עולם האצילות, והאור היורד לעולם הבריאה הוא {{מונחון|אור של תולדה|כאור שהופחתה עוצמתו לאחר שעבר וילון עבה, עד שהוא כאור חדש לגמרי}}. מצד ההסתר של ה[[פרסא]], עולם הבריאה הוא עולם נפרד, ונחשב הוא כ[[יש מאין]] ביחס ל[[עולם האצילות]].


ומצד שני, בעולם זה עדיין מורגש המקור המהווה (עולם האצילות), ונקרא הוא בשם עולם הכסא, ביחס לגילוי של עולם האצילות.
ומצד שני, בעולם זה עדיין מורגש המקור המהווה ([[עולם האצילות]]), ונקרא הוא בשם עולם הכסא, ביחס לגילוי של [[עולם האצילות]].


כמו כן אף שבכללות נחשב עולם האצילות ל[[עלמא דאתכסיא]] לעומת עולמות [[בי"ע]] שהם בבחינת [[עלמא דאתגליא]], הרי שבפרטות (לגבי עולמות בי"ע) גם עולם הבריאה נחשב עלמא דאתכסיא, שכן עדיין אינו בא לידי גילוי. ומשום כך אנו אומרים: "יוצר אור ובורא חושך", שעולם הבריאה הוא עדיין בבחינת חושך, לעומת [[עולם היצירה]] שהוא בבחינת אור.
כמו כן אף שבכללות נחשב עולם האצילות ל[[עלמא דאתכסיא]] לעומת עולמות בי"ע שהם בבחינת [[עלמא דאתגליא]], הרי שבפרטות (לגבי עולמות [[בי"ע]]) גם עולם הבריאה נחשב עלמא דאתכסיא, שכן עדיין אינו בא לידי גילוי. ומשום כך אנו אומרים: "יוצר אור ובורא חושך", שעולם הבריאה הוא עדיין בבחינת חושך, לעומת עולם היצירה שהוא בבחינת אור.


==ראשית הפירוד==
==ראשית הפירוד==
עולם הבריאה הוא העולם הראשון ב[[סדר ההשתלשלות]] בו נוצרים ברואים נפרדים. זהו ענינו של הפסוק, "ונהר יוצא מעדן", כלומר, [[ספירת הבינה]] הנקראת [[נהר]] יוצאת מ[[ספירת החכמה]] הנקראת בשם [[עדן]], "להשקות את הגן" כלומר את [[מלכות דאצילות]], "ומשם יפרד לארבעה ראשים" שהחל מעולם הבריאה, ישנו התחלקות ופירוד, וישנם ברואים נפרדים.
עולם הבריאה הוא העולם הראשון ב[[סדר ההשתלשלות]] בו נוצרים ברואים נפרדים. זהו ענינו של הפסוק, "ונהר יוצא מעדן", כלומר, [[ספירת הבינה]] הנקראת [[נהר]] יוצאת מ[[ספירת החכמה]] הנקראת בשם [[עדן]], "להשקות את הגן" כלומר את [[מלכות דאצילות]], "ומשם יפרד לארבעה ראשים" שהחל מעולם הבריאה, ישנו התחלקות ופירוד, וישנם ברואים נפרדים.


ברם, המציאות המתחדשת בעולם הבריאה נחשבת כמציאות רק לגבי [[עולם האצילות]] שמעליה, אך באמת עדיין אינה מציאות של ממש היות ובעולם הבריאה ישנו רק ה[[חומר וצורה#החומר והצורה בעולמות|חומר]] של הנבראים אך אין להם עדיין צורה, והיות וחומר ללא צורה לא יכול להיות קיים לכן מוגדר עולם זה כ"אפשרי המציאות" בלבד (כשאת הצורה מקבלים הנבראים ב[[עולם היצירה]]).
ראשית ההתחלקות לברואים נפרדים היא לארבע מחנות, והוא בין ב[[מלאכים]] והן ב[[נשמות]], וכל אחד מן ארבע מחנות אלו מתחלק לשלושה פרקים. וכך המלאכים נמשכים מ[[י"ב בקר]] שהם בחינת ה[[מרכבה]]. והנשמות נמשכות מ[[י"ב השבטים]]. כל בחינות אלו יונקות מ[[י"ב גבולי אלכסון]] של [[זעיר אנפין]] של עולם האצילות.
 
