עריכת הדף "סבוראים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 3: שורה 3:
המקור הקדום ביותר המזכיר את הסבוראים, מגדיר אותם כקבוצה-תקופה ומכנה אותם בשם זה הוא [[איגרת רב שרירא גאון]].
המקור הקדום ביותר המזכיר את הסבוראים, מגדיר אותם כקבוצה-תקופה ומכנה אותם בשם זה הוא [[איגרת רב שרירא גאון]].


בשונה מהאמוראים, שיצרו את ה[[תלמוד]], עסקו הסבוראים לא ביצירה חדשה אלא בעיקר בהסברתו, הטמעתו והשלמתו. הסבוראים לא הותירו אחריהם טקסט כתוב, בשונה מכל שאר תקופות ישראל, לכן הידע עליהם הוא דל ביותר.
בשונה מהאמוראים, שיצרו את ה[[תלמוד]], עסקו הסבוראים לא ביצירה חדשה אלא בעיקר בהסברתו, הטמעתו והשלמתו. לסבוראים חלק רב בעריכת התלמוד הבבלי – ליקוט גרסאות והשוואת נוסחאות, ויש מדבריהם שנכנסו לגוף התלמוד. בכך סיימו הסבוראים את תהליך כינוסו ועריכתו של התלמוד. מלבד זאת, לא הותירו הסבוראים אחריהם טקסט כתוב, בשונה מכל שאר תקופות ישראל, לכן הידע עליהם הוא דל ביותר.


==תקופתם==
==תקופת הסבוראים==


ישנה מחלוקת על אורכה של תקופה זו. [[רב שרירא גאון]] ב[[אגרת רב שרירא גאון|איגרתו]], בעל "סדר תנאים ואמוראם" ועוד, כתבו כי תקופת הסבוראים הסתיימה בשנת ד'ש (540 למניינם), עם מותם של רב עינא - ראש ישיבת סורא ורב סימונא - ראש ישיבת פומבדיתא.  
ישנה מחלוקת על אורכה של תקופה זו. [[רב שרירא גאון]] ב[[אגרת רב שרירא גאון|איגרתו]], בעל "סדר תנאים ואמוראם" ועוד, כתבו כי תקופת הסבוראים הסתיימה בשנת 540 למניינם, עם מותם של [[רב עינא]]- ראש [[ישיבת סורא]] ו[[רב סימונא]]- ראש [[ישיבת פומבדיתא]]. לעומתם, סובר [[רבי אברהם אבן דאוד]] ב"ספר הקבלה" כי תקופה זו נמשכה עד למחצית המאה השביעית לספירה הנוצרית, עם פטירת [[רב ששנא]]- ראש ישיבת סורא.


לעומתם, סובר רבי אברהם אבן דאוד ב"ספר הקבלה" כי תקופה זו נמשכה עד למחצית המאה השביעית לספירה הנוצרית, עם פטירת רב ששנא - ראש ישיבת סורא.
==פועלם התורני==


[[הרבי]] ציין כי בתקופת הסבוראים החל עיקר חושך והעלם ה[[גלות]].{{הערה|[https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/4291798/jewish/-.htm#footnoteRef200a4291798 שיחת אור ליום ב' דחול המועד סוכות, ח"י תשרי, שמחת בית השואבה, ה'תשכ"ג] באתר [[ועד הנחות בלה"ק]]}}
על פעלם התורני של רבנן סבוראי כותב רב שרירא גאון באיגרתו (בתרגום לעברית): {{ציטוטון|אף שהוראה לא היתה, היו פירושים וסברות קרובים להוראה, ונקראו רבותינו אלו 'רבנן סבוראי'. וכל מה שהיה תלוי ועמד, פירשוהו}}.


== תורת הסבוראים ==
אכן, הסבוראים לא הותירו בידינו חיבורים כפי שהותירו האמוראים והגאונים, אלא עסקו בביאור דברי האמוראים והסברתם (וכנראה מכאן שם "סבוראים").  
על פעלם התורני של רבנן סבוראי כותב רב שרירא גאון באיגרתו (בתרגום לעברית): {{ציטוטון|אף שהוראה לא הייתה, היו פירושים וסברות קרובים להוראה, ונקראו רבותינו אלו 'רבנן סבוראי'. וכל מה שהיה תלוי ועמד, פירשוהו}}.  
במקומות מסוימים, דבריהם אף נכנסו לתוך התלמוד עצמו (ראה להלן).  


אכן, הסבוראים לא הותירו בידינו חיבורים כפי שהותירו האמוראים והגאונים, אלא עסקו בביאור דברי האמוראים והסברתם (וכנראה מכאן השם "סבוראים").
==סוגיות סבוראיות==
במקומות מסוימים, דבריהם אף נכנסו לתוך התלמוד עצמו (ראה להלן). בכך סיימו הסבוראים את תהליך כינוסו ועריכתו של התלמוד.
על פי עדויותיהם של כמה מן ה[[ראשונים]], בתלמוד שבידינו נטמעו כמה סוגיות סבוראיות, רובן בראשי המסכתות או בפתחם של נושאים חדשים. העיסוק הפרשני בסוגיות הללו הוא בדרך כלל באמצעות ניתוח לשוני, ולעיתים קרובות יש בו השוואה בין חלקי המסכת, והרחבה של הדיון, אך אין בו תוספות הלכתיות ועקרוניות. דוגמאות ידועות לסוגיות סבוראיות: הפתיחה ל[[מסכת קידושין]] (ב/א-ג/א), הפתיחה ל[[סדר נזיקין]] (בבא קמא ב/א-ג/ב), סוגיית המגדף (סנהדרין נו/א).


