עריכת הדף "נשמות ישראל"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''נשמות ישראל''' הם ניצוצות אלוקות המחיות את ה[[נפש האלוקית]] של כל אחד מישראל. | '''נשמות ישראל''' הם ניצוצות אלוקות המחיות את ה[[נפש האלוקית]] של כל אחד מישראל. | ||
שורה 6: | שורה 5: | ||
נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת ה[[מלאכים]] אשר נמשכים מחיצוניות העולמות. | נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת ה[[מלאכים]] אשר נמשכים מחיצוניות העולמות. | ||
== | ==שורשם== | ||
נשמות ישראל מושרשים ב[[עצמותו ומהותו]] יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם [[הוי"ה]], ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים. | נשמות ישראל מושרשים ב[[עצמותו ומהותו]] יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם [[הוי"ה]], ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים. | ||
וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל ה[[עולמות]] אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה". | וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל ה[[עולמות]] אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה". | ||
שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש ה[[תורה]] בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "[[אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד]]", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו | שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש ה[[תורה]] בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "[[אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד]]", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו משל הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של [[דירה בתחתונים]]. | ||
==המשכתם== | ==המשכתם== | ||
אף כי מקורם ושורשם של נשמות ישראל הוא בעצמותו יתברך, הרי שבהמשכתם בעולם הזה נבראים על ידי [[מלכות דאצילות]] הנקראת בשם [[כנסת ישראל]]. שענין כנסת ישראל הוא שהיא בבחינת כינוס לכל נשמות ישראל, שאף שבהמשכת מטה הרי בם בבחינת ברואים פרודים, שנחלק האחד מחבירו, הרי שבמקורם בכנסת ישראל מאוחדים הם באחדות ממש, ולכן נקראים כל ישראל בשם אחים. | אף כי מקורם ושורשם של נשמות ישראל הוא בעצמותו יתברך, הרי שבהמשכתם בעולם הזה נבראים על ידי [[מלכות דאצילות]] הנקראת בשם [[כנסת ישראל]]. שענין כנסת ישראל הוא שהיא בבחינת כינוס לכל נשמות ישראל, שאף שבהמשכת מטה הרי בם בבחינת ברואים פרודים, שנחלק האחד מחבירו, הרי שבמקורם בכנסת ישראל מאוחדים הם באחדות ממש, ולכן נקראים כל ישראל בשם אחים. | ||
==בבחינת קומה== | ==בבחינת קומה== | ||
כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת [[ראש]] ו[[מוח]] ויש נשמות שהם מבחינת ה[[לב]] והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיחא". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות | כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת [[ראש]] ו[[מוח]] ויש נשמות שהם מבחינת ה[[לב]] והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיחא". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות בהקב"ה ממש, כמשל הבן הנמשך מן מוח האב, שאף ציפורני רגליו נמשכו מבחינה זו. | ||
==חלוקתם== | |||
כיוון שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, מובן כי יש חילוקי דרגות בין הנשמות. שאף שבשורשם שווים כל הנשמות בהיותם מושרשים ב[[עצמות]], ובהיותם נמשכים מ[[חכמה עילאה]], הרי שבדרגת הגילוי של הנפש יש חילוקים. מובן כי חילוקים אלו בדרגות ה[[נשמה]] משפיעות על [[עבודת ה'|עבודתם]], שעבודת כל נשמה היא לפי הכחות שניתנו לה על ידי הקב"ה. | כיוון שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, מובן כי יש חילוקי דרגות בין הנשמות. שאף שבשורשם שווים כל הנשמות בהיותם מושרשים ב[[עצמות]], ובהיותם נמשכים מ[[חכמה עילאה]], הרי שבדרגת הגילוי של הנפש יש חילוקים. מובן כי חילוקים אלו בדרגות ה[[נשמה]] משפיעות על [[עבודת ה'|עבודתם]], שעבודת כל [[נשמה]] היא לפי הכחות שניתנו לה על ידי הקב"ה. | ||
חלוקה כללית בין נשמות ישראל הם כדברי הפסוק "וזרעתי את בית ישראל זרע אדם וזרע בהמה". שנשמות [[זרע אדם]] הם נשמות של עולם ה[[אצילות]] כמו [[רבי שמעון בר יוחאי]] וחביריו שהם עצמם מתוקנים, ואין עבודתם אלא בהוספת אורות ב[[עולם האצילות]]. לעומת זאת נשמות [[זרע בהמה]] הם נשמות של [[עולמות בי"ע]], שמקורם הוא בנפילת האורות ב[[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]], וצריכים לתקן ב[[עבודת הבירורים]]. | חלוקה כללית בין נשמות ישראל הם כדברי הפסוק "וזרעתי את בית ישראל זרע אדם וזרע בהמה". שנשמות [[זרע אדם]] הם נשמות של עולם ה[[אצילות]] כמו [[רבי שמעון בר יוחאי]] וחביריו שהם עצמם מתוקנים, ואין עבודתם אלא בהוספת אורות ב[[עולם האצילות]]. לעומת זאת נשמות [[זרע בהמה]] הם נשמות של [[עולמות בי"ע]], שמקורם הוא בנפילת האורות ב[[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]], וצריכים לתקן ב[[עבודת הבירורים]]. | ||
שורה 48: | שורה 26: | ||
==נשמות ישראל ומלאכים== | ==נשמות ישראל ומלאכים== | ||
נשמות ישראל וה[[מלאכים]] הם שני מינים עיקריים בין הנבראים, ואף כי שניהם עובדים את בוראם, נחלקים הם מצד שורשם ומצד עבודתם. נשמות ישראל נמשכות על ידי [[זיווג גופני]], שהם נמשכים מבחינת פנימיות העולמות. זאת לעומת | נשמות ישראל וה[[מלאכים]] הם שני מינים עיקריים בין הנבראים, ואף כי שניהם עובדים את בוראם, נחלקים הם מצד שורשם ומצד עבודתם. נשמות ישראל נמשכות על ידי [[זיווג גופני]], שהם נמשכים מבחינת פנימיות העולמות. זאת לעומת ה[[מלאכים]] הנמשכים מ[[זיווג נשיקין]] שהם מחיצוניות העולמות. וחלוקה זו מצד שורשם היא גם מצד עבודתם, שעבודת ישראל היא בבחינת פנימיות העולמות, ועבודת ה[[מלאכים]] היא בחיצוניות עולמות שענינם הוא המשכה שפע מן עולם לעולם. | ||
==בעלי תורה ובעלי עסקים== | ==בעלי תורה ובעלי עסקים== | ||
שורה 58: | שורה 36: | ||
*[[תניא - פרק ב'|פרק ב']] בספר ה[[תניא]] | *[[תניא - פרק ב'|פרק ב']] בספר ה[[תניא]] | ||
[[קטגוריה:נפש]] | |||
[[קטגוריה:נפש | |||