עריכת הדף "
סעודה שלישית
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:נרות שבת.jpg|שמאל|ממוזער|200px]] '''סעודה שלישית''' היא אחת מסעודות [[שבת]], הנערכות ב[[שבת]] משעות אחרי הצהרים עד [[שקיעת החמה]], בזמן [[רעווא דרעוין]], ועל פי [[תורת הקבלה]] מתגלית בו בחינת [[זעיר אנפין]]. בחינה זו, היא בחינה נעלית יותר מאשר שני בחינות האחרות של השבת, שהן [[חקל תפוחין קדישין]], ו[[עתיקא קדישא]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15928&hilite=1bf42419-9ca6-4a58-8997-56f4ea965814&st=%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%94+%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%AA הרבי, בשם אור התורה].}}. סעודה שלישית היא זמן מסוגל במיוחד ל[[פנימיות התורה]], מכיון שהיא סעודתו של [[יעקב אבינו]], שהרי הפסוק "והאכלתיך נחלת יעקב אביך"{{הערה|ישעיה נ"ח, י"ד.}} נאמר על סעודה שלישית, ובחינת [[יעקב]] הוא [[תורה]] כמו שכתוב: "וישם עדות ביעקב ו[[תורה]] שם ב[[ישראל]]". מובא ב[[זוהר]], ש[[רבי שמעון בר יוחאי]], כאשר לא היה אפשר לאכול סעודה שלישית בלחם כגון ב[[ערב פסח]] שחל להיות ב[[שבת]], עסק [[רשב"י]] ב[[מעשה מרכבה]] ואמר שבזה יוצא הוא ידי חובת סעודה שלישית. ומכאן רואים ש[[פנימיות התורה]] הוא במקום סעודה שלישית{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31637&hilite=57a92e9a-3710-4970-b8cc-75c7eaddb3c2&st=%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%94+%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%AA תורת לוי יצחק].}}. ==אכילה בסעודה שלישית== נפסק ב[[שולחן ערוך]], כי בסעודה זו אפשר להקל ולקיימה בכל אחד מחמשת מיני דגן. ישנה דעה המקלה ואומרת כי אפשר גם לקיימה בפירות, ויש המקילים עוד יותר שאפשר לקיימה בטעימה כל שהוא אפילו ב[[בשר]] ודגים. [[אדמו"ר הזקן]] פוסק שאין לסמוך על הדיעות המקילות בזה, רק בשעת הדחק כאשר אינו יכול לאכול פת מפני שהוא שבע ביותר. בכל זאת היה מנהג [[רבותינו נשיאינו]] לצאת ידי חובה בטעימה כל שהיא, במיני מזונות ופירות, והעיד [[הרבי]] על אביו, הגאון ה[[קבלה|מקובל]] רבי [[לוי יצחק שניאורסון]], שאכל רק פירות, וכן הורה [[הרבי]] למעשה{{הערה|[[תורת מנחם]] פרשת צו תשמ"ה, עמ' 1634 אות ח'.}}: "אין צריך פת, אבל צריך לטעום איזה דבר", וכהוראת [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|[[היום יום]] כ"ב אדר א'.}}. ההסבר לכך הוא: על פי [[תורת החסידות]]{{הערה|עניין זה מבואר בקצרה גם ברבינו בחיי. ושם הוא מסביר שזהו "לא" לגוף, מאחר שזהו גילוי לנשמה}}, סעודה זו, הנרמזת בפעם השלישית שכתוב בתורה "היום" - "לא" תמצאוהו ב[[שדה]], מכוונת כנגד הזמן [[לעתיד לבוא]], והיא בדרגה הנעלית של [[יום הכיפורים]], ולכן גם הסעודה בה איננה סעודה רגילה, וכמכוון בלשון ה[[תורה]] - היום - לא. [[אדמו"ר הרש"ב]] מסביר שב"היום לא תמצאוהו" שתי משמעויות: 1) תמצאו את בחינת ה'לא' - "גילוי בחינת "לא", בחינת האין העצמי". 