עריכת הדף "עבודת הגלות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 +
{{בעבודה מתמשכת}}
 
ערך זה עוסק ב'''עבודת הגלות''' שעל ידה תבוא הגאולה.
 
ערך זה עוסק ב'''עבודת הגלות''' שעל ידה תבוא הגאולה.
==העבודה בגלות==
+
==עבודת הבירורים==
ב[[תורת החסידות]] מבואר שמטרתה של ה[[גלות]] היא שעל ידי העבודה בה - "מעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות"{{הערה|לשון [[אדמו"ר הזקן]] ב[[תניא]] ריש [[ליקוטי אמרים - פרק ל"ז|פרק ל"ז בתניא]].}} - מזככים את העולם לקראת הגאולה וממשיכים את גילוי האור האלוקי של הגאולה. האור האלוקי נמשך לעולם על ידי כל פעולה ופעולה בעבודת בני ישראל, אלא שהוא איננו מתגלה - ובגאולה יתגלו בשלימות כל ההמשכות שנפעלו על ידי עבודת בני ישראל בגלות{{הערה|כביאורו של [[אדמו"ר הזקן]] שם בהמשך הפרק - "כי הגורם שכר המצוה היא המצוה בעצמה" וכו'. וראה שיחות ה[[דבר מלכות]] שבת פרשת תצא [[תנש"א]], וארא [[תשנ"ב]] ועוד.}}.
+
"לא גלו ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים" (והנה אנחנו מאלמים תו"א וישב ועוד)
 +
(אל תצר את מואב - מאמר אדמו"ר האמצעי, אגרות קודש אדמו"ר מורש"ב ח"א אגרת ק"ל עמוד שט, )
  
רעיון זה מתבטא גם בשמה של הגאולה, שהיא אותם [[אותיות]] של המילה "גולה"=גלות, רק בתוספת האות אל"ף. על ידי עבודת בני ישראל להמשיך ולגלות בתוך הגלות וההעלם את האות אל"ף - המסמלת את [[אלופו של עולם]], [[הקדוש ברוך הוא]] - מגיעה במילא הגאולה. הגאולה אינה שבירה וביטול של הגלות, אלא אדרבה, גילוי מהותה האמיתית של הגלות - וזה נפעל על ידי עבודת בני ישראל{{הערה|[[לקוטי תורה]] בהעלותך לה, ג. שיחות ה[[דבר מלכות]] שבת פרשת אחרי-קדושים, אמור [[תנש"א]]. וראה גם שבת פרשת שמות [[תשנ"ב]].}}.
+
==גולה וגאולה==
  
==המעלה בעבודת הגלות==
+
העבודה בזמן הגלות היא להמשיך את [[אלופו של עולם]] בתוך הגולה.(ראה שיחת יט כסלו תשמ"ה, אחרי קדושים נ"א ואמור נ"א ועוד)
היתרון בעבודה בזמן הגלות, שדוקא בכוחה להביא לגילוי המושלם של הגאולה - הוא מכיון שדוקא בזמן בו ישנם העלמות והסתרים על האור האלוקי, וקשה יותר לעבוד את ה', דוקא אז מתגלים הכוחות הפנימיים יותר של בני ישראל שבכוחם להתגבר גם על חושך הגלות.
 
  
זהו ההבדל בין העבודה בזמן הגלות לעבודה בזמן [[בית המקדש]]: כאשר [[בית המקדש]] היה קיים והאלוקות האירה בגלוי, ניתן היה להרגיש את הקדושה גם בכוחות האדם, ולהבין ולהשיג בשכלו את הקדוש ברוך הוא. משום כך העבודה אז הייתה על ידי מציאותו של האדם. מה שאין כן בזמן הגלות, כאשר לא ניתן להשיג ולהרגיש אלוקות בגלוי, אז עבודתו של היהודי היא בדרגה שלמעלה מטעם ודעת, בכח ה[[מסירות נפש]]. דוקא עבודה זו שלמעלה מכוחותיו ומציאותו של האדם, על ידי המסירות נפש, מגיעה ומגלה דרגות נעלות בהרבה באלוקות - ולכן היא זו שמגלה את הגילויים הבלתי-מוגבלים שיהיו בגאולה{{הערה|ראה מאמר ד"ה ונחה עליו רוח ה' תשכ"ה. ועוד.}}.
 