ראשית ההתחלקות לברואים נפרדים היא לארבע מחנות, והוא בין ב[[מלאכים]] והן ב[[נשמות]], וכל אחד מן ארבע מחנות אלו מתחלק לשלושה פרקים. וכך המלאכים נמשכים מ[[י"ב בקר]] שהם בחינת ה[[מרכבה]]. וה[[נשמה|נשמות]] נמשכות מ[[י"ב השבטים]]. כל בחינות אלו יונקות מ[[י"ב גבולי אלכסון]] של [[זעיר אנפין]] של עולם האצילות.


==הספירות בעולם זה==
==הספירות בעולם זה==
עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות כ[[כלים]], היות שהוא בא לאחר [[עולם האצילות]], בו עשר הספירות הם רק [[אורות]] ולא כלים.
עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות כ[[כלים]], היות שהוא בא לאחר [[עולם האצילות]], בו עשר הספירות הם רק [[אורות]] ולא כלים.


כלומר, הספירות בעולם האצילות הם כמו [[מים]] שקופים המונחים בכלים מצויירים בצבעים שונים. הנה, אף שהמים נראים בצבעים שונים, מכל מקום, הם אותם המים. אולם לאחר הכלי, מי שעומד תחתיו רואה רק את הצבע, ולכן '''לגביו''' זה ממש מים צבועים. ואותו הדבר באצילות אין ההתלבשות משנה את האורות, אך כלפי בריאה, הרי זה כאילו נשתנה לגמרי.
כלומר, הספירות בעולם האצילות הם כמו מים שקופים המונחים בכלים מצויירים בצבעים שונים. הנה, אף שהמים נראים בצבעים שונים, מ"מ, הם אותם המים. אולם לאחר הכלי, מי שעומד תחתיו רואה רק את הצבע, ולכן '''לגביו''' זה ממש מים צבועים. ואותו הדבר באצילות אין ההתלבשות משנה את האורות, אך כלפי בריאה, הרי זה כאילו נשתנה לגמרי.


==ברואי עולם זה==
==ברואי עולם זה==
בכל עולם מתגלה בחינה אחת מה[[פרצוף|פרצופים]] של [[עולם האצילות]]. ונאמר כי "אמא עילאה מקננא בתלת ספירן בכורסיא", כלומר, שבעולם הבריאה מתגלה בחינת אמא עילאה, שהיא פרצוף ספירת ה[[בינה]] של עולם האצילות. וזאת משום שבכללות עולם הבריאה הוא בבחינה בינה והתפשטות, לעומת עולם האצילות שהוא בבחינת [[חכמה]] ו[[ביטול]].
בכל עולם מתגלה בחינה אחת מה[[פרצוף|פרצופים]] של [[עולם האצילות]]. ונאמר כי "אמא עילאה מקננא בתלת ספירן בכורסיא", כלומר, שבעולם הבריאה מתגלה בחינת אמא עילאה, שהיא פרצוף ספירת ה[[בינה]] של עולם האצילות. וזאת משום שבכללות עולם הבריאה הוא בבחינה [[בינה]] והתפשטות, לעומת עולם האצילות שהוא בבחינת [[חכמה]] וב[[יטול]].