2) "היום (כלומר בזמן הזה) לא תמצאוהו" לרוב עליונות האור הוא לא ניתן להשגה כיום, לכן "עכשיו הוא רק מעין.. אבל אתם מוצאים אותו לעתיד.. עיקר הגילוי יהיה לעתיד". מזה למד ה"לבוש" (רבי מרדכי יפה, בעל הלבושים) אסמכתא שאם בסעודה שלישית לא אכלו פת אלא דברים אחרים יצאו ידי חובה, כי העיקר בסעודה זו הוא אכילת ה[[נשמה]] ולא הגוף. לכן, אומר [[אדמו"ר הצמח צדק]] שבסעודה שלישית אין לאכול פת (אין "בחינת אכילה ממש, בחינת לחם") אלא רק מזונות או פירות, שכן בזמן זה מושפעת דרגה אלוקית נעלית ביותר "מעין לעתיד לבוא", וכשם ש[[לעתיד לבוא]] לא יצטרכו לאכול ולשתות, כך גם בסעודה שלישית, שהיא מעין לעתיד לבוא, אין אכילה גמורה של פת, אלא רק אכילה מועטה - מזונות ופירות וכדומה, בדוגמת [[סעודת שור הבר]] והלויתן דלעתיד. [[הרבי]] ממשיך ואומר כי ידוע שתורתינו הקדושה, שני החלקים שבה - [[פנימיות התורה]] ו[[תורה#נגלה|נגלה שבתורה]], מכוונים זה כנגד זה ולכן לא ייתכן שענין זה של על פי [[קבלה]] יהיה קולא כל שהיא על פי ה[[הלכה]]. [[הרבי]] מסביר, ש[[אדמו"ר הזקן]] עצמו פוסק שמי שיש עליו צער לאכול, לא רק שפטור הוא מלאכול, אלא אף כמעט איסור חל עליו לאכול, מפאת [[עונג שבת]]. ואם כן, מי שמאמין באמונה שלימה בתורת [[הקבלה]], ויודע שזורח בזמן זה אור של [[יום הכיפורים]] ושל [[לעתיד לבוא]], וודאי קץ מלאכול. וכן בנוגע לכלל [[חסידי חב"ד]] הרי מפני [[התקשרות]]ם ל[[רבותינו נשיאינו|רבותיהם]] והליכתם בדרכיהם, האכילה בסעודה שלישית גורמת להם צער, ולכן ענין זה מבואר לכתחילה על פי ה[[הלכה]]. אמנם טעימה קלה, לא רק שאינה גורמת צער, אלא אדרבא מבטאה את השלימות בגאולה שתהיה לפי הכרעת תורת החסידות נשמות בגופים דוקא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14944&pgnum=97 לקוטי שיחות חלק כ"א, שיחה ב' לפרשת בשלח עמוד 84].}}. ==לימוד סודות התורה בזמן סעודה שלישית == [[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר שלאחר ש[[אדמו"ר הזקן]] הפסיק לאכול סעודה שלישית הרי במקומה הוא אמר [[דרושי חסידות]] בביאור ה[[זוהר]]. גם [[אדמו"ר הרש"ב]] סיפר שלא כל שבת הוא אוכל סעודה שלישית, ולפעמים הוא אינו אוכל מאומה והוא מסתפק בחזרת [[חסידות]]. מעיר הרבי בנוגע לכל הציבור: "אף-על-פי שיכולים לצאת ידי חובת סעודה שלישית בדברי [[תורה]], צריכים להיזהר שלא להסתמך על אמירת חידושי [[תורה]] של עצמו, כי יכול להיות שב[[מוצאי שבת]] מישהו יפרוך את החידושים שחידש ואז יתברר שמה שלמד במקום הסעודה שלישית לא היה דברי תורה - ובמילא לא יצא ידי חובת סעודה שלישית". ולמעשה, הורה [[הרבי]] לציבור להדר ולטעום מזונות או פירות וכדומה וללמוד [[חסידות]]. עוד אומר [[הרבי]] "יום [[שבת]] קודש מסוגל במיוחד ללימוד [[פנימיות התורה]], ובמיוחד בעלות המנחה שהוא עת רצון למעלה ביותר וביותר", לכן בזמן זה יש לחזור [[מאמר חסידות]] בפני הציבור ב[[בית הכנסת]], אך "לא לחזור [[מאמר]]ים קשים אלא [[מאמר]]ים קלים שנקל להסבירם בשכל אנושי שיתקבל בשכלם של השומעים". ==ראו גם== * [[רעווא דרעווין]] ==קישורים חיצוניים== *הרב יהודה לייב וייסגלס, '''[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2019/07/10-07-2019-18-22-16-pnimiyut100.pdf מעין עולם הבא]''', סקירה על סעודה שלישית בראי חסידות חב"ד במדור 'פנימיות המנהגים' בתוך [[פנימיות (גיליון)|פנימיות]] גליון 100 *מנהג חב"ד בסעודה שלישית, הרב י.ש. גינזבורג. http://www.chabad.org.il/Questions/PrintQuestion.asp?ArticleID=630&CategoryID=68 *שניאור זלמן קוביטשעק, עיונים וביאורים בסוגיית סעודה שלישית בתורת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו (שבט תשס"ח). [באתר "אוצר החכמה"]. *'''[https://drive.google.com/file/d/11-lE7dkwcOoaEQ2vH17gfCjlcPHTNOCO/view האם יש היתר לדלג סעודה שלישית]''', הערות וביאורים אהלי תורה פרשת משפטים שקלים תשפ"ג, עמוד 76 {{הערות שוליים}} {{שבת}} [[קטגוריה:שבת]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:שבת
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף