עריכת הדף "ספירת העומר"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:ספירת העומר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ספירת העומר ב[[סידור תהלת ה']]]] | [[קובץ:ספירת העומר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ספירת העומר ב[[סידור תהלת ה']]]] | ||
'''ספירת העומר''' היא מצווה מה[[תורה]] - לספור כל יום במשך 49 הימים שבין [[חג הפסח]] ל[[חג השבועות]], את מספר הימים שעברו מאז הקרבת [[קרבן העומר]], שהוקרב ביום השני של [[חג הפסח]] - "ממחרת השבת". ביום החמישים של הספירה, חוגגים את [[חג השבועות]], שנקרא כך, על שם שבעת השבועות של הספירה. ספירת העומר היא גם כינויה של תקופה זו, שבה חלה מצוות הספירה. | '''ספירת העומר''' היא מצווה מה[[תורה]] - לספור כל יום במשך 49 הימים שבין [[חג הפסח]] ל[[חג השבועות]], את מספר הימים שעברו מאז הקרבת [[קרבן העומר]], שהוקרב ביום השני של [[חג הפסח]] - "ממחרת השבת". ביום החמישים של הספירה, חוגגים את [[חג השבועות]], שנקרא כך, על שם שבעת השבועות של הספירה. ספירת העומר היא גם כינויה של תקופה זו, שבה חלה מצוות הספירה. | ||
שורה 26: | שורה 13: | ||
===רקע=== | ===רקע=== | ||
לפי פירוש שהביאו רבים מ[[הראשונים]], מקורה הראשוני של ספירת העומר החל כאשר הבטיח [[משה רבינו]] ל[[בני ישראל]] שלאחר [[יציאת מצרים|היציאה ממצרים]] "תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹקִים עַל הָהָר הַזֶּה"{{הערה|כלשון דברי [[הקדוש ברוך הוא]] אליו כאשר שלח אותו לגאול את העם ממצרים - שמות ג, יב.}}, הם עתידים [[מתן תורה|לקבל את התורה]] על [[הר סיני]]. כאשר שמעו בני ישראל שקבלת התורה תהיה בעוד חמישים יום, התמלאו בתשוקה לקבל את התורה, וכל אחד ואחד ספר את הימים בציפיה לקבלת התורה המיוחלת. בהמשך לכך נקבעה ספירת הימים שבין פסח לשבועות כמצווה מן התורה{{הערה|עיטור (עשרת הדברות הלכות מצה ומרור בסופו - הובא בשו"ת | לפי פירוש שהביאו רבים מ[[הראשונים]], מקורה הראשוני של ספירת העומר החל כאשר הבטיח [[משה רבינו]] ל[[בני ישראל]] שלאחר [[יציאת מצרים|היציאה ממצרים]] "תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹקִים עַל הָהָר הַזֶּה"{{הערה|כלשון דברי [[הקדוש ברוך הוא]] אליו כאשר שלח אותו לגאול את העם ממצרים - שמות ג, יב.}}, הם עתידים [[מתן תורה|לקבל את התורה]] על [[הר סיני]]. כאשר שמעו בני ישראל שקבלת התורה תהיה בעוד חמישים יום, התמלאו בתשוקה לקבל את התורה, וכל אחד ואחד ספר את הימים בציפיה לקבלת התורה המיוחלת. בהמשך לכך נקבעה ספירת הימים שבין פסח לשבועות כמצווה מן התורה{{הערה|עיטור (עשרת הדברות הלכות מצה ומרור בסופו - הובא בשו"ת הרשב"א ח"ג סרפ"ד). ר"ן סוף פסחים.}}. | ||
לאור זאת מבארים גם את משמעות המצווה בזמננו, כביטוי לתשוקה הנוכחית שלנו ליום קבלת התורה. בלשון [[ספר החינוך]]{{הערה|1=מצוה שו. ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15952&st=&pgnum=128&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ב ע' 144] ובנסמן שם. וראה לקט מביאורי הרבי בנושא, ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15853&st=&pgnum=94&hilite= שערי המועדים - ספירת העומר ע' צט] ואילך.}}: | לאור זאת מבארים גם את משמעות המצווה בזמננו, כביטוי לתשוקה הנוכחית שלנו ליום קבלת התורה. בלשון [[ספר החינוך]]{{הערה|1=מצוה שו. ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15952&st=&pgnum=128&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ב ע' 144] ובנסמן שם. וראה לקט מביאורי הרבי בנושא, ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15853&st=&pgnum=94&hilite= שערי המועדים - ספירת העומר ע' צט] ואילך.}}: | ||