  
===לעתיד לבוא===
 
בגלל המעלה שבעבודת הגלות, [[לעתיד לבוא]] - לאחר [[ביאת המשיח]] - יתגעגעו בני ישראל לגלות ויצטערו מדוע לא ניצלו את ימי הגלות להתעסק ב[[עבודת ה']] כדרוש{{הערה|[[תבנית:היום יום/ג' מנחם אב|היום יום, ג' מנחם אב]].}}
 
 
כמו כן, כאשר יבוא המשיח הוא יודה לכל יהודי על עבודתו ופעולתו בזמן הגלות עבור הבאת הגאולה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15983&st=&pgnum=173&hilite= שיחת ש"פ ואתחנן תשמ"ח]. וראה גם שיחת [[דבר מלכות]] ש"פ במדבר [[תנש"א]] בסופה.}}.
 
 
{{להשלים}}
 
 
==העבודה הנדרשת בגלות==
 
כמה וכמה ביאורים נאמרו על העבודה הנדרשת מבני ישראל בהיותם בגלות, אשר כאשר ישלימו אותה תוכל לבוא הגאולה:
 
 
===עבודת הבירורים===
 
{{ערך מורחב|עבודת הבירורים}}
 
על מאמר [[חז"ל]] - "לא הגלה [[הקדוש ברוך הוא]] את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים", מבארת [[תורת החסידות]] שאין זה רק כפשוטו (שהרי לא נוספו במשך שנות הגלות גרים רבים כל כך, שבשבילם הייתה כל ירידת הגלות) - אלא הכוונה ב"גרים" היא ל[[רפ"ח ניצוצין|ניצוצות הקדושה]] שהתפזרו בעולם ובדברים הגשמיים. ועל ידי פיזורם של בני ישראל בכל רחבי העולם, הם מבררים ומעלים את ניצוצות הקדושה שבכל מקום ומקום, כך שבסיומה של עבודה זו נעשה העולם כולו ראוי ומוכן לגאולה{{הערה|ראה [[תורה אור]] וישב ד"ה והנה אנחנו מאלמים אלומים. ועוד. (אל תצר את מואב - מאמר אדמו"ר האמצעי, אגרות קודש אדמו"ר מורש"ב ח"א אגרת ק"ל עמוד שט).}}.
 
 
===תשובה===
 
נאמר ב[[גמרא]]{{הערה|[[סנהדרין]] צז, ב.}} "כלו כל הקיצין ואין הדבר תלוי אלא ב[[תשובה]]". וכן פסק ה[[רמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה ז, ה.}} "הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן, ומיד הן נגאלין".
 
 
בחסידות{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/31/index.htm ד"ה וארא תשי"ב].}} מבוארת הסיבה לכך שעבודת התשובה מוכרחת לפני הגאולה: א. כי לעתיד יתבטל הרע, ולכן יש צורך לבטל הרע מצד האדם. ב. כי על ידיה ממשיכים את האור האלוקי הלא מוגבל שיתגלה בגאולה.
 
 
הסיבה שדוקא התשובה מביאה לגילוי שבגאולה, ולא די במעשים טובים בלבד - היא מכיון שהתשובה ענינה הפיכת הרע לטוב. ודוקא בהפיכת רע לטוב ישנו חידוש, שאינו קיים בעבודה הרגילה - כמשל [[ציפור המדברת]] שה[[תענוג]] ממנה גדול מהתענוג שמאדם המדבר. ודוקא חידוש זה יביא את גילוי התענוג הגדול שיתגלה לעתיד לבוא{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/tch/b2/2/1/166b.htm תורת חיים ויצא קסו, ב].}}.
 
 
===ביטול סיבת הגלות===
 
בגמרא{{הערה|[[יומא]] ט, ב.}} נאמר שסיבת חורבן [[בית המקדש]] היא מפני שהייתה בו שנאת חינם. בהתאם לכך, עורר הרבי פעמים רבות{{הערה|1=ראה לדוגמא, [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/26/210 שיחת יוד שבט תשי"א]: "ועל ידי זה תבוא גם הגאולה, שכן, כשם שהסיבה ל"גלינו מארצנו" בגלות האחרון היא בגלל ההיפך דאהבת ישראל, כך על ידי [[אהבת ישראל]] תבוא הגאולה במהרה בימינו ממש".}} כי יש להרבות ב[[אהבת ישראל]] ובאהבת חינם, המהווה תיקון לסיבת הגלות; וכאשר בטלה סיבת הגלות, ממילא תתבטל הגלות ו[[בית המקדש השלישי]] ייבנה.
 
 
===הפצת המעיינות===
 
ב[[ראש השנה]] [[תק"ז]] הגיע ה[[בעל שם טוב]] בעליית [[נשמה]] להיכלו של [[משיח]], ושאל "אימתי קאתי מר{{הערה|1=בארמית: מתי יבוא אדוני?}}?". השיב המשיח - "לכשיפוצו מעינותיך ([[תורת החסידות]]) חוצה"{{הערה|1=על פי לשון הפסוק משלי ה, טז. תיאור עליית ה[[נשמה]] - באגרת קדשו של [[הבעל שם טוב]] לגיסו רבי [[גרשון מקיטוב]], נדפסה ב[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/1/1 כתר שם טוב סימן א].}}.
 
 
לאור זאת התעסקו [[רבותינו נשיאינו]] ב[[הפצת המעיינות]] לכל מקום ומקום בעולם, כאשר מדור לדור הולכת ומתגברת עבודה זו. בדור השביעי הדגיש הרבי עבודה זו במיוחד בתור העבודה העיקרית של דורנו שהיא ה'שער' לכל הענינים האחרים{{הערה|1=ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/12/4101 אגרות קודש חלק י"ב ד'קא], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/14/4923 חלק י"ד ד'תתקכג]. ועוד.}}. ב"הפצת המעיינות" נכללת גם [[הפצת היהדות]] בכלל, אך בעיקר הפצת [[תורת החסידות]].
 
 
===מלחמת בית דוד===
 
{{ערך מורחב|חיילי בית דוד}}
 
בשיחה מיוחדת לתלמידי ה[[תמימים]] ביאר [[הרבי הרש"ב]] את מאמר חז"ל "כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט כריתות לאשתו", והסביר כי זהו תפקידם של התמימים - [[חיילי בית דוד]] - להלחם באלו "אשר חרפו עקבות משיחך" ולנצחם.
 
 
==סיום עבודת הגלות==
 
{{ערך מורחב|סיום עבודת הגלות}}
 
מאז סיום שנות המ"מים החל הרבי בהדרגה להודיע על סיומם של עוד ועוד פרטים מהעבודה הנדרשת בגלות: סיום עבודת הבירורים, עשיית תשובה, נצחון מלחמת בית דוד, תיקון סיבת הגלות ובאופן כללי: סיום כל "מעשינו ועבודתנו כל זמן משך הגלות". בהתאם לכך ביאר הרבי פעמים רבות כי העבודה כעת אינה חלק מהעבודה בגלות להבאת הגאולה, כי אם עבודה לפקוח את העיניים ולהתחיל [[לחיות גאולה|לחיות בהתאם לתקופת הגאולה]].
 
 
==ראו גם==
 
*[[גלות]]
 
*[[סיום עבודת הגלות]]
 
 
{{גאולה ומשיח}}
 
{{הערות שוליים}}
 
 
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
 
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)