ה[[מלאכים]] של עולם הבריאה הם מלאכים שכלים. מלאכים אלו נקראים בשם [[שרפים]]{{הערה|להעיר מ[[תניא - פרק ל"ט]] בהגהה שגם ל[[שרפים]] וגם לחיות קוראים [[חיות הקודש]], רק שההבדל ביניהם הוא שלשרפים יש [[דחילו ורחימו]] [[שכל|שכלים]] ולחיות יש דחילו ורחימו טסעיים, וכן מצינו עוד מקומות (וכן ברמב"ם אך נראה שחסידות פוסקת לא כמוהו) שחיות יותר נעלים משרפים ויש להאריך ואכ"מ.}}.
ה[[מלאכים]] של עולם הבריאה הם מלאכים שכלים. מלאכים אלו נקראים בשם [[שרפים]].


מדור [[נשמה|נשמות]] הצדיקים הוא בעולם הבריאה. כתוב ב[[תיקוני זוהר|תיקונים]] ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם ב[[יראה|דחילו]] ו[[אהבה|רחימו]] שנמשכו מ[[התבוננות]] בגדולת [[אין סוף ברוך הוא]].
מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה. כתוב ב[[תיקוני זוהר|תיקונים]] ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם ב[[יראה|דחילו]] ו[[אהבה|רחימו]] שנמשכו מהתבוננות בגדולת אין סוף ברוך הוא.


עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]], שבו הבריאה שבטלה ומיוחדת בקדוש ברוך הוא היא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". כלומר, שביטול והשתחוואה זו של צבא השמים לקדוש ברוך הוא - הם באופן של "[[יש מי שבטל]]", והיינו, שאף על פי שבטל, מכל מקום, נותר מציאות לעצמו.
עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]], שבו הבריאה שבטלה ומיוחדת בקדוש ברוך הוא היא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". כלומר, שביטול והשתחוואה זו של צבא השמים לקדוש ברוך הוא - הם באופן של "[[יש מי שבטל]]", והיינו, שאע"פ שבטל, מ"מ, נותר מציאות לעצמו.


גם ה[[מלאכים]] של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרדת מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת [[יחודא עילאה]]. וכיון שאינם בטלים במציאות מעוצם השגתם, זה מראה על כך שהם מציאות של יש.
גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרדת מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת [[יחודא עילאה]]. וכיון שאינם בטלים במציאות מעוצם השגתם, זה מראה על כך שהם מציאות של יש.


==הופעת הקליפות==
==הופעת הקליפות==
שורה 44: שורה 43:


==כינוייו==
==כינוייו==
*'''עולם הנשמות''' - הואיל וה[[נשמות]] נחצבו מתחת ל[[כסא הכבוד]] בעולם הבריאה. טעם הדבר שמקור ה[[נשמה|נשמות]] הוא בעולם זה, שכן עולם זה הוא בבחינת פנימית, ולכן הנשמות שהם מבחינה פנימית נמשכות מעולם זה.
*'''עולם הנשמות''' - הואיל וה[[נשמות]] נחצבו מתחת ל[[כסא הכבוד]] בעולם הבריאה. טעם הדבר שמקור הנשמות הוא בעולם זה, שכן עולם זה הוא בבחינת פנימית, ולכן ה[[נשמות]] שהם מבחינה פנימית נמשכות מעולם זה.
 
*'''עולם הכסא''' - ככתוב "ועל הכסא דמות כמראה אדם" שהוא בבחינת כסא לגילוי של [[עולם האצילות]] הנקרא בשם [[אדם]]. אחד הפירושים ב"עולם ה'''כסא'''" הוא: כס אל"ף. כלומר, שהוא בבחינת '''כיסוי''' לגבי '''א'''לופו של עולם, שמעלים ומסתיר עליו.
*'''עולם הכסא''' - ככתוב "ועל הכסא דמות כמראה אדם" שהוא בבחינת כסא לגילוי של [[עולם האצילות]] הנקרא בשם [[אדם]]. אחד הפירושים ב"עולם ה'''כסא'''" הוא: כס אל"ף. כלומר, שהוא בבחינת '''כיסוי''' לגבי '''א'''לופו של עולם, שמעלים ומסתיר עליו.
{{הערות שוליים}}
 
 
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)