שורה 55: | שורה 42: | ||
===תיקון המידות=== | ===תיקון המידות=== | ||
על פי [[תורת הקבלה]], שבעת השבועות של ספירת העומר מקבילות ל[[שבעת המידות]]: [[חסד]], [[גבורה]], [[תפארת]], [[נצח]], [[הוד]], [[יסוד]], [[מלכות]]. בכל שבוע, מזדככים עם ישראל בבירור ובתיקון מידה נוספת: השבוע הראשון מוקדש לבירור מידת ה'חסד', השבוע השני לבירור מידת ה'גבורה', וכן הלאה. שבעת הימים בכל שבוע מקבילים לחלקים הפרטיים שבכל מידה, כפי שהיא עצמה מורכבת בפרטיות משבעת המידות - כך שבשבוע הראשון לספירת העומר, המוקדש לבירור מידת החסד, מבררים ביום הראשון את מידת ה' | על פי [[תורת הקבלה]], שבעת השבועות של ספירת העומר מקבילות ל[[שבעת המידות]]: [[חסד]], [[גבורה]], [[תפארת]], [[נצח]], [[הוד]], [[יסוד]], [[מלכות]]. בכל שבוע, מזדככים עם ישראל בבירור ובתיקון מידה נוספת: השבוע הראשון מוקדש לבירור מידת ה'חסד', השבוע השני לבירור מידת ה'גבורה', וכן הלאה. שבעת הימים בכל שבוע מקבילים לחלקים הפרטיים שבכל מידה, כפי שהיא עצמה מורכבת בפרטיות משבעת המידות - כך שבשבוע הראשון לספירת העומר, המוקדש לבירור מידת החסד, מבררים ביום הראשון את מידת ה'חסד שבחסד', ביום השני את מידת ה'גבורה שבחסד' וכן הלאה. כך שבסיומם של ארבעים ותשעת ימי הספירה, נמצאים בני ישראל לאחר השלמת בירור המידות כולן לפרטיהן, וזו ההכנה הנדרשת לקבלת התורה ב[[חג השבועות]]. | ||
בכמה ממאמרי החסידות מבוארת המשמעות של המידות לפרטיהן - איך כל מידה מורכבת וכלולה מכל שאר המידות, וכיצד מתבטא כל פרט ופרט הן כפי שהוא ב[[נפש הבהמית]] והן כפי שהוא צריך להיות על ידי התיקון, ב[[נפש האלוקית]]{{הערה|ראה ד"ה וספרתם וד"ה להבין הנ"ל. ועוד.}}. | בכמה ממאמרי החסידות מבוארת המשמעות של המידות לפרטיהן - איך כל מידה מורכבת וכלולה מכל שאר המידות, וכיצד מתבטא כל פרט ופרט הן כפי שהוא ב[[נפש הבהמית]] והן כפי שהוא צריך להיות על ידי התיקון, ב[[נפש האלוקית]]{{הערה|ראה ד"ה וספרתם וד"ה להבין הנ"ל. ועוד.}}. | ||
שורה 61: | שורה 48: | ||
על פי [[הקבלה]] ימים אלו נחשבים לימי דין ואלו ימים של חשבון נפש שהם למעשה הכנת ה[[נשמה]] לקראת מתן תורה{{מקור}}. | על פי [[הקבלה]] ימים אלו נחשבים לימי דין ואלו ימים של חשבון נפש שהם למעשה הכנת ה[[נשמה]] לקראת מתן תורה{{מקור}}. | ||
===טעם הספירה בלילה=== | ===טעם הספירה בלילה=== | ||
הטעם שבספירת העומר היום הולך אחר הלילה, מבואר בספרים שתוכן ספירת העומר הוא עבודת האדם "לספר" מלשון "ספירות ובהירות", והיינו להאיר ולזכך את המדות באור הקדושה (ראה לקוטי תורה במדבר טז, ד'היום יום' י אייר). ואם כן, תחילה בא הלילה, שהן המדות לפני ה"ספירה" וה"זיכוך", ועל ידי העבודה בספירת העומר מאיר אור הקדושה, ומגיע הבוקר{{הערה| | הטעם שבספירת העומר היום הולך אחר הלילה, מבואר בספרים שתוכן ספירת העומר הוא עבודת האדם "לספר" מלשון "ספירות ובהירות", והיינו להאיר ולזכך את המדות באור הקדושה (ראה לקוטי תורה במדבר טז, ד'היום יום' י אייר). ואם כן, תחילה בא הלילה, שהן המדות לפני ה"ספירה" וה"זיכוך", ועל ידי העבודה בספירת העומר מאיר אור הקדושה, ומגיע הבוקר{{הערה|ע"פ תורת מנחם חכ"ח עמ' 79 ואילך}}. | ||
== אבילות בימי הספירה == | == אבילות בימי הספירה == | ||
