עריכת הדף "ניסן מינדל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:ניסן מינדל 1.PNG|שמאל|ממוזער|200px|הרב ניסן מינדל]]
[[תמונה:ניסן מינדל.jpg|left|thumb|300px|הרב ניסן מינדל מקבל ד' מינים מ[[הרבי]]]]
[[קובץ:ניסן מינדל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב ניסן מינדל מקבל [[ארבעת המינים]] מ[[הרבי]]]]


הרב '''ניסן מינדל''' ([[ב' ניסן]] [[תער"ב]], 1912 – [[י"ב תמוז]] [[תשנ"ט]], 1999) היה חבר צוות [[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכירות הרבי]] וממזכיריו של [[אדמו"ר הריי"צ]], סופר ועסקן רב פעלים.
הרב '''ניסן מינדל''' נולד ב[[ב' ניסן]] בשנת [[תער"ב]] בעיר [[ריגה]] בירת לטביה, למד במוסדות החינוך של הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]].  
 
==תולדות חיים==
[[קובץ:770.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|ניסן מינדל לצד הרבי בל"ג בעומר תש"נ]]
נולד ב[[ב' ניסן]] בשנת [[תער"ב]] בעיר [[ריגה]] בירת לטביה, למד במוסדות החינוך של הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]].  


לאחר חתונתו עם בת הרב [[אברהם סנדר נמצוב]] מונה ל[[מזכיר]]ו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ואף יצא מאירופה יחד עם [[הרבי הריי"צ]] שלקח אותו עימו ל[[ארצות הברית]].  
לאחר חתונתו עם בת הרב [[אברהם סנדר נמצוב]] מונה ל[[מזכיר]]ו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ואף יצא מאירופה יחד עם [[הרבי הריי"צ]] שלקח אותו עימו ל[[ארצות הברית]].  


הרב מינדל זכה להתעסק שנים רבות ב[[מזכירות]] [[הרבי הריי"צ]] ולאחר מכן אצל [[הרבי]].  
הרב מינדל זכה להתעסק שנים רבות ב[[מזכירות]] [[הרבי הריי"צ]] ולאחר מכן אצל [[הרבי שליט"א]].  


במהלך השנים התעסק הרב מינדל במערכת הוצאת הספרים [[קה"ת]], חיבר וערך ספרים ועסק בארגון הפצת יהדות. בנוסף שימש הרב מינדל כמזכיר הראשי של ארגון [[המרכז לענייני חינוך]] ואף כחבר בהנהלת '[[מחנה ישראל]]' ו[[אגודת חסידי חב"ד העולמית]].  
במהלך השנים התעסק הרב מינדל במערכת הוצאת הספרים [[קה"ת]], חיבר וערך ספרים ועסק בארגון הפצת יהדות. בנוסף שימש הרב מינדל כמזכיר הראשי של ארגון [[המרכז לענייני חינוך]] ואף כחבר בהנהלת '[[מחנה ישראל]]' ו[[אגודת חסידי חב"ד העולמית]].  
בכ"ב [[אייר]] [[תשנ"ד]], בעקבות עתירתם של חלק מחברי אגו"ח ל[[ערכאות]], הוציאו אחד עשר רבני [[אנ"ש]]{{הערת שוליים|הרבנים: [[יצחק הכהן הענדל]], [[אברהם אזדבא]], [[מרדכי דוב אלטיין]], [[מרדכי שמואל אשכנזי]], [[יצחק רייטפארט]], [[יהודה קלמן מרלו]], [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]], [[יצחק דוד גרונר]], [[לוי ביסטריצקי]], [[יצחק מאיר הרץ]], [[יהודה צבי פוגלמן]]}} מכתב בו הם כותבים שהם "לא ציית לדינא" ו"עליהם מוטלת האחריות הנוראה של חילול השם{{מקור}}.


ב[[י"ב תמוז]] [[תשנ"ט]] הלך לעולמו ומנוחתו כבוד ב[[ניו יורק]] ליד [[אוהל אדמו"ר הריי"צ]].
ב[[י"ב תמוז]] [[תשנ"ט]] הלך לעולמו ומנוחתו כבוד ב[[ניו יורק]] ליד [[אוהל אדמו"ר הריי"צ]].