על פי עדויותיהם של כמה מן ה[[ראשונים]], בתלמוד שבידינו נטמעו כמה סוגיות סבוראיות, רובן בראשי המסכתות או בפתחם של נושאים חדשים. העיסוק הפרשני בסוגיות הללו הוא בדרך כלל באמצעות ניתוח לשוני, ולעיתים קרובות יש בו השוואה בין חלקי המסכת, והרחבה של הדיון, אך אין בו תוספות הלכתיות ועקרוניות. דוגמאות ידועות לסוגיות סבוראיות: הפתיחה ל[[מסכת קידושין]], הפתיחה ל[[סדר נזיקין]] וסוגיית המגדף במסכת סנהדרין.
==פסיקות סבוראיות==
 
קיימת דעה כי חלק מהמקומות שבתלמוד בו חלוקים [[אמוראים]], ובסוף מחלוקתם נאמר "והלכתא כרב פלוני" או "והלכתא כך וכך", פסיקה זו היא הוספה של הסבוראים{{הערה|[[ב"מ לוין]], '''רבנן סבוראי ותלמודם''', ירושלים תרצ"ז, פרק י: "פירוש" בצורת "והלכתא", עמ' 46–53.}}.
קיימת דעה כי חלק מהמקומות שבתלמוד בו חלוקים [[אמוראים]], ובסוף מחלוקתם נאמר "והלכתא כרב פלוני" או "והלכתא כך וכך", פסיקה זו היא הוספה של הסבוראים{{הערה|ב"מ לוין, '''רבנן סבוראי ותלמודם''', ירושלים תרצ"ז, פרק י: "פירוש" בצורת "והלכתא", עמ' 46–53.}}.


== שמות סבוראים ידועים ==
== שמות סבוראים ידועים ==
*רבה יוסי.
*[[רבה יוסי]]
*רב אחאי מבי חתים.
*רב [[אחאי מבי חתים]]
*רבה (אין הכונה לאמורא [[רבה]]).
*[[רבה (סבוראים)|רבה]]  
*רב רחומי השלישי.
*[[רב רחומי השלישי|רב רחומי]]
*רב שמואל בריה דרב אבהו.
*[[שמואל בריה דרב אבהו|רב שמואל בריה דרב אבהו]]
*רב סימונא.
*[[רב סימונא]]
*רב עינא.
*[[רב עינא (סבורא)|רב עינא]]
*רב אחא בר נהלא.
*רב [[אחא בר נהלאי]]
*רבנא סמא בר רבנא יהודה.
*רבנא [[סמא בר רבנא יהודה]]
*רבינא בר אמוציא.
*[[רבינא בר אמוציא]]
*רב אחדבוי בר בטינא.
*רב [[אחדבוי בר בטינא]]
*רב רבאי דמן רוב.
*[[רב רבאי דמן רוב]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*הרב ד"ר יעקב אליהו אפרתי, '''תקופת הסבוראים וספרותה''', אגודת "בני אשר" פתח תקווה, תשל"ג.
*הרב ד"ר יעקב אליהו אפרתי, '''תקופת הסבוראים וספרותה''', אגודת "בני אשר" [[פתח תקווה]], [[תשל"ג]]
*יעקב שמואל שפיגל,‫ '''הוספות מאוחרות סבוראיות בתלמוד הבבלי: חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה"''',‫ אוניברסיטת תל אביב, תשל"ו.
*יעקב שמואל שפיגל,‫ '''הוספות מאוחרות סבוראיות בתלמוד הבבלי: חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה"''',‫ אוניברסיטת תל אביב, [[תשל"ו]]
*הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, '''רבנן סבוראי וכללי ההלכה - כרך א'''', חיפה תשנ"ב.
*הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, '''רבנן סבוראי וכללי ההלכה - כרך א'''', חיפה [[ה'תשנ"ב]] (עוד שני כרכים עתידים לצאת)


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
* {{אוצר החכמה|הרב ד"ר בנימין מנשה לוין|'''רבנן סבוראי ותלמודם'''|101629|ירושלים תרצ"ז, הוצאת אחיעזר תל אביב}}
* {{אוצר החכמה|הרב ד"ר [[בנימין מנשה לוין]]|'''רבנן סבוראי ותלמודם'''|101629|[[ירושלים]] [[ה'תרצ"ז]], הוצאת אחיעזר [[תל אביב]]}}
* מנחם ברונפמן, [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3041080/jewish/-.htm הסבוראים: על תקופה עלומה בתולדות עם ישראל], באתר [[Chabad.org|בית חב"ד]]
* מנחם ברונפמן, [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3041080/jewish/-.htm הסבוראים: על תקופה עלומה בתולדות עם ישראל], באתר [[Chabad.org|בית חב"ד]]
{{דורות}}
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים ביהדות]]
[[קטגוריה:תורת הנגלה]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)