בעקבות אסונות שאירעו לעם היהודי בימי הספירה, כמו מותם של 24 אלף תלמידיו של [[רבי עקיבא]], הפכו לימים שנוהגים בהם מקצת אבלות. על פי התלמוד סיבת מותם הייתה משום ש"לא נהגו כבוד זה בזה". | בעקבות אסונות שאירעו לעם היהודי בימי הספירה, כמו מותם של 24 אלף תלמידיו של [[רבי עקיבא]], הפכו לימים שנוהגים בהם מקצת אבלות. על פי התלמוד סיבת מותם הייתה משום ש"לא נהגו כבוד זה בזה". | ||
מנהגי האבילות בתקופת ספירת העומר מקיימים החל ממחרת היום האחרון של חג הפסח, ועד (לא כולל) ערב חג השבועות. במהלך תקופה זו ביום [[ל"ג בעומר]] (ח"י באייר) - אין מתאבלים. | |||
*אין מתחתנים. שידוכים, לעומת זאת, מותרים. | *אין מתחתנים. שידוכים, לעומת זאת, מותרים. | ||
*לא מסתפרים. | *לא מסתפרים. | ||
*לא רוכשים ביגוד חדש הגורם שמחה. | *לא רוכשים ביגוד חדש הגורם שמחה. | ||
*אין מברכים שהחיינו על פרי חדש, מלבד ב[[יום השבת]], וב[[ל"ג בעומר]], אמנם, אלה הנוהגים לברך גם בימי הספירה - | *אין מברכים שהחיינו על פרי חדש, מלבד ב[[יום השבת]], וב[[ל"ג בעומר]], אמנם, אלה הנוהגים לברך גם בימי הספירה - בודאי אין למנוע מהם כיון שנהגו בכך, ואדרבה - ימשיכו ויברכו. | ||
*נמנעים משמיעת מוזיקה. | *נמנעים משמיעת מוזיקה. | ||
*נוהגים | *נוהגים ללמוד בימי הספירה [[מסכת סוטה]], דף ליום{{הערה|[[היום יום]] ז' אייר, [[ספר המנהגים]], עמ' 43}}. | ||
ב[[ביאת המשיח]], תתבטל האבילות בספירת העומר וימים אלו יהפכו לשמחה{{הערה|1=[http://chabad.info/video/rebbe/ | ב[[ביאת המשיח]], תתבטל האבילות בספירת העומר וימים אלו יהפכו לשמחה{{הערה|1=[http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%9E%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94/ משיחת ל"ג בעומר תש"מ], {{וידפו|}}}}. | ||
==קישורים חיצונים== | ==קישורים חיצונים== | ||
*[[אדמו"ר הזקן]], [ | *[[אדמו"ר הזקן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/sh/sh3/1/489 שולחן ערוך אורח חיים סימן תפט], הלכות ספירת העומר | ||
*[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15853&st=&pgnum=1&hilite= שערי המועדים - ספירת העומר], לקט ביאורי הרבי בנושאי ספירת העומר וימי הספירה | *[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15853&st=&pgnum=1&hilite= שערי המועדים - ספירת העומר], לקט ביאורי הרבי בנושאי ספירת העומר וימי הספירה | ||
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=272 מאמרים ורעיונות על ספירת העומר] - {{חב | *[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=272 מאמרים ורעיונות על ספירת העומר] - {{חב}} | ||
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61272 דיני ימי ספירת העומר] {{אודיו}} הרב [[יקותיאל פרקש]] | *[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61272 דיני ימי ספירת העומר] {{אודיו}} הרב [[יקותיאל פרקש]] | ||
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46063 ספירת העומר בשייכות לגאולה] {{אודיו}} הרב [[יוסף יצחק וילשנסקי]] | *[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46063 ספירת העומר בשייכות לגאולה] {{אודיו}} הרב [[יוסף יצחק וילשנסקי]] | ||
*זלמן קרזנובסקי, '''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2014/5/5/486831858942.html | *זלמן קרזנובסקי, '''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2014/5/5/486831858942.html ספירת מהפכנית]''', סקירה מקיפה על הקשר בין ספירת העומר לגאולה, בתוך [[שבועון בית משיח]] | ||
{{הלכה|}} | {{הלכה|}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:חגים וזמנים]] | [[קטגוריה:חגים וזמנים]] | ||
[[קטגוריה:מצוות]] | [[קטגוריה:מצוות]] | ||
[[קטגוריה:שבועות]] | [[קטגוריה:שבועות]] | ||