== משפחתו ==
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
*אחיו, ר' דובער מינדל{{הערה|מוזכר במכתב אדמו"ר הריי"צ משנת תש"ח שנדפס בתשורה שפירא-מינדל סיון תש"ס.}}
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
*בתו{{הערה|המאומצת}} היחידה מרת פריידא חוה, רעיית הרב [[שלום בער שפירא]] - מנכ"ל [[ארכיון הרב ניסן מינדל]]
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב


== ספריו ==
שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.  
'''ספרים באנגלית'''
 
*'''[[לקוטי אמרים תניא]] – עם תרגום ב[[אנגלית]]'''.
כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).
*'''Rabbi Schneur Zalman of Liadi''' – רבי שניאור זלמן מליאדי [[אדמו"ר הזקן]] – ביוגרפיה
 
*'''The Philosophy of Chabad''' – הפילוסופיה של [[חב"ד]]
הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.
*'''The Lubavitcher Rebbe’s Memoirs''' – [[ספר הזכרונות]] של [[אדמו"ר הריי"ץ]] (ב' כרכים)
 
*'''The Letter and the Spirit''' – [[אגרות קודש]] באנגלית (ו' כרכים)
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.
*'''My Prayer''' – [[ואני תפילתי]] – ביאורי תפילה (ב' כרכים)
 
*'''[[Our People]]''' – עַמֵנוּ – היסטוריה יהודית ' כרכים)
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
*'''The Storyteller''' – המספר – סיפורים נבחרים מ[[שיחות לנוער]] באנגלית (ד' כרכים)
*'''The Call of the Shofar''' – קול השופר – סיפורים לילדים (חוברת)
*'''[[The Complete Story of Tishrei]]''' – הסיפור המלא של [[חודש תשרי]] (חוברת)
*'''[[The Complete Story of Chanukah]]''' – הסיפור המלא של [[חנוכה]] (חוברת)
*'''[[The Complete Story of Purim]]''' – הסיפור המלא של [[פורים]] (חוברת)
*'''[[The Complete Story of Pesach]]''' – הסיפור המלא של [[פסח]] (חוברת)
*'''[[The Complete story of Shavuot]]''' – הסיפור המלא של [[שבועות]] (חוברת)
*'''[[The Complete Festival Series]]''' – סדרת ה[[חגים]] המלאה (ספר מאסף של החוברות)
*'''The Divine Commandments''' – המצוות האלוקיות - משמעותן ותפקידן של ה[[מצוות]] ע"פ [[חסידות]] (חוברת)
*'''Junior Code of Law''' – [[קיצור שולחן ערוך]] לנוער


קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.


'''ספרים באידיש'''
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.
*'''דערצייל מיר א מעשה''' – סיפורים נבחרים מ[[שיחות לנוער]] באידיש (ג' כרכים)
*'''ווער, וואס, וואו, ווען''' – מי, מה ואימתי – מדור 'הידעת?' מ[[שיחות לנוער]] באידיש


שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.


'''מספריו שתורגמו לעברית'''
== ספריו ==
*'''[[ואני תפילתי]]''' (ב' כרכים)
*הסיפור המלא של חודש תשרי.
*'''מה שסיפר לי סבא''' (ד' כרכים)
*עשרת הדיברות.
*'''הסיפור המלא של חודש תשרי'''
*[[ספר התניא]] ב[[אנגלית]].
*'''עשרת הדיברות'''
*עמנו.
*'''עמנו'''
*רבי שניאור זלמן מליאדי - [[אדמו"ר הזקן]].
*'''מי מה ואימתי'''
*הפילוסופיה של [[חב"ד]].
*'''לקט ניצוצי אור'''
*[[ספר הזכרונות]] באנגלית.
*'''[[מורה לדור נבוך]]''' – מכתבי הרבי שנכתבו באנגלית, בתרגום לעברית.
*[[ואני תפלתי]].
*המספר.
*קיצור שולחן ערוך על [[שבע מצוות בני נח]].
*"[[ניצוצי אור (אגרות)]]" - [[אגרות קודש]] באנגלית.
*מורה לדור נבוך - הנ"ל בתרגום לעברית.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* '''[[סיפורים מחדר הרבי]]''', [[מנחם זיגלבוים]], [[תשס"ט]].
* [[סיפורים מחדר הרבי]]
{{סדרה|הקודם=[[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]]|הבא=[[שלום מענדל סימפסון]]|רשימה=[[מרכז לעניני חינוך|יושב ראש מל"ח]]|שנה=מ[[תשנ"ג]] - [[תשנ"ח]]}}
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://anash.org/secretary-and-scribe/ מזכיר וכתב]'''{{אנש}}
*'''[https://collive.com/how-dr-mindel-smuggled-manuscripts/ כיצד ד"ר מינדל הבריח כתבי יד]''', בתכנית הוידאו השבועית של ר' [[שלום דובער שפירא (בן ליפמן)|שלום דובער שפירא]] {{וידאו}}{{COLIVE}} (אנגלית)


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{נאמני בית רבינו}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ|מינדל ניסן]]
{{מיון רגיל:מינדל, ניסן}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר שליט"א|מינדל ניסן]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:מזכירי אדמו"ר שליט"א|מינדל ניסן]]
[[קטגוריה:חסידים בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:חברי מרכז לעניני חינוך|מינדל]]
[[קטגוריה:מזכירי אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:מזכירי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:חברי מרכז לעניני חינוך]]
[[קטגוריה:סופרים חב"דיים]]
[[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין מונטיפיורי]]
[[קטגוריה:אישים בקראון הייטס]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשנ"ח]]
[[קטגוריה:מחברים תורניים]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)