עריכת הדף "עולם הבא"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 3: שורה 3:
ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי ה[[גוף]] הגשמיים כמו בעולם הזה.
ישנם שני פירושים מהו העולם הבא: לדעת [[הרמב"ם]] העולם הבא הוא [[גן עדן]], עולם ה[[נשמה|נשמות]], ותכלית השכר היא לנשמות בלא [[גוף|גופים]]{{הערה|לשיטתו, הטעם לקריאת השם "עולם הבא" אינה מפני שעולם זה אינו מצוי כעת, אלא מפני שהוא בא '''לאדם''' רק לאחר עבודתו ב[[עולם הזה]] (הלכות תשובה ח, ח).}}. לדעת [[הרמב"ן]] העולם הבא הוא [[תחיית המתים|עולם התחיה]], ותכלית השכר תהיה לנשמות שישארו בגופים ויחיו ב[[חיים נצחיים]]. לכל הדעות, העולם הבא שונה לחלוטין מהעולם הזה בכך שאין בו אכילה ושתיה וצרכי ה[[גוף]] הגשמיים כמו בעולם הזה.


[[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ן, שהעולם הבא הוא עולם התחיה; אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא.. ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים [[תשמ"ו]] הערה 11).}}.
[[תורת החסידות]] מכריעה כדעת הרמב"ן, שהעולם הבא הוא עולם התחיה; אם כי לעיתים משתמשים בתואר "עולם הבא" ביחס לגן עדן{{הערה|דוגמא לכך הוא הקטע ב[[תפילת שבת]]: "אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא . . ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים"; שהעולם הבא המוזכר כאן בהמשך לעולם הזה איננו תחיית המתים אלא גן עדן (ראה בהמצויין ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ג' ד"ה להבין ענין תחיית המתים [[תשמ"ו]] הערה 11).}}.


==דעת הרמב"ם==
==דעת הרמב"ם==
שורה 15: שורה 15:
[[הרמב"ן]] בשער הגמול חולק על הרמב"ם, ומבאר שהעולם הבא הוא עולם התחיה, ובו יחיו בני ישראל כנשמות בגופים ב[[חיים נצחיים]]. הוא מוכיח זאת מכמה מקומות:
[[הרמב"ן]] בשער הגמול חולק על הרמב"ם, ומבאר שהעולם הבא הוא עולם התחיה, ובו יחיו בני ישראל כנשמות בגופים ב[[חיים נצחיים]]. הוא מוכיח זאת מכמה מקומות:


*ב[[משנה]]{{הערה|שם=כל|[[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] פרק י משנה א.}} נאמר: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא.. ואלו שאין להם חלק לעולם הבא, האומר אין תחיית המתים מן התורה", וה[[גמרא]] מסבירה זאת: "הוא כפר בתחיית המתים, לפיכך לא יהא לו חלק בתחיית המתים". הרי שהעולם הבא הוא תחיית המתים.
*ב[[משנה]]{{הערה|שם=כל|[[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] פרק י משנה א.}} נאמר: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא . . ואלו שאין להם חלק לעולם הבא, האומר אין תחיית המתים מן התורה", וה[[גמרא]] מסבירה זאת: "הוא כפר בתחיית המתים, לפיכך לא יהא לו חלק בתחיית המתים". הרי שהעולם הבא הוא תחיית המתים.
*בכמה וכמה מקורות מיוחסים ענינים גשמיים לעולם הבא - לדוגמא, ב[[מדרש]]{{הערה|ספרי ברכה שנד.}} נאמר שאת כל אוצרות המרגליות ואבנים טובות של הספינות שאבדו בים הגדול, יסחוף [[הקדוש ברוך הוא]] לימה של [[חיפה]] עבור ה[[צדיקים]] לעולם הבא. כמו כן במדרש{{הערה|שמות רבה טו, כא.}} נמנים החידושים שיחדש [[הקדוש ברוך הוא]] בעולם הבא, וביניהם ריבוי חידושים הנוגעים לדברים גשמיים - כגון בנין [[ירושלים]] באבן ספיר, אילנות ופירות, חיות עופות ורמשים.
*בכמה וכמה מקורות מיוחסים ענינים גשמיים לעולם הבא - לדוגמא, ב[[מדרש]]{{הערה|ספרי ברכה שנד.}} נאמר שאת כל אוצרות המרגליות ואבנים טובות של הספינות שאבדו בים הגדול, יסחוף [[הקדוש ברוך הוא]] לימה של [[חיפה]] עבור ה[[צדיקים]] לעולם הבא. כמו כן במדרש{{הערה|שמות רבה טו, כא.}} נמנים החידושים שיחדש [[הקדוש ברוך הוא]] בעולם הבא, וביניהם ריבוי חידושים הנוגעים לדברים גשמיים - כגון בנין [[ירושלים]] באבן ספיר, אילנות ופירות, חיות עופות ורמשים.
*על כמה וכמה צדיקים מוזכר לאחר פטירתם שהם מוכנים לחיי העולם הבא: על [[משה רבינו]]{{הערה|ספרי נצבים שה.}} "'''גנזו''' לחיי העולם הבא", וכן על [[רבי עקיבא]]{{הערה|ברכות סא, ב.}} "'''מזומן''' לחיי העולם הבא". ומכך מוכח שהעולם בו נמצאות נשמות הצדיקים כעת - גן עדן - '''איננו''' העולם הבא, אלא העולם הבא יהיה רק אחר כך.
*על כמה וכמה צדיקים מוזכר לאחר פטירתם שהם מוכנים לחיי העולם הבא: על [[משה רבינו]]{{הערה|ספרי נצבים שה.}} "'''גנזו''' לחיי העולם הבא", וכן על [[רבי עקיבא]]{{הערה|ברכות סא, ב.}} "'''מזומן''' לחיי העולם הבא". ומכך מוכח שהעולם בו נמצאות נשמות הצדיקים כעת - גן עדן - '''איננו''' העולם הבא, אלא העולם הבא יהיה רק אחר כך